Blockets begagnatförsäkring (IF)

Permalänk
Avstängd

Åter igen,, Du har uppenbarligen ingen läsförståelse.

Skrivet av Meantek:

Hellre läsförståelseproblem än attitydproblem. Dessutom förstår jag exakt vad du menar, men jag förstår (precis som nästan alla andra i den här tråden, take a hint) inte vad det är du grinar över. Ingen tvingade dig att teckna försäkringen i fråga. Du var inte tvungen att betala premien. Den var frivillig. Att försäkringen i fråga är giltig för köparen av bilen är väl ändå relativt rimligt, och vad köparen sedan gör med sin bil (den är liksom hans så fort han betalt 100% av överenskommen köpesumma) har inte du med att göra.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Någon som vet hur dessa funkar, Sålde en bil och tecknade en begagnatförsäkring via blocket. Bilen såldes och jag betalade försäkringen, DYR 3000:-
En månad senare så säljer köparen bilen till en annan, ( bilfirma) Borde således inte försäkring i det skedet bli ogiltig och pengar betalas tillbaka? Jag har försökt hitta något som säger något gällande detta, men det enda jag hittar är att försäkring inte är giltig om den via blocket säljs till en firma... Tycker detta är förjävligt då en ny ägare inte kan utnyttja den begagnat försäkring jag tecknat och betalat för men ändå så behåller IF mina pengar.,

Drar man det riktigt långt kan man förstå vad du menar och köpa det resonemanget. Om man däremot funderar lite på syftet med försäkringen så är den troligtvis till för att skydda köparen från obehagliga överraskningar samt att underlätta för säljaren att få den såld. Enligt Blocket - "I samarbete med If Skadeförsäkring erbjuder vi Blockets Begagnatförsäkring, en försäkring som gör det tryggare att köpa begagnad bil av en privatperson"

Med andra ord har produkten uppfyllt sitt syfte när du har fått bilen såld och köparen får den försäkrad. Du har med andra ord då fått det du betalat för. Vad säljare sedan gör med den är således inte relevant för dig.

Nu spekulerar jag helt fritt men det känns som det är något du inte berättar här. Har din köparen (kanske en vän till dig?) sålt bilen vidare i tron om att även nästa köpare har den försäkrad (och därmed inte tecknat en egen) och den köparen i sin tur har råkat ut för motorhaveri eller något? Och nu sitter du och "din" köpare i skiten?

Hur som helst är det rätt rimligt att de inte betalar tillbaka din premie.....

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Avstängd

Nej inget sådant. Bilen är som sagt såld till en bilfirma. Inget som hänt alls.
bara pissed generellt när jag såg att bilen var ute på annons igen och denna gång via bilfirma. Killen som köpte bilen brydde sig inte ens om begg försäkringen.

om någon känner sig sugen,, Så vassego. https://www.blocket.se/stockholm/Audi_S4_4_2_AUT_AVANT_BLACK_...

Har vinterdäcken hemma om ni vill köpa till

Skrivet av Algstrand:

Drar man det riktigt långt kan man förstå vad du menar och köpa det resonemanget. Om man däremot funderar lite på syftet med försäkringen så är den troligtvis till för att skydda köparen från obehagliga överraskningar samt att underlätta för säljaren att få den såld. Enligt Blocket - "I samarbete med If Skadeförsäkring erbjuder vi Blockets Begagnatförsäkring, en försäkring som gör det tryggare att köpa begagnad bil av en privatperson"

Med andra ord har produkten uppfyllt sitt syfte när du har fått bilen såld och köparen får den försäkrad. Du har med andra ord då fått det du betalat för. Vad säljare sedan gör med den är således inte relevant för dig.

Nu spekulerar jag helt fritt men det känns som det är något du inte berättar här. Har din köparen (kanske en vän till dig?) sålt bilen vidare i tron om att även nästa köpare har den försäkrad (och därmed inte tecknat en egen) och den köparen i sin tur har råkat ut för motorhaveri eller något? Och nu sitter du och "din" köpare i skiten?

Hur som helst är det rätt rimligt att de inte betalar tillbaka din premie.....

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Varför blev du irriterad över att han sålde den vidare? Kändes det som du lagt 3k i onödan då han inte behöll bilen? Anyway, du fick den såld, var glad för det och köp en bil av någon annan med en begagnatförsäkring. Så kan han känna sig pissed istället

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX