Permalänk
Inaktiv

Datorn seg efter uppgradering?

Tjena har monterat mina nya delar cpu mobo samt ram och en ny Samsung evo 750 ssd på 500gb.

Och datorn startar inte direkt snabbt. Kan det bero på att jag kör OS på min kingston ssd?
Allt är rätt monterat iallafall. Så vet itne om det kan vara några drivers som jag missat eller något? Liksom jag tycker datorn borde vara snabbare än va den är.

När jag loggar in tar det en bra stund innan alla program startar och då har jag inte direkt många program alls som autostartar när jag loggar in.

Permalänk
Medlem

Har du gjort en ny windows installation tillsammans med dom nya datorkomponenterna?

Vilket OS kör du?

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Har du gjort en ny windows installation tillsammans med dom nya datorkomponenterna?

Vilket OS kör du?

Ja jag gjorde en ny windows installation när jag satte i de nya grejerna.

Kör windows 7. Kan det vara där skonklämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Ja jag gjorde en ny windows installation när jag satte i de nya grejerna.

Kör windows 7. Kan det vara där skonklämmer?

Det kan vara windows update som krånglar http://www.sweclockers.com/forum/trad/1449984-guide-windows-u...

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Formaterade o min dator för inte så jätte längesen innan jag bytte delar och då upplevde jag inte att datorn var seg i starten alls.
Men får prova det i morgon och se om det blir något bättre.

Det enda jag kan tänka på är om det skulle kunna vara nätagget som håller på o ger sig då det inte låter så värst bra? Tänkte om det inte orkar pumpa ut tillräckligt med ström?

Permalänk
Medlem

Kolla om AHCI är igång i bios för det behövs för att ssdn ska arbeta så snabbt som möjligt samt att win 7 har sannolikt inte korrekt drivrutiner för ditt nya moderkort så du behöver ladda ner dom från tillverkarens hemsida för att få det optimalt, det kan vara drivrutinerna till sata porterna som saknas eller liknande.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Inaktiv

Jag fps droppar på bf3 ner till 70 fps på medium settings. Känns som jag borde ligga på stabil fps iallafall med mina grejer?

Jag installerade om windows sen i med cd för drivers till moderkortet sen tankade drivers för min gpu och installerade raedon crimson eller va det heter.

Men datorn känns segare än när jag körde amd fx-8320 och sapphire 6870.
Har jag glömt att installera något eller vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Tjena har monterat mina nya delar cpu mobo samt ram och en ny Samsung evo 750 ssd på 500gb.
Och datorn startar inte direkt snabbt. Kan det bero på att jag kör OS på min kingston ssd?
Allt är rätt monterat iallafall. Så vet itne om det kan vara några drivers som jag missat eller något? Liksom jag tycker datorn borde vara snabbare än va den är.

När jag loggar in tar det en bra stund innan alla program startar och då har jag inte direkt många program alls som autostartar när jag loggar in.

Hur långsamt är "inte direkt snabbt?"
Min dator i sign tar ciruks 1min från kallstart till skrivbord.
Som sagt kolla upp så du kör i AHCI läge.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Hur långsamt är "inte direkt snabbt?"
Min dator i sign tar ciruks 1min från kallstart till skrivbord.
Som sagt kolla upp så du kör i AHCI läge.

Längre än det borde ta

Nä men datorn är mycket segare vid uppstart än den var innan jag bytte delar. Är mest det att det tar så lång tid för programmen som har autostart att starta, Vilket gick mycket fortare förut.

Får kolla upp det direkt då om jag kör i AHCI läge då och hoppas det är det som är problemet bara

Permalänk
Inaktiv

Även efter en stunds spelande på bf3 så börjar min fps droppa ner till ospelbart hela tiden.
Inga fel alls på tempen, gpun ligger på 50grader och cpun på 45grader.

Vad kan det bero på??
Blir galen då jag inte förstår vad jag har missat

Permalänk
Medlem

Det är nog Windows update som krånglar, det är ett helvete med Windows 7 efter att Windows 10 släpptes. Det ligger i bakgrunden och försöker hitta uppdateringar, men det kan ta flera dagar.

Rekommenderar dig att inaktivera tjänsten Windows Update (skriv services.msc i kör) helt och hållet. Sedan laddar du ned http://download.wsusoffline.net/ och installerar uppdateringar "offline". Efter att du kört det programmet ett antal gånger kan du starta Update igen och då brukar den nästan omgående finna uppdateringar.

Eller så gör du det enkelt för dig och ansluter dig till Windows 10, det är värt det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Det är nog Windows update som krånglar, det är ett helvete med Windows 7 efter att Windows 10 släpptes. Det ligger i bakgrunden och försöker hitta uppdateringar, men det kan ta flera dagar.

Rekommenderar dig att inaktivera tjänsten Windows Update (skriv services.msc i kör) helt och hållet. Sedan laddar du ned http://download.wsusoffline.net/ och installerar uppdateringar "offline". Efter att du kört det programmet ett antal gånger kan du starta Update igen och då brukar den nästan omgående finna uppdateringar.

Eller så gör du det enkelt för dig och ansluter dig till Windows 10, det är värt det.

Körde ett benchmark bara för att.

https://gyazo.com/f58181894b522d9b8e898ba6c007675d Fick upp detta. Betyder det att det bara är mina drivers det är fel på???

Ska även prova det du länkade.
Vet inte om jag bara förväntade mig mycket mer prestanda än jag fick och på såvis antar att något är fel ^^
Dom andra spelen jag lirat har jag inte fått några fps drops på iallafall så kan väl vara så enkelt att det är något fel på bf3 för mig bara hehe

Permalänk
Inaktiv

Efter en tids spelande får jag grova fps drops (Dock ej i csgo det flyter på bra i 8 timmar+ utan problem)

Efter ett tag när jag lirar bf3 droppar fps ner till 30 vilket den inte borde göra tycker jag med min dator.
Sedan så tappar även skärmarna signal och bara blir svarta som om dom inte är ikopplade i gpun överhuvudtaget. Tempsen är det inga problem på och inte heller skärmarna eller sladdarna.

Så jag funderar på om det är min gpu som är paj eller drivers som krånglar?
Går det att "kolla" om gpun har något fel?