Är DVI värt pengarna? (vid TFT köp)

Permalänk
Medlem

Är DVI värt pengarna? (vid TFT köp)

Hur stor skillnad är det på att köra en TFT analogt eller digitalt, är det mer eller mindre ett krav för att skärmen ska göra rätt för sig eller är det bara för de som verkligen vill ha det bästa?

Anledningen till min fråga är givetvis att jag vill komma undan så billigt som möjligt (student) men för den delen absolut inte måla in mig i ett hörn om det verkligen ÄR så mycket bättre.. då väntar jag hellre och får rätt från början. Till saken hör också att jag inte har någon DVI-utgång på mitt nuvarande grafikkort och ett sånt kostar väl också en del slantar.

Kan tänka mig att det är lite beroende på skärm och grafikkort, jag har ialf spanat mest på märkena Hitatch, LG och Samsung. Storleken kommer vara 17".

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag ställde ungefär samma fråga i min tråd om kontorskärm igår men ingen har svarat i den heller. Finns det någon som kör med helt digital DVI-kabel för 400-500 kr?

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk
Inaktiv

Att köra TFT på Analog är som att spela in ljud från analog utgång till ljudkortets analog ingång. Det blir 2 extra omvandlingar. Signalen från graffekortet är digital och omvandlas till VGA utgången (som är analog), sen när du tar in signalen till TFT skärmens analog ingång så måste den omvandla en gång till. Så .. det blir extra brus i bilden och det är icke rekoomenderat.

vet att det är flummigt.. men det är så det funkar..

Permalänk
Medlem

Så skillnaden är alltså så markant att man är dum om man inte kör DVI när man investerar i en TFT? Det tillkommer ju (ialf i mitt fall) även ett nytt grafikkort också..

[edit] Har läst en del på Tom's Hardware nu.. det verkar i stort sett kvitta hur man kör?!:

"VGA or DVI?
Theoretically, it's best to plug a monitor into the DVI of the video card if it has one. This means the card does not have to convert the signal to analog, an operation always likely to cause loss. But actually, these days, converters are excellent and there is no noticeable difference between the interfaces. So make the choice that fits your wallet. There is usually a price difference of about $100 between a DVI and a D-Sub monitor, so you will most likely find it better to settle for analog."

Eller som i Hitachi CML174SXW fall ibland t.o.m. bättre att köra analogt!?

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen stämma? Bättre att köra analogt låter skumt? Jag är själv i vaklet och kvalet med en 17" TFT-skärm så jag är mycket intresserad av denna fråga. Om man lägger en massa extra pengar för DVI så vill man ju ha något för det. Kan man lika gärna köra VGA med andra ord?

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk
Medlem

Det vore roligt att höra hur folk som har TFT-skärmar kör och om dom nu kör DVI, vilket märke/modell dom har och vilken/hur stor skillnaden är mellan de två alternativen. För det är förmodligen olika från modell till modell hur bra det fungerar.

Det känns som sagt ganska meningslöst att lägga ut ett par tusen extra för att få en skärm med DVI anslutning och ett nytt grafikkort om det inte gör någon skillnad (edit: i praktiken)!

Permalänk
Medlem

DVI kan vara rätt skönt eftersom du slipper ställa in skärmen.

Permalänk

jag har hört nått om att dvi är lite begränsat i höga upplösningar.. det pallar inte med all data som skall skickas..
det blir ju en jäkla massa data som skickas..

jag hittar inte källan.. men jag har för mig att det var nån av dom större hårdvaru-sidorna som hade det uppe för ett tag sedan..

// hittade lite info om det men det är i _höga_ uplösningar

A fundamental principle of physics known as the "Copper Barrier" limits the amount of data that can be squeezed through a single copper wire. The limit is a bandwidth of about 165MHz, which equates to 165 million pixels per second. A single TMDS link has a bandwidth of 165 MHz, which enough to display resolutions of up to 1600 x 1200 (UXGA) at 60Hz.

DVI, which is the first standard specifically written for the TMDS digital interface allows for up to two TMDS links, a total of 6 channels sharing a single clock, to be integrated into a single DVI connector to support a minimum bandwidth of 330 mega pixels per second. That is enough bandwidth to enable digital displays to reach resolutions of up to 2048 x 1536 (QXGA).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp analog. Lovar du blir nöjd med kvalitén, sen blir det ju bra mycket billigare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läs Anandtechs test av Samsung SyncMaster 172T. Den tästas där med både DVI och VGA.
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1780&p=6

-----------------------------------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salvekvic
jag har hört nått om att dvi är lite begränsat i höga upplösningar.. det pallar inte med all data som skall skickas..
det blir ju en jäkla massa data som skickas..

jag hittar inte källan.. men jag har för mig att det var nån av dom större hårdvaru-sidorna som hade det uppe för ett tag sedan..

// hittade lite info om det men det är i _höga_ uplösningar

A fundamental principle of physics known as the "Copper Barrier" limits the amount of data that can be squeezed through a single copper wire. The limit is a bandwidth of about 165MHz, which equates to 165 million pixels per second. A single TMDS link has a bandwidth of 165 MHz, which enough to display resolutions of up to 1600 x 1200 (UXGA) at 60Hz.

DVI, which is the first standard specifically written for the TMDS digital interface allows for up to two TMDS links, a total of 6 channels sharing a single clock, to be integrated into a single DVI connector to support a minimum bandwidth of 330 mega pixels per second. That is enough bandwidth to enable digital displays to reach resolutions of up to 2048 x 1536 (QXGA).

Ge mig en TFTskärm som kan visa över 2048 x 1536 så kan jag sedan hålla med om att man ens behöver tänka på detta när man väljer mellan VGA och DVI.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Det är en hiskeligt stor skillnad kan jag säga dig.
Kör DVI, det är mitt tips!

Har själv en Hercules 920Pro DVI, helnöjd.

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

DVI är ordet

Permalänk

Jag kör VGA, har ju aldrig provat DVI men jag är helnöjd med min...

Permalänk
Medlem

Jag kör DVI på en LG 1710B och ett ATI Radeon 9800 256Mb.
Upplösningen 1280*1024 60Hz

Kanonbild!

Permalänk
Medlem

Det råder absolut ingen tvekan om att DVI är det bäst alternativet.

Jag jobbar som IT-ansvarig på en firma där vi bara har TFT-skärmar, ca 35st.
Bildkvaliten och färg återgivingen är överlag mycket mycket bättre hos DVI.

Jag har bytt flera grafikkort för att just kunna köra DVi ist för analog.

På flera Samsung skärmar hade jag problem med att läsligheten på svart text på grått blev mycket dålig när jag inte körde DVI.

Kort och gott det är värt dom extra slantarna.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Hedersmedlem

Jag la själv till lite extra för att kunna köra DVI. Har du ingen datorbutik i närheten där du kan be att få kika på en skärm med båda alternativen?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Vad är DVI?? :???

Permalänk
Medlem

Jag testade med Dvi på en ny tft. Märkte inte av någon skillnad alls förutom att den justerade sig själv. Men det är dumt om man både har en skärm och ett grafikort som har dvi ingångar och inte kör med det. Nu ha rjag en gammal 3årig TFT utan DVi. Märker ingen skillnad. Men det kan ha och göra med att skärmen är gammal.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Med ett bra grafikkort är det väldigt liten skillnad mellan analogt och DVI, om det ens är märkbart.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag har sett - jag vet, tro mig.
STOR skillnad.

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dealon
Jag har sett - jag vet, tro mig.
STOR skillnad.

Mmm... Jämförde du två likadana skärmar intill varandra, kopplade till datorer med likadana grafikkort?

DVI är bra, men analog rgb är inte dåligt. Den som påstår det snackar goja.

Gamla TFT-skärmar (3-4 år sedan) hade ibland problem med dålig bildkvalitet med analog källa. Men det var då, inte nu.

Sen finns där ju den lilla magiska "auto" knappen på TFT-skärmar som 90% av användarna verkar glömma bort helt.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag kör Analog till min 17" TFT.. testade en kompis DVI ut gång och sen hans vanliga.. var ingen skillnad alls tyckte jag..