Behöver ett jobb så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Behöver ett jobb så snabbt som möjligt.

Hej! Jag är 19 år gammal, har inte arbetat någonstans än. Har gått ut gymnasiet och har ett körkort. Vad finns det för jobb jag kan söka som inte kräver något speciellt? Jag har tänkt på DHL, posten, lager (har inget truckkort just nu) budbärare. Är det lätt att få såna jobb? Finns det flera alternativ?

Tack!

Permalänk
Medlem

Flyttfirma finns inga krav förutom att man inte är rädd för att ta i, Malmö regionen tar allt folk dem kan få tag i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Att steka hamburgare på t.ex McDonalds lär ju inte ha några höga krav.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd

Lagerarbetare är nog en av dom vanligare vettigare som är enklast att få och har själv varit bokbindare och stått och packat pall för en massa år sedan vilket var så tråkigt och enformigt att man önskade sig ett nackskott som julklapp men finns lagerjobb som är ganska bra med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Politiker är annars ett välkänt yrke för det ändamålet

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Du kanske skall berätta vad du gått för linje på skolan och vart du bor.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Lager och kundtjänst är de två absolut vanligaste. Lager har generellt mycket bättre betalt (tänk 150+ kr/timme istället för 100 kr/timme), men kan ju vara tungt, enformigt och osocialt. Kundtjänst kan också vara en mardröm, men om man hamnar med sköna kollegor och chef kan det vara helt okej också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Hej! Jag är 19 år gammal, har inte arbetat någonstans än. Har gått ut gymnasiet och har ett körkort. Vad finns det för jobb jag kan söka som inte kräver något speciellt? Jag har tänkt på DHL, posten, lager (har inget truckkort just nu) budbärare. Är det lätt att få såna jobb? Finns det flera alternativ?

Tack!

Vill du ha arbete snabbt och enkelt så skulle jag spontant säga vården. Äldreboende och/eller Hemtjänst till exempel, den del i Sverige där jag befinner mig är behovet STORT av personal, vikarier osv. Det är inte helt omöjligt att det är samma i ditt område!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Lagerarbetare är nog en av dom vanligare vettigare som är enklast att få och har själv varit bokbindare och stått och packat pall för en massa år sedan vilket var så tråkigt och enformigt att man önskade sig ett nackskott som julklapp men finns lagerjobb som är ganska bra med

Går det att jobba på lager utan truckkort? Ska man se till att fixa truckkort innan man söker jobb där eller kan man söka och sen bara fixa ett truckkort? Truckkort går väl ganska snabbt att fixa?

Skrivet av Neonodia:

Du kanske skall berätta vad du gått för linje på skolan och vart du bor.

El - Energiprogrammet IT och nätverk som inriktning. Bor i Norrköping.

Permalänk
Medlem

Äldrevården. Där får du jobb

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pukko:

Hej! Jag är 19 år gammal, har inte arbetat någonstans än. Har gått ut gymnasiet och har ett körkort. Vad finns det för jobb jag kan söka som inte kräver något speciellt? Jag har tänkt på DHL, posten, lager (har inget truckkort just nu) budbärare. Är det lätt att få såna jobb? Finns det flera alternativ?

Tack!

Trainee jobb?

Kommunfastigheter (byggservice osv) kräver typ ingenting, två händer och en hjärna.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Äldrevården. Där får du jobb

Är det så? Något man behöver tänka på eller ska jag bara skicka in mitt CV

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Går det att jobba på lager utan truckkort? Ska man se till att fixa truckkort innan man söker jobb där eller kan man söka och sen bara fixa ett truckkort? Truckkort går väl ganska snabbt att fixa?

El - Energiprogrammet IT och nätverk som inriktning. Bor i Norrköping.

Jag är truckförare på ett lager och truckkort går att fixa på 2 dagar. Man får testa köra truckar och skriva ett prov (gäller att anteckna vid utbildningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Är det så? Något man behöver tänka på eller ska jag bara skicka in mitt CV

Brukar vara så. Var beredd på att jobba obekväma tider. Men man måste börja någonstans, det gjorde vi alla

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Är det så? Något man behöver tänka på eller ska jag bara skicka in mitt CV

Såg att du bodde i Norrköping. Här hittade jag lite info om äldrevården hos dig!

http://www.norrkoping.se/vard-omsorg/aldre/hemtjanst/
Här finns lite info om de olika Hemtjänstgrupperna i ditt område, välj den som ligger bra till hos dig och ring till Enhetschefen.

Och här har du lite info ang. äldreboenden i ditt områden!
http://www.norrkoping.se/vard-omsorg/aldre/boenden/aldreboend...
Samma här, hör av dig till Enhetschefen för äldreboendet.

Edit: Som ovan nämnde. Du lär börja som timvikarie, där jag arbetar har vi ett system i datorn där vi kan fylla i vilka dagar och tider vi kan arbeta. Om de behöver oss en specifik dag så ringer de och frågar om de kan boka en på ett arbetspass från tex 07-15:30.
Det som är gött är ju självklart att man kan välja precis när man vill arbeta, men det som är mindre bra är ju att man vet ju inte om man får arbeta alls vissa dagar. Vet som sagt inte hur det är där hos dig, men i mitt område så jobbade jag nästan lika mycket som en heltidsanställd varje månad!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pukko:

Går det att jobba på lager utan truckkort? Ska man se till att fixa truckkort innan man söker jobb där eller kan man söka och sen bara fixa ett truckkort? Truckkort går väl ganska snabbt att fixa?

El - Energiprogrammet IT och nätverk som inriktning. Bor i Norrköping.

Då kunde man det och där jag var fanns små truckar man går efter man fick köra ändå men är osäker på reglerna nu "det var 10-12 år sedan" men tror man kan får truckkort igenom dom flesta ställen om det är så och kan vara bra att ha före men tror dom flesta har interna utbildningar man kan få

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Sök något relaterat till det du har läst. "El - Energiprogrammet IT och nätverk som inriktning" låter ju strålande. Nätverkstekniker kanske? Om du tar ett okvalificerat jobb i en annan bransch bara för att få in kulor så planera omedelbart för ditt "riktiga" jobb och se till att söka under tiden du har jobb. Risken är annars att du fastnar.

Permalänk
Medlem

Tidningsbud, men du kommer önska att du gick på soc-bidrag istället.. Du får ungefär lika mycket pengar också..*

*Ta det med en nypa salt.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Du har ju personlig assistent, hemtjänst och dylikt på kommunen. Problemet med dessa jobb brukar mer vara deltids och timanställningar, sen passar det inte alla såklart och är mycket jobb för lite pengar.

Kan du få lagerjobb eller terminaljobb i Norrköping på t.ex. DHL eller posten så ska du vara glad. Norrköping har ju för övrigt lagt ner den mesta av sin industri och har inte så värst mycket tjänstejobb heller. Firstline-jobb (IT) finns säkert däremot, kolla med bemanningsföretagen! Servicedesk av något slag behöver inte vara så kasst, beror nog på vad det är för företag man är hos och vem som är kunden. Tror inte det finns några direkta skräckställen i Norrköping heller, utan det handlar mest om företags interna servicedesk skulle jag tro. På vissa ställen kan man utvecklas och få mer ansvar. Sen har du handel i Norrköping, både centrum och flera köpcenter. Förutom typ Clas Ohlson, Kjell & Co och Teknikmagasinet (eller något annat som mer är "prylar") finns ju alla andra affärer med sällanköpsvaror samt hela dagligvaruhandeln. Att jobba på snabbköp är inte så värst bra betalt, men bättre än ungdomslön på snabbmatsrestaurang. En stormarknad kan ha flera hundra anställda, så att komma in och prova på är inte så svårt. Hur som helst, de få områdena som är nämnda bör du hitta hundratals jobb att söka bara i Norrköpingsområdet. Det finns ju andra områden att titta på också såklart. Du har t.ex. Eons kundtjänst som söker flera tjänster om sånt är aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag är truckförare på ett lager och truckkort går att fixa på 2 dagar. Man får testa köra truckar och skriva ett prov (gäller att anteckna vid utbildningen).

Jag tog mitt truckkort på en dag. Det skriftliga provet innehöll frågor som typ.

Får du lyfta din kollega 15 meter upp i luften och dropkicka en pensionär?

A1-B6 tror jag att jag får köra, om inte minnen sviker..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Proffsmoddare

Knata in på alla matvaruaffärer och liknande där du bor och be om att få prata med chef eller personalansvarig, lämna ditt CV. Sen fortsätter du så en gång i veckan. Till slut så får man jobb, det har alltid fungerat för mig iallafall.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

El - Energiprogrammet IT och nätverk som inriktning. Bor i Norrköping.
[/quote]
Hard u inte varit ute på Apl/praktik? Sök jobb där du praktiserat eller på andra el firmor... du ska ju jobba med det du är utbildad och behörig för...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thumbii:

Tidningsbud, men du kommer önska att du gick på soc-bidrag istället.. Du får ungefär lika mycket pengar också..*

*Ta det med en nypa salt.

Jag har jobbat som tidningsbud..för det lilla man får jämtemot det man offrar...är det absolut inte värt det..

Jag jobbade 6 dagar i veckan, KL 01:00-06:00..under 2 district delade jag ut tidningar..fick ca 2000:- i månaden..och på köpet fick jag 2st defekta knäleder pga att springa i ca 800 trappor 6 dagar i veckan under 14 månader.

Jag cyklade och gick..

Samtidigt som de som körde med tidningsbud-bil fick runt 8000:- i månaden för att göra mindre eller likadana arbetssysslor..samt de hade mindre arbetstimmar..

Så nej, tidningsbärare är inget man vill jobba på..om man nu inte sitter på kontoret, det är där man tjänar mest.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

IT support är vad jag kan rekommendera. Gick precis samma linje och inriktning som dig, och fick fast jobb två månader innan jag tog studenten. Gäller bara att hitta ett bra jobb också, IT support åt fel företag kan vara ett rent helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Hej! Jag är 19 år gammal, har inte arbetat någonstans än. Har gått ut gymnasiet och har ett körkort. Vad finns det för jobb jag kan söka som inte kräver något speciellt? Jag har tänkt på DHL, posten, lager (har inget truckkort just nu) budbärare. Är det lätt att få såna jobb? Finns det flera alternativ?

Tack!

Fan... Du kommer lyssna på mig lika mycket som jag lyssnade på andra i din ålder.... Men plugga vidare. Fastna inte i ett lågavlönat skitjobb där du inte är värd ett skit. Det är en fälla.

Lönen kan va ok när du är 19 men den kommer inte vara kul när du är 40.

Jaha... Lycka till med vad du än gör.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har du kollat på arbetsförmedlingen? Där kan du sortera bort jobb som kräver någon sorts erfarenhet/utbildning, om jag inte är helt ute och cyklar.

Annars har tidigare skribenter täckt det mesta, vården/kundtjänst/telefonförsäljare/posten/lager är vanliga förstajobb för outbildade. Jag vill dock bara flika in att om du får jobb inom vården så måste du förstå att det är människor du jobbar med och att du ska behandla dom därefter. Jag har jobbat på äldreboende ett par år och det är ganska vanligt att det kommer 18-åringar som tar jobbet bara för att de inte kan få något annat, tyvärr är många av dessa inte alls skapta för att ta hand om människor. Ja, det suger när Asta skiter ned sig för tredje gången på ditt pass, men du ska fortfarande hjälpa henne med ett leende och göra det bästa för att hon inte ska skämmas.

Skrivet av Sjoooberg:

Vill du ha arbete snabbt och enkelt så skulle jag spontant säga vården. Äldreboende och/eller Hemtjänst till exempel, den del i Sverige där jag befinner mig är behovet STORT av personal, vikarier osv. Det är inte helt omöjligt att det är samma i ditt område!

När jag jobbade på äldreboende (nästan tio år sedan) så var det stor brist precis som du säger, och på sina platser stämmer det även idag. Däremot är det inte alls lika stor brist på vårdbiträden (eller undersköterskor för den delen) som det var förr, i alla fall av det jag ser och hör. Så det behöver inte nödvändigtvis vara så väldigt enkelt att få jobb utan erfarenhet. Sjuksköterskor och läkare däremot... Där kan vi snacka om brist.

Men om jag får generalisera sweclockanvändaren så är TS både svenskfödd och en man, vilket är stora plus hos arbetsgivaren.

Skrivet av pukko:

Är det så? Något man behöver tänka på eller ska jag bara skicka in mitt CV

Lägg ner mycket tid på ditt CV. Eftersom du är så pass färsk kommer ditt CV förstås bli väldigt tomt så det du behöver lägga tid på är det personliga brevet, finns många bra tips på internet hur du skriver ett bra personligt brev. Jag skulle även rekommendera att du skriver olika brev till olika arbetsplatser, arbetsgivarna är förstås mer intresserade av någon som tar sig tid att skriva ett för arbetsplatsen anpassat brev istället för att du skickar samma brev till alla platser.

Skrivet av serverfel:

Fan... Du kommer lyssna på mig lika mycket som jag lyssnade på andra i din ålder.... Men plugga vidare. Fastna inte i ett lågavlönat skitjobb där du inte är värd ett skit. Det är en fälla.

Lönen kan va ok när du är 19 men den kommer inte vara kul när du är 40.

Jaha... Lycka till med vad du än gör.

Mitt råd är annars att TS tar första bästa jobb, jobbar ett år och sedan ger sig ut i världen tills pengarna är mer eller mindre slut. Det kräver dock att TS är bra på att spara och leva snålt. Men du har rätt i att det inte är kul att vara fast på ett gammalt skitjobb hela livet, även om många människor genuint tycker att vårdyrket är väldigt roligt och givande. För mig är det t.ex. väldigt viktigt att jag efter arbetspasset kan gå hem med känslan av att ha bidragit med något gott till enskilda individer såväl som till samhället. Få arbeten utanför vården skulle ge mig den känslan. Fy fan för att t.ex. vara kontorsråtta på en bank. Det är dock förstås min egna åsikt och jag är medveten om att väldigt många, kanske en majoritet, skulle föredra kontorsjobbet framför att jobba inom vården.

Permalänk
Medlem

https://norrkoping.vikariebanken.se/vard/

Där kan du anmäla dig först och främst. Det härliga med det är att du sätter tider du vill och kan arbeta själv.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Vårdbiträde i hemsjukvården kan jag lova att du får.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Välj inte vården, Jobbar själv inom det sen jag tog studenten (6 år sen) Du får en skitlön och ingen uppskattning alls. Förutom från vårdtagarna då.

Permalänk
Medlem

Hemtjänsten är ett jobb som jag saknar från och till. Väldigt intressant att möta människor i deras egen miljö och oftast blir man väldigt uppsakttad.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE