Klickade ljud från hårddisk

Permalänk
Medlem

Klickade ljud från hårddisk

Hej!

Har en Seagate Barracuda 500gb 3,5" intern hårddisk som har slutat fungera. Det började för kanske 2 månader sedan då den en gång bara inte dök upp under "Min dator". Använder den inte så mycket egentligen, utan fungerar mer som extra lagring. Jag orkade inte ta tag i problemet då (var rädd att få dåliga nyheter), men igår fick jag tid och kraft att börja undersöka. Förstår nu i efterhand att hårddisken kan ha blivit ännu mer skadad av att den har försök bootats nu under lång tid, även fast den var trasig. Men är inte så mycket att göra åt nu. Har i alla fall följande info:

*Hårddisken syns ingenstans, inte ens i bios.
*Den gör ett lite oklart klickande ljud (inte super distinkt), och även en gång ett mer pipande ljud. Detta repeteras när datorn försöker hitta hårddisken under uppstart. Sker kanske 3 gånger sen ger den upp och bootar från min SSD som vanligt.
*Har en annan hårddisk installerad som jag bytte plats med, så har eliminerat att det är kabelfel.

Har såklart gjort en internetgransking av problemet. Får mycket träffar om det sk. "Clicking of death". Där alla har lite olika förslag på lösningar att få ut datan. Har exempelvis försökt positionera den på olika håll och kanter i hopp om att den ska hoppa rätt. Har även sett videos på Youtube där de faktiskt öppnar hårddisken för att manuellt dra tillbaka avläsaren till "startposition". Förstår ju att dammet kommer så gott som förstöra hårddisken om jag bryter förseglingen... Någon som har lyckats få en hårddisk i detta skick att faktiskt dra igång tillräckligt länge för att få ut någon data? Framför allt intressant om någon har öppnat en hårddisk och fått den att fungera under tillräckligt lång tid efteråt?

Tack på förhand!

/Johannes

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Klickande ljud, och att disken inte dyker upp i BIOS osv, kan vara ett par olika saker, men alla har egentligen en sak gemensamt. Du ska inte ens försöka starta den längre. Är filerna på den viktiga nog går det att skicka den till IBAS till exempel. Det är dock för privatpersoner långt från ekonomiskt försvarbart för mindre än helt oersättligt material som man bara måste ha tillbaka.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

den är död.. släng, eller skicka iväg till företag för recovery.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Den är tvär död, sorry mannen, en klickande disk betyder att läs stickan som sitter i har fått sig en smäll eller bara blivit gammal och slår emot skivorna istället för att läsa av dom i tur och ordning, den disken går inte att rädda tyvärr.
Har haft ett par klickande diskar och varenda en har dött.

Permalänk
Medlem

Hade precis som dig en hårddisk som klickade under en relativt lång tid (flera månader) och sedan började det pipa från datorn. Timmar senare var disken borta... Nu är den dock tillbaka men förväntar mig inte att den håller särskilt länge till.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

2013 Augusti började min gamla 2tb disk att Låta, alltså verkligen låta och du känner en del vibrationer i chassit från den. Jag åkte samma dag och köpte nya Wd Red diskar, men den disken som började låta Aug2013 har jag haft i drift sedan dess, har kört både ntfs och nu ext4, den har agerat torrent disk i minst 2 år nu med dagliga skrivningar på åtminstone 10gb, den är långsam låter och BORDE gå sönder. Senaste veckan har jag torterat skiten ur den disken, har skrivit åtminstone 6Tb till den under en helg, och även packat upp över 2Tb 7zip filer konstant. Den låter lika jävla illa men om jag scannar med Smart verktyg så får jag mer fel på en 2år gammal 500gb disk..

Så svårt att säga vad ljud är, tycker jag. Inte bra om diskar låter konstigt givetvis, men jag börjar nästan tro att trots att min disk låter som en skördetröska så kommer den leva in till 2050..

Du bör ha backup PÅ MINST 3 olika diskar lååååångt innan din disk börjar låta, tro mig, jag har förlorat många Tb..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Starta inte den mer. Den är i princip död.

Om viktiga saker == Skicka till Ibas.
Om inte viktiga saker == Släng den i elektronik återvinningen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag vill vara lite mer otimistisk än en del andra här och säga att det kan, men otrolig tur gå att få igång den själv. Först dock vill jag säga, tydligt och klart:
Är det viktig data, kontakta räddningsfirma! Gör du dessa DYI fix, kan du förstöra den för gott också, så även de inte kan göra något.

Men om alt är soptunnan med all din data, eller iaf göra ett försök att rädda den så föreslår jag att du titta runt på bla youtube. Innan du ger dig på någon av dessa knep nedan, ha en ny disk du kan kopiera datan till, för få du liv i den, kan det röra sig om allt mellan minuter till timmar till nån dag innan den dör för gott. Mao... börja med det viktigaste och ha allt förberett innan du rotar/fryser disken!

https://www.google.se/search?q=youtube+fix+a+clicking+disk&ie...
https://www.google.se/search?q=youtube+fix+a+clicking+disk&ie...

Här är en hel del video, med olika knep, beroende på vad som är fel (det kan nämligen vara olika orsaker). Notera dock... allt detta är endast för att försöka rädda din data. HDDn kommer att gå sönder när du gör dessa knep, så det du gör är "sista chansen" för din data, inte HDDn. HDDn är slut.

Frysmetoden är nog den enklaste att börja med och kan om du har tur fria upp armen, om det är där felet ligger, men försök lyssna på andra folks diskar, och jämför med ditt ljud, då som sagt "klickljud" är alla lite olika, och olika fel.

Ibland kan det hjälpa med att bara lossa skruvarna lite på HDDn bara lite lite, för att det ska fungera, men allt sånt är en risk. Å andra sidan så har du inget att förlora...

Personligen har jag använt frystrycket tre gånger och två av dem har lyckats. Ena helt, andra fick jag ca 1 timme innan den dog för gott, men vi hann rädda lite iaf. Samt jag har på en disk lossat skruvarna precis rätt och fick igång den till att rädda allt.

Permalänk
Medlem

Ibas är inte att rekommendera. Kontakta Ahlberg Data dom har betydligt humanare priser. Sedan förstår jag inte varför man rekomenderar ett amerikanskt företag i sverige med en filial i norge?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

IBAS rekommenderas, åtminstone av mig, eftersom jag har personlig erfarenhet av dem, och de har gjort ett förbannat bra jobb, var gång. Ahlberg Data har jag aldrig provat, men deras hemsida ger inte ett seriöst intryck, när man hävdar sig hålla på med privata brottsutredningar, och otrohetsaffärer. Det är möjligt att de är precis lika bra, eller rent av bättre än Ibas, men jag tänker faktiskt inte prova. Däremot är jag lite nyfiken på vad som gör att du är så anti Ibas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Anledningen är att jag är så anti-IBAS som du säger är att IBAS dels är ett amerikanskt företag. Samt att deras labb ligger i Norge vilket innebär en viss risk om något händer. I Sverige har du fortfarande ett visst skydd, vilket försvinner så fort du handlar från ett utländskt företag. Till skillnad från amerikanska produkter som AMD och INTEL så köper du dom i en svensk butik, vilket ger ett visst skydd. Till skillnad från IBAS som visserligen hämtar din disk så är det mot IBAS i Amerika som du är kund. Bara för att ett företag har en filial i Sverige innebär det inte att det är svenskt.

Dessutom har dom precis lika mycket om brottsutredningar som Ahlberg Data om inte mer då dom dessutom har FBI i USA. Enda skillnaden är att IBAS inte uppger det på sin sida. Kommer du hem till mig och jag hjälper dig säkerhetskopiera din disk med 50 000 barnporrbilder och jag inte rapporterar det så är det också ett brott.

Dessutom så har Sverige en väldigt generös yttrandefrihetslag, vilket innebär en viss risk i andra länder då dina uttalande material kan vara brottsligt i andra länder. Nu har visserligen Norge och USA någorlunda fira åsikter, men fortfarande långt i från vad Sverige har.

Det är därför jag ALDRIG skulle använda IBAS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

I Sverige har du fortfarande ett visst skydd, vilket försvinner så fort du handlar från ett utländskt företag.

Ibas Laboratories AB är ett svenskt företag. Svenska lagar och regler gäller. Om de vill exportera, och importera din disk till Norge för att serva den, är det deras problem.

Skrivet av OldComputer:

Dessutom har dom precis lika mycket om brottsutredningar som Ahlberg Data om inte mer då dom dessutom har FBI i USA.

Jag tror att du missförstod något i mitt inlägg. De vänder sig till PRIVATPERSONER med argument som "privata brottsutredningar och otrohetsutredning". Privatpersoner ska inte hålla på med att leka minipolis, och att skicka iväg någons hårddisk till Ahlberg Data för att se om de har porrchattat med älskarinnan... Ja, för är inte förtroendet kört innan ma ens kommer på tanken, så är det ju garanterat det efter att man har gjort så mot sin partner, och inte hittat något.

Skrivet av OldComputer:

Dessutom så har Sverige en väldigt generös yttrandefrihetslag, vilket innebär en viss risk i andra länder då dina uttalande material kan vara brottsligt i andra länder. Nu har visserligen Norge och USA någorlunda fira åsikter, men fortfarande långt i från vad Sverige har.

Här vet jag inte vad du är ute efter överhuvudtaget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@-=Mr_B=-: Anledningen är att jag är så anti-IBAS som du säger är att IBAS dels är ett amerikanskt företag. Samt att deras labb ligger i Norge vilket innebär en viss risk om något händer. I Sverige har du fortfarande ett visst skydd, vilket försvinner så fort du handlar från ett utländskt företag. Till skillnad från amerikanska produkter som AMD och INTEL så köper du dom i en svensk butik, vilket ger ett visst skydd. Till skillnad från IBAS som visserligen hämtar din disk så är det mot IBAS i Amerika som du är kund. Bara för att ett företag har en filial i Sverige innebär det inte att det är svenskt.

Dessutom har dom precis lika mycket om brottsutredningar som Ahlberg Data om inte mer då dom dessutom har FBI i USA. Enda skillnaden är att IBAS inte uppger det på sin sida. Kommer du hem till mig och jag hjälper dig säkerhetskopiera din disk med 50 000 barnporrbilder och jag inte rapporterar det så är det också ett brott.

Dessutom så har Sverige en väldigt generös yttrandefrihetslag, vilket innebär en viss risk i andra länder då dina uttalande material kan vara brottsligt i andra länder. Nu har visserligen Norge och USA någorlunda fira åsikter, men fortfarande långt i från vad Sverige har.

Det är därför jag ALDRIG skulle använda IBAS.

Dom där argumenten känns igen från vänstersympatisörer som har mellan noll och ingen respekt för lagar, såvida inte lagen passar dom för stunden. Känns som den klassiska taktiken för att påverka motpartens fokus så att fokusen förskjuts någon annanstans.

Varför skulle där vara något fel i att vara kund hos ett amerikanskt företag? Vi anlitade företag i Sverige som i sin tur anlitade amerikanska företag för droganalys utav kandidater(via deras hår). Eller Du menar kanske att bara privatpersoner borde undvika amerikanska företag? Jag anlitar hellre ett amerikanskt företag än min lokala kebabtekniker.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Intressant att du hävdar att det är ett svenskt företag, sist jag kollade, visserligen flera år sedan, var det ett amerikanskt telefonnummer. som började på 1-800-4227. Varför hade dom ett amerikanskt nummer som dessutom började på motsvarande siffror på telefonen? (4227 blir ibas på en tonvalstelefon, vilket är vanligt för större företag i USA).

Jag googlade, och det stämmer så långt att det är svensk hemsida, iallafall en med .se. Men sist jag kollade dom när jag sökte dataräddning för ca 10 år sedan så var den på engelska med en .com och ibas.com ger inget svar när man provar idag. På Wikipedia säger dom följande:

Ibas (tidigare Instrumentbyrået AS) är ett norskt företag bildat 1978 med verksamhet i Europa inom områden dataräddning, dataradering och computer forensics. Det svenska kontoret ligger i Uppsala. Ibas är ett helägt dotterbolag till amerikanska Kroll Ontrack, som förvärvade företaget 2006. [1] På det nordiska huvudkontoret i Kongsvinger i Norge utförs 3 000 dataräddningar varje år. Globalt utför Kroll Ontrack 50 000 räddningar årligen.

Ja, det finns antagligen massor av amerikanska företag man handlar ifrån, det jag gör att jag i vissa fall kollar extra noga. Bara för säkerhets skull.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ja, som sagt, Ibas Laboratories AB är svenskt, och den man gör affärerna med, här i Sverige. Ibas AS är moderbolaget i Norge. De har säkert haft en .com hemsida, men som wiki'n skriver, jag tror aldrig det har varit Amerikanskt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.