Permalänk
Hedersmedlem

Så det är här man ska hänga ifall man är diskussionssugen?

Skrivet av fark:

Men återigen jag vänder på steken, allt förbrändes under en bråkdel ...

Fel. Om bränslet skulle förbrännas på en bråkdel (av en sekund?) så skulle hela övre delen av tornet ha exploderat. Förångning sker successivt och i ökad takt ju varmare omgivande temperatur är.

Skrivet av fark:

Tumus du må ha rätt men får gärna länka för jag kan inte hitta något alls under några omständigheter som påvisar att det kan nå ens tillräckligt nära för att börja smälta dessa tjocka stålbalkar och jag har sökt. Har iofs avstått från löst internet prat jag menar en serlös källa man kan lita på? Med Flygbränsle så menar jag såklart färdigblandat precis som det som det som fanns i vingarna på dessa 757 och 767's

http://www.energihandbok.se/forbranning/

Den adiabatiska flamtemperaturen för de flesta kolväten ligger på runt 2000 grader. Nu kunde flygplansbränslet omöjligt brinna adiabatiskt, men även om du har många faktorer som spelar in och sänker temperaturen på lågan så krävs det rätt stora mängder inerta gaser och material för att sänka temperaturen så pass mycket att temperaturen understiger stålets smältpunkt. Åter igen så behöver inte stålet smälta för att tappa sin bärkraft.

Skrivet av fark:

Flyg 97 in i Pentagon är minst lika skumt, vittnen där pratar om en explosion (tänk missil) och kamerorna utanför lyckat ta ett par snapshots på ingeting men absolut inget flyg, ...

Om ett flygplan på 100 ton plötsligt kraschar in i en byggnad i några hundra km/h så är jag rätt säker att ljudet och kaoset som uppstår kan upplevas som en explosion. Dessutom så antändes flygbränslet på samma sätt som vid WTC.

Angående övervakningskamerorna så burkar de oftast bara filma med typ 1 bildruta/sekund. Kommer man i flera hundra km/h så kan man lätt swisha förbi i glappet mellan 2 bildrutor.

Skrivet av fark:

Så vi har påstådda araber som lärarna säger inte kunde flyga en Cessna för @#!% men dom kunde minsann utföra extrema manövrar erfarna piloter påstår är nonsens i ett tungt flyg dom aldrig varit i närheten av tidigare, jag menar vid nåt tillfälle måste man bara fråga vad försigår här och tvinga sin egna världsbild att ev släppa in något man inte ens vill ta i men tång.

Allt som åker upp måste komma ner. Jag tror att du som har flugit ett Cessna skulle ha ganska lätt att störtdyka in i en byggnad ifall du ville. Det krävs mer kunskap att kunna landa ett plan säkert än att krascha det.

Skrivet av fark:

Men jag misstänker att en del kommer fortsätta hitta ursäkter och säga att det igen är ytterligare en tillfällighet bland alla andra under som bara fortsätter ske igen och igen.

Vad är det som gör dina teorier trovärdigare än andras? Hittills så har du uppvisat att du saknar grundläggande kunskaper i bl.a. termodynamik, materiallära och förbränningslära så ursäkta om jag inte litar på din analys.

Skrivet av fark:

Ohh bara för nyfikenhets skull, hur många tror att an president skulle sitta kvar som ett spån efter efter något i stil med: "Amerika är under attack" vare sig han är Bush jr el inte?

Inte jag i alla fall, men Bush Jr har ju under flera år bevisat att han inte är den vassaste kniven i lådan.

Skrivet av fark:

... allt man behöver göra är att vara är att välja ett ämne och spendera några hundra timmars reseach och som sagt vara öppen annars kan inte ta in informationen alls och snälla undvik kommentarer som "för öppen, hjärna ramla ut" m.m det sä så sjukt uttjatat och varken roligt längre el sanningsenligt.

Jag anser det är viktigare att vara kritisk än att vara öppen, både mot förklaringen och mot sig själv. Att göra research på Google kan lätt leda till att man bara söker efter svar som uppfyller den egna världsbilden, konfirmationsbias, eller som förklarar delar som faktiskt är begripliga för mig. Om en förklaring börjar blanda in kvantfysik så skulle i alla fall jag inte förstå ett dyft, men det betyder inte att en mer lättförståelig förklaring är bättre, det betyder bara att jag kanske inte har all kunskap som krävs för att kunna göra en kvalificerad slutsats.

Skrivet av fark:

För att officiella förklaring vi fått skall stämma så måste alla pusselbitar passa in i pusslet helt perfekt, för att något skall vara fel behövs bara att en enda bit inte lägger sig på plats.

Om jag har ett blått pussel och jag hittar en röd pusselbit betyder det inte att det blåa pusslet är fel, även om det saknas vissa blåa pusselbitar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Summan är över 6 miljoner idag.

Närmare 7,5. Tar man med alla offer så är summan närmare 10 miljoner (Judar, politiska motståndare, sovjetiska POW, Homosexuella, Roma-Sinti, Jehovas vittnen, präster etc).

Din kommentar är som mest ett sammanträffande. Den officiella siffran är närmare 7,5 miljoner men vissa menar att den är för hög.. vissa för låg. Problemet är att enorma mängder kroppar brändes och spreds ut (Aska man hittat). Samtidigt så brändes det enorma mängder dokument.

Jag rekommenderar att du läser Potsdamtalet som Himmler höll. Talet gör det klart att en förintelse håller på att ske.

Det betyder inte att folk inte ska få kritisera ens kommentarer.

Just temperaturen för smältning av stål är ungefär 1300 c. Jetbränsle brinner kring dessa temperaturer och samtidigt så var stålbalkarna skadade ganska kraftigt. Att brandmän vittnar om explosioner är inte direkt ofattbart.. De hade för tusan en brinnande enorm byggnad över sig som i sin tur höll på att rasa. Att 9/11 skulle vara ett insidejobb är en av dessa konspirationsteorier som är minst troliga tillsammans med månlandningen. Visst finns det vissa frågetecken men samtidigt hur vitala är dessa? Snacket om den tredje byggnaden är snarare utfyllnad än något annat.. de behövde fylla ett hål i sin teori och byggnaden var lämplig. Tusentals ingenjörer? Det är ju ett roligt påstående. Belägg för detta?

Delvis korrekt men samtidigt så kan man inte skippa vetenskaplig metodik bara för att man känner för det. Fram tills denna metodik har förändrats så är det ett måste för att något ska räknas som belägg. För annars kan jag ju dra till Armenien och börja påstå att "Arken" som folk påstår ha hittat där är äkta och därför är jag bäst..

Aldrig påstått att någon ska skippa den vill bara poängtera att den i sig själv leder till någon definitiv sanning och fakta. Bara för en forskare kommer fram till något behöver det inte vara någon sanning eller evig fakta bara för att forskaren använt vetenskaplig metod.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Finns det någon metodik som gör ett bättre jobb att ta fram bevis än den vetenskapliga metoden? Det är genom den vi har fått internet med all tillhörande utrustning som möjliggör den här diskussionen.

Du behöver ingen vetenskaplig metod för innovation och utveckling men den är kritisk vid forskning. Den i sig säger som sagt ingenting om resultaten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheLastStory:

Du behöver ingen vetenskaplig metod för innovation och utveckling men den är kritisk vid forskning. Den i sig säger som sagt ingenting om resultaten.

Jag ser inte vad du vill säga. Vi pratade om bevis och fakta, inte innovation och utveckling. Det är lite lösa begrepp även. För att bevisa att något faktiskt är en utveckling, alltså förbättring kan det mycket väl krävas att man använder den vetenskapliga metoden för att ta fram bevis, empiriska resultat som oberoende visar att det är en förbättring. I andra fall är det däremot kanske uppenbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheLastStory:

Aldrig påstått att någon ska skippa den vill bara poängtera att den i sig själv leder till någon definitiv sanning och fakta. Bara för en forskare kommer fram till något behöver det inte vara någon sanning eller evig fakta bara för att forskaren använt vetenskaplig metod.

Men chansen att han kommit fram till sanningen är betydligt större än om han gjort det genom en icke vetenskapligt accepterad metod. Så fortfarande... Att använda sig av vetenskapliga grundregler gör att resultaten man kommer fram till i de absolut bästa fall är sanningen. Det enda som kan ändra detta är om det kommer upp ny fakta som ändrar på denna slutsats eller att man kommer fram till att personen har tummat på något av de accepterade vetenskapliga metoderna.

Skrivet av TheLastStory:

Du behöver ingen vetenskaplig metod för innovation och utveckling men den är kritisk vid forskning. Den i sig säger som sagt ingenting om resultaten.

Vid innovation och utveckling så finns det separata metoder som är accepterade. Ett exempel är ju att upptäckten ska gå att återskapa för att utesluta eventuell slump. En sak som inte är helt avgörande i historisk forskning... om det inte handlar om samband mellan olika skeenden eller processer dvs.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Tumnus: Du kan komma fram till slutsatser givet vissa förutsättningar och som du säger så får dessa revideras, ganska ofta dessutom. Därför ska man vara försiktig att använda ord som sanning, det hör ofta hemma hos religösa inkluderat dom som tror att vetenskapen är en religion och namnlösa "forskare" dess präster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLastStory:

@Tumnus: Du kan komma fram till slutsatser givet vissa förutsättningar och som du säger så får dessa revideras, ganska ofta dessutom. Därför ska man vara försiktig att använda ord som sanning, det hör ofta hemma hos religösa inkluderat dom som tror att vetenskapen är en religion och namnlösa "forskare" dess präster.

Nu var det väl faktiskt så att du använde ordet sanning i ditt inlägg,
som Tumnus kommenterade.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Den här kanalen på YT pysslar mycket med UFO och Aliens
Men nu i juletider har dom skojat till det lite

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Funderade på om jag skulle göra en ny tråd angående detta ämnet, men tänkte att det kanske passar i denna redan. Nyligen så blossade den här tråden upp på reddit och fick mig till att fundera på om det verkligen förekommer nån form av keyword-sniffing när man pratar i närheten av sin telefon. Självklart då i appar som har tillåtelse att använda mikrofonen. Kanske inte nödvändigtvis är Facebooks appar som i så fall sysslar med detta, utan det kan vara vilken app som helst som kanske har nåt partnership med nån annonsleverantör som säljer vidare information till Facebook osv.

Vissa i tråden säger att det är en slump. Andra säger att det är algoritmer och spårningar på sånt som man själv och ens kontakter har gjort under en viss period. Någon som säger sig jobba på Facebook säger inom deras NDA att det inte förekommer. En säger sig ha gjort ett enkelt experiment där han fick annonser på spanska efter att lagt sin telefon i närheten av en spansk talk radio. Vissa säger också att det vore lätt att se om telefonen spelar in och skickar data. Men det kanske inte är precis det som den gör i så fall. Den kanske bara har nån lista av keywords som triggas när du säger ett specifikt ord och skickar sen vidare denna data krypterat. Jag kan inte än så länge dra nån specifik slutsats till om det förekommer. Har sökt runt lite efter nån form av experiment men inte lyckas hitta nåt som övertygar mig.

Så jag undrar om nån av er har märkt av riktade annonser baserat på konversationer ni nyligen haft? Vet inte ens om det förekommer i Sverige, men det vore kul med lite mer data inom ämnet. Kan man göra nåt experiment tro? Ta nån gammal eller helt ny oanvänd telefon, återställ till fabriksinställningarna. Skapa nya konton på Google och Facebook utanför er egna IP adress och hemmamiljö. (Kolla även möjligheten till om det går att byta mac-adress på telefonen.) Låt apparna ha tillgång till mikrofonen. Kör igång nån radioshow på nåt annan språk och lägg telefonen i närheten i någon timme. Ser ni annonser på det språket inom den kommande veckan så borde ju man nästan kunna dra slutsatsen att någon form av keyword-sniffing förekommer i algoritmerna. Alternativ börja prata om nåt helt random som du egentligen inte vill köpa. Prova även detta med ett par appar i bakgrunden när du pratar i telefon med någon.

Appar som möjligen kan vara intressanta om man vill göra ett experiment.
- Messenger, Instagram, WhatsApp (Eller vad som helst som ägs av Facebook.)
- Vad som helst från Google, Amazon, Yahoo.
- Övriga appar som säger sig vill ha tillgång till eran mikrofon.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Att de lyssnar och analyserar samtal tror jag inte på, tänk vilken total shitstorm det skulle bli om det kom fram. Däremot är jag helt övertygad om att både FB och FB-messnger konstant ligger i bakgrunden och analyserar i princip allting annat som görs och händer med telefonen/enheten.

Jag avinstallerade dem av just den anledningen (och sekundärt för att förbättra batteritiden...)

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

En hel del konspirationsteorier är sanna medans en drös andra är idiotiska. men det går att konstatera att 9/11 var ett inside job för att kunna utöka den militära dominansen i världen samt skapa en ny världsordning. vi vet att JFK blev mördad för att han ville avskaffa Federal Reserve, vi vet att Bin laden var en CIA-agent, vi vet att 4 icke-araber under 9/11 arresterades vid George washington Bron med bomber packade i sina bilar, och det sopades ju under mattan flitigt. ja som sagt, finns en hel del sanna grejer nu när man ser sanningen om aleppo komma fram samt att USA armerat och tränat ISIS. uugh världen e ett skithål just nu och I-ländernas befolkning behöver ställa sig upp och göra revolt mot makteliten. vi vet att Sverige även lider av massvis med korruption samt att det har blivit USAs lilla bitch. så mycket att ta upp, för lite tid att förklara allt hahaa

och ja, avlyssning kan vi göra på alla i dagsläget, MI6 har sitt organ, Homeland secrity har sitt, Radioanstalten har sitt. vi kommer ej undan mass avlyssning längre. sen att dom spanar på varenda nisse 24/7, det tror jag inte, men finns det ett namn eller personnr/passnr så går det att få fram i princip allt om den personen.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassekongo83:

Funderade på om jag skulle göra en ny tråd angående detta ämnet, men tänkte att det kanske passar i denna redan. Nyligen så blossade den här tråden upp på reddit och fick mig till att fundera på om det verkligen förekommer nån form av keyword-sniffing när man pratar i närheten av sin telefon. Självklart då i appar som har tillåtelse att använda mikrofonen. Kanske inte nödvändigtvis är Facebooks appar som i så fall sysslar med detta, utan det kan vara vilken app som helst som kanske har nåt partnership med nån annonsleverantör som säljer vidare information till Facebook osv.

Vissa i tråden säger att det är en slump. Andra säger att det är algoritmer och spårningar på sånt som man själv och ens kontakter har gjort under en viss period. Någon som säger sig jobba på Facebook säger inom deras NDA att det inte förekommer. En säger sig ha gjort ett enkelt experiment där han fick annonser på spanska efter att lagt sin telefon i närheten av en spansk talk radio. Vissa säger också att det vore lätt att se om telefonen spelar in och skickar data. Men det kanske inte är precis det som den gör i så fall. Den kanske bara har nån lista av keywords som triggas när du säger ett specifikt ord och skickar sen vidare denna data krypterat. Jag kan inte än så länge dra nån specifik slutsats till om det förekommer. Har sökt runt lite efter nån form av experiment men inte lyckas hitta nåt som övertygar mig.

Så jag undrar om nån av er har märkt av riktade annonser baserat på konversationer ni nyligen haft? Vet inte ens om det förekommer i Sverige, men det vore kul med lite mer data inom ämnet. Kan man göra nåt experiment tro? Ta nån gammal eller helt ny oanvänd telefon, återställ till fabriksinställningarna. Skapa nya konton på Google och Facebook utanför er egna IP adress och hemmamiljö. (Kolla även möjligheten till om det går att byta mac-adress på telefonen.) Låt apparna ha tillgång till mikrofonen. Kör igång nån radioshow på nåt annan språk och lägg telefonen i närheten i någon timme. Ser ni annonser på det språket inom den kommande veckan så borde ju man nästan kunna dra slutsatsen att någon form av keyword-sniffing förekommer i algoritmerna. Alternativ börja prata om nåt helt random som du egentligen inte vill köpa. Prova även detta med ett par appar i bakgrunden när du pratar i telefon med någon.

Appar som möjligen kan vara intressanta om man vill göra ett experiment.
- Messenger, Instagram, WhatsApp (Eller vad som helst som ägs av Facebook.)
- Vad som helst från Google, Amazon, Yahoo.
- Övriga appar som säger sig vill ha tillgång till eran mikrofon.

Även om man inte kan utesluta detta helt så låter det ganska osannolikt att folk anser att den gemene personen är intressant nog att spendera tid på att komma åt folks mikrofoner på mobilerna. Att facebook vet mer och mer vad du gör beror helt enkelt på att de tagit fram algoritmer som beräknar fram olika saker baserad på dina inlägg, bilder du delat, vad du sökt på etc. för att sedan föra fram vad du nu ser på skärmen. Detta är inte mer avancerat än säg att advertisment på vissa hemsidor råkar stå på svenska och inkludera något du sökt på. Denna information är öppen eftersom den bygger på att du använt en tjänst (säg google) som sedan säljs vidare till reklamföretag som använder sig av denna information för att projektera detta till just din användare. Detta görs via Cookies bland annat och har varit standard i över tio år nu. Att det däremot skulle ha något med NSA och liknande Amerikanskt statliga "agencies" är ju lika troligt som att Tomten sitter och läser dina cookies för att se om du porrsurfat det senaste året. Denna sorts trådar dyker upp för jämnan när mindre kunnigt folk helt plötsligt börjar se "symptom" de inte förstår och direkt måste skapa en konspirationsteori om detta istället för att sätta sig in i vad som orsakar det.

Finns garanterat betydligt mer kunnigt folk än mig som kan beskriva exakt hur detta går till på mer avancerad nivå men jag tror jag har fått med det grundläggande i lekmanstermer i alla fall.

Skrivet av SleepstreameR:

Att de lyssnar och analyserar samtal tror jag inte på, tänk vilken total shitstorm det skulle bli om det kom fram. Däremot är jag helt övertygad om att både FB och FB-messnger konstant ligger i bakgrunden och analyserar i princip allting annat som görs och händer med telefonen/enheten.

Jag avinstallerade dem av just den anledningen (och sekundärt för att förbättra batteritiden...)

För att inte snacka om den enorma del personal som måste sitta och lyssna på när man pratar med sin morsa eller när Sven Bertil 34 och 190 kg sitter och frågar vad hans lika stora flickvän har på sig.

Skrivet av Gtoxed:

En hel del konspirationsteorier är sanna medans en drös andra är idiotiska. men det går att konstatera att 9/11 var ett inside job för att kunna utöka den militära dominansen i världen samt skapa en ny världsordning. vi vet att JFK blev mördad för att han ville avskaffa Federal Reserve, vi vet att Bin laden var en CIA-agent, vi vet att 4 icke-araber under 9/11 arresterades vid George washington Bron med bomber packade i sina bilar, och det sopades ju under mattan flitigt. ja som sagt, finns en hel del sanna grejer nu när man ser sanningen om aleppo komma fram samt att USA armerat och tränat ISIS. uugh världen e ett skithål just nu och I-ländernas befolkning behöver ställa sig upp och göra revolt mot makteliten. vi vet att Sverige även lider av massvis med korruption samt att det har blivit USAs lilla bitch. så mycket att ta upp, för lite tid att förklara allt hahaa

och ja, avlyssning kan vi göra på alla i dagsläget, MI6 har sitt organ, Homeland secrity har sitt, Radioanstalten har sitt. vi kommer ej undan mass avlyssning längre. sen att dom spanar på varenda nisse 24/7, det tror jag inte, men finns det ett namn eller personnr/passnr så går det att få fram i princip allt om den personen.

Du bevisar just det problem som uppkommer med internet. Du för fram en åsikt som fakta och sedan ger tusan i att ge belägg. "Vi vet" inte något alls utan det du för fram är spekulationer och inget annat. Nu ska vi även vara medvetna om att långt ifrån alla terrordåd "görs av araber" och långt ifrån alla muslimska terrororganisationer består bara av "araber". Det finns tonvis med exempel på helt vanliga ungdomar som vilseleds av islamister för att sedan åka och kriga för t.ex. IS. Dessa inkluderar folk som inte på något sätt kan anses vara av etniciteten "arab". Att USA armerat IS är en sanning med en kraftig modifikation. Det är sant att USA sponsrade det som sedan skulle bli IS i form av Al-Qaeda Irak. DETTA VAR DOCK för att motverka Saddam och skedde på början av 90-talet. Alltså långt innan IS och Al-Qaeda Irak blev två olika organisationer. Om du tog dig lite längre tid att läsa på så hade du insett att USA inte alls sponsrat den del som blev IS utan snarare sponsrade Al-Qaeda på samma sätt som man sponsrade Mujahedin i Afghanistan när Sovjet invandrade. Att du skulle veta varför JFK blev mördad är lika troligt som att snömannen steppar på månen just nu. Och att få fram "nästan allt" om personen ifråga enbart med namn och personnummer är ingen nyhet. Mycket täcks av offentlighetsprincipen i detta land.. Allt som inte är känslig eller topphemlig information dvs.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Rekommenderar även denna bok..

http://www.bokus.com/bok/9789147106189/kallkritik/

Oerhört intressant.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Rekommenderar även denna bok..

http://www.bokus.com/bok/9789147106189/kallkritik/

Oerhört intressant.

Har en känsla av att jag redan länkat denna.

Källkritik på internet

Ifall man inte vill låna eller köpa en fysisk bok.

“The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wise people so full of doubts.” - Bertrand Russell

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du skulle vara förvånad vad folk påstår att denna "mirakelört" kan bota. Såg en seriös "forskare" påstå att "örten" kan bota cancer.. Till vilket jag bara skakade på huvudet och hoppas att denna person inte är en seriös forskare.

"Cannabinoids may have benefits in the treatment of cancer-related side effects."

https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/cam/hp/cannabis...

"The US government has confirmed that cannabis can kill cancer cells after the drug did so in tests on mice and rats, according to the National Cancer Institute."

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/11...

Confirmed har dom väl inte till 100% men mycket pekar mot att det fungerar bra mot vissa cancer sorter och dessutom lindrar symptom.

Varför skulle dom som tror på det vara dum i huvudet som du nu säger?

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk

Jag säger som Gustavsson: -"Men va är det här för kommunistpropaganda?"

Om källkritik.

Inte en jävel i det här landet bryr sig om källkritik, varken i statlig media eller annan. Följ pengarna, det är den enda källan till "sanning".

Jag mår fan illa när jag läser om första och andrahandsinfomation, det spelar ingen roll om du ÄR själva källan, har du inte stålarna bakom dig så betyder du inget. Det händer dagligen med livsmedel, farmaci, energi, klimat och you name it.

Ni får alla fråga Volkswagen IGEN, om de är de bästa på avgasutsläpp......

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Varför skulle dom som tror på det vara dum i huvudet som du nu säger?

Det måste de absolut inte - däremot finns det en skrämmande stor grupp förespråkare som man kan peta lite grann psykologiskt i och se att de tror på det för att stärka eller försvara sitt bruk och sin livsstil, hänsynlöst blinda till vad livsstilen medför för negativa saker. Lever man så är man nog på gränsen till "dum i huvudet" eller normalbegåvad iaf, även om flykt och känslomässigt motiverad logik kan bli väldigt komplicerade ämnen inom psyk.

Jag har ärftliga problem med psykoser och har kännbar nytta av gräs och dess lite avtrubbande värmande upplevelse, det var riktigt jävla otäckt vilken dragkamp det blev i min hjärna när jag provade en dag för att se om det förmildrade symptomen i ett annars utsatt läge och insåg att det löste ALLTING ett tag. Då fick jag vara bra jävla tuff för att stå emot att resonemanget svackade, eftersom att psykskiten förstört hela mitt liv periodvis i snart 15 år nu och det vore rätt soft att slippa ibland. Men finns det någon farligare mentalitet att ha kring en drog eller berusningsmedel så är det just det, att ta det för att slippa något annat. Och det är nog tyvärr en överraskande stor del folk som gör det och låter det positiva böja lite på deras förstånd eller insikt, även om det kanske i just fallet gräs mer handlar om att de är lite missnöjda med vardagstristessen eller har svårt att hantera den där tjejen/killen som blåste dem stenhårt. Med tanke på att det knappast är en särskilt hård och liksom uppenbart förödisk vana för de flesta hobbyanvändare, menar jag.

Liten anekdot om hur man kan praktisera källkritik även på människor och att fakta kan bli svårare än vad som är och vad som inte är när det gäller hjärtefrågor för folk, som cannabis slående ofta blir för brukare. Nu tror jag iofs inte att killen du citerade hade resonerat riktigt så långt när han kallade dem dumma eller vad han nu skrev, men tänkvärt hur som helst i sammanhanget.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd

@DaNi8331

Hjälper det en människa så är det värt att titta på det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Alltid roligt med denna tråd och 9/11 där hållfkunskapen är internetbaserade. Att temperaturerna inte är höga nog för att stålet ska smälta är ointressant egentligen då det händer så mycket i materialet på vägen till smältpunkten.
Material expanderar vid ökad värme(mm/m/100K) vilket om det inte tillåts göra istället bygger in en massa spänningar i materialet. Dessa spänningar är långt ifrån obetydliga och något som har stor påverkan vid hållfberäkningar.

En annan faktor som påverkar är givetvis materialets strukturförändringar vid olika temperaturer, kortfattat kan man säga att egenskaperna bara blir sämre ju högre temperatur man har.
Vid 200 grader är sträckgränsen sänkt med 15%, vid 500 grader är materialets sträckgräns halverad.

Lägg därtill att balkarna är deformerade och dessa tappar givetvis en enorm bärighet. Eulers knäckningsfall beskriver detta mycket bra vad som händer om en balk har tappat sin ursprungsgeometri.

Kombinera dessa tre påverkansfaktorer och man inser att, nej smältpunkten behöver inte uppnås för att en balk ska ge vika...
När väl en våning rasar så blir den dynamiska energin så stor att det inte finns en chans för de "friska" våningarna att stå emot energin som de utsätts för. Denna energi ökar givetvis lavinartat så att strukturen är starkare i botten spelar ingen roll.

Mina 2 ören iaf

God fortsättning och gott nytt år!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Olika ... lastbilen. Dessa dödades av koldioxid.

Du menar väl koloxid (CO, kolmonoxid) som ju är toxiskt genom att det binder starkare än syre till hemoglobinet i de röda blodkropparna och därmed hindrar syretransporten i blodet. Koldioxid (CO2) är ju inte toxiskt i den meningen. Det finns i vår utandningsluft och blir toxiskt först i sådana koncentrationer att det tränger ut syret i luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Det måste de absolut inte - däremot finns det en skrämmande stor grupp förespråkare som man kan peta lite grann psykologiskt i och se att de tror på det för att stärka eller försvara sitt bruk och sin livsstil, hänsynlöst blinda till vad livsstilen medför för negativa saker. Lever man så är man nog på gränsen till "dum i huvudet" eller normalbegåvad iaf, även om flykt och känslomässigt motiverad logik kan bli väldigt komplicerade ämnen inom psyk.

Jag har ärftliga problem med psykoser och har kännbar nytta av gräs och dess lite avtrubbande värmande upplevelse, det var riktigt jävla otäckt vilken dragkamp det blev i min hjärna när jag provade en dag för att se om det förmildrade symptomen i ett annars utsatt läge och insåg att det löste ALLTING ett tag. Då fick jag vara bra jävla tuff för att stå emot att resonemanget svackade, eftersom att psykskiten förstört hela mitt liv periodvis i snart 15 år nu och det vore rätt soft att slippa ibland. Men finns det någon farligare mentalitet att ha kring en drog eller berusningsmedel så är det just det, att ta det för att slippa något annat. Och det är nog tyvärr en överraskande stor del folk som gör det och låter det positiva böja lite på deras förstånd eller insikt, även om det kanske i just fallet gräs mer handlar om att de är lite missnöjda med vardagstristessen eller har svårt att hantera den där tjejen/killen som blåste dem stenhårt. Med tanke på att det knappast är en särskilt hård och liksom uppenbart förödisk vana för de flesta hobbyanvändare, menar jag.

Liten anekdot om hur man kan praktisera källkritik även på människor och att fakta kan bli svårare än vad som är och vad som inte är när det gäller hjärtefrågor för folk, som cannabis slående ofta blir för brukare. Nu tror jag iofs inte att killen du citerade hade resonerat riktigt så långt när han kallade dem dumma eller vad han nu skrev, men tänkvärt hur som helst i sammanhanget.

Absolut kommer det vara folk som missbrukar det.

Det är samma historia med alla tabletter som man får ett rus utav. Dessutom är biverkningslistan väldigt stor på alla tabletter vi har i dagens läge.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

Du menar väl koloxid (CO, kolmonoxid) som ju är toxiskt genom att det binder starkare än syre till hemoglobinet i de röda blodkropparna och därmed hindrar syretransporten i blodet. Koldioxid (CO2) är ju inte toxiskt i den meningen. Det finns i vår utandningsluft och blir toxiskt först i sådana koncentrationer att det tränger ut syret i luften.

Tror det är poänglöst att peta i det. Om det trycktes in avgaser i utrymmet de var i kan man nog sammanfatta det som att de dog av syrebrist? Det blir ju en kamp om koldioxiden trycker bort syret i luften eller kolmonoxiden förgiftar blodet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

En hel del konspirationsteorier är sanna medans en drös andra är idiotiska. men det går att konstatera att 9/11 var ett inside job för att kunna utöka den militära dominansen i världen samt skapa en ny världsordning. vi vet att JFK blev mördad för att han ville avskaffa Federal Reserve, vi vet att Bin laden var en CIA-agent, vi vet att 4 icke-araber under 9/11 arresterades vid George washington Bron med bomber packade i sina bilar, och det sopades ju under mattan flitigt. ja som sagt, finns en hel del sanna grejer nu när man ser sanningen om aleppo komma fram samt att USA armerat och tränat ISIS. uugh världen e ett skithål just nu och I-ländernas befolkning behöver ställa sig upp och göra revolt mot makteliten. vi vet att Sverige även lider av massvis med korruption samt att det har blivit USAs lilla bitch. så mycket att ta upp, för lite tid att förklara allt hahaa

och ja, avlyssning kan vi göra på alla i dagsläget, MI6 har sitt organ, Homeland secrity har sitt, Radioanstalten har sitt. vi kommer ej undan mass avlyssning längre. sen att dom spanar på varenda nisse 24/7, det tror jag inte, men finns det ett namn eller personnr/passnr så går det att få fram i princip allt om den personen.

Underhållande...
Du glömde att tomten finns på riktigt, det är bevisat. Dessutom verkar han se ut precis som Disney "förutspådde", detta kan ju leda till en annan teori, hade Disney något ihop med tomten? Eller är han en av de som har/hade tillgång till en tidsmaskin?

Permalänk

Apropå CO2, denna är intressant dokumentärfilm : https://www.youtube.com/watch?v=52Mx0_8YEtg

Visa signatur

Ryzen 2600, Asus B350 Plus, Mac G5 Chassis, 16GB 3200MHz, SSDNow 240 GB, ASUS Strix GTX970, HP Pavillion Gaming 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Underhållande...
Du glömde att tomten finns på riktigt, det är bevisat. Dessutom verkar han se ut precis som Disney "förutspådde", detta kan ju leda till en annan teori, hade Disney något ihop med tomten? Eller är han en av de som har/hade tillgång till en tidsmaskin?

Hur kan du vara så säker på vad som är sant? har du sett allt med egna ögon och vart med och utrett?

Säger inte att det han säger är sant, men du kan inte vara säker på vad som är sant. ALLT man läser på internet och utav nyhetstidningar ska man ta med en nypa salt.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Du menar väl koloxid (CO, kolmonoxid) som ju är toxiskt genom att det binder starkare än syre till hemoglobinet i de röda blodkropparna och därmed hindrar syretransporten i blodet. Koldioxid (CO2) är ju inte toxiskt i den meningen. Det finns i vår utandningsluft och blir toxiskt först i sådana koncentrationer att det tränger ut syret i luften.

Korrekt. Insåg inte att jag skrev koldioxid (även om koldioxid i sig är giftigt i nog stora kvantiteten) utan menade kolmonoxid (det tackar jag min mobil för). Oberoende så användes dessa dödsvagnar i dödsläger där man inte hade tid eller nytta av fasta gaskamrar så som i Chelmno. De användes även i Sachsenhausen och vid diverse T4 läger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_van

Skrivet av DaNi8331:

Hur kan du vara så säker på vad som är sant? har du sett allt med egna ögon och vart med och utrett?

Säger inte att det han säger är sant, men du kan inte vara säker på vad som är sant. ALLT man läser på internet och utav nyhetstidningar ska man ta med en nypa salt.

Nu ska vi inte kasta cirkelargument runt omkring oss. Kom ihåg att brist på bevis för en sak betyder inte per automatik att raka motsatsen är bevisad. I och med internets framfart så är det viktigare än någonsin med källkritik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Korrekt. Insåg inte att jag skrev koldioxid (även om koldioxid i sig är giftigt i nog stora kvantiteten) utan menade kolmonoxid (det tackar jag min mobil för). Oberoende så användes dessa dödsvagnar i dödsläger där man inte hade tid eller nytta av fasta gaskamrar så som i Chelmno. De användes även i Sachsenhausen och vid diverse T4 läger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_van

Nu ska vi inte kasta cirkelargument runt omkring oss. Kom ihåg att brist på bevis för en sak betyder inte per automatik att raka motsatsen är bevisad. I och med internets framfart så är det viktigare än någonsin med källkritik.

Varför? Får du/ni göra mothugg mot sånt som inte är mainstream men inte nån annan?

Och vad räknas som pålitlig källkritik? Egentligen så är ingenting på internet 100% pålitligt, då ska man se det med egna ögon.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaNi8331:

Varför? Får du/ni göra mothugg mot sånt som inte är mainstream men inte nån annan?

Och vad räknas som pålitlig källkritik? Egentligen så är ingenting på internet 100% pålitligt, då ska man se det med egna ögon.

Jag rekommenderar att du läser om min kommentar. Att man ger mothugg mot mainstream är ett sätt att granska den och eventuellt hitta nya förklaringar DÄREMOT att något inte går att bevisa betyder inte att något blir sant för det. Det är ett sk. cirkelargument. Dessutom pålitlig källkritik är när man kritiskt granskar källor utifrån vetenskapligt accepterade metoder. Ett exempel är ju att man ska ta saker med en drös med salt om påståenden kommer fram utan belägg.. som det skett flertalet gånger i denna tråd bland annat eftersom de inte går att verifiera. Att man inte ska kasta cirkelargument runt sig är bara logiskt eftersom cirkelargument inte leder till något annat än illusionen att man har rätt. I verkligheten tenderar de leda till raka motsatsen.

Konspirationsteoretiker tenderar att se allt endimensionellt. De letar enbart det som tyder på att deras förutfattade meningar stämmer istället för att försöka hitta sanningen. Därigenom förkastas oftast allt som inte stämmer överens med dennes tes. Ett par exempel är 9/11 och månlandningen.

Källkritik behöver man inte heller se med egna ögon utan den kräver att man källkritiskt granskar en källa för att sedan utifrån dessa komma så nära ursprungskällan som möjligt och därigenom skaffa sig en uppfattning om det är troligt eller inte. I många fall på internet så kommer man märka snabbt att det räcker en lång väg.. I andra fall så kommer man upptäcka fort att folk inte har så mycket belägg som de vill påstå.

Kom dessutom ihåg.. Att påståenden utan belägg kan förkastas utan belägg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds