Tanten behöver en skoldator budget runt 4000:-

Permalänk
Medlem

Tanten behöver en skoldator budget runt 4000:-

Hej!

Min tant behöver en skoldator, så jag har kikat på lite laptops och fann den här på netonet.

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/lenovo...

Det står i rubriken om att de är en skoldator osv, men jag vill iallafall att någon mer än jag kollar specifikation på den
Utöver att använda den till studier så kommer det nog förekomma vanligt surfande, youtube och facebook. Att hårddisken är på 128GB gör inte så mycket då hon har en extern på 500GB. Det blir nog också uppgradering av RAM efter garantin gått ut

Tack på förhand
Mvh
Nbdod

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att vänta 2-3 dar så öär det komma upp något fint i den prisklassen.

Om det inte är en julklapp du tänkt köpa dvs.

Permalänk
Medlem

Du kan säkert hitta ngt lättare och med bättre batteritid. Dock är det trevligt med ssd.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att kika på begagnat också, t.ex. en HP arbetsdator eller några år gammal Macbook. Med nya batterier o SSD funkar de ju oftast över förväntan

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd

blocket is the shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

blocket is the shit

swec marknad is the shit

Permalänk
99:e percentilen

Kan INTE rekommendera 1366x768 TN av sämsta snitt för någonting, särskilt inte en skoldator. Och bära omkring på en dator på 2,3 kg dagarna i ända … nej, jag tackar, jag.

Det ska alltid snålas in så våldsamt på datorer, även när de ska användas flera timmar om dagen i flera år. Man behöver bara gå upp till 6000 kr (eller 5000 kr på rea) så får man plötsligt en genuint schysst dator man kan vara nöjd med istället för en skrothög som bara kommer vara irriterande och värdelös att använda. Och sen börjar kommentarerna ramla in om att "PC är så SEEEGAAA, Mac är mycket bättre" osv.

Just denna dator har schysst CPU och SSD, så den lär inte vara just seg – så länge de 4 GiB RAM inte fylls. Men det finns andra aspekter som avgör hur trevlig en dator är att använda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur andra gör med en 4GB-laptop idag men jag har en jag slår på då och då som är från 2009, och ibland får jag varning att det inte finns tillräckligt med RAM precis när jag satt på datorn och kommit in i Windows med allt autostart manuellt avstängt, W7 Aero av, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag vet inte hur andra gör med en 4GB-laptop idag men jag har en jag slår på då och då som är från 2009, och ibland får jag varning att det inte finns tillräckligt med RAM precis när jag satt på datorn och kommit in i Windows med allt autostart manuellt avstängt, W7 Aero av, etc.

Då känns det som att du har seriösa problem med din dator, en ominstallation skulle säkert hjälpa.

4GB ram är kanske inget man använder som en proffsanvändare och lirar tunga spel i 4K, 100 flikar i chrome och 10 virtuella maskiner samtidigt nej men till en surfdator med ssd är 4GB ram mer än väl.

Skulle jag rekommendera något så är det att tänka på datorns fysiska format och vikt. På universiteten numera ser jag nästan aldrig något som har en större dator än 14" och vanligast är nog just 13.3".

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Då känns det som att du har seriösa problem med din dator, en ominstallation skulle säkert hjälpa.

En nästan 8 år gammal dator som använts på 3 arbetsplatser och utlånad till 2 olika medarbetare varav en privat som Arduino-projektdator, som aldrig blivit ominstallerad kan man nog förvänta sig ha gammalt bajs i rören, även om jag varit flitig och tagit bort det jag hittat. Med det sagt, ~3,25GB att använda (den är åp kontoret så kan inte verifiera) och att varningen kommer upp vid 75% innebär endast 2,43GB använt, om matten stämmer. Och det låter ändå mer realistiskt utan att den ska ha seriösa problem.

Permalänk
Avstängd

köpte en quad i7 dell med 16gb ram 128gb ssd / 15 tumm liten smidig för 2000:- på blocket, allt fungerade ypperligt AC wifi hade den till och med och smidig liten laddare.

Permalänk

Dem här datorerna brukar ge sig efter ett tag rätt lätt, men ska man ha den till surfande och lättare grejor borde det inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om du har möjlighet att vänta 2-3 dar så öär det komma upp något fint i den prisklassen.

Om det inte är en julklapp du tänkt köpa dvs.

Det är inte en julklapp, hon sa att vi kunde vänta till mellandagarna och kika på en dator.

Skrivet av Alling:

Kan INTE rekommendera 1366x768 TN av sämsta snitt för någonting, särskilt inte en skoldator. Och bära omkring på en dator på 2,3 kg dagarna i ända … nej, jag tackar, jag.

Det ska alltid snålas in så våldsamt på datorer, även när de ska användas flera timmar om dagen i flera år. Man behöver bara gå upp till 6000 kr (eller 5000 kr på rea) så får man plötsligt en genuint schysst dator man kan vara nöjd med istället för en skrothög som bara kommer vara irriterande och värdelös att använda. Och sen börjar kommentarerna ramla in om att "PC är så SEEEGAAA, Mac är mycket bättre" osv.

Just denna dator har schysst CPU och SSD, så den lär inte vara just seg – så länge de 4 GiB RAM inte fylls. Men det finns andra aspekter som avgör hur trevlig en dator är att använda.

En budget finns väl för vissa skäl, det hade ju varit skillnad om hon inte studerat, man har väl budget efter inkomst och inte tvärsom..... Priset har väl inget med att datorn blir seg och så vidare? 2010 köpte jag en bärbar dator när i7orna kom, är dedikerad grafik och 8gb ram och den kostade 12000:- den datorn är ett jävla as idag och har gett bort den till min mor.

Till er andra som skrivit, TACK! Jag ska ta ett snack med henne om att kika på begagnat sida, men tror vi väntar nu och kikar lite mer under mellan dagarna då så kanske jag puttar till någon 1000ing Vill ju inte att hon ska köpa en dator för 4000 som knappt fungerar efter 1år!

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

Misco säljer renoverade företagsdatorer snorbilligt, oftast med nya batterier och SSD. Just nu har de renoverade Elitebooks för 2000.

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=13008062&SL....

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Misco säljer renoverade företagsdatorer snorbilligt, oftast med nya batterier och SSD. Just nu har de renoverade Elitebooks för 2000.

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=13008062&SL....

Tack som fasen ska se till att hon överväger en begagnad dator, liksom vi har ju en begagnad bil som många andra så varför skulle inte en begagnad dator fungera lika bra!

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010962260/ideapad-310-whit... Tänkte om jag kanske skjuter till 500 kr på den här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Skrivet av nbdod:

https://www.dustinhome.se/product/5010962260/ideapad-310-whit... Tänkte om jag kanske skjuter till 500 kr på den här?

Skickades från m.sweclockers.com

Måste det vara en 15" skärm?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jag köpte en ny laptop till frun nyss eller a begagnad.
Dell vostro 3360
13.3 tums skärm
Intel Core i5-3317U 1.7 GHz (2.6 GHz Turbo
4 gig ram går öka till 8
Fingeravtryckslösare m.m
Men för att vara från 2012 så är relativt snabb
Och liten å smidig med finns på billigteknik å kolla på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Denna är rätt prisvärd och lär hålla ett tag utan problem
https://www.inet.se/produkt/1960369/asus-f540la-dm759t-i3-8gb...
väger ju lite mer än de under 15" men inte så extremt mycket mer och det är FullHD, en CPU som inte kommer att strula om hon behöver köra några program, RAM nog för allt hon kan stöta på m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av nbdod:

...
Till er andra som skrivit, TACK! ...

Jag tror iofs att även Alling menade väl. Men är det så att det inte finns något utrymme för omprioriteringar så är det ju så.
Vi är nog många som kan relatera till det med.
Kanske är det lönt att testa en dator med 1366*768-skärm. Vissa tål det, andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Denna är rätt prisvärd och lär hålla ett tag utan problem
https://www.inet.se/produkt/1960369/asus-f540la-dm759t-i3-8gb...
väger ju lite mer än de under 15" men inte så extremt mycket mer och det är FullHD, en CPU som inte kommer att strula om hon behöver köra några program, RAM nog för allt hon kan stöta på m.m.

Den såg bra ut! Du har inte lust att kika på den här,
https://www.dustinhome.se/product/5010962260/ideapad-310-whit... det står väl i nuläget mellan den här och den du länka. Hårdiskens storlek spelar ingen roll då hon har de mesta på externa disken. Hon kommer mest greja i word, den jag länka har i5, 6gb ram(maxad tyvärr), 128gb ssd å full hd? För en extra 500ing, vikt ja 2kg orkar hon konka runt på

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av nbdod:

Den såg bra ut! Du har inte lust att kika på den här,
https://www.dustinhome.se/product/5010962260/ideapad-310-whit... det står väl i nuläget mellan den här och den du länka. Hårdiskens storlek spelar ingen roll då hon har de mesta på externa disken. Hon kommer mest greja i word, den jag länka har i5, 6gb ram(maxad tyvärr), 128gb ssd å full hd? För en extra 500ing, vikt ja 2kg orkar hon konka runt på

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Vägde mellan dem själv, valde ASUS fastän att på pappret så ser Lenovon lite bättre ut.
Skillnaderna är att du får en nyare generation på CPU och RAM med Lenovon samt en i5 (dock dual core den med) vs i3, så den är klart mer prestanda i dock är skillnaderna för arbete här minimala och Lenovon har mindre RAM som inte går att utöka vilket kan vara mer problematiskt i längden.
Lenovon har även lite hetare wifi standards och gigabit ethernet men helt ärligt lär en student inte märka av det, den nyare gen ger lite mer energisnålhet men det förloras på ett mindre batteri samt biffigare CPU som drar mer, den väger lite mer och visst 200g är inte mycket men vikten puchar redan gränsen, storleksmässigt är de typ samma.
Sedan mer personligt så föredrar jag en ASUS framför Lenovo men valde ASUS mestadels för RAM om jag ska vara ärlig dock tror jag ingen av dem är dålig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood