Går det att flytta t.ex steam från min ssd till min hårddisk? Isåfall hur?

Permalänk
Medlem

Går det att flytta t.ex steam från min ssd till min hårddisk? Isåfall hur?

Haj! investerade på en ny dator för några veckor sedan men jag har märkt att min ssd tar i princip allt jag laddar ned. Jag har satt min mekaniska till default via inställningarna men det verkar inte funka... Finns det ett sätt att flytta sakerna?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Kopiera mappen, sen är det bara trycka installera på spelen du hade nere innan så ska steam hitta dem.
Fungerade smärtfritt tidigare så ända skillnaden nu borde vara att du även måste ändra installationsmappen?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Kopiera mappen, sen är det bara trycka installera på spelen du hade nere innan så ska steam hitta dem.
Fungerade smärtfritt tidigare så ända skillnaden nu borde vara att du även måste ändra installationsmappen?

Oj oj då låter komplicerat. Jag får göra ett försök imorgon efter shopping hehe God jul på er!

Permalänk
Medlem

Nu när jag precis har shoppat och ska ladda ner Origin (BF1) Så märkte jag att den hamnar i min ssd även fast jag har min mekaniska som default i mina settings. Finns det inget annat sätt att göra så att allt jag laddar ner hamnar i mekaniska? det är så sjukt jobbigt när min applikationer tar upp all plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av astromzZ:

Nu när jag precis har shoppat och ska ladda ner Origin (BF1) Så märkte jag att den hamnar i min ssd även fast jag har min mekaniska som default i mina settings. Finns det inget annat sätt att göra så att allt jag laddar ner hamnar i mekaniska? det är så sjukt jobbigt när min applikationer tar upp all plats

Den länken ovan var lite galen, den flyttar hela steam, vilket ju inte var tanken.

Det du letar efter är: http://www.traynier.com/software/steammover
Den flyttar spel filerna, men lämnar en "pekare" på den gamla till den nya, så du slipper flytta manuellt. Den kommer göra allt flyttande i bakgrunden när du byter plats.

Men som sagt lägg tillbaka Steam själv på SSDn, och gör en Steam mapp (i steams mjukvara) på HDDn sen. Sen kan du använda mjukvara ovan att flytta dessa installerade spel mellan SSD och HDDn, utan att installera om. Notera att steam kommer fortfarande se det som att den ligger på ursprungliga disken. Detta är för att tex C:\Program\Steam\SteamApps\ mappar kommer att länka till D:\"din nya steam mapp" (på HDDn). Det sker mao genomskinligt i bakgrunden.

Vill du flytta om dem helt så måste du antingen installera om dem igen, eller iaf ta backup (med steams funktion) och återställa igen. Gör du backup/återställ så slipper du ladda ner allt, då det bara kopieras mellan diskar.

OBS. Notera att Origin är ett eget program, med egna mappar och egna system. Du måste mao antingen göra detta manuellt i Origin, eller ändra mappar i detta program istället.