Permalänk
Avstängd

skruva i vägg och tak

Hej det är så att jag tänkt sätta upp en del saker i väggen som vägglampor, småhyllor, svärdställ på väggen och paljetter vid ingången samt fästa takfläkt i taken så jag undrar om en skruvdragara kan klara av att skruva skruv i väggar? Det är både betong vägg på den ena sidan av väggen medans det är gips vägg på den andra. Om det är lättbetong eller ej vet jag inte men gissar på det eftersom det är lägenhet jag bor i och inte vanligt hus.

Har läst om slagborrmaskin och borrhammare men dem är mest avsedda för att borra hål och inte skruva.

Har också läst om slagskruvdragare och borrskruvdragara men vet inte om de är bättre alternativ än vanlig skruvdragare.

Är ingen byggare så jag tänkte ha mer en maskin som klarar av att dra skruvar och skruva in i väggar och tak men jag vet inte om en skruvdragare klarar av jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Hej det är så att jag tänkt sätta upp en del saker i väggen som vägglampor, småhyllor, svärdställ på väggen och paljetter vid ingången samt fästa takfläkt i taken så jag undrar om en skruvdragara kan klara av att skruva skruv i väggar? Det är både betong vägg på den ena sidan av väggen medans det är gips vägg på den andra. Om det är lättbetong eller ej vet jag inte men gissar på det eftersom det är lägenhet jag bor i och inte vanligt hus.

Har läst om slagborrmaskin och borrhammare men dem är mest avsedda för att borra hål och inte skruva.

Har också läst om slagskruvdragare och borrskruvdragara men vet inte om de är bättre alternativ än vanlig skruvdragare.

Är ingen byggare så jag tänkte ha mer en maskin som klarar av att dra skruvar och skruva in i väggar och tak men jag vet inte om en skruvdragare klarar av jobbet.

Ska du skruva i betong så finns det visserligen särskilda skruvar för det. Kan dock inte uttala mig om dessa då jag aldrig använt dem. Annars är det borra och plugga som gäller. Det man brukar använda slagborrmaskin till (hilti), oftast går det inte att borra i betong med en vanlig borrmaskin.

Lite läsning som kanske gör dig klokare

http://www.dinbyggare.se/borra-och-fast-i-betong/

http://www.dinbyggare.se/skruva-och-spika-ratt-i-en-gipsskiva...

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk

Skruva upp prydnader och hyllor etc. som inte väger så mycket så räcker skruv och plugg i lättbetong och betong. I gips ska du ka en gipsexpander om det inte är väldigt lätta saker för då fungerar spik bra . Samtliga saker skruvas upp med en skruvmejsel. Plugg och expander kräver förborrning först med olika maskiner beroende på material.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Skruva upp prydnader och hyllor etc. som inte väger så mycket så räcker skruv och plugg i lättbetong och betong. I gips ska du ka en gipsexpander om det inte är väldigt lätta saker för då fungerar spik bra . Samtliga saker skruvas upp med en skruvmejsel. Plugg och expander kräver förborrning först med olika maskiner beroende på material.

Måste vara riktiga viking som odlas i Växjö/Linköping! Jag hade då aldrig fått för mig att försöka skruva in en skruv för hand i betong

Borra - plugga - skruva är det jag kör på i betong iaf Takfläkten hade jag nog satsat på en expander i lagom storlek för, svärden kan nog vara bra att plugga som minimum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mytero:

Ska du skruva i betong så finns det visserligen särskilda skruvar för det. Kan dock inte uttala mig om dessa då jag aldrig använt dem. Annars är det borra och plugga som gäller. Det man brukar använda slagborrmaskin till (hilti), oftast går det inte att borra i betong med en vanlig borrmaskin.

Lite läsning som kanske gör dig klokare

http://www.dinbyggare.se/borra-och-fast-i-betong/

http://www.dinbyggare.se/skruva-och-spika-ratt-i-en-gipsskiva...

Fast vad jag hört så är slagbormaskin endast till för att borra hål vilket jag inte ska göra och inte skruva i skruvar i väggen lika bra som en skruvdragare gör då det kan riskera att sabortera både maskinen och skruven enligt vad jag hört . Är du säker på att slagborrmaskin verkligen är så passande för att sätta skruvar i väggar eller är det jag som är vilsen?

Är en borrskruvdragare bättre alternativ än både vanlig skruvdragare eller slagborrmaskin?

Vill inte vara snål som joakim eller krösus sork men finns det någon duglig maskin mellan 600 till 1000? vill inte satsa på maskiner över 2000 spänn då det känns onödigt eftersom jag inte är byggarbetare eller snickare utan behöver maskin som skruvar in skruvar i väggar och kan skruva av.

Vilka märken är bra och vilka märken ska man akta sig för? känner hitills till Stanley, Ryobi, Bosch, Makita och Dewalt men är inte så duktig på när det kommer till om de är bra eller inte. Den enda märken jag känner till som man ska se upp för är cotech

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Skruva upp prydnader och hyllor etc. som inte väger så mycket så räcker skruv och plugg i lättbetong och betong. I gips ska du ka en gipsexpander om det inte är väldigt lätta saker för då fungerar spik bra . Samtliga saker skruvas upp med en skruvmejsel. Plugg och expander kräver förborrning först med olika maskiner beroende på material.

Eftersom jag är lite grann lat och bekväm så känns en maskin mer bättre och passande för mig än att sitta och skruva in skruvar i betong för hand så länge maskinerna inte är dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Fast vad jag hört så är slagbormaskin endast till för att borra hål vilket jag inte ska göra

Hur tänkte du skruva i en skruv i en betongvägg utan ett förborrat hål?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle rekommendera att plugga allt du ska sätta upp så risken att det rasar är 0 ^^
Och ja du kommer behöva borra ett hål i betongen innan du ska skruva upp något.
Bara o borra med slagborren och sedan plugga och skruva i skruven med slagborren

Permalänk
Medlem

Är det rejäla betongväggar så använder du en borrhammare (slagborrmaskin går den under i talespråk), sen pluggar du och skruvar upp det som ska fästas.
Ska du sätta upp tyngre saker på gipsväggar är det molly plugg eller duomax plugg som gäller.
Lättare saker går bra att borra hål med skruvdragare och sätta plugg för att sen skruva upp sakerna, alternativt väldigt lätt saker direkt med gipsskruv som är grovgängad.
(Elektrikerskruv är underbart att jobba med) Kom ihåg att inte överdra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Hur tänkte du skruva i en skruv i en betongvägg utan ett förborrat hål?

Fast man skruvar ju bara i väggen som när man skruvar i träd så jag tror inte det behövs göra hål för skruvarna gör ju redan hål

Permalänk
Medlem

Har du riktig betong i väggarna (och inte puts eller nåt) så måste du borra och plugga; det har inte med vad man vill att göra... har aldrig sett en maskin som skruvar rakt in i betong! Och för hand gör du inte det utan droger för mer än 2000kr.

Väldigt lätta grejor kan man skruva rakt in i gips, men är de för tunga tar de med sig skruven ut ur väggen när de ramlar ner. I värsta fall tar de med sig en del av väggen också; därför borrar man och sätter en gipsexpander när man ska sätta upp saker i en gipsvägg.

Undantaget är om du kan hitta reglarna i gipsväggen; dessa kan du skruva rakt in i med en träskruv och sen hänga hyfsat tunga saker i.

Tl;dr du behöver en maskin att borra med innan du behöver en att skriva med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Theez:

Är det rejäla betongväggar så använder du en borrhammare (slagborrmaskin går den under i talespråk), sen pluggar du och skruvar upp det som ska fästas.
Ska du sätta upp tyngre saker på gipsväggar är det molly plugg eller duomax plugg som gäller.
Lättare saker går bra att borra hål med skruvdragare och sätta plugg för att sen skruva upp sakerna, alternativt väldigt lätt saker direkt med gipsskruv som är grovgängad.
(Elektrikerskruv är underbart att jobba med) Kom ihåg att inte överdra!

Poblemet är att jag inte vet hur tjock betongväggen är och om det är en lättbetong eller en hårdare variant.

Permalänk
Medlem

En slagborrmaskin för 279kr från Biltema fungerar för de flesta väggar och tak, men så finns det väggar/tak som är hårda som diamant. Då är en borrhammare ett bättre val..
Köpte nyligen en själv och det var som natt och dag, när jag skulle borra hål till ett par lampor i taket.
Gick på någon tusing på Jula...

Om du inte vill köpa några dyra verktyg du inte har användning för sen, kan du ju kolla om du kan hyra istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napoleongl:

Har du riktig betong i väggarna (och inte puts eller nåt) så måste du borra och plugga; det har inte med vad man vill att göra... har aldrig sett en maskin som skruvar rakt in i betong! Och för hand gör du inte det utan droger för mer än 2000kr.

Väldigt lätta grejor kan man skruva rakt in i gips, men är de för tunga tar de med sig skruven ut ur väggen när de ramlar ner. I värsta fall tar de med sig en del av väggen också; därför borrar man och sätter en gipsexpander när man ska sätta upp saker i en gipsvägg.

Undantaget är om du kan hitta reglarna i gipsväggen; dessa kan du skruva rakt in i med en träskruv och sen hänga hyfsat tunga saker i.

Tl;dr du behöver en maskin att borra med innan du behöver en att skriva med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ber om ursäkt. Trodde att det skulle vara enkel att borra in ett skruv med skruvdragare som träd då jag hade för mig att betong var ett av de enklaste materialen att skruva i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Fast man skruvar ju bara i väggen som när man skruvar i träd så jag tror inte det behövs göra hål för skruvarna gör ju redan hål

Om du har provat och kan skruva en skruv rakt in i väggen så är det inte betong... det är puts eller nåt. När är kåken du bor i byggd (ungefär, pratar vi 1870 eller 2013)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

En slagborrmaskin för 279kr från Biltema fungerar för de flesta väggar och tak, men så finns det väggar/tak som är hårda som diamant. Då är en borrhammare ett bättre val..
Köpte nyligen en själv och det var som natt och dag, när jag skulle borra hål till ett par lampor i taket.
Gick på någon tusing på Jula...

Om du inte vill köpa några dyra verktyg du inte har användning för sen, kan du ju kolla om du kan hyra istället.

Vilka väggar är oftast vanligast? är det lättbetong?

Permalänk
Avstängd

hittade nyss 3 st slagborrmaskin till bra pris.

https://www.bauhaus.se/slagborrmaskin-skil-6290aa-710-w.html?...

https://www.bauhaus.se/bosch-slagborr-psb-500-re-ct.html?gcli...

https://www.bauhaus.se/bosch-slagborr-psb-750-rce-ct.html

Vilken av de är bättre? eftersom jag inte känner till bosch och Skil så bra så vet jag inte om de är bra märken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napoleongl:

Om du har provat och kan skruva en skruv rakt in i väggen så är det inte betong... det är puts eller nåt. När är kåken du bor i byggd (ungefär, pratar vi 1870 eller 2013)?

Skickades från m.sweclockers.com

Den byggdes 2012 tror jag

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa om en maskin som är lite kraftigare än de som har 500w. Nästa steg brukar ligga på ca 750w. Och sedan är det viktigt att köpa bra kvalité på borr.

Jag kan tänka mig att det är betong, i de flesta lägenheter jag bott i är det antingen gips eller betong. Är det stenhårt när du slår och knackar eller provar att spika i så är det stor sannolikhet betong.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Hur vet man vilken betongvägg man har? funkar det med borrskruvdragare över 500w?

Permalänk
Medlem

Här har du lite information om vad de olika maskinerna är tänkta för...
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/234091-...

Du borde känna rätt enkelt genom att knacka på väggen, vad det är för typ. Men såg i någon tråd jag skummade förbi att man kan skruva bort t.ex. ett eluttagslock och sätta en mejsel i väggen vid sidan av dosan innanför locket. Går mejseln in i betongen, är det lättbetong..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

@yusuke40:

Lägenhetsskiljande väggar är betong och sen är väggarna mot långsidorna av huset i trä och gips,
dessa kallas utfackningsväggar, innerväggarna är med största säkerhet gips och plåtreglar.
För att borra i betong så måste du ha en borrhammare/ slagborrmaskin, dom länkade kommer inte klara jobbet tillfredsställande, du måste ha en maskin med kraftigt slag, vilket ingen av dom maskinerna har tyvärr.
Här har du en som är avsedd för att användas i betong
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hand--och-elverktyg/elverk...

Utöver det så behöver du en skruvdragare, där klarar du dig med en billigare maskin.

mvh

länk
Permalänk
Skrivet av willeykk:

Måste vara riktiga viking som odlas i Växjö/Linköping! Jag hade då aldrig fått för mig att försöka skruva in en skruv för hand i betong

Borra - plugga - skruva är det jag kör på i betong iaf Takfläkten hade jag nog satsat på en expander i lagom storlek för, svärden kan nog vara bra att plugga som minimum

En skruv i en plugg är inga som helst problem. Med en maskin är risken större att man har för högt moment och drar sönder skruven eller pluggen

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

Den byggdes 2012 tror jag

Är huset byggt 2012 så är det garanterat betong till de lägenhetsavskiljande väggarna. För övrigt så används inte lättbetong i den utsträckningen som man gjorde på 50- och 60-talet. Betong har sina för och nackdelar att jobba med. Det är lite pyssel med att hänga upp saker. Men när de väl är uppe så är det inga problem. Annat är det med lättbetong och gips som kräver lite med eftertänksamhet om man ska hänga upp tunga saker.

Men nu bor du i ett hus som är byggt med modern betong som är betydligt hårdare än i äldre hus. Jag tror inte att du behöver fokusera så mycket på vilken maskin du väljer så länge det är en maskin på minst 750w med slagfunktion. Ska du sätta upp några få saker så lär du hinna med att göra det innan den brinner upp i vart fall. Borrhammare är det som man egentligen bör använda för dessa uppgifter men de kan man enbart använda för dessa ändamål och inte för att borra i exempelvis trä. Därför rekommenderar jag en slagborrmaskin som är en borrmaskin med slagfunktion. Då får du båda funktionerna men till ett lägre pris men sämre håltagningsförmåga i betong. Det viktiga är att du köper bra borr som gör att det blir behagligare för både dig och maskinen. Tänk på att välja borr som passar till din maskins chuck.

Lycka till

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om det är riktigt hård betong så är ju en borrhammare att föredra. Slagborrmaskiner/borrskruvdragare med slag fungerar bättre i tegel och lättbetong.

Slagskruvdragare är något helt annat, den är till för att skruva med (och är en ren dröm att göra det med), kan användas till att borra i trä men i övrigt inte.

I ditt fall så skulle en borrhammaren fixa hålen i betongväggen och taket (som troligtvis är betong också), där du fäster med skruv och plugg. Den billigaste maskinen som du kan få tag på räcker mer än väl för denna enkla uppgift, ingen ide att spendera pengar på en dyr maskin för ett par små hål.
Sen en Borrskruvdragare av normal hobby kvalitet för övriga uppgifter. Samma sak här ingen ide att skaffa någon dyr professionell maskin för enklare uppgifter i hemmet.
Sen om du skall använda molypluggar i gipsväggarna för tyngre saker så rekommenderar jag starkt att skaffa en monteringstång för dem. Gör infästningen så mycket lättare och är väl värd de 100:- de kostar (ja det går att skruva i dem, men risken att de går sönder eller inte fäster ordentligt är så mycket större).

Permalänk
Medlem

Alltså, du känner ingen som gjort detta förut och kan hjälpa till? Någon som redan äger en lämplig maskin för ändamålet och som vet vad du behöver för skruv och plugg till vilken vägg? Bjud över en polare på pizza och fixa det tillsammans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

En skruv i en plugg är inga som helst problem. Med en maskin är risken större att man har för högt moment och drar sönder skruven eller pluggen

Självfallet, jag tolkade ditt inlägg som att han skulle skruva i både betong och lättbetong utan förborrning och plugg

Ditt inlägg under det jag citerar här summerar rätt bra, oftast betongväggar mellan lägenheter och enligt min erfarenhet gipsväggar mellan rummen i lägenheten.

Permalänk

Bosch Uneo Max.

Liten, lätt smidig maskin med riktigt slag (nja, egen SDS historia) och skruvdragare i ett.
Om jag inte minns fel ingår där både bits och borr.

Permalänk
Medlem

Sedan så finns det folk som inte gör annat än borrar, pluggar och skruvar hela dagarna. Ibland kan det vara värt att anlita någon som kan sin sak.

Speciellt om man är lite lat av sig.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Sedan så finns det folk som inte gör annat än borrar, pluggar och skruvar hela dagarna. Ibland kan det vara värt att anlita någon som kan sin sak.

Speciellt om man är lite lat av sig.

Jag tycker det är nyttigt att lära sig och knappast rocket-science att få upp lite hyllor.