Permalänk
Medlem

Samsung J5 och utrymme

Har letat som en galning på nätet efter tips hur man kan göra så sd-kortet fungera som internt minne.
Brorsan har en Samsung J5 och som "ren" telefon använder den mer än halva minnet (8GB interminne).

Har testat med olika tips, bla att ansluta med adb shell och ändra (sm partition disk:179,64 mixed 50). Men det fungerar inte.
Vet du kanske hur man fixar det?

Han kör android 6 och app2sd fungerar bara med 2 appar att flytta över.

Permalänk
Medlem

Har samma problem... Verkligen irriterande. Min kompis har clean master och den frågar direkt när du laddar ner om den ska hamna på sd kortet.

Permalänk
Medlem

I android 6 kräver det att man konfigurerar SD-kortet som intern lagring för att kunna flytta appar till kortet. Detta fungerar dock ofta sämre än dåligt, men eftersom Samsungs mobiler ofta är väldigt blootade så krävs det ofta mer eller mindre.

Denna länk kan kanske hjälpa: http://www.howtogeek.com/242937/how-to-set-up-a-new-sd-card-i...

Notera dock att vissa appar (t.ex. Spotify) ändå har möjlighet att lagra externt och om detta är en av apparna som skapar problem så tycker jag personligen att det är en bättre lösning att använda SD-kortet som extern lagring och sedan låta Spotify enbart lagra sina filer där

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

I android 6 kräver det att man konfigurerar SD-kortet som intern lagring för att kunna flytta appar till kortet. Detta fungerar dock ofta sämre än dåligt, men eftersom Samsungs mobiler ofta är väldigt blootade så krävs det ofta mer eller mindre.

Denna länk kan kanske hjälpa: http://www.howtogeek.com/242937/how-to-set-up-a-new-sd-card-i...

Notera dock att vissa appar (t.ex. Spotify) ändå har möjlighet att lagra externt och om detta är en av apparna som skapar problem så tycker jag personligen att det är en bättre lösning att använda SD-kortet som extern lagring och sedan låta Spotify enbart lagra sina filer där

Har tyvärr testat det, men på hans telefon kommer inte "setup" upp, bara utforska eller formatera.
Tack för länken iaf.. kanske kan hjälpa någon annan..

Permalänk
Medlem

Attans då!
Då kan det tyvärr vara så att Samsung har valt att inaktivera denna funktion för den mobilen. Detsamma gjorde det för någon version av mjukvaran till galaxy S5 (som dock senare återinfördes). Bästa lösningen är kanske att installera helt annan mjukvara (typ cyanogenmod), men frågan är om det är värt besväret ):

Skrivet av Gwildor:

Har tyvärr testat det, men på hans telefon kommer inte "setup" upp, bara utforska eller formatera.
Tack för länken iaf.. kanske kan hjälpa någon annan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Attans då!
Då kan det tyvärr vara så att Samsung har valt att inaktivera denna funktion för den mobilen. Detsamma gjorde det för någon version av mjukvaran till galaxy S5 (som dock senare återinfördes). Bästa lösningen är kanske att installera helt annan mjukvara (typ cyanogenmod), men frågan är om det är värt besväret ):

Japp, får väl testa det. Telefonen fungerar skit bra annars, men det är just utrymmet som spökar. 3 appar, sedan gnäller den på utrymmet Tack iaf för hjälpen, god fortsättning och Gott Nytt År!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

Har letat som en galning på nätet efter tips hur man kan göra så sd-kortet fungera som internt minne.
Brorsan har en Samsung J5 och som "ren" telefon använder den mer än halva minnet (8GB interminne).

Har testat med olika tips, bla att ansluta med adb shell och ändra (sm partition disk:179,64 mixed 50). Men det fungerar inte.
Vet du kanske hur man fixar det?

Han kör android 6 och app2sd fungerar bara med 2 appar att flytta över.

Det är alltså en telefon med 8gb minne? Isf skulle jag inte lägga ner någon tid på saker och ting.
Installera bara de nödvändigaste apparna, kör backup till google photos och radera alla bilder och filmer på telefonen då och då. Rensa cachen då och då.
Andra alternativet är att installera cm eller dylikt med minsta googlepaketet, men med 8gb så känns även det rätt hopplöst.

Jag gav bort min gamla galaxy s2 som var på 16gb och av dessa var det en partition på 1,9gb till appar osv. Detta sög rätt hårt efter ett tag. Så innan jag gav bort den för ett halvår sedan så kollade jag runt och då hade någon fixat 6.0 till den som jag la in. Men googleapparna gick inte att lägga in. Lite sökning så visade det sig att någon hade gjort något där man kunde bestämma själv storleken på partitionen till apparna, det var riktigt smidigt.
Men som sagt, detta var på en telefon med 16gb, hade den varit på 8gb hade den fått åkt till återvinningen.

Mitt tips blir att kolla hur mycket bloatwiz tar upp på telefonen(misstänker att det nästan är hälften av 8gb) och kolla hur mycket cm med minsta googlepaketet tar upp. Avgör sedan om det är värt att lägga ner någon tid på det.

Angående att ha sd-kort som uppför sig som det vore en del av internminnet så vill jag minnas att samsung tagit bort detta på sina mobiler. Det är bara bra enligt mig då många problem kommer från sd-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

Japp, får väl testa det. Telefonen fungerar skit bra annars, men det är just utrymmet som spökar. 3 appar, sedan gnäller den på utrymmet Tack iaf för hjälpen, god fortsättning och Gott Nytt År!

Kan du tagga mig när du försökt för att se hur det gick? hehe har samma problem :/

Permalänk
Medlem

Root Essentials?

★Adoptable Storage★
Enable Adoptable Storage on any Android device running Marshmallow or later. (Including Galaxy S7 and LG G4).

Har inte testat själv.