Permalänk
Medlem

Ny premiumlur

Hola,

Sitter och funderar på att pensionera min Note 4 och är sugen på en ny premium telefon. Har dock djäkligt svårt för att bestämma mig för om jag skall köpa något nu eller vänta någon/några månader på vad som kommer. Just nu så funderar jag över 3 varianter dock så känns ingen av dem fullständigt klockren. Finns saker som jag stör mig på iaf om man ska tro de recensioner jag läst. Har någon erfarenhet av nedan telefoner eller möjligen tips på någon premium som jag missat? Kameradelen är rätt viktigt för mig då jag tar mycket kort på ungarna framförallt när de spelar fotboll/handboll

Asus Zenfone 3 Deluxe
Känns som bra hårdvara, mycket minne och bra lagring. Dock så verkar inte kameran få bra betyg. Har ingen egen erfarenhet av Asus telefoner.
https://www.dustinhome.se/product/5010996866/zenfone-3-deluxe...

Huawei Mate 9 Pro
Samma här verkar vara bra hårdvara dock så verkar recensionerna vara lite ljumna. Ser ganska trevlig ut rent utseendemässigt.
https://www.dustinhome.se/product/5010999600/mate-9-pro-dual-...

Galazy S7 Edge
Verkar vara ett gediget bygge med bra kamera och vattentålig som bonus. Dock så är jag inte superimponerad av deras interface. Har haft både Note 2, Note 4 och S5. All deras djävla bloatware och annan skit tycker jag har segat ner de jag provat tidigare. Vill ha ett rappt interface som är ganska clean. Sen är nästa minus lagringen på 32 gb. Jag vet att man kan slänga i minneskort men jag är ingen fan av att ställa in vad som skall sparas var osv. Gillar dock telefonen när jag håller i den, andas kvalite i bygget och skärmen verkar trevlig som fan.

Va säger ni? Ska man hugga någon av dessa eller se vad som kommer framöver, kanske S8 eller om Oneplus kanska plockar fram ytterliggare en bättre modell än Oneplus3t. Har jag missat någon contender?

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Angånde TouchWiz (samsung android): Verkar ha blivit mycket bättre sedan just S5 vad jag hört, inte många som klagar över det på S7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Galazy S7 Edge
Verkar vara ett gediget bygge med bra kamera och vattentålig som bonus. Dock så är jag inte superimponerad av deras interface. Har haft både Note 2, Note 4 och S5. All deras djävla bloatware och annan skit tycker jag har segat ner de jag provat tidigare. Vill ha ett rappt interface som är ganska clean. Sen är nästa minus lagringen på 32 gb. Jag vet att man kan slänga i minneskort men jag är ingen fan av att ställa in vad som skall sparas var osv. Gillar dock telefonen när jag håller i den, andas kvalite i bygget och skärmen verkar trevlig som fan.

Jag kommer aldrig förstå vad poängen är med touchwiz eller andra UI som tillverkare lägger in. Jag har ägt 2 samsung-telefoner och jag har aldrig använt touchwiz på någon. Installerar en annan launcher det första jag gör oavsett vilken telefon jag har. Haft både LG G3 och G5 med och gjorde samma sak där. Sen är jag typ beroende av att ändra kring ikoner, UI, text etc etc enligt precis min smak. Kört snarlik layout senaste 3-4 åren, men samtidigt känns det väldigt skönt att jag kan byta till precis vad jag vill, när jag vill. Att du kan ändra tema är en kul funktion som gör att du slipper tröttna på samma layout med för notifaction bar etc.

Imo så är det i princip ingen bloatware, och är det så kan du inaktivera det mesta om inte nästan allt. Nougat kommer släppas i januari med vilket annars är en nackdel för just samsung, inte den här gången lutar det åt dock. Samsungs Nougat verkar riktigt riktigt trevligt tbh. Du kan ändra upplösningen, snabbgenvägar för performance mode etc.

Nej, jag är ingen Samsung fanboy. Det är en väldigt dyr telefon (köpte den dock billigt ny, för 5,3k, en S7 Edge). Det jag inte gillar med den är ljudet (låg ljudnivå) samt att det är princip omöjligt att få på ett bra tempered glass skydd pga edge-skärmen.

Betvivlar starkt att du behöver mer än 32gb. Jag har 32gb + 64gb minneskort, behöver jag mer byter jag bara plats från internt till SD.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lossah:

Jag kommer aldrig förstå vad poängen är med touchwiz eller andra UI som tillverkare lägger in.

Inte jag heller! Har haft Galaxy s3 och nu S4 plus. Det första jag gjort har varit att köra in custom rom för att bli av med allt onödigt. Helt sjukt vad mycket skit som finns i Touchwiz.

Med root och custom rom så blir det rent och med möjlighet till annonsblockering på hela systemet. Hårdvaran får då på allvar visa vad den är kapabel till.

Inte konstigt att mobiler nuförtiden släpps med 4 eller 6gb ram...

Dags att börja optimera mjukvaran i telefonerna, så slipper vi rutten batteritid, svårnavigerade gränssnitt och prestandaproblem!

Hoppas att Lineage Os blir lika bra som CyanogenMod varit.

Permalänk
Medlem

Om man ny köper en S7 vilken Launcher/interface skall man då köra på? Har aldrig ändrat på någon av de android telefoner som jag haft.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Om man ny köper en S7 vilken Launcher/interface skall man då köra på? Har aldrig ändrat på någon av de android telefoner som jag haft.

Jag gillar Nova bäst och jag tror att det är den launcher som flest använder men det finns en hel uppsjö av olika launchers. Vilken du gillar bäst är en smaksak och de går alla att modifiera med olika teman, ikoner etc. så att du kan få saker och ting precis som du vill.

Stock-UI är bedrövligt på alla telefoner idag om du frågar mig och känns nästan som ett skämt när man köper en telefon för 7000 spänn.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag gillar Nova bäst och jag tror att det är den launcher som flest använder men det finns en hel uppsjö av olika launchers. Vilken du gillar bäst är en smaksak och de går alla att modifiera med olika teman, ikoner etc. så att du kan få saker och ting precis som du vill.

Stock-UI är bedrövligt på alla telefoner idag om du frågar mig och känns nästan som ett skämt när man köper en telefon för 7000 spänn.

Kan du ge exempel på vad som är bedrövligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kan du ge exempel på vad som är bedrövligt?

I Samsungs telefoner eller bara rent allmänt? Touchwiz är väl den mest hatade funktionen som någonsin uppfunnits till smartphones men övriga tillverkare är minst lika kassa. Till att börja med är designen oftast vedervärdig och ser ut att komma direkt från tidigt 2000-tal. Utöver det är de ofta ganska bökiga och krångliga och anpassade för att man ska använda tillverkarens egna versioner av div. appar och inte helt sällan är de dessutom ganska tungrodda vilket t.ex. ger eftersläpningar ('lagg') när man bläddrar i menyer.

Det finns så klart olika grader av skit och vissa är bättre än andra men generellt är de ofta väldigt dåliga. Stock android är riktigt trevligt men vad jag vet är det tyvärr bara Google själva och Motorola som använder det och i viss grad OnePlus som tydligen kör någon modifierad variant av Cyanogenmod.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Om du orkar, och har plånboken till det troligtvis, så skulle jag invänta S8 och se vad den går för. Förhoppningsvis lägger dom extra krut och kontroll på den efter fiaskot med Note 7.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Oneplus 3T säger jag bara!

Aldrig varit så nöjd över min o sambons telefon efter bytet till OnePlus.

https://oneplus.net/lt

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kampanj/3348/sony-z5-utforsaljning?utm_so...

Tipsade om detta i dagens fynd tråden också, men kan kanske vara nåt att kolla på?
Otroligt mycket mobil för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag är en otålig djäkel tyvärr Klarar inte av att vänta på något mer än ett par veckor när jag väl har fått för mig att jag ska byta till något.

Det bidde en Galaxy S7 Edge. Nu ska jag bara försöka lära mig och byta lite interface och annat skit

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz