HÄLP! Backlight bleeding på Asus Rog Swift PG348Q reklamera?

Permalänk

HÄLP! Backlight bleeding på Asus Rog Swift PG348Q reklamera?

Hej!

Köpte en ny skärm på mellandagsrean. Jag har aldrig haft en IPS panel förut så vet inte hur mycket backlight bleeding man får förvänta sig. Är detta normalt? Eller har jag fått ett måndagsexemplar...

http://imgur.com/a/5nHPF

Mvh Joel

Permalänk

Satan det där är ju illa

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Moderator

Det där är inte backlight bleed utan IPS glow. Du kan byta hur många gånger du vill utan att det kommer bli någon markant skillnad.

Visa signatur
Permalänk

@twit: De på sidorna är ju backlight glow men att hela skärmen är lite ljus är väl IPS glow? Du menar alltså att IPS glow kommer vara densamma på alla exemplar?

http://www.144hzmonitors.com/knowledge-base/ips-glow-backligh...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av trimmer95:

@twit: De på sidorna är ju backlight glow men att hela skärmen är lite ljus är väl IPS glow? Du menar alltså att IPS glow kommer vara densamma på alla exemplar?

http://www.144hzmonitors.com/knowledge-base/ips-glow-backligh...

Beskrivningen du länkar till är usel. IPS glow uppstår när du betraktar skärmen i vinkel och försvinner när du flyttar huvudet så att du ser rakt på området ifråga. Backligt bleed ändrar inte karaktär när du flyttar runt huvudet.
Ljusare partier i samtliga hörn som fotot visar är, skulle jag våga påstå, i en överväldigande majoritet av fallen IPS glow.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Är riktigt sugen på en 34" men har svårt att bestämma mig för något. Speciellt nu efter Black Friday och under mellandagsrean. Inte första tråden som dykt upp med samma ämne.

Det är backlight bleed, ips glow, halvskumma "det får finnas så många döda pixlar"-regler och vad det nu kan vara. Ska inte vara så på en skärm för 10k.

Kanske värt att vänta på nästa gen VR. Eller så får dom fånga min uppmärksamhet igen när dom har felfria produkter att sälja.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

En sak som är vanlig är att skärmarna kommer med ljusstyrkan på max dvs 300 till 400 nit vilket är som att titta rakt in i en stark ficklampa och samtidigt överdriver ev blb och andra defekter.

Se om du hittar någon recension där man ser ljusstyrka vs brightness och försök dra ner den till <200 nit, själv kör jag på 160 och tycker det är fullt tillräckligt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Lämnade tbx den, de skulle se om jag kunde få en ny

Permalänk
Medlem

Detta var mitt exemplar som jag ska lämna tillbaka..
Tråkigt när man köper skärm för 10-13k att det är sånt lotto med panel.
Bild tagen med mobil i mörkt rum, visst bilder förvärrar det men vänster nere är katastrof och ser det direkt i spel när det skiftar till lite mörkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lighisse:

Detta var mitt exemplar som jag ska lämna tillbaka..
Tråkigt när man köper skärm för 10-13k att det är sånt lotto med panel.
Bild tagen med mobil i mörkt rum, visst bilder förvärrar det men vänster nere är katastrof och ser det direkt i spel när det skiftar till lite mörkare.

https://s30.postimg.org/vbz9riddd/BLB.jpg

hur ser bilden ut från andra vinklar?

Permalänk

@lighisse: Jäklar! Din skärm var lite värre :/

Permalänk
Medlem

Ska jag eller inte?

Jag lånar denna tråden och ställer frågan nu ska jag köpa denna skärm eller ej? Det är rabatt på den just nu. Jag har läst på vissa recensioner att blb försvinner när man drar ner brightness. Men gör den det då eller kommer den alltid finnas där? Jag är inte intresserad att lämna tillbaka skärmen och hålla på och väljer just nu mellan denna skärmen och en ROG Swift 27"

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Asus PG279Q för några veckor sen med kraftig bleed i 3 av 4 hörn, dock när jag försökte ta kort på det såg det 10 gånger värre ut. Men det var inga problem att reklamera. UPS kom med en ny skärm och tog den andra med sig i samma veva Så det borde vara lika smidigt med PG348Q.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av trimmer95:

Hej!

Köpte en ny skärm på mellandagsrean. Jag har aldrig haft en IPS panel förut så vet inte hur mycket backlight bleeding man får förvänta sig. Är detta normalt? Eller har jag fått ett måndagsexemplar...

http://imgur.com/a/5nHPF

Mvh Joel

Jag ska fota min skärm i helgen. märker att sitter man rakt framifrån är det bra, men i vissa vinklar ser det ljusare ut i något hörn.
Tänkte så jag kör samma test. Är det backlightbleed på youtube du kör och sedan pausat?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Skapa en svart bakgrundsbild i paint och visa dne i fullscreen. Blb ska vara där oavsett vinkel, ips glow varierar med vinkel.

Permalänk
Medlem

Efter ha undersökt än mer både med öga samt foto så är det bleed i de 2 övre hörnen samt IPS-glow i de undre, är endast minimal bleed nertill som knappt går att se men en djävulsk glow...

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

Skapa en svart bakgrundsbild i paint och visa dne i fullscreen. Blb ska vara där oavsett vinkel, ips glow varierar med vinkel.

Precis, tycker jag får mer glow om jag tittar från en annan vinkel eller tittar uppifrån och ned på skärmen. Återkommer med bild på min som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Så är det med tyvärr med IPS, just därför jag fortfarande kör TN..

Permalänk
Medlem

Här kommer mina bilder, tycker mina skärm ser helt ok ut. Ser värre ut på bilderna. Några kommentarer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Griid Bättre än så där är inte att förvänta sig med den förhatliga lcd tekniken. Stor chans du får en värre om du försöker reklamera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ser bättre ut än min iaf
är det bleed eller glow du har i de nedre hörnen? ser ut som glow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Griid Bättre än så där är inte att förvänta sig med den förhatliga lcd tekniken. Stor chans du får en värre om du försöker reklamera.

Jag kommer behålla min, märker inte av något om det inte är beckmörkt i rummet som på bilden. Är väldigt nöjd med skärmen i övrigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lighisse:

Ser bättre ut än min iaf
är det bleed eller glow du har i de nedre hörnen? ser ut som glow.

Tror det är glow, svårt att avgöra tycker jag, men jag kommer behålla min skärm som sagt. Tycker det ser värre ut på bild än vad det är för mina ögon irl.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om ni ska ta bild på BLB så ska ni stå en bra bit bort, typ 2m för att inte fånga någon Glow.

Sedan ska ni inte överexponera bilden.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

Ja, det måste vara bildtagningstekniken det är fel på @Lothbrok.

Kan ju inte vara skärmen för 10k.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Ja, det måste vara bildtagningstekniken det är fel på @Lothbrok.

Kan ju inte vara skärmen för 10k.

Uppenbart att ni inte läst någon recension av Sweclockers, Tftcentral, Pcmon eller dylikt. Där de alltid skriver hur man bäst tar bild på blb...

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Sitta och jämföra IPS-glow och backbleed baserat på bilder som inte speglar verkligheten leder bara till förvirring och lurar okunniga. Kan få alla mina IPS skärmar att se ut så med överexponerade bilder.

Permalänk
Avstängd

Det var ett skämt @Lothbrok och @EliteSweden med en poäng.

Går det att komma undan någon typ av skavank när det gäller denna typ av skärm?

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem

Självklart bör man stå längre bort om man vill undvika att få med glow, själv är jag ute efter att se hur defekt skärmen är ifrån det avståndet jag sitter. Bilden på min skärm några poster upp i tråden är just tagen ifrån mina ögonsplacering när jag sitter och spelar. Kameran överexponerar ca 50% av "glowet" jag ser. Att en flaggskeppsskärm har dessa defekter är ett skämt då min gamla Korea IPS inte har någon bleed och minimal glow.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Många av er gör kardinalfelet och fotograferar skärmen i ett helt nedsläckt rum men med inställningar som funkar bra för ett ljust rum. Maxar man ljus och kontrast som det brukar vara på de flesta skärmar när man packar upp dem och sedan ställer dem i ett helt mörkt rum så kommer alla skärmar att se för jäkliga ut. Börja med att ställa in skärmen så att det blir bra i det ljus du brukar ha i rummet. Sedan kan du börja kolla efter ljusfenomen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!