Permalänk

Webbhotell/Serverdator

Tjena,
Har sökt en del men inte kommit nånstans.
Hur skapar man ett eget webbhotell? Jag har en dator som borde duga och mycket bra internet. Någon som kan förklara? Skulle helst vara med windows.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur menar du? Är det en tjänst du tänker erbjuda eller är det en egen hemsida du vill ha server till?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Här har du http://sentora.org/
Jag rekommenderar dock att du kör på någon form av *nix, tex debian eller ubuntu.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Första frågan är nog ändå om din internetleverantör tillåter att du sätter upp en server som är tillgänglig för andra.
I princip innebär det ju att du blir serviceleverantör och det är inte många internetleverantörer som tillåter det utan specialavtal.
Jag hade liknande ideer för ett par år sedan men lade ner p.g.a. krångel med regler och kostnaden för avtalen som krävdes.
Däremot kunde jag sätta upp en egen webserver med bara min hemsida. Det blev inte heller så lätt eftersom jag inte kunde få fast IP-adress utan var tvungen att använda dynamisk dns, d.v.s. registrera ett namn som matchades mot min för tillfället gällande IP-adress genom en speciell service.
Det slutade med att jag köpte hemsidetjänsten från ett webbhotell och lade ner idén med ett eget webbhotell.

Permalänk
Medlem

Menar du som habbo hotell så finns jag att va någon sorts admin på det! Tack för svar