Lustiga problem USB amp, ändrar ljudvolym, mutar osv

Permalänk
Medlem

Lustiga problem USB amp, ändrar ljudvolym, mutar osv

Hej!

Har haft ett tag framöver några spökproblem med min Fiio dac olumpus 2.
Det den gör är att när jag startar om datorn, så kan den ändra volyminställningarna lite hur den känner för, ändra upp, ned, mutar, unmutar.
Efter ett tag får den fnatt och den mutar och unmutar med omkring 100ms mellanrum.

Den fungerar som det ska om jag kopplar in och ut den så jag vet hur jag går runt problemet, men nu har jag bestämt mig för att försöka lösa det istället!

Haft problemen med både windows 7 och en fräsh instalaltion av windows 10.
Har den inkopplad i USB3.

Har senaste usb drivrutinerna.

Moderkort: Asus z170 pro gaming.
Processor: I7 6700k
Grafikkort: GTX 1080
Ram: 16Gb ddr4

Någon mer information jag missat eller om jag varit otydlig med något?

Mvh

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Provat annan usb port?
Provat usb2 portar?
Provat annan kabel?
Och då helst ett par olika portar/kablar.

Provat på annan dator/mobil/platta/etc?
Provat att flippa gain switchen fram o tilbaks ett par gånger (kan vara att den är dålig/oxiderad/skitig).
Provat andra lurar och eventuellt andra adaptrar om sådana används?

När händer detta? är det när du rör nån kabel heller händer det även om har lurarna på bordet och sitter blickstilla och knappt andas?
Det kan vara att kabel till lurarna är dålig alternativt kontakterna/adapter som är dåliga/slitna/oxiderade/skitiga och i värsta fall orsakar kortis och förstärkaren bryter för att skydda sig, eller att motståndet i kabel/kontakt går upp o ner och förstärkaren ändrar nivå tack vare det (inte så troligt dock).

kan även vara nån annan usb enhet/kabel/port/kontakt som är dålig och i sin tur ger störning till usb hub/chip och gör detta så prova med enbart förstärkaren ikopplad dvs starta musik/film/etc och dra ur tbord/mus/etc (inte så troligt detta heller dock).
Hjäper detta så börja plugga in en sak åt gången tills du hittar det som stör.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Provat annan usb port?
Provat usb2 portar?
Provat annan kabel?
Och då helst ett par olika portar/kablar.

Provat på annan dator/mobil/platta/etc?
Provat att flippa gain switchen fram o tilbaks ett par gånger (kan vara att den är dålig/oxiderad/skitig).
Provat andra lurar och eventuellt andra adaptrar om sådana används?

När händer detta? är det när du rör nån kabel heller händer det även om har lurarna på bordet och sitter blickstilla och knappt andas?
Det kan vara att kabel till lurarna är dålig alternativt kontakterna/adapter som är dåliga/slitna/oxiderade/skitiga och i värsta fall orsakar kortis och förstärkaren bryter för att skydda sig, eller att motståndet i kabel/kontakt går upp o ner och förstärkaren ändrar nivå tack vare det (inte så troligt dock).

kan även vara nån annan usb enhet/kabel/port/kontakt som är dålig och i sin tur ger störning till usb hub/chip och gör detta så prova med enbart förstärkaren ikopplad dvs starta musik/film/etc och dra ur tbord/mus/etc (inte så troligt detta heller dock).
Hjäper detta så börja plugga in en sak åt gången tills du hittar det som stör.

Provat olika portar och verkar som att det är något tokigt med några av dessa.
Löste det med att skaffa en USB hub och använda samma port till allt så nu fungerar det.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!