Mellandagsrean Bluff rea på Svenska CDDATA.se "NZXT Kraken X61" för 429kr/st

Permalänk
Medlem

Mellandagsrean Bluff rea på Svenska CDDATA.se "NZXT Kraken X61" för 429kr/st

Beställde 2st NZXT Kraken X61 för 429kr/st i Söndags på Mellandagsrean
Idag Måndag 2017.01.02 skickade dom detta mail:

Hej

Tyvärr har priset visats fel på vår hemsida när du lade din order.
Din order har därför makulerats och reservationen på ditt bankkort är släppt då vi inte dragit några pengar.
Vill du fortfarande ha varorna så lägg en ny beställning på dem med det korrekta priset.

Vi ber om ursäkt för felet och välkomnar dig åter.

Alla ni som är drabbade och fått samma usla bemötande från CDDATA.se
Gör ett inlägg här så kan vi gå ihop på en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, konsumentvägledare, media osv
Dom ska inte få komma undan med det här!

Lämna omdömme på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2086

Visa signatur

Setup
Delidad i7 7700K @5 GHZ |G.Skill RGB 16Gb DDR4 3600MHz c16 | MSI Z270 Gaming Pro Carbon |
MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Corsair TX850M | Phanteks Enthoo Pro M Acrylic | AMD Radeon R3 SSD 240GB | Corsair Force Series MP500 240GB | Seagate 2TB SSHD | NZXT Kraken X61 280mm | Benq 35" 144hz

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är det en bluff om dom inte dragit några pengar?

Permalänk
Medlem

@Antex_N: Handla inte om det inte finns direktlänk och goda omdömen på prisjakt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Mellandagsrea är väl i sig självt ofta en tankevurpa, priset höjs under en period innan mellandagarna så det kan gå ner i ungefärligt normalpris och kallas rea.

Sen om priset är orimligt lågt kan det ju faktiskt vara så att de skrivit fel.

Inga pengar dragna = ingen bluff.

Du kommer knappast någon stans med detta

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

CDDATA erkänner ju att dom gjort fel dessutom inte dragit några pengar, långsökt att det skulle ge nånting i domstol.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

På vilket sätt är det en bluff om dom inte dragit några pengar?

+1.

Till TS, lägg ner bara. Vad har de gjort fel? Förstår inte. Ska de ge dig sakerna gratis pga fel prissättning? Såhär gör flera sidor, även om det sker sällan. De som medvetet sätter fel pris för o hamna först på prisjakt har alltid varan icke i lager så det inte går o beställa f.ö så detta var knappast deras idé.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag köpte och betalade ~2000 för en tvättmasking m. inbyggd torktumlare på komplett. Visste att priset var för lågt för att vara rätt och tji fick jag när dom annulerade det senare.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antex_N:

Beställde 2st NZXT Kraken X61 för 429kr/st i Söndags på Mellandagsrean
Idag Måndag 2017.01.02 skickade dom detta mail:

Hej

Tyvärr har priset visats fel på vår hemsida när du lade din order.
Din order har därför makulerats och reservationen på ditt bankkort är släppt då vi inte dragit några pengar.
Vill du fortfarande ha varorna så lägg en ny beställning på dem med det korrekta priset.

Vi ber om ursäkt för felet och välkomnar dig åter.

Alla ni som är drabbade och fått samma usla bemötande från CDDATA.se
Gör ett inlägg här så kan vi gå ihop på en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, konsumentvägledare, media osv
Dom ska inte få komma undan med det här!

Lämna omdömme på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2086

Vad ska dom inte få komma undan med? Att deras leverantör har fel i sin prislista som automatiskt förs vidare? Och ett pris som inte på något sätt realistiskt eller kopplat till mellandagsrean mer än att någon här lade till det till swecklockers lista?

Har mycket svårt att tro att du kommer att få rätt i denna fråga då skillnaden i pris mot vad den normal kostar är rätt ordentlig.

Permalänk
Medlem

cd data?

Exakt samma sak hände med Datapryl.se

De hade Kraken X61 för 480 kr. Så köpte en, vilket flera gjorde. Alla de andra har fått mail om "bla bla din order är makulerad, var vänlig köp för ordinarie pris om du vill ha varan"

Jag har ej fått något mail och de har dragit pengar på kortet Kommer dock få ett mail inom kort känner jag på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antex_N:

Beställde 2st NZXT Kraken X61 för 429kr/st i Söndags på Mellandagsrean
Idag Måndag 2017.01.02 skickade dom detta mail:

Hej

Tyvärr har priset visats fel på vår hemsida när du lade din order.
Din order har därför makulerats och reservationen på ditt bankkort är släppt då vi inte dragit några pengar.
Vill du fortfarande ha varorna så lägg en ny beställning på dem med det korrekta priset.

Vi ber om ursäkt för felet och välkomnar dig åter.

Alla ni som är drabbade och fått samma usla bemötande från CDDATA.se
Gör ett inlägg här så kan vi gå ihop på en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, konsumentvägledare, media osv
Dom ska inte få komma undan med det här!

Lämna omdömme på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2086

Instämmer med att det är otroligt jobbigt när butiker så som asedo.se mfl gör dessa missar gång per gång. Ibland känns det till och med som att de gör det medvetet för att komma högt upp på prisjakts listor, för att sedan efter några dagar makulera orden utan någon som helst tendens till att försöka kompensera kunden för dess besvär. Känns som att vi år 2017 kan kräva bättre kundservice än såhär.

Permalänk
Medlem

@kwame:
Eftersom jag nu måste beställa 2st kraken x61 till fullt pris, kostar det mig ca 2000kr extra
enligt omdömen på prisjakt så gör dom så här systematiskt, om ni vill att företag ska hålla på och lura konsumenter på det här viset så varsågod att fortsätta acceptera sånt här beteende, jag tänker då inte ge mig i första taget.

Som dom själv skrev i orderbekräftelsen: Alla köpeavtal nämnt under Försäljnings- och leveransvillkor blev godkända vid beställning.

Visa signatur

Setup
Delidad i7 7700K @5 GHZ |G.Skill RGB 16Gb DDR4 3600MHz c16 | MSI Z270 Gaming Pro Carbon |
MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Corsair TX850M | Phanteks Enthoo Pro M Acrylic | AMD Radeon R3 SSD 240GB | Corsair Force Series MP500 240GB | Seagate 2TB SSHD | NZXT Kraken X61 280mm | Benq 35" 144hz

Permalänk
Medlem

@Frispel:
Vad är det för mening att kalla det mellandagsrea då? inget pris kan anses som för lågt då rean brukar variera allt ifrån några % ända upp till 98% rea

Visa signatur

Setup
Delidad i7 7700K @5 GHZ |G.Skill RGB 16Gb DDR4 3600MHz c16 | MSI Z270 Gaming Pro Carbon |
MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Corsair TX850M | Phanteks Enthoo Pro M Acrylic | AMD Radeon R3 SSD 240GB | Corsair Force Series MP500 240GB | Seagate 2TB SSHD | NZXT Kraken X61 280mm | Benq 35" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antex_N:

@kwame:
Eftersom jag nu måste beställa 2st kraken x61 till fullt pris, kostar det mig ca 2000kr extra
enligt omdömen på prisjakt så gör dom så här systematiskt, om ni vill att företag ska hålla på och lura konsumenter på det här viset så varsågod att fortsätta acceptera sånt här beteende, jag tänker då inte ge mig i första taget.

Som dom själv skrev i orderbekräftelsen: Alla köpeavtal nämnt under Försäljnings- och leveransvillkor blev godkända vid beställning.

Detta är inget som de gör systematiskt. Om du tittat på prisjakt (vilket du säkert också gjorde) så hade du sett att det var flera små okända butiker med osedvanligt lågt pris. Detta beror på att de får en prislista från sin leverantör som de sedan automatiskt lägger på sin marginal och för vidare ut i sin webbutik. Om jag inte minns fel så var det fyra butiker i detta fallet som hade osedvanligt lågt pris (jag tittade på produkten och insåg att detta var just felaktig prissättning). Man kan ha synpunkter på det lämplig med denna typ av system, men jag föredrar personligen att man inte svävar ut alltför mycket när man ska beskriva vad som hänt. Detta är inget de gör för att aktivt lura kunder, det är en effekt av de system de använder. Jag är också övertygad om att du är och var medveten om att detta var en felaktig prissättning och ingen mellandagsrea.

Skrivet av Antex_N:

@Frispel:
Då skulle dom ha reserverat sig för prisändring lagerstatus osv i köpvilkoren
Vad är det för mening att kalla det mellandagsrea då? inget pris kan anses som för lågt då rean brukar variera allt ifrån några % ända upp till 98% rea

En hint kan vara att butiken i sig faktiskt har en mellandagsrea och att denna produkt ingår i denna? Något som jag knappast tror är fallet här. Var exakt har du fått uppfattningen att denna produkt ingick en mellandagsrea?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Antex_N:

Eftersom jag nu måste beställa 2st kraken x61 till fullt pris, kostar det mig ca 2000kr extra

Jag förstår inte riktigt, håller någon en pistol mot ditt huvud och tvingar dig?

Det står såhär i deras försäljningsvillkor som typ alla webbutiker skriver: "Svenska CD-Data AB reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning."

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag förstår inte riktigt, håller någon en pistol mot ditt huvud och tvingar dig?

Det står såhär i deras försäljningsvillkor som typ alla webbutiker skriver: "Svenska CD-Data AB reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning."

Just den typen av formuleringar är inte alltid giltiga vilket jag antar är det som trådskaparen är ute efter.

Som jag förstått det så räknas det som att det ingåtts ett avtal mellan säljare och köpare om man fått en orderbekräftelse. Om säljaren ska kunna bryta detta avtal så måste han i detta fallet kunna visa att priset var så pass lågt att köparen bör varit medveten om att priset var för lågt och därmed felaktigt. Vilket inte bör vara speciellt svårt i detta fallet då det ingenstans stod att detta var mellandagsrea eller någon annan rea öht. Orkar inte gräva fram vilka lagparagrafer som gäller, men det kommer garanterat någon annan göra inom kort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antex_N:

jag tänker då inte ge mig i första taget.

Återkom du då när du har fått svar från ARN, domstolar, media och alla andra ställen det nu var du skulle gå till.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Setup
Delidad i7 7700K @5 GHZ |G.Skill RGB 16Gb DDR4 3600MHz c16 | MSI Z270 Gaming Pro Carbon |
MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Corsair TX850M | Phanteks Enthoo Pro M Acrylic | AMD Radeon R3 SSD 240GB | Corsair Force Series MP500 240GB | Seagate 2TB SSHD | NZXT Kraken X61 280mm | Benq 35" 144hz

Permalänk
Medlem

Ja? Du menar att prisjakts automatiska system för att hitta prissänkta produkter är ett bevis på att det butiken hade mellandagsrea? Prisjakt reagerar bara på att priset sänkts (kraftigt) vilket vilket också uppenbarligen var fallet då man lagt in ett felaktigt pris. Frågan var var du fick uppfattningen om att det var mellandagsrea?

Citat:

Så funkar det
Produkter som prissänkts mer än 10 procent eller minst 100 kronor jämfört med produktens lägsta pris för 7 dagar sedan. Ursprungspriset måste vara 99 kronor eller mer för att produkten ska sparas.
Från denna bruttolista visas sedan produkter upp i Dagens Deals. Rabatten får dock max vara 85 procent (större rabatter än så är i de allra flesta fall felaktiga) och produkten måste finnas i minst 3 butiker.
Rabatten i procent beräknas mot produktens lägsta pris för 7 dagar sedan
Processen upprepas flera gånger per dag

Permalänk
Medlem

Så prisfilen som butikerna fått från distributör/leverantör har varit felaktig vilket gjort att priset varit helt galet fel. Alla butiker som fått in fel pris per automatik är mindre butiker som alla justerat priset så snabbt det kom till kännedom.

Då det är mindre butiker och inga kedjor (som har kapital att sälja produkter långt under inköpspriser för behålla marknadsandelar) som haft detta prisfel. Så tycker då jag det är rätt uppenbart att flera har INTE handlat i god tro. Hela elektronikbranschen är hårt prispressad så finner det svårt att ARN skulle tycka det är ett skäligt pris för butiken att sälja iväg produkter för stora förlustsiffror.

Verkar heller inte va annonserat att någon butik skulle haft detta på en specifik mellandagsrea heller. Så nog får du intala dig själv att du handlat i god tro och försöka få med dig så många som möjligt på denna häxjakt.

Du får gärna dela med dig i hur det går. För är ju intressant fråga i hur konsumentvägledaren och ARN resonerar.

Permalänk
Medlem

Skärp dig, inga pengar har dragits och du har inte blivit lurad. Likaså är det ingen som tvingar dig att köpa nånting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX:
Ja man kanske ska dra upp ett 50 tal fejk butiker med riktigt låga priser, ta betalt för reklamplatserna på hemsidorna och bara
göra som alla andra sidor "reservera sig för pris ändring och be kunderna om ursäkt. För min uppfattning är ju att dom flesta här tycker att det är ett helt okej beteende så varför inte tjäna lite pengar på reklam tills att en lagändring blir framtvingat...

Visa signatur

Setup
Delidad i7 7700K @5 GHZ |G.Skill RGB 16Gb DDR4 3600MHz c16 | MSI Z270 Gaming Pro Carbon |
MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Corsair TX850M | Phanteks Enthoo Pro M Acrylic | AMD Radeon R3 SSD 240GB | Corsair Force Series MP500 240GB | Seagate 2TB SSHD | NZXT Kraken X61 280mm | Benq 35" 144hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jävligt märkligt att så många har uppfattningen att det är leveransen av varan som avgör om varan är köpt eller inte, inte avtalandet om köpet av varan. En affär har ju inte automatiskt rätt att frånträda ett avtal om köp genom att vägra leverera varan, och på så sätt anse att det inte är ett köp gjort.

Det är ju som om någon går in på Dressamann och köper en tröja för 199 kr. Går hem och så ringer butiken och säger att priset var felaktigt, att det egentligen är 399 kr som är priset, och att kunden ska komma och lämna tillbaka varan, annars tänker butiken dra 399 kr från kortet.

Avtalet om köp av en vara till ett visst pris är separat från varans leverans. Köpet blir till om kunden får en orderbekräftelse som bekräftar att butiken accepterat köpet. Det är vad som är juridiskt relevant. Det borde ändå folk ha lärt sig på gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Det är ju som om någon går in på Dressamann och köper en tröja för 199 kr. Går hem och så ringer butiken och säger att priset var felaktigt, att det egentligen är 399 kr som är priset, och att kunden ska komma och lämna tillbaka varan, annars tänker butiken dra 399 kr från kortet.

Fel fel fel butiken drog aldrig pengar ifrån kortet utan medgav att dom gjort fel.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skärp dig, inga pengar har dragits och du har inte blivit lurad. Likaså är det ingen som tvingar dig att köpa nånting.

Skickades från m.sweclockers.com

Om han har blivit lurad eller inte är inte alls självklart. Å ena sidan räknas orderbekräftelse som bindande avtal, men å andra sidan finns det både fall där köparen ansågs ha rätt att köpa till det uppgivna (väldigt låga) priset, och fall där det ansågs att köparen borde ha insett att priset var felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Fel fel fel butiken drog aldrig pengar ifrån kortet utan medgav att dom gjort fel.

Nej. Det är inte relevant för avtalet om köp om butiken dragit pengar från kortet eller inte. Avtalet om köp uppkommer när man avtalat om köp. Inte när varan levereras. Inte när pengar dras från kortet. En butik kan inte ingå ett avtal om köp med en kund och sen automatiskt frånträda avtalet genom att inte dra pengar eller inte leverera varan. Det som är relevant är om avtalet ingåtts eller inte har ingåtts.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antex_N:

Beställde 2st NZXT Kraken X61 för 429kr/st i Söndags på Mellandagsrean
Idag Måndag 2017.01.02 skickade dom detta mail:

Hej

Tyvärr har priset visats fel på vår hemsida när du lade din order.
Din order har därför makulerats och reservationen på ditt bankkort är släppt då vi inte dragit några pengar.
Vill du fortfarande ha varorna så lägg en ny beställning på dem med det korrekta priset.

Vi ber om ursäkt för felet och välkomnar dig åter.

Alla ni som är drabbade och fått samma usla bemötande från CDDATA.se
Gör ett inlägg här så kan vi gå ihop på en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, konsumentvägledare, media osv
Dom ska inte få komma undan med det här!

Lämna omdömme på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2086

Eftersom de inte dragit några pengar från ditt konto och du inte verkar ha fått en orderbekräftelse så skulle jag nog säga att det är väldigt starkt att kalla det för bluff. Sedan kan du även ta och lugna ned dig lite.. Att börja kontakta diverse instanser för ett misstag som detta är bara överdrift. Du försökte få billiga produkter till riktigt bra pris trots att du VISSTE att priset var för bra för att vara sant.. Det gick inte hem och nu verkar du vara sur..

Skrivet av Antex_N:

@kwame:
Eftersom jag nu måste beställa 2st kraken x61 till fullt pris, kostar det mig ca 2000kr extra
enligt omdömen på prisjakt så gör dom så här systematiskt, om ni vill att företag ska hålla på och lura konsumenter på det här viset så varsågod att fortsätta acceptera sånt här beteende, jag tänker då inte ge mig i första taget.

Som dom själv skrev i orderbekräftelsen: Alla köpeavtal nämnt under Försäljnings- och leveransvillkor blev godkända vid beställning.

Måste? De har ju makulerat ordern.. Alltså är du inte tvungen att betala något alls.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Nej. Det är inte relevant för avtalet om köp om butiken dragit pengar från kortet eller inte. Avtalet om köp uppkommer när man avtalat om köp. Inte när varan levereras. Inte när pengar dras från kortet. En butik kan inte ingå ett avtal om köp med en kund och sen automatiskt frånträda avtalet genom att inte dra pengar eller inte leverera varan. Det som är relevant är om avtalet ingåtts eller inte har ingåtts.

Det finns undantag för när avtal inte är bindande, just i detta fall är det §32 i avtalslagen som skyddar butiken från att bli bundna av avtalet och det är extremt liten chans att få någon annan tolkning oavsett vart man vänder sig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det finns undantag för när avtal inte är bindande, just i detta fall är det §32 i avtalslagen som skyddar butiken från att bli bundna av avtalet och det är extremt liten chans att få någon annan tolkning oavsett vart man vänder sig.

Det hela beror såklart på om priset är så lågt att köparen borde inse att det är för lågt. Det är ju en tolkningsfråga. Den här saken var väl ca 1/3 av priset som den brukar kosta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glis:

Det hela beror såklart på om priset är så lågt att köparen borde inse att det är för lågt. Det är ju en tolkningsfråga. Den här saken var väl ca 1/3 av priset som den brukar kosta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2717026

Närmare 1/4 av priset. Och vid ett sådant pris så anser i alla fall jag att man inte kan köpa i "god tro".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Det hela beror såklart på om priset är så lågt att köparen borde inse att det är för lågt. Det är ju en tolkningsfråga. Den här saken var väl ca 1/3 av priset som den brukar kosta.

Nej inte bara, 2 st är troligen det som de går på då de troligen har automatiskt prissättning precis som de andra och att deras leverantör gett fel siffror så kund har fått fel. Då spelar det ingen roll om köparen insett/borde inse att priset är fel eller inte, kravet i 2 st är att man snarast möjligast informerar om felet etc och de har de gjort.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood