Behöver hjälp med inkoppling och installation

Permalänk

Behöver hjälp med inkoppling och installation

@Jaeger90:

Tjena! Nu har alla prylar kommit och jag har börjat med bygget. Riktigt roligt måste jag säga

Jag har dock fastnat lite och tror inte att jag kan googla specifikt på detta så jag frågar dig istället här i tråden

Jag har monterat moderkortet i chassiet och jag undrar om fläkten på kylaren sitter på rätt håll ? Monterade som det stod i kylarens manualen, manualen vet ju inte vad jag har för chassi.

Postar två bilder:

Kylarens fläkts pilar riktas ju mot kylaren in mot chassiet, antar att fläkten i chassiet fläktar ifrån datorn och inte inåt ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@masterplz: Fläkten sitter fel. Bara att flytta på den till andra sidan av kylaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@masterplz: fläkten till cpu kylaren ska blåsa ut luften så sätt den på andra sidan bara (brukar finnas pilar som visar blås/tryck-riktning på själva fläkt ramen).

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Avstängd

Som nämnt ovan

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk

Då var jag lite fast igen, hoppas någon läser fortfarande

Ska koppla in den här ATX kabeln från nätaggregatet till moderkortet, men är lite osäker på om jag ska koppla in de 4 sista "pinnarna" också. Kabeln är 10x2 men med 2x2 extra pinnar så tekniskt sätt så är den väl 12x2 pinnar :D?

Postar 3 bilder.

Själva kabeln från nätaggregatet till moderkortets ATX anslutning:

Moderkortets manual:

Nätaggregatets manual:

Vad ska sitta i de sista fyra platserna om inte den här kabeln, ingenting ?

Permalänk

Mitt i bygget. Fundersam över kablar.

(Har tagit ett par bilder nedan som är relevant till mina frågor, hoppas dem är tydliga. Även en bild på kundvagnen)

Hej, är mitt uppe i mitt första datorbygge och det går bra (tror jag ) för att vara det första bygget. Tacksam för hjälp :)!

Men nu när det kommer till sladdar och kablarna är jag inte helt hemma. Med hjälp av manualer hit och manualer dit så har jag lyckats få dit alla sladdar från chassiet och har fått dit SATO kablarna till hårddiskarna från moderkortet och även kylarens fläkt kabel till moderkortet. Även en av de två "fasta" kablarna från nätaggregatet till CPUn har jag fått fast, men den andra "fasta" kabeln, ATX kabeln, är jag inte helt säker på.

Så jag börjar med: Vart ska alla dessa sladdar sitta i nätaggregatets uttag och vart ska dem sen ? En till grafikkortet vet jag i.a.f, men vilken av dem ska jag trycka dit och vart ska den sitta i nätaggregatet? Ska alla "externa" sladdar till nätaggregatet sitta någonstans, eller är det extra sladdar man får med ? Även; har jag missat att koppla in någon sladd som ni ser på bilderna nedan? Till hårddiskarna t.ex.

Sedan: Den här ATX(?) kabeln från nätaggregatet till moderkortet. Är lite osäker på om jag ska koppla in de 4 "extra pinnarna" också, dem går att koppla bort och det som står i manualerna gör mig osäker. Kabeln är 10x2 men med 2x2 extra pinnar så tekniskt sätt så är den väl 12x2 pinnar?

Bilderna:

Kundvagnen

Tre bilder relaterat till det sista problemet angående ATX kabeln:

Moderkortets manual

Nätaggregatets manual

Bilder angående första problemet, saknas det sladdar någonstans och vart ska sladdarna sitta

Nätaggregatets uttag, även de två "fasta" kablarna längst ner

Grafikkortets uttag

Två bilder på moderkortet mellan nätaggregatet och grafikkortet

SSD hårddisken med en SATO kabel i, räcker det med det, eller ska det vara fler sladdar i SSDn?

Mekaniska hårddisken, en SATO kabel ikopplad. Även här, behövs det mer än en SATO kabel?

Två prylar jag fått med, undrar vad dem är till? Den första kom med moderkortet och den andra prylen kom med grafikkortet

Sist, men inte minst. Alla sladdar. Har fått med vad som står på alla sladdarna

Väldigt tacksam för hjälp, ganska långt inlägg men hoppas att jag gjort det tydligt. Fler bilder går att ordna om ni vill

Fixat tecken.
Permalänk
Medlem

Ja du ska koppla in alla 24 pins i 20+4 kontakten, kan vara lite bökigt att få i dom tillsammans ibland dock.

PCI-E kablen ska du använda till grafikkortet som enbart har 6 pinnar så den extra 2pins kontakten i ena änden ska ej kopplas in då (och det är den sidan med den extra 2pins kontakten som ska in i grafikkortet).
Den ska givetvis kopplas in i nätaggets 6+2 kontakterna som syns på en av dina bilder och du behöver enbart använda en kabel.

SSD/HD behöver SATA ström kabel och SATA kabel till moderkortet ikopplat den du länkat på näst sista bilden.
På sista bilden ser du sata ström kabel längst upp till vänster dvs den med smala kontakter, den till höger om sata kabeln dvs den näst längst till vänster är en molex kabel som äldre ssd/hd/dvd/cd/etc använder (så kan behövas till cd/dvd om du har nån).

Sen behövs det en 4 heller 8 pins kontakt till cpu som du ej har nån bra bild på var den är men enligt gigabytes bilder så sitter den nästan i mitten (lite till vänster) längst upp ovanför kylflänsen som det står ultra durable på.
Denna kabel ser jag inte på dina bilder (då den är VÄLDIGT lik PCI-E kontakten) men det är högst troligen en kabel med 8 pins som är delade på mitten dvs 4 och 4.

PÅ denna bild ser du var allt ska kopplas ska kopplas

Det ser ut som 6+2 och 4+4 kan kopplas i vilken som av dom två lägre portarna och dom andra ska kopplas i nån av dom tre övre portarna.

Dom två "extra prylarna" så är den första till för att koppla i moderkortets FPanel kontakt som du ser nere till höger på denna bild

och sen (egentligen först då den är till för att underlätta denna i/ur koppling) koppla i kablarna till power knapp/reset knapp/hd-led/power led/speaker.
OM du vill använda alla vill säga hd led och speaker är ganska värdelöst och för mig väldigt irriterande så har inte haft dessa ikopplad på 15år.
Speaker kan ge felkoder genom pip om det är nåt knass men det är ju enkelt att koppla i den när datorn ej funkar som den ska.

Utöver detta så behöver du koppla i chassit´s usb portar i moderkortet (om du vill använda dom vill säga).
USB2 portar kopplar du i brevid FPanel kontakten.
USB 3 kopplas i under 24pins kontakten.

Den andra prylen vet jag inte till 100% då det är en rätt dålig bild på själva kontakten och vad som finns i ändra änden av kabeln ser man inte alls.
Men det ser ut som det kan vara en DVI kontakt och att det är en hona så jag gissar på att det är en HDMI till DVI adapter.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666: Tack för hjälpen .

Ja nu har jag kopplat efter dina instruktioner, har lite bilder på koppleriet samt några frågor.

Nätaggregatet

Grafikkortet

SSD

Sladden i SSDn hamnar i klämm, spelar det någon roll?

Hårddisken

Sladden i hårddisken hamnar också i klämm, spelar det någon roll?

USB3 uttaget i moderkortet, USB3 sladden från chassiet är i den högra. Tänkte även på sys_fan i bilden, jag har redan kopplat in de två fläktarna chassiet hade i andra sys_fan, spelar det roll vart de sitter ?

Alla de små kablarna till power knapp/reset knapp/hd-led/power led/speaker. Jag kopplade i alla, onödigt alltså?

Där jag kopplat i CPU sladden från nätaggregatet. De två ATX och CPU sladdarna från nätaggregatet är redan "fastmonterade" i aggregatet

Bild på översikten i manualen

Endast två sladdar kvar nu från nätaggregatet

En PCI-E..

..Och den där molex kabeln (?)

Den mystiska komponenten

Tror jag har en fetish för övertydlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av masterplz:

USB3 uttaget i moderkortet, USB3 sladden från chassiet är i den högra. Tänkte även på sys_fan i bilden, jag har redan kopplat in de två fläktarna chassiet hade i andra sys_fan, spelar det roll vart de sitter ?

Alla de små kablarna till power knapp/reset knapp/hd-led/power led/speaker. Jag kopplade i alla, onödigt alltså?

du kan köra dina fläktar på den andra sys_fan, det är inga problem

enda som behövs egentligen är PWR och reset (för att starta datorn). Så onödigt är upp till dig om du tycker. Men när du redan kopplat in det så kan det likaväl vara kvar.

Nr.7 på bilden är en M.2 slot, för nyare SSD'er. har du inte en M.2 ssd så är det inget att bry sig om.

Den mystiska komponenten är en HDMI till DVI omvandlare då många skärmar fortfarande kör med DVI så skickar dem med en adapter om man behöver.

molex kabeln kommer du inte behöva.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Uttag på hd är troligen för att uppdatera firmware heller kanske för att ställa in en lägre sata hastighet då visa äldre moderkort inte ser en hd/ssd om den har för "snabb" sata.
Hade ett moderkort (amd64) som inte såg en sata2 (vi är upp i sata3 nu) men med en jumper kunde jag ändra en då ny hd som hade sata2 till 1 och vips såg moderkortet den.

För min del så stör jag mig på pipet som dom allra flesta moderkort gärna vill ge ifrån sig på speaker utgången vid varje start/omstart.
Tex hd led med dagens OS slutar ju aldrig att blinka vilket gör dom helt onödiga det var ju mer nytta när det var en led som lös/blinkade när det skrevs/lästaes från en disket som kunde tas ur mitt i och därmed bli korrupt men idag nope.
Men jag stör mig ju på alla jävla pip/tjut/konstgjorda klick/lysdioder som inte gör nån nytta/bländande lysdioder/osv som allt som drivs på ström har så för dom flesta är det nog ok.

Hade en LG lcd tv för många år sen som lyste röd vid avstängd och vit när den var på.
Det röda skenet var något för starkt för min smak så med andra ord en röd led som sken ganska svagt för att sitta i en tv/etc.
Men det vita ljust det var som att sitta med en ficklampa riktat i ögonen tex så var det nästan omöjligt att se texten på textade prg/filmer på ungefär halva bredden i mitten för den där jävla lysdioden.
Ett lager eltejp över den så var den fortfarande för stark visst det gick att läsa text då men den störde nåt enormt ändå så till slut satt det en kartong bit fast limmad över skiten och man såg ända klart o tydligt när den var på (röda var dock helt borta).

"Tror jag har en fetish för övertydlighet"
Näe då!
En del bilder är inte så hjälpfulla

I övrigt ser det ok ut!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Är moderkortsdistanserna monterade? Går inte att avgöra på bilden och ser misstänkt ut. Det saknas också minst en skruv vid det tunga grafikkortet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

"Tror jag har en fetish för övertydlighet"
Näe då!
En del bilder är inte så hjälpfulla

I övrigt ser det ok ut!

Haha inte det ? Whops, försökte iaf Får se om jag drar ut led och speaker sladdarna sen, kan nog bli lite störigt.

Återigen, tack för hjälpen, ska starta upp datorn lite senare idag Bör man tänkte på någonting då ?

Permalänk

@MultiMan: Jag fick med 8 distans skruvar. Jag skruvade dit samtliga 8 på alla ställen det skulle vara för ett ATX moderkort. Skruvarnas platser var markerade med ett "A" (A=ATX). Kan jag ha missat något ?

Edit:Det sitter en skruv precis brevid grafikkortet På andra sidan dock.

Permalänk

Jag startade datorn nu. Alla fläktar fungerar, men det kommer inte upp någon bild på mim skärm. Använder Hdmi sladd. Testad både till moderkortets hdmi och grafikkortets, men det är svart. Vad kan jag ha missat? Även; jag har ingen cd/dvd spelare och jag har fått med skivor med vad jag antar är typ drivrutiner och även operativsystemets skiva. Hur gör jag med dem?

Edit: Fick en bild nu. Men det står "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press key"

Edit2:Har försökt få över windows 10 nu på USB. Men Windows 10 "verktyget" hittar inte mina usb minnen.. Det står att det ska vara ett usb flashminne. Är det ens någon skillnad ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@masterplz *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar/inlägg om samma ämne), se §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg utbrutna till egen tråd*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro