Hälften av alla Steam-användare kör Windows 10

Permalänk
Medlem

Folk (även hemsidor) bör lära sig att inte använda steams siffror som någon faktabibel.

Hade varenda steam user, varje månad, fått en obligatorisk HW scan, så hade man kunnat nyttja denna databas. Men eftersom bortfallet är så stort, så kan man bara spekulera med dessa siffror.

"Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous. The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fufuheo:

Framför allt low-end laptops med HDD (efter uppdateringar). Windows skalning går inte att ställa in under 100% och gamla, normala program skulle dessutom bli väldigt små då.

Ja kör man HDD då förstår jag, skulle aldrig röra en dator med HDD.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Folk (även hemsidor) bör lära sig att inte använda steams siffror som någon faktabibel.

Hade varenda steam user, varje månad, fått en obligatorisk HW scan, så hade man kunnat nyttja denna databas. Men eftersom bortfallet är så stort, så kan man bara spekulera med dessa siffror.

"Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous. The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer."

Javisst. Bara det faktum att Win10 har mer telemetri än någonsin gör ju att de som väljer bort Win10 p.g.a. det kanske inte heller skickar in HW surveyn av samma skäl.

Permalänk

Jag förstår inte varifrån folk har fått att pre-win10-användare skulle vara bakåtsträvare och sitta kvar på äldre os bara av tjurighet? Gång på gång har folk lagt fram argument där man förklarar varför man föredrar äldre os. Finns att läsa i alla "Win 10 vs pre-Win 10"-trådar! Senast några inlägg ovanför detta:

Skrivet av fufuheo:

Bara några...

*Windows 10 skickar väldigt mycket data till Microsoft, men de talar inte om vad de skickar och använder sig av flummiga och otydliga formuleringar och talar inte om exakt vad de samlar in. Datainsamlingen går inte att stänga av och Microsoft försöker aktivt försvåra alla försök att blockera den.

*Dåligt och inkonsekvent gränssnitt. De har lyckats med konststycket att designa en inställningsapp med sex knappar som fyller nästan hela skärmen på en 1366*768 laptop och dessutom inte har alla inställningar. Med andra ord måste man använda den gamla om man vill göra något mer komplicerat än att ansluta till wifi. Alla program som har designats med det nya gränssnittet följer samma trend: Gigantiska knappar, mycket scrollande och klickande, nästan alla alternativ är undangömda.

*Påtvingade uppdateringar gör att datorn uppdaterar sig i tid och otid. Det gör ibland att datorn blir avsevärt mycket långsammare utan anledning och tar 10 min att starta när man behöver den.

*Microsoft har börjat göra sin egen bloatware (xbox, one***, spel med reklam mm) som kommer med Windows 10, varav en del inte går att avinstallera utan att använda sig utav PowerShell.

Nyast är inte alltid bäst, inse det. Och även om det är det, så (hör och häpna) kan folk ha olika preferenser! Så man kan ju fråga sig vilka det är som är tjuriga som bara avfärdar alla argument som läggs fram för äldre os, och förnekar vad folk lägger fram som sina personliga åsikter?

Jesus, OS fanboyism togs till nya nivåer med Windows 10...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När väl DX12 kommer fungera bättre och om Windows 10 game mode blir en hit, så kommer nog fler att byta över.

Jag bytte till Windows 10 dag 1 och jag har haft absolut 0 problem med detta nya operativsystem.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

Dom som klagar tycker att det är jobbigt att bocka av typ sammanlagt 20 musklick under installationen av os'et samt avinstallera lite skit som kallas för appar av ms-store, det blir för mkt nytt för skeptiska användare som fortfarande sitter på Windows millenium och är med i 10 ryska botnät utan deras kännedom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Påstår inte att Windows 10 är felfritt. Värst är när man kör ett spel eller program i fullskärmsläge som hänger sig. Man kan inte tvinga ner processen i alt-tab läget och task managern hamnar under fullskärmsapplikationen. Jag fick skapa ett program som stänger ner processer som inte svarar och lägga shortcuten i verktygsfältet. Samma problem i Windows 8.

håll in ctrl eller shift (kommer ej ihåg vilken det var) samtidigt som du klickar på startar om ..Finns ett läge som gör att du kan installera drivrutinerna som i Win 7

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Dom som klagar tycker att det är jobbigt att bocka av typ sammanlagt 20 musklick under installationen

Vilket inte alls stänger av all tracking.

Skrivet av rocket:

av os'et samt avinstallera lite skit som kallas för appar av ms-store,

Man måste använda sig av fulhack för att avinstallera allt, men du har rätt i att det inte är så svårt. Jag tycker bara att det i princip är fel att MS försöker tvinga på folk program som de inte vill ha. >95% kommer inte googla fram en lösning som involverar PowerShell.

Skrivet av rocket:

det blir för mkt nytt för skeptiska användare som fortfarande sitter på Windows millenium och är med i 10 ryska botnät utan deras kännedom.

Hur visste du hur många botnets jag är med i? För övrigt "sitter" jag på Arch Linux, och inte Windows Millenium, det är en fördel med Win10, motiverade mig att byta till Linux.

Permalänk
Avstängd

Vilka möjligheter det finns......

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag vet inte om ni gör er till eller inte. Men hur problem som uppdateringar mitt under jobb/spel, annonsdatasamlande djupt inbakat i systemet och utskjutning av oönskad mjukvara bl.a. inte kan ses som dåligt av er är en större gåta. När man stängt av det mesta (och med hjälp av tredjepartsmjukvaror stängt av övrigt onödigt bloat) är Windows 10 OK, irritationen är ju att Microsoft envisas med att slå på oönskade saker igen och skjuta ut nytt bloat. Vad mer kommer gömmas, tas bort, blockeras, installeras och säljas vid nästa stora update? Den ovetskapen gör t.ex. Creators update mer oroväckande än intressant.

Att Windows 10 skulle vara ett problemfritt/felfritt OS alla med glädje bara vräker sig över, det är en myt. Det är ett nödvändigt ont och även om jag kommer ogilla det får nog uppdatera alla maskiner, men först om ett par år. Jag skippar gärna ovan nämnda irritationsmoment så länge det går, speciellt på en arbetsdator. Att kalla detta någon form av teknikkonservatism som en del gör bl.a. i den här tråden säger mer om hur lite de själva tänkt efter om vad de faktiskt får (eller omedvetet ger företaget) snarare än att individer per se är mer konservativa än de själva.

Kör du enterprise på din arbetsdator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@fufuheo:

ja o inte mycke spel du kan lira heller hahah. oavsett va man tycker om windows... ja kör windows 7 där jag har alla barnbilder o videos o shit, o windows 10 på gaming datorn. sådär, problemet avklarat!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

@fufuheo:

ja o inte mycke spel du kan lira heller hahah. oavsett va man tycker om windows... ja kör windows 7 där jag har alla barnbilder o videos o shit, o windows 10 på gaming datorn. sådär, problemet avklarat!

Spelar inte så mycket, men om jag hade gjort det hade jag nog kört windows i en virtuell maskin med PCIe passthrough.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Bara några...

*Windows 10 skickar väldigt mycket data till Microsoft, men de talar inte om vad de skickar och använder sig av flummiga och otydliga formuleringar och talar inte om exakt vad de samlar in. Datainsamlingen går inte att stänga av och Microsoft försöker aktivt försvåra alla försök att blockera den.

*Dåligt och inkonsekvent gränssnitt. De har lyckats med konststycket att designa en inställningsapp med sex knappar som fyller nästan hela skärmen på en 1366*768 laptop och dessutom inte har alla inställningar. Med andra ord måste man använda den gamla om man vill göra något mer komplicerat än att ansluta till wifi. Alla program som har designats med det nya gränssnittet följer samma trend: Gigantiska knappar, mycket scrollande och klickande, nästan alla alternativ är undangömda.

*Påtvingade uppdateringar gör att datorn uppdaterar sig i tid och otid. Det gör ibland att datorn blir avsevärt mycket långsammare utan anledning och tar 10 min att starta när man behöver den.

*Microsoft har börjat göra sin egen bloatware (xbox, one***, spel med reklam mm) som kommer med Windows 10, varav en del inte går att avinstallera utan att använda sig utav PowerShell.

Skämtar du? Xbox appen är ju hur grym som helst. Anser du att DirectX också är bloat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fufuheo:

Vilket inte alls stänger av all tracking.
Man måste använda sig av fulhack för att avinstallera allt, men du har rätt i att det inte är så svårt. Jag tycker bara att det i princip är fel att MS försöker tvinga på folk program som de inte vill ha. >95% kommer inte googla fram en lösning som involverar PowerShell.
Känns modernt och passande att använda NPF-diagnoser som pejorativa uttryck. Hur visste du hur många botnets jag är med i? För övrigt "sitter" jag på Arch Linux, och inte Windows Millenium, det är en fördel med Win10, motiverade mig att byta till Linux.

Jag försökte bara skojja till det lite har inte hävdat att just du kör Windows Me, diagnosen låter jag va osagd..

Permalänk
Medlem

1GB grafikminne som vanligast.. Måste vara alla fördömda ryssar som kör DotA2 och CSGO hela dagarna.

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Dom som klagar tycker att det är jobbigt att bocka av typ sammanlagt 20 musklick under installationen av os'et samt avinstallera lite skit som kallas för appar av ms-store, det blir för mkt nytt för asperger hjärnorna som sitter på Windows millenium och är med i 10 ryska botnät utan deras kännedom.

Vad har asperger med detta att göra..? Känns mer som ett påhopp på oskyldiga människor. Finns faktiskt många anledningar till varför folk inte vill ha Win10.

Själv vill jag ha ett operativsystem som jag kan lita på, som har kvar inställningar jag tryckt in och där jag bestämmer vad som ska installeras och när. Inget av ovanstående finns längre kvar och när man måste ta till tredjepartsmjukvara och nästan vara halvt datortekniker för att få till det någorlunda, är något allvarligt fel.
Det är också en av anledningarna till varför jag har gått ifrån Windows.. Microsoft har drabbats av Syntax error.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Skämtar du? Xbox appen är ju hur grym som helst. Anser du att DirectX också är bloat?

Skickades från m.sweclockers.com

DirectX är inte bloat eftersom att det är ett grafik API som krävs för att många program ska fungera ordentligt, även om jag tycker det är lite onödigt att microsoft ska använda en annan lösning än alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Spelar inte så mycket, men om jag hade gjort det hade jag nog kört windows i en virtuell maskin med PCIe passthrough.

Samma här.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade i enlighet med §1.1*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

håll in ctrl eller shift (kommer ej ihåg vilken det var) samtidigt som du klickar på startar om ..Finns ett läge som gör att du kan installera drivrutinerna som i Win 7

Jag saknar alltså en funktion i Windows 8/10 för att stänga ner en kraschad fullskärmsapplikation eller ett spel som bara blir en svart bild.

Trycker man på ALT-TAB så kan man ju få fram alla program som körs, men där skickas bara terminate till applikationen och svarar den inte, så stängs den inte ner. Det har hänt vid allt för många gånger att man tvingats till att logga ut och sedan logga in igen för att man skall få tillbaka kontrollen över operativsystemet! Detta hände aldrig i Windows 7 och jag tycker detta är helt klart ett problem att användaren har för lite kontroll över operativsystemet.

Permalänk
Medlem

"Hälften av alla Steam-användare vägrar fortfarande, påtryckningar och tvång till trots, Windows 10"

Så borde rubriken lyda

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Hälften av dem är antagligen ofrivilliga uppgraderingar av W7 till W10
Det gläder mig dock att se att en såpass betydande andel släppt greppet om W7; dock finns det många kvar att övertyga, men det görs i samband med nytt datorköp.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows 10 är överlägset Windows 7.
Säkrare och snabbare bla, när man sätter sig vid en dator med Windows 7 märker man snabbt hur föråldrat och klumpigt det är.

Så det är inte så konstigt att Windows 10 växer så det knakar.

Ptja, är nog snarare att det var gratis, om det nu är så bra varför är det inte mer än 50% som kör Win10 när det till och med var gratis i ett helt år...

Permalänk
Medlem

Det jag är mest besviken över är att Linux marknadsandel sjunkigt samtidigt som nyheten kom att 43 av de hundra bäst säljande spelen hade fullt linuxstöd under året. Jag själv har kört uteslutande Linux utanför min arbetsplats de senaste åren och kan helt ärligt inte förstå varför andelen inte ökat. Nästan inget "mekande" kvar alls med Linux tycker jag, verkligen inte mer än det var med Windows för några år sedan i alla fall. Antar att jag måste överskattat antalet användare som faktiskt istallerar om sin dator, eller bygger sin egna dator.

Permalänk
Medlem

OK, OK, jag fattar. Det är en förträfflig fördel hos Windows 10 att vissa av defekterna som byggts in är korrigerbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK, OK, jag fattar. Det är en förträfflig fördel hos Windows 10 att vissa av defekterna som byggts in är korrigerbara.

Dock inte för en vanlig Svensson..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Dock inte för en vanlig Svensson..

Dom har väll lärt sig googla vid det har laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulf5:

Det jag är mest besviken över är att Linux marknadsandel sjunkigt samtidigt som nyheten kom att 43 av de hundra bäst säljande spelen hade fullt linuxstöd under året. Jag själv har kört uteslutande Linux utanför min arbetsplats de senaste åren och kan helt ärligt inte förstå varför andelen inte ökat. Nästan inget "mekande" kvar alls med Linux tycker jag, verkligen inte mer än det var med Windows för några år sedan i alla fall. Antar att jag måste överskattat antalet användare som faktiskt istallerar om sin dator, eller bygger sin egna dator.

Steam är ju en sak, frågan är väl hur statistiken egentligen mäts. Det har ju varit frekventa diskussioner om att Steam-undersökningen poppar upp oftare på Windows-datorer än på Linux desktops.
Om det ligger någon sorts relevans i det har jag ingen aning om då jag i nuläget använder W10 för Windows-only spel och kan med egen erfarenhet säga att jag oftare blivit tillfrågad på min Windows burk. Så troligtvis borde statistiken visa att jag spelar både på Linux och Windows...

Det brukar f.ö. vara rätt knepigt att föra en exakt statistik över antal Linux installationer i världen då det inte finns någon central registrering av klienter utan att du själv måste göra det via ex. Linux Counter.
Det förekommer även galet många scenarion som kan innebära frågetecken om man spårar användandet då man t.ex. kan se att DOS-box eller Wine startar vissa spel för Linux på Steam. Bara en tanke.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag saknar alltså en funktion i Windows 8/10 för att stänga ner en kraschad fullskärmsapplikation eller ett spel som bara blir en svart bild.

Trycker man på ALT-TAB så kan man ju få fram alla program som körs, men där skickas bara terminate till applikationen och svarar den inte, så stängs den inte ner. Det har hänt vid allt för många gånger att man tvingats till att logga ut och sedan logga in igen för att man skall få tillbaka kontrollen över operativsystemet! Detta hände aldrig i Windows 7 och jag tycker detta är helt klart ett problem att användaren har för lite kontroll över operativsystemet.

Aha nej inget jag stött på

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Megacrash:

Ptja, är nog snarare att det var gratis, om det nu är så bra varför är det inte mer än 50% som kör Win10 när det till och med var gratis i ett helt år...

För att folk gått på missinformationen om att Windows 10 samlar in mer telemetri än tidigare Windows.
Microsoft har blivit betydligt mer transparenta med vad de samlar in för information och vad den används till och då tror genast många, även stora siter, att de samlar in mer än tidigare.

Det är även enklare att stänga av denna insamling i Windows 10 än tidigare Windows.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro