Permalänk

Akustik - tips/råd/DIY

Hej, tänkte starta en tråd bara ägnat akustik i hembio, hifi och studio!
Allt från DIY till 100.000 kronorsbyggen.
Det finns få trådar inom det ämnet.

Skicka gärna bilder på hur det ser ut hemma hos er.
Om det är hemmabyggen får ni gärna beskriva hur, pris osv.

Tänkte fixa en liten ordlista med vad allt heter och hur saker fungerar när det kommer till akustik. Om ni vill lägga till något här eller rätta något jag skrivit fel så skriv en kommentar

Bra text som förklarar hur en bass trap fungerar

Permalänk

Vilken bra tråd!
Jag postar bild när jag kan fota mina akustiska åtgärder

Edit: Här är en bild på en basfälla http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/LHG109.JPG
Den i skumgummi som bla Thomann säljer hjälper föga mot så pass låga frekvenser. Det är rejäla doningar och volym som behövs för att bekämpa bas.

Permalänk

Tack berggren
Posta allt du har och vet! jag är ny inom området men vill lära mig massor.

Aldrig sett någon liknande bassfälla, men ser ut att vara riktigt bra.
Hur fungerar den?

Permalänk

Oj, det är ganska blir ganska kortfattat.
@mrqaffe är bra mer insatt än vad jag är inom ljud på detta forum.

Hursom, en basfälla fungerar precis som en basreflexlåda, där portens storlek och längd bestämmer det frekvensområde som basfällan ska bekämpa. Ljudvågorna letar sig in i porten, och slås sönder inuti lådan.
Ju bredare frekvensområde, desto lägre verkningsgrad har basfällan. Således även tvärtom, desto smalare frekvensområde, desto högre verkningsgrad har basfällan.

Man bekämpar alltså ljudvågor för att få bättre kvalitet på ljudet. En basfälla gör att basljudet blir mycket tightare, kallas ofta "torrare" och mer detaljerat, och motverkar sådan bumlig bas (discobas) som det lätt kan bli när man placerar en högtalare eller en basmodul, nära en vägg eller ett hörn.

Edit: Förtydligande, skumgummibiten som monteras i ett hörn enligt tidigare är ingen basfälla, utan en absorbent.