PCI-E SSD på Gammalt Rampage 4 Extreme moderkaka

Permalänk
Medlem

PCI-E SSD på Gammalt Rampage 4 Extreme moderkaka

Tja, börjar bli dags att byta ut system SSDn och funderar på att skaffa en Corsair Force MP500 eller liknande.
Mitt moderkort har ingen M2 plats så jag undrar om det finns nån adapter eller liknade att stoppa i en PCI-e 3.0 port ?
Har googlat lite med verkar finnas dåligt utbud på just det, nån som har nått tipps eller vet hur jag ska göra.
Känner inte för att byta ut moderkort och allt då jag är nöjd med det i övrigt bara det att jag vill ha en snabbare SSD då jag endå ska byta.
Vad är NVME osv ? nått som CPU/Moderkort lär stödja osv ?

Visa signatur

[i7 4930k @ 4,5GHz] - [Asus RAMPAGE IV EXTREME] - [16GB 2133MHz 11-11-11-31 4channel] - [ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming] - [Corsar 180GB SSD] - [4000GB HDD] - [850W HXi] - [ASUS 27" 144Hz] - [Razer Blackwidow Chroma] - [Naos 8200] - [Win10 PRO x64]

Permalänk
Medlem

har ny signatur nu så ingen behöver gnälla om att i7-3820 inte har stöd för PCIE 3.0

Visa signatur

[i7 4930k @ 4,5GHz] - [Asus RAMPAGE IV EXTREME] - [16GB 2133MHz 11-11-11-31 4channel] - [ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming] - [Corsar 180GB SSD] - [4000GB HDD] - [850W HXi] - [ASUS 27" 144Hz] - [Razer Blackwidow Chroma] - [Naos 8200] - [Win10 PRO x64]

Permalänk
Medlem

@Oppman: Du kan använda adapter för PCIe, t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3535316. Så länge det finns banor tillgängliga ska du få ut hela prestandan. Tänk på att sätta den i rätt PCIe slot bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oppman:

Tja, börjar bli dags att byta ut system SSDn och funderar på att skaffa en Corsair Force MP500 eller liknande.
Mitt moderkort har ingen M2 plats så jag undrar om det finns nån adapter eller liknade att stoppa i en PCI-e 3.0 port ?
Har googlat lite med verkar finnas dåligt utbud på just det, nån som har nått tipps eller vet hur jag ska göra.
Känner inte för att byta ut moderkort och allt då jag är nöjd med det i övrigt bara det att jag vill ha en snabbare SSD då jag endå ska byta.
Vad är NVME osv ? nått som CPU/Moderkort lär stödja osv ?

Vet inte riktigt hur du googlat, men Inet har tex.
https://www.inet.se/produkt/5406030/adapter-delock-pcie-m-2-p...

Ditt moderkort ska stödja att boota från en drive på PCIe, vilket annars inte är helt självklart. Det finns ett gäng här som har provat med en Intel disk.
http://www.overclock.net/t/1555586/rampage-iv-extreme-and-nvm...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@bore69: Tackar tackar, vettefan vad jag googlat efter då jag bara fick fram nått lökigt från webhallen som inte funka som det skulle enligt recensioner. Japp, banon finns över (40st i den CPU) och ska se till att sätta den i en PCIE3.0 port, har 2st över så ska inte vara nå problem, tack för svar ! har även en till fråga, ska köpa en ny ssd på 512Gb och en mekanisk disk på 3-4Tb hade jag tänkt, ska jag sätta dom på ASMedia SATA eller Intels på moderkakan för att få bäst prestanda tror du eller äre skitsamma bara dom sitter på nån SATA3.0 utgång ?

Visa signatur

[i7 4930k @ 4,5GHz] - [Asus RAMPAGE IV EXTREME] - [16GB 2133MHz 11-11-11-31 4channel] - [ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming] - [Corsar 180GB SSD] - [4000GB HDD] - [850W HXi] - [ASUS 27" 144Hz] - [Razer Blackwidow Chroma] - [Naos 8200] - [Win10 PRO x64]

Permalänk
Medlem

@giplet: Vete inte själv hur jag googlat haha, men just den du länka ska tydligen inte funka så bra enligt nå recensioner, Man får väl hoppas att det funkar att boota ifrån då, annars känns det ju rätt värdelöst, allt ska bara funka, tråkigt med gamla grejjer

Visa signatur

[i7 4930k @ 4,5GHz] - [Asus RAMPAGE IV EXTREME] - [16GB 2133MHz 11-11-11-31 4channel] - [ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming] - [Corsar 180GB SSD] - [4000GB HDD] - [850W HXi] - [ASUS 27" 144Hz] - [Razer Blackwidow Chroma] - [Naos 8200] - [Win10 PRO x64]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oppman:

@giplet: Vete inte själv hur jag googlat haha, men just den du länka ska tydligen inte funka så bra enligt nå recensioner, Man får väl hoppas att det funkar att boota ifrån då, annars känns det ju rätt värdelöst, allt ska bara funka, tråkigt med gamla grejjer

Ja, det är ett välkänt problem att långt ifrån alla moderkort kan boota från en PCIe kontroller. Det var därför jag länkade till tråden som pratade om just ditt moderkort. Det sitter ingen elektronik på de här adaptrarna, de kopplar bara ihop två olika format av PCIe. Så bortse från recensionerna som säger att det inte funkar. Det är med 99% säkerhet moderkortets/BIOS fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Oppman: Kan vara lite skillnad i prestanda, men det är nog inte så mycket. Generellt brukar rådet vara att använda Intels så länge det inte krockar med något annat. Tror inte det spelar någon större roll. Själv har jag 1TB HDD och 60GB SATA SSD på Intel, men det är för att utnyttja Intel SRT. Kan ärligt säga att jag har svårt att säga om det gör någon skillnad i daglig användning.