Permalänk

Bärbar för Photoshop

Jag behöver en bärbar dator som ska användas till följande:

- Photoshop-arbete med rätt stora filer.
- Ordbehandling.
- PDF-hantering.
- Se på film.

Mina behov är:

- Mycket bra färgåtergivning.
- Ett bra och bekvämt tangentbord.
- Tillräcklig med prestanda för att klara av krävande Photoshop-arbete utan lagg (d.v.s. bra processor, bra RAM och SSD).

Bonus men inte ett krav är:

- 2-in-1 (att smidigt vika ihop den och använda touch är en bonus men det kostar mycket så det är inget krav).
- Tillräckligt bra touch-funktion för att jag inte ska behöva en extern ritplatta (inget krav eftersom jag har en extern ritplatta som är lätt att ta med).

Kommer inte att användas till spel.

Budget:

Min budget är egentligen för låg för att få allt jag vill så jag behöver göra kompromisser. Det som jag har listat som "bonus" kan jag glömma. Jag vill helst inte betala mer än 10 000 kronor för maskinen. Eftersom den kommer att användas rätt sparsamt i och med att jag har en kraftfull stationär maskin hemma så är jag inte i en position där jag kan rättfärdiga något dyrare. Jag tror att en Surface Pro i5 8gb uppfyller mina krav men de går utanför min budget. I värsta fall kan jag sträcka mig till 12 000 kronor men vill helst försöka att undvika det.

Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag behöver en bärbar dator som ska användas till följande:

- Photoshop-arbete med rätt stora filer.
- Ordbehandling.
- PDF-hantering.
- Se på film.

Mina behov är:

- Mycket bra färgåtergivning.
- Ett bra och bekvämt tangentbord.
- Tillräcklig med prestanda för att klara av krävande Photoshop-arbete utan lagg (d.v.s. bra processor, bra RAM och SSD).

Bonus men inte ett krav är:

- 2-in-1 (att smidigt vika ihop den och använda touch är en bonus men det kostar mycket så det är inget krav).
- Tillräckligt bra touch-funktion för att jag inte ska behöva en extern ritplatta (inget krav eftersom jag har en extern ritplatta som är lätt att ta med).

Kommer inte att användas till spel.

Budget:

Min budget är egentligen för låg för att få allt jag vill så jag behöver göra kompromisser. Det som jag har listat som "bonus" kan jag glömma. Jag vill helst inte betala mer än 10 000 kronor för maskinen. Eftersom den kommer att användas rätt sparsamt i och med att jag har en kraftfull stationär maskin hemma så är jag inte i en position där jag kan rättfärdiga något dyrare. Jag tror att en Surface Pro i5 8gb uppfyller mina krav men de går utanför min budget. I värsta fall kan jag sträcka mig till 12 000 kronor men vill helst försöka att undvika det.

Några förslag?

Skärmen är sämre än Surface PRO 4 out of box och batteri tiden är medioker men den är mycket billigare än motsvarande Surface PRO 4 8490 kr vs 13990 kr + 1000 kr för tangentbordet. Finns även en i7 model med 512GB SSD

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/255324-a...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/255325-a...

Länk till Test av datorn http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-Switch-12-Alpha-SA5-...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Intressant. Den verkar täcka mina behov. Hade varit perfekt om den hade fyra gånger bättre tryckkänslighet men det var inget av mina grundkrav så jag ska undvika att bli kräsen.

Ska kolla lite recensioner och se om det finns något annat att jämföra med. Finns den i butik någonstans i Gävle-området så man kan känna på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Intressant. Den verkar täcka mina behov. Hade varit perfekt om den hade fyra gånger bättre tryckkänslighet men det var inget av mina grundkrav så jag ska undvika att bli kräsen.

Ska kolla lite recensioner och se om det finns något annat att jämföra med. Finns den i butik någonstans i Gävle-området så man kan känna på den?

Tyvärr finns det ingen butik i närheten av Gävle som har den modellen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Jag köpte i5:an för 8500:-. Med tanke på att min gamla laptop var köpt 2009 och nu är helt paj så tror jag att jag blir nöjd.

Valde att avvakta en stund till. Upptäckte att displayen bara har 66% i Adobe RGB. Kanske pungar ut de extra tusenlapparna för Surface Pro i stället. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag köpte i5:an för 8500:-. Med tanke på att min gamla laptop var köpt 2009 och nu är helt paj så tror jag att jag blir nöjd.

Valde att avvakta en stund till. Upptäckte att displayen bara har 66% i Adobe RGB. Kanske pungar ut de extra tusenlapparna för Surface Pro i stället. Vi får se.

Surface pro 4 täcker också bara 68.3% av Adobe RGB det är väldigt få laptop skärmar som täcker 100% Adobe RGB. Jag har för mig att Dell XPS 15 4K har 100% Adobe RGB men de kostar runt 20k och de flesta laptop med minst 85% Adobe RGB kostar alla runt 20k.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB