Permalänk
Medlem

Får ingen bild efter kylarbyte på cpu

Hej, installera precis en kylare till min cpu för att klocka den senare en 2500k. När jag installera kylaren så såg jag att den var stor och skulle gå över en slot på minnena, så jag flytta minnena från de blå till grå facken. Efter försökte jag starta datan men fick ingen bild men datorn är på och fläktarna går på allt utom mitt 970 gtx men de står väl stilla när det inte jobbar. Det ända jag rört är minnena som jag byta slot på. Vad kan de vara och vad ska jag prova? Har redan provat starta med ett minne i(orginal är 2) men då startar bara datan om sig hela tiden. Någon som kan hjälpa skulle uppskatta de:)

Permalänk
Medlem

@Ravez
Prova ta ur grafikkortet och koppla skärmen till moderkortet om möjligt, får du bild då?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla manualen hur minnena ska sitta när du har två. (Det är ganska ofta varannan slot, och det brukar vara OK att inte använda första slotten)

Vad är det för moderkort?
Om du har ett Asus moderkort finns ofta en "mem OK" knapp eller bygel på moderkortet som du kan använda för att nollställa minnesinställningarna. Prova den

Annars, dubbelkolla förstås ev strömkablar du kopplat ut osv... (plus grafikkortet som tipsats om redan)

Om du inte får ordning efter det, åker du nog på att plocka bort kylaren och kolla så du verkligen fått dit den ordentligt.
(kolla monteringen, kolla att det inte sitter någon skyddsfilm på kylaren osv)
Rengör och dra på ny kylpasta sen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASRock P67 Pro3 REV

Skrivet av Roger W:

Dubbelkolla manualen hur minnena ska sitta när du har två. (Det är ganska ofta varannan slot, och det brukar vara OK att inte använda första slotten)

Vad är det för moderkort?
Om du har ett Asus moderkort finns ofta en "mem OK" knapp eller bygel på moderkortet som du kan använda för att nollställa minnesinställningarna. Prova den

Annars, dubbelkolla förstås ev strömkablar du kopplat ut osv... (plus grafikkortet som tipsats om redan)

Om du inte får ordning efter det, åker du nog på att plocka bort kylaren och kolla så du verkligen fått dit den ordentligt.
(kolla monteringen, kolla att det inte sitter någon skyddsfilm på kylaren osv)
Rengör och dra på ny kylpasta sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det sitter ett cirkelformat litet klockbatteri på ditt moderkort, i mitten av nedre halvan. Plocka ut det 2-3 sekunder och sätt i det igen, sen försöker du starta upp som vanligt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ibland kan det hjälpa att ta ur minnena helt och försöka starta utan och sen stänga av och sätta i dom igen, annars kan det vara någon kabel som kanske lossnat lite när du monterat kylaren så du kan känna på dom annars göra som ovan säger och nollställa biosen med hjälp av att plocka ur batteriet en liten stund.
Viktigt är att du inte har någon ström i kopplad till datorn när du gör detta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Provat att cmos cler med reset på mobo funka inte då behöver jag väl inte röra batteriet?

Skrivet av Mac83:

Ibland kan det hjälpa att ta ur minnena helt och försöka starta utan och sen stänga av och sätta i dom igen, annars kan det vara någon kabel som kanske lossnat lite när du monterat kylaren så du kan känna på dom annars göra som ovan säger och nollställa biosen med hjälp av att plocka ur batteriet en liten stund.
Viktigt är att du inte har någon ström i kopplad till datorn när du gör detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kanske kommit åt grafikkortet?

Visa signatur

Antec GX 500 - 2600k - Asrock Z77 Extreme 6 - Pure Rock - RX Vega 64 - RM750X - 1TB HDD - 250GB SSD - 16 GB RAM - Windows 10

Permalänk
Medlem

fick igång den tack för hjälpen

Permalänk

@Ravez: Vad gjorde du om man får fråga?

Permalänk
Medlem

allt som ni sa men problemet var att jag inte tog i när jag skulle sätta i ramen. Så allt var att jag inte tog i tillräckligt lite pinsamt. Så nu ska jag försöka mig på att clocka min 2500k