Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

Testade precis köra ett bilspel med 48bilar på banan.. ja du en skylake i7 får det svårt, stuttering så man blir yr... 8kärnor next.

Vilket bilspel?

Off topic: Du behöver verkligen uppdatera det viktigaste av allt, din Sweclockers-signatur

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Testade precis köra ett bilspel med 48bilar på banan.. ja du en skylake i7 får det svårt, stuttering så man blir yr... 8kärnor next.

Har spelet support för 8 kärnor då?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Assetto Corsa, sög musten ur min q6600 med 24 bilar även när den var överklockad. Lite ball att en ny modern i7a går ner på knäna när det är några fler bilar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv

Assetto Corsa har aldrig ställt till med några prestandaproblem för mig.
På min FX ser CPU-användningen ut såhär när jag kör inbyggda benchmark'en.
Fyra kärnor belastas någorlunda medans resterande fyra sitter bara och rullar tummarna, men spelet flyter bra för det. Bildfrekvensen är låst till 60fps (vilket dock automatiskt avaktiveras när man kör benchmark). Inställningarna är för det mesta fullt uppskruvade, utom 2x AA och ingen FXAA, och upplösningen är 1440p. Grafikkortet är ett R9 Fury.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Assetto Corsa har aldrig ställt till med några prestandaproblem för mig.
På min FX ser CPU-användningen ut såhär när jag kör inbyggda benchmark'en.
Fyra kärnor belastas någorlunda medans resterande fyra sitter bara och rullar tummarna, men spelet flyter bra för det. Bildfrekvensen är låst till 60fps (vilket dock automatiskt avaktiveras när man kör benchmark). Inställningarna är för det mesta fullt uppskruvade, utom 2x AA och ingen FXAA, och upplösningen är 1440p. Grafikkortet är ett R9 Fury.

http://i.imgur.com/ow0spov.png

kan inte säga att AC ställde till nått med 3770k eller denna 6700 med ens 32 bilar, men testa RoadAmerica banan med 48 bilar, vem vet AMD kanske funkar bättre med sina "8" kärnor än en 4c/8t

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

Assetto Corsa, sög musten ur min q6600 med 24 bilar även när den var överklockad. Lite ball att en ny modern i7a går ner på knäna när det är några fler bilar.

Det låter ju som en otroligt stor skopa bullshit.

Inga benchmarks pekar på det över huvud taget, faktum är att en 6700K ofta får över 100FPS om man kollar på Youtube. Så mycket kan inte 48 bilar göra och om det gör det, ja då kan absolut ingen CPU på planeten klara av spelet eftersom spelet knappt använder mera än 4 kärnor.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Serzarian:
? wut så du säger att jag bullshittar? har själv oftast närmare 100fps i AC med ett gtx970 allt på ultra förutom Reflections som e på high @1200p.

Bara för att jömföra då.
q6600 med ett gtx 470 fick jag ca 45-60 fps med allt @ low. å när jag skulle lira online(inte ai) på nurburing tourist slingan med 32 bilar så ficka jag cpu load varningar i 10-15 sec spec när banan hade laddats klart, så fick vackert vänta. Stuttering var rätt vanligt å varningar dök upp titt som tätt.
När jag gick över till i7 6700 så fick jag direkt 120-140 fps @ low å runt 60fps med allt på high/med utan några som helst cpu load varningsmeddelanden.

Nu när jag testade Roadamerica banan med 48bilar så flöt det inte, fick massa stuttering å fick t.o.m. upp cpu-load varningsmeddelanden.

låter som att du inte ens spelat spelet å så kommer du å kastar skit runt dig...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@DST:
Road America finns inte i Assetto Corsa (inte än iallafall), så jag antar att du har moddat ditt spel och då kan ju precis vad som helst hända. Finns mycket gamla moddar där ute som är fulla av buggar och inte kompatibla med senaste versionen av AC.

Eller förväxlar du namnet på banan kanske?

Permalänk
Medlem

Precis e ju en modbana, med fler pitboxes dvs det tillåts mer än 32 bilar på banan samtidigt.

Men detta gäller även RacingRaceRoom.
De ville typ inte man kunde ha fler bilar på banan då det skulle äta för mycket av prestandan.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

@Serzarian:
? wut så du säger att jag bullshittar? har själv oftast närmare 100fps i AC med ett gtx970 allt på ultra förutom Reflections som e på high @1200p.

Bara för att jömföra då.
q6600 med ett gtx 470 fick jag ca 45-60 fps med allt @ low. å när jag skulle lira online(inte ai) på nurburing tourist slingan med 32 bilar så ficka jag cpu load varningar i 10-15 sec spec när banan hade laddats klart, så fick vackert vänta. Stuttering var rätt vanligt å varningar dök upp titt som tätt.
När jag gick över till i7 6700 så fick jag direkt 120-140 fps @ low å runt 60fps med allt på high/med utan några som helst cpu load varningsmeddelanden.

Nu när jag testade Roadamerica banan med 48bilar så flöt det inte, fick massa stuttering å fick t.o.m. upp cpu-load varningsmeddelanden.

låter som att du inte ens spelat spelet å så kommer du å kastar skit runt dig...

Ja är det någon modbana så kan ju vad som helst hända så det förstår jag.
Men ja du säger ofta mycket utan någon form av bevis om man säger så...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tror vi ska vara lite försiktiga med att dra några slutsatser utifrån ett moddat spel.

Permalänk
Medlem

E ju bara en bana man klistrar in i spelmappen, inget man moddar precis så sett.
E ju antalet bilar som ställer till det eg, inte att det e en moddbana, men visst kan mycket hända, men det blir så bara med högt antal bilar.

Sen tycker jag att @Serzarian: ska tagga ner en smula så han inte kallar folk för bullshittare å sådant när han själv inte vet vad han pratar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rapporterat tråden till moderatorer nu igen så dom får städa upp lite. Folk har klagat på att det är svårt att se dom poster som handlar mer om Zen, där man numera får scrolla sida efter sida för att hitta dom mer informativa inläggen om Zen. Tråden är i första hand också en samlingstråd, där det är ok att diskutera Zen, och dra rimliga paralleller. Nu är det alldeles för off-topic.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Grävde lite mer om Vega 10, så finns ett inlägg där ifall det intresserar någon:

Spännande då Zen och Vega delar Infinite Fabric

Hoppas AMD släpper mer info om sin un-core/data-link snart

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Några från designteamet bakom Zen där Suzanne Plummer är ledararkitekt (Keller inte med på bilden)

- "It is the first time in a very long time that we engineers have been given the total freedom to build a processor from scratch and do the best we can do," Plummer said. "It is a multi-year project with a really large team. It’s like a marathon effort with some sprints in the middle. The team is working very hard, but they can see the finish line. I guarantee that it will deliver a huge improvement in performance and (low) power consumption over the previous generation."

http://www.mystatesman.com/business/amid-challenges-chipmaker...

Mer detaljerad översyn över Zen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågade Phanteks angående fästen för AM4 och fick det här svaret:

Citat:

Thanks for being a Phanteks customer. We are still checking for a AM4 bracket. As soon there is more info, we will also mention it on our website.

Hope to have you informed sufficiently.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Några från designteamet bakom Zen där Suzanne Plummer är ledararkitekt (Keller inte med på bilden)

http://media.cmgdigital.com/shared/lt/lt_cache/thumbnail/715/img/photos/2015/09/16/9a/93/rbb-AMD1.jpg

- "It is the first time in a very long time that we engineers have been given the total freedom to build a processor from scratch and do the best we can do," Plummer said. "It is a multi-year project with a really large team. It’s like a marathon effort with some sprints in the middle. The team is working very hard, but they can see the finish line. I guarantee that it will deliver a huge improvement in performance and (low) power consumption over the previous generation."

http://www.mystatesman.com/business/amid-challenges-chipmaker...

Mer detaljerad översyn över Zen

http://pc.watch.impress.co.jp/img/pcw/docs/1037/983/4.jpg

Vet inte vad du jobbar med eller hur du får tag på all AMD info @Enigma men vi är tacksamma för att du delar med dig !

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

@Bulan75: Trodde alla visste det? Han är pr-chef på AMD´s sweclockersavdelning!

Förövrigt har jag i dagarna kommit över minnen till en eventuell Ryzen rigg, ett par Vengeance LPX 2*4GB 2666Mhz minnen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Förövrigt har jag i dagarna kommit över minnen till en eventuell Ryzen rigg, ett par Vengeance LPX 2*4GB 2666Mhz minnen.

Haha vi kanske behöver en sådan snart 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Något jag undrar över är, har Zen några likheter med Phenom ll?. Tänkte om dom gått tillbaka lite och biffat upp Phenom?

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Sorry om det nämnts i tråden, hittade i alla fall inget.
Men finns det några rykten kring namnschemat, vad blir det.... FX igen eller vad? Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DST:

Du får ju ännu mer problem om du köper Ryzen som har lägre clock per kärna om spelet inte stödjer mer än 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag misstänker att latenser kan vara relevant i flertrådat och om man har 2*16GB.

Finns det någon information angående hur mycket encpu med 8C/16T vinner på snabbare minnen, generellt eller specifikt Ryzen?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag misstänker att latenser kan vara relevant i flertrådat och om man har 2*16GB.

Finns det någon information angående hur mycket encpu med 8C/16T vinner på snabbare minnen, generellt eller specifikt Ryzen?

Har inte läst eller hört på någon "youtube video" något om hur vare sig bandbredd eller latenser påverkar det återstår & se men med största sannolikhet så finns det prestanda att hämta med högre bandbredd..

Mina DDR4:a minnen fick jag för att jag fixade lite med en dator, han hade råkat köpa fel & "orkade" inte lämna tillbaka dom!

Men jag hittade denna här tidigare idag, lite intressant dock inget om Ryzen men lite om hur minnesbandbredd påverkar spelprestanda.
Det intressanta börjar 2:17 in i videon.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har inte läst eller hört på någon "youtube video" något om hur vare sig bandbredd eller latenser det återstår & se men med största sannolikhet så finns det prestanda att hämta med högre bandbredd..

Mina DDR4:a minnen fick jag för att jag fixade lite med en dator, han hade råkat köpa fel & "orkade" inte lämna tillbaka dom!

Men jag hittade denna här tidigare idag, lite intressant dock inget om Ryzen men lite om hur minnesbandbredd påverkar spelprestanda.
https://www.youtube.com/watch?v=gYb0y8LNAVI

Tack. Det är skönt att se realtid.

Hittade även http://www.guru3d.com/articles-pages/g-skill-tridentz-3200-mh... som säger samma sak, att om det är GPU:n som är flaskhalsen så spelar minnena ingen större roll. Skillnaden är när CPUn är begränsningen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du får ju ännu mer problem om du köper Ryzen som har lägre clock per kärna om spelet inte stödjer mer än 4 kärnor.

Redan bekräftat att det flyter bättre på en en 8 kärnig gammel intel.
redan med standard antal bilar och online så märker jag stuttering när jag har nått annat är på i bakgrunden.
Spelet belastar alla trådar för mig men till 50% i win men det låter rätt naturligt om man tänker efter.
Får även stuttering i bf1 då å då när något är på i bakgrunden. så 4kärnor får fettbort, ångrar som sagt att man köpte en sleten 4kärnig istället för att köpa ett äldre 8kärnigt system i väntan på Ryzen

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DST:

Redan bekräftat att det flyter bättre på en en 8 kärnig gammel intel.
redan med standard antal bilar och online så märker jag stuttering när jag har nått annat på i bakgrunden.
Spelet belastar alla trådar för mig men till 50% i win men det låter rätt naturligt om man tänker efter.
Får även stuttering i bf1 då å då när något är på i bakgrunden. så 4kärnor får fettbort, ångrar som sagt att man köpte en sleten 4kärnig istället för att köpa ett äldre 8kärnigt system i väntan på Ryzen

Då har du ju något annat fel om det bara belastar till 50℅ hur mycket belastas grafikkortet?

Både på min 4790k och 6700k flyter det på problemfritt.
Båda har GTX 1070 och 16Gb ram

Permalänk
Medlem

det flöt bra på min 3770k å 6700an men redan då med 3770k märkte man att det uppkom sttutering när nått som ff var på i bakgrunden. Samma med 6700an. så inget fel med datorn så sett. Redan pratat med andra racers som lirar detta spel å det är samma för dem spec med 48bilar på banan.

när det e max 32 bilar å ff inte gör nått som tar upp för mycket cpukraft så e det inga probb alls.
över 100fps på de servrar jag lirar på. 50% i win aktivitetshanterare men 70%-90% i ingame cpu load appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

https://www.youtube.com/watch?v=gYb0y8LNAVI

Problemet är att t.ex. en i7 6900K i princip har dubbel minnesbandbredd med fyra kanaler mot det system han testade. Om minnesbandbredden ibland påverkar så mycket borde de spelen vara överlägsna på den plattformen.

Jag är faktiskt nyfiken på vad det kan göra att de i testet här ökade fps med 20 (från 80 till 100) bara genom att överklocka minnet från 2333Mhz till 3000MHz. Jag tror det är något som är lite lurt, men jag vet inte vad. Jag har sett en del andra tester som inte visar någon skillnad alls med olika klockfrekvenser på minnet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Jag är faktiskt nyfiken på vad det kan göra att de i testet här ökade fps med 20 (från 80 till 100) bara genom att överklocka minnet från 2333Mhz till 3000MHz. Jag tror det är något som är lite lurt, men jag vet inte vad. Jag har sett en del andra tester som inte visar någon skillnad alls med olika klockfrekvenser på minnet.

Ptja, Digital Foundry klockar bara ner samma minnesstickor med samma timings vid varje frekvens tror jag så det är ju frågan om timings har samma påverkan på spelprestanda.
Det skulle vara intressant med lite pillande på timings också.

Visa signatur