Mac mini vill inte installera OS.

Permalänk
Medlem

Mac mini vill inte installera OS.

Hej,
Sitter på en Mac Mini (Mid 2010). Den har börjat bli segare än sirap så bestämde mig för att testa med en ssd disk i den. Köpte mig en ssd disk och följde följande guide för att byta hdd. Tog det väldigt försiktigt och gjorde steg för steg.. (Började försöka göra en bootbar usb men fick ingen ordning på det så tänkte att jag skulle använda den skivan med OS som jag fick med när jag köpte den.

Till problemet.. Bytet gick som sagt bra efter en del pill. kopplar in minin till tvn och när jag startar den så börjar fläkten köra på 100%, tvn blir vit/grå och ser ut så i ngn minut efter ett tag så kommer det upp en mapp som blinkar långsamt. Om jag sätter i skivan så hör jag hur den börjar snurra men sen händer inte så mycket mer. Har testat att göra om bytet utav hdd då jag tänkte att jag kanske inte satte på ngn sensor riktigt men med samma resultat. Jag har inte testat med den ursprungliga disken (ännu), men hoppas på att kanske kunna få lite hjälp här..

Kopplar jag in ett tangentbord så börjar knapparna att lysa som det ska.

Någon som har ngt tips eller förslag på vad det kan vara som strular?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Fläkt på 100% låter lite som en sensor som satt på den förra hdn, som sitter på inget eller nåt annorlunda material kanske nu (har en iMac early 2008 som jag stoppade en SSD i, en sensor satt på ursprungliga diskens metallskal och fläktarna slutade gå på 100% först när jag fäste den på metalldel inuti maskinen..de mäter möjligen inte rätt temp men maskinen har inte krånglat och låter inte.) Oavsett så borde Mac Minin försöka boota. Om du håller nere alt direkt efter startljudet...hörs det förresten? .. så borde DVDn listas som bootbar enhet och installationsprogrammet på den förhoppningsvis se ssdn som möjligt mål.

Edit. Minns jag rätt ska den försöka boota när man gör som du gjort, dvs stoppat i bootbar DVD / CD när den stått stilla och visat ikon för försvunnen sysmapp men det skadar ej att försöka med att starta den med alt nedtryckt : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Fläkt på 100% låter lite som en sensor som satt på den förra hdn, som sitter på inget eller nåt annorlunda material kanske nu (har en iMac early 2008 som jag stoppade en SSD i, en sensor satt på ursprungliga diskens metallskal och fläktarna slutade gå på 100% först när jag fäste den på metalldel inuti maskinen..de mäter möjligen inte rätt temp men maskinen har inte krånglat och låter inte.) Oavsett så borde Mac Minin försöka boota. Om du håller nere alt direkt efter startljudet...hörs det förresten? .. så borde DVDn listas som bootbar enhet och installationsprogrammet på den förhoppningsvis se ssdn som möjligt mål.

hmm ja du har rätt den satt på metall och nu sitter den inte på metall..

Ja startljudet hörs.. ska testa det imorgon.

tack!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Fläkt på 100% låter lite som en sensor som satt på den förra hdn, som sitter på inget eller nåt annorlunda material kanske nu (har en iMac early 2008 som jag stoppade en SSD i, en sensor satt på ursprungliga diskens metallskal och fläktarna slutade gå på 100% först när jag fäste den på metalldel inuti maskinen..de mäter möjligen inte rätt temp men maskinen har inte krånglat och låter inte.) Oavsett så borde Mac Minin försöka boota. Om du håller nere alt direkt efter startljudet...hörs det förresten? .. så borde DVDn listas som bootbar enhet och installationsprogrammet på den förhoppningsvis se ssdn som möjligt mål.

Edit. Minns jag rätt ska den försöka boota när man gör som du gjort, dvs stoppat i bootbar DVD / CD när den stått stilla och visat ikon för försvunnen sysmapp men det skadar ej att försöka med att starta den med alt nedtryckt : )

Uppdatering..
Flyttade sensorn och nu verkar den funka som den ska!

Men får fortfarande inte iordning på allt.. :/ Startar jag den och bara stoppar i skivan så händer det ingen annorlunda, det kommer upp en mapp med ett frågetecken som blinkar.

Håller jag inne allt så kommer jag vidare till en återställningssida men när jag väl loggar in och skall påbörja hämtningen utav Lion så säger den objektet ej tillgängligt för tillfället, var god försök senare. Är detta bara ngt tillfälligt som det låter eller gör jag ngt fel?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Uppdatering..
Flyttade sensorn och nu verkar den funka som den ska!

Men får fortfarande inte iordning på allt.. :/ Startar jag den och bara stoppar i skivan så händer det ingen annorlunda, det kommer upp en mapp med ett frågetecken som blinkar.

Håller jag inne allt så kommer jag vidare till en återställningssida men när jag väl loggar in och skall påbörja hämtningen utav Lion så säger den objektet ej tillgängligt för tillfället, var god försök senare. Är detta bara ngt tillfälligt som det låter eller gör jag ngt fel?

Gå in i skivverktyg och formatera hårddisken först! Borde lösa det

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe:

Redan gjort..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Uppdatering..
Flyttade sensorn och nu verkar den funka som den ska!

Men får fortfarande inte iordning på allt.. :/ Startar jag den och bara stoppar i skivan så händer det ingen annorlunda, det kommer upp en mapp med ett frågetecken som blinkar.

Håller jag inne allt så kommer jag vidare till en återställningssida men när jag väl loggar in och skall påbörja hämtningen utav Lion så säger den objektet ej tillgängligt för tillfället, var god försök senare. Är detta bara ngt tillfälligt som det låter eller gör jag ngt fel?

Edit.

Mid 2010 kom enl. wik med 10.6.3-återställningsskivor. Dessa/na ska inte be dig hämta 10.7. Om man bootar från en återställningspartition som skapas auto när man installerar 10.7 så kan man installera om sys:et genom att hämta 10.7 som du beskriver men ev sådan borde försvunnit när du stoppade i en ny tom hårddisk.

Om du startar från den grå antagligen återställnings/OS-skivan som följde med maskinen genom att ha den i och hålla nere C-tangenten efter chime så ska den starta från denna skiva och installeraren ska installera 10.6.3, inte försöka hämta 10.7.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt:

Hmm när jag går in i Skivverktyg så finns det min nya disk samt en:
Disk1
Mac OS X Base System
Kapacitet 1,39gb använd 1,17

Vad är detta? Skall denna med formateras? Jag har inga minnen eller externa diskar sittandes i.. Kan det vara denna som ställer till det kanske?

När jag håller inne C nu så händer inte så mycket, det surrar och sen hamnar jag på en blinkandes mapp med frågetecken.

EDIT: När jag håller musen över så står det "startskiva", skivan är inte i utan dvdn ligger som "superdrive".

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@Kolsvart Katt:

Hmm när jag går in i Skivverktyg så finns det min nya disk samt en:
Disk1
Mac OS X Base System
Kapacitet 1,39gb använd 1,17

Vad är detta? Skall denna med formateras? Jag har inga minnen eller externa diskar sittandes i.. Kan det vara denna som ställer till det kanske?

När jag håller inne C nu så händer inte så mycket, det surrar och sen hamnar jag på en blinkandes mapp med frågetecken.

Kan du koppla in den gamla disken via USB? Då kan du installera om med hjälp av den, eller använda tex Carbon Copy Cloner

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe:
Har inga sådana grejer hemma och skulle vilja lösa detta utan det. Måste ju för fasen gå att fixa!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@Kolsvart Katt:

Hmm när jag går in i Skivverktyg så finns det min nya disk samt en:
Disk1
Mac OS X Base System
Kapacitet 1,39gb använd 1,17

Vad är detta? Skall denna med formateras? Jag har inga minnen eller externa diskar sittandes i.. Kan det vara denna som ställer till det kanske?

När jag håller inne C nu så händer inte så mycket, det surrar och sen hamnar jag på en blinkandes mapp med frågetecken.

Den borde visa CD/DVDn också, om det är 10.6.3-installations/återställningsskivan som maskinen levererades med. Syns inget med en CD/DVD-ikon där? Isf kommer den inte vilja formatera Base System för det är det du har bootat från, på nåt vis.

Håller du nere c på tangentbordet när du startar eller startar om Macen med installations-DVDn i, börjandes direkt vid ljudet, släpper ej förrän bootad till installeraren på DVDn eller (mot förmodan om inte nåt är trasigt / fel DVD) blinkande mapp?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

om du kopplar in ett tangentbord via usb så håller du in cmd + r sedan trycker du på startknappen, detta startar network recovery som låter dig ladda ner det absolut senaste operativsystemet. ps kom ihåg att disken måste ha mac osx extended (journal). gjorde nämligen samma sak fast på en Imac i helgen.

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt:
Japp håller inne tills att mappen börjar blinka.. Hmm kan man se om dvdn är trasig? Om jag öppnar upp skivvertktyg och stoppar i den startdvdn borde den komma upp där då? Nu när jag gör det så går det en liten stund sen ploppar dvdn ut igen...

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@silfverzor: Bra tips! Påbörjade faktiskt detta innan du skrev det, kom på att jag läst ngt om just cmd+r.. Den tickar på nu och förhoppningsvis har jag ett bra svar om 15 minuter..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Skrivet av archie:

@silfverzor: Bra tips! Påbörjade faktiskt detta innan du skrev det, kom på att jag läst ngt om just cmd+r.. Den tickar på nu och förhoppningsvis har jag ett bra svar om 15 minuter..

Härligt!

Permalänk
Medlem

@silferzor:
@Kolsvart Katt:

Nope det funkade inte, okm till samma meny där jag kunde välja mellan ett par olika alternativ.. installera om mac os, skivverktyg osv. men när jag tar installera mac os så är det fortfarande Lion 10.7 som den vill installera.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@Kolsvart Katt:
Japp håller inne tills att mappen börjar blinka.. Hmm kan man se om dvdn är trasig? Om jag öppnar upp skivvertktyg och stoppar i den startdvdn borde den komma upp där då? Nu när jag gör det så går det en liten stund sen ploppar dvdn ut igen...

Gör den det har Mac Minin problem att läsa skivan. Det torde vara förklaringen till att den tänker ett tag och sedan visar blinkande mapp när man startar med skivan i och håller nere c: försöker boota från skiva men failure to communicate. Tänker mig att ingen DVD syns när du bootar genom att hålla nere alt heller.

Det låter som att du bootat till en 10.7-återställningspartition (jag förstår inte direkt hur om du har en helt ny hårddisk , där Lejon inte vill ominstalleras. Verkar finnas en del trådar om på internet m felmeddelandet men jag skulle nog försöka rensa hårddisken och installera från installationsmedia på skiva eller USB.

Du behöver bootbart installationsmedia, 10.7 eller 10.6.3 (om på skiva så hoppas att Mac Minin inte har problem med sin optiska enhet). Du kan antagligen rensa hårddisken med en bootbar gparted på USB eller skiva men behöver sedan såklart installationsmedia.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@silferzor:
@Kolsvart Katt:

Sådär med en extern dvdläsare så gick det hur bra som helst! Tack för hjälpen.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Fint! Sådana är bra att ha ibland ännu : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)