Ny information om AMD Ryzen hittar ut på webben – lanseras senast den 3 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Aldrig är en väldigt lång tid.

Iofs sant. Men, åtminstone för ett företag i storlek och med erfarenhet som AMD så är ribban satt ganska lågt.
Det hade varit skillnad att förvänta sig att nästa Raspberry Pi ska slå en FX 8150. Kanske någon Raspberry Pi någon gång i framtiden gör det. Men troligtvis inte inom en 5 års period.

Bulldozer kom ut hösten 2011 ? Det är strax över 5 år sen.
Om Ryzen blir slagen av Bulldozer så börjar man undra lite hur många år det dröjer innan vi är tillbaka på processorer som presterar som en 486:a.

Jag vet att det har blivit svårare att göra stora tekniska framsteg. Men det borde fortfarande vara möjligt att inte gå bakåt. Annars har jag faktiskt en Athlon 64 3000+ med moderkort i "blandat bra att ha?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Väntar på att dom släpps så man kan få en recension, men kan nog bli att min 4670K @ 4.5GHz får passera ut till garaget för att agera server när Ryzen släpps

Vore smartare att göra tvärtom server fler kärnor =bra
Speldator fler kärnor än 4a Nja men varför inte om du tycker det vore kul

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så jävla gött när det kommer ny info om Ryzen

Jag kollade precis på AMD's presentation. Det uttalas Rye-Zen, så sluta säg "Ryssen", snälla.

Det irriterar mig något fruktansvärt när Jonas på Swec uttallar det "Ryssen". Varför ändrar vissa av oss svenskar det engelska ord/namnet "Ryzen" till ett svenskt uttalande? Har alltid sagt "Rye-Zen"

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GuessWho:

Iofs sant. Men, åtminstone för ett företag i storlek och med erfarenhet som AMD så är ribban satt ganska lågt.
Det hade varit skillnad att förvänta sig att nästa Raspberry Pi ska slå en FX 8150. Kanske någon Raspberry Pi någon gång i framtiden gör det. Men troligtvis inte inom en 5 års period.

Bulldozer kom ut hösten 2011 ? Det är strax över 5 år sen.
Om Ryzen blir slagen av Bulldozer så börjar man undra lite hur många år det dröjer innan vi är tillbaka på processorer som presterar som en 486:a.

Jag vet att det har blivit svårare att göra stora tekniska framsteg. Men det borde fortfarande vara möjligt att inte gå bakåt. Annars har jag faktiskt en Athlon 64 3000+ med moderkort i "blandat bra att ha?".

Jag förstår vad du menar, jag hade höga förväntningar på Bulldozer innan den kom...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Det irriterar mig något fruktansvärt när Jonas på Swec uttallar det "Ryssen". Varför ändrar vissa av oss svenskar det engelska ord/namnet "Ryzen" till ett svenskt uttalande? Har alltid sagt "Rye-Zen"

//Jonathan

Man tycker ju att Swec-redationen borde sett den officiella presentationen, och där pratas det inte om ryssar alls, utan det är "rye-zen".

Sen har AMD en jävla historia av namn som vi tydligen har svårt att uttala... Folk sa väl för det mesta "Fennom" när det skall vara "Feenom", t. ex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Nu kan jag inte hitta de testerna just nu, men om jag inte minns fel så var detta i spelsammanhang. Detta är visserligen det mest relevanta för många, men jag skulle vara mer intresserad av den faktiska strömförbrukningen (TDP betyder inte jättemycket om man bara använder en del av kärnorna och dessutom inte nödvändigtvis fullt ut på varje kärna), var inte intel jämförelsen av en 8 core av haswell arkitektur dessutom (länka gärna)?

Jag hoppas verkligen att AMD lyckas med Ryzen, ju fler konkurrenter inom prestanda segmentet desto bättre, men som sagt får man ju vänta tills priser och officiella prestanda tester kommer.

Det var på den officiella presentationen, så det är klart att man får ta det med några skopor salt innan det finns riktiga tester.

Samtidigt vill jag hoppas att AMD lärt sig att inte överhypa saker efter vad som hände med Buldozer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Vore smartare att göra tvärtom server fler kärnor =bra
Speldator fler kärnor än 4a Nja men varför inte om du tycker det vore kul

Det blir enbart för att det är kul, har redan en Phenom II 1055T som rullar som server men även en Pentium G3258 som även den rullar som server

Sen beror det lite på vad man skall göra med servern om den behöver flera kärnor eller inte, medans jag i spel idag märker att mer än 4kärnor skulle komma till nytta

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brolle:

VIA KT133A - Satt man inte och inst drivrutin på diskett för att det skulle fungera under win inst lr minns jag fel? Var ju ett tag sen

Njae, Windows 98 - och för all del vilket äldre MS-OS som helst - installerar och bootar utan några specialmanövrer, men det finns en rätt allvarlig hårdvarubugg i sydbryggan som kan leda till diskkorruption under vissa förutsättningar, som kringgås av Vias 4-in-1-driver. Det var varmt rekommenderat att installera den så snart som möjligt efter OS-installation, kanske det du tänker på?

Annars behöver du ju inte gå så hima långt framåt i tiden för att AHCI skulle börja implementeras, och då behövde man definitivt F6-floppy med driver i XP och äldre Windowsversioner, om man inte ville köra legacy mode.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerar på vad som verkligen är skrivet inför dom event som Ken Mitchell och Elliot Kim ska hålla på GDC?

Där står uttryckligen "Join AMD Game Engineering team members for an introduction to the recently-launched AMD Ryzen CPU", på ren svenska "Den nyligen lanserade AMD Ryzen CPU".

GDC hålls ju mellan den 27'e Februari och den 3' Mars så det måste ju betyda att Ryzen är släppt INNAN GDC, eller iallafall senast på öppningsdagen den 27'e februari.

Misstänker att det då är exklusivt den 8 kärniga som sen följs av den 4 kärniga, möjligen April/Maj.
Troligen så är den 4 kärniga i början en 8 kärnig som inte klarat alla tester och då släpps med lite lägre klocka samt 4 avstängda kärnor, precis som med tidigare CPU'er.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Tja. Med en i7 2700k som kjører 4.6 GHz, så blir det nesten nødvendig å vente på nye cpu'er som kjører minst 4.6Ghz, eller sånn tenker jeg. Vil jo ikke ha noen 10 kjerners cpu med klokkefrekvens på 3GHz, når det jo blir viktig at en enkelt cpu kjerne arbeider så raskt som mulig.

Permalänk
Inaktiv

Allt det pratas är om denna 8-kärniga 6900K utmanaren. Men den kommer sannolikt kosta mer än vad 99% av entusiasterna är beredda att betala. Var är säg 4-6-kärniga mainstreamprocessorn med ett pris motsvarande i5?

EDIT: 6900K kostar runt 12000kr, inte ens om AMD skulle sälja den till en tredjedel av priset så kommer den nå ut till den breda massan.

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget behov av att uppgradera men hade vart kul att kunna gå tillbaka till AMD igen. Kan nog bli ett Vega kort också då mitt 1060 knappt går att klocka och det är ju inge kul.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Allt det pratas är om denna 8-kärniga 6900K utmanaren. Men den kommer sannolikt kosta mer än vad end 99% av entusiasterna är beredda att betala. Var är säg 4-6-kärniga mainstreamprocessorn med ett pris motsvarande i5?

EDIT: 6900K kostar runt 12000kr, inte ens om AMD skulle sälja den till en tredjedel av priset så kommer den nå ut till den breda massan.

Varför skulle man inte köpa den för 1/3 av 12000 kr ? Är ju samma pris som en 7700k som åtminstone jag tror säljer som smör till den breda massan. Finns ju till och med folk som "uppgraderar" från 6700k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ddelin:

Varför skulle man inte köpa den för 1/3 av 12000 kr ? Är ju samma pris som en 7700k som åtminstone jag tror säljer som smör till den breda massan. Finns ju till och med folk som "uppgraderar" från 6700k.

Min erfarenhet är att den breda massan sällan lägger 15000kr på en dator såvida det inte finns ett halvätet äpple på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Misstänker att det då är exklusivt den 8 kärniga som sen följs av den 4 kärniga, möjligen April/Maj.
Troligen så är den 4 kärniga i början en 8 kärnig som inte klarat alla tester och då släpps med lite lägre klocka samt 4 avstängda kärnor, precis som med tidigare CPU'er.

Om man kollar på dom 2 första minuterna i denna https://www.youtube.com/watch?v=9hHjhkvsPDE så har AMD bekräftat att det kommer ett antal modeller dag 1. Tror inte dom har så många olika 8-kärniga, så frågan är om det inte dyker upp 4 & 6-kärniga då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Allt det pratas är om denna 8-kärniga 6900K utmanaren. Men den kommer sannolikt kosta mer än vad end 99% av entusiasterna är beredda att betala. Var är säg 4-6-kärniga mainstreamprocessorn med ett pris motsvarande i5?

Further down the line. Det kommer, men denna modell är först ut. En sexkärnig för typ 3500kr kan vara intressant, plus/minus en tusenlapp beroende på överklockningsmöjligheter. Oavsett så ser framtiden spännande ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Vänta nu lite, har jag missat något. Kommer Ryzen helt utan iGPU i grundutförande?

Någon mer än mig som har märkt av att det "skall vara intel" så fort igpu nämns, oavsett vem som bygger kretsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kanske blir att uppgradera från i7 7700K då om det är bra ös i Ryzen

Meningslöst slöseri med pengar. Men visst, har man ingen gräns så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Min erfarenhet är att den breda massan sällan lägger 15000kr på en dator såvida det inte finns ett halvätet äpple på den.

Nä, det beror ju lite på vad man menar med breda massan, men många gamers som ju AMD verkar siktat in sig på spenderar ju en hel del. Nvidia 1070 & 1080 kort säljer ju bra trots att dom kostar skjortan, och var och varannan speldator verkar ha en 6700k så jag tror inte AMD är helt fel ute med ett pris på 4-5kkr på den 8-kärniga, om den nu håller vad den lovar. Jag kommer definitivt att köpa 8-kärnig då jag gör lite mer än att spela, men dom 4-kärniga kommer helt klar bli intressanta för många andra beroende på prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kanske blir att uppgradera från i7 7700K då om det är bra ös i Ryzen

Har du redan köpt en 7700K så finns det väl ingen anledning?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har du redan köpt en 7700K så finns det väl ingen anledning?

Enda kundgruppen för ett sånt byte är väl dom som egentligen ville ha en 6900k men tyckte det var rövarpris och tog en 7700k istället.

Permalänk
Medlem

@Patrik356b:

Förstår inte riktigt hur du menar? Bortsett från AMDs A-serie (och toppmodellerna som råkar heta FX nu för tiden) så är det ju bara Intels processorer som har iGPU (ej X-plattformen). AMDs APU-er har väldigt potent grafik med bra drivrutiner men Intel har tillräckligt bra grafik för vanligt desktop-arbete. Kanske det du syftar på, att AMDs APU-er mer benämns som spel/HTPC och Intel som enklare iGPU?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Spoiler alert: AMD kommer erbjuda flertrådig prestanda bra mycket billigare än intel med 8 och 6 kärnemodellerna. I övrigt kommer nedskalade modellerna 4c 2c prestera något sämre än intel men vara lite billigare. Kanske att nån modell kommer klocka bra och ge mycket bang for the buck.

Så jag tror inte man ska ha förväntningarna att AMD släpper "gaming processorer" som kommer vara bättre än intel. Kommer handla mer om att AMD knappar in på intels försprång.

Men för oss som använder tunga flertrådade program och inte vill betala 11k för en i7 6900K så är det en underbar nyhet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Det irriterar mig något fruktansvärt när Jonas på Swec uttallar det "Ryssen". Varför ändrar vissa av oss svenskar det engelska ord/namnet "Ryzen" till ett svenskt uttalande? Har alltid sagt "Rye-Zen"

//Jonathan

Jag säger som man uttalar sig risen på engelska, dvs stegning, ökning eller uppkomst.

Permalänk
Medlem

Vi vet väl redan att ipc kommer bli sämre än intels? Eller? Snälla låt det inte bli en s#€tstorm som med bulldozer. Denna gången har amd inte lovat att de ska vara bäst. Tänk på det vid release.

Jag hoppas mest på att priserna blir bra för den prestandan man får.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ser fram emot denna lansering! Presterar de bara bra sett till sitt pris kommer jag utan tvekan fundera på en Ryzen när jag väl uppgraderar!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vi vet väl redan att ipc kommer bli sämre än intels? Eller? Snälla låt det inte bli en s#€tstorm som med bulldozer. Denna gången har amd inte lovat att de ska vara bäst. Tänk på det vid release.

Jag hoppas mest på att priserna blir bra för den prestandan man får.

Nej det vet vi inte. På prestentationen så verkar det som Ryzen kommer ha likvärdig eller bättre IPC men det ska man ju ta med en skopa salt såklart, och vänta på oberoende tester av färdiga produkten, men nej, vi vet inte om IPC kommer vara bättre eller sämre, finns inga oberoende tester än som sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det vet vi inte. På prestentationen så verkar det som Ryzen kommer ha likvärdig eller bättre IPC men det ska man ju ta med en skopa salt såklart, och vänta på oberoende tester av färdiga produkten, men nej, vi vet inte om IPC kommer vara bättre eller sämre, finns inga oberoende tester än som sagt.

Ok tänkte mest på det Amd sade om att ryzen skulle ha 40% bättre ipc än nuvarande produkter.

Det vore inte fel om zen visar sig vara bättre än det intel erbjuder. Men förstå att vissa tvivlar.

strunt samma...

Vi får se! Och även om de inte kan matcha intels ipc så gör det ju inget om priset är rätt för den prestandan man får.

Har alltid gillat AMD och hoppas på att de får lite tillskott i kassan.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathan0101:

Det irriterar mig något fruktansvärt när Jonas på Swec uttallar det "Ryssen". Varför ändrar vissa av oss svenskar det engelska ord/namnet "Ryzen" till ett svenskt uttalande? Har alltid sagt "Rye-Zen"

//Jonathan

Det värsta är ändå när folk säger saker som "tejp", "mejl" och vissa säger t.o.m "skejtboard" när alla vet att det heter klister-remsa, post och rullbräda.
Ska man prata engelska i sverige kan man ju åt minstånde uttala det ordentligt på engelska

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ok tänkte mest på det Amd sade om att ryzen skulle ha 40% bättre ipc än nuvarande produkter.

Det vore inte fel om zen visar sig vara bättre än det intel erbjuder. Men förstå att vissa tvivlar.

strunt samma...

Vi får se! Och även om de inte kan matcha intels ipc så gör det ju inget om priset är rätt för den prestandan man får.

Har alltid gillat AMD och hoppas på att de får lite tillskott i kassan.

Det var väl det målet de satte tidigt. Sen på presentationen så sa de att de överträffat sina mål och visade på att deras prototyp som är klockad till 3.4Ghz är jämnbördig med intels 8-kärniga som väl har 200Mhz högre basklocka? och dessutom var boost inte aktiverat på Ryzen-processorn. Men somk sagt... AMD's presentation ska man ju ta med en skopa salt. Det är bara det att de riskerar att helt försvinna om de överdriver prestandan innan släpp som de gjorde med Bulldozer så jag tror det ligger rätt nära sanningen den här gången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.