Zotac tillkännager Geforce GTX 1080 Mini – världens minsta GTX 1080

Permalänk
Melding Plague

Zotac tillkännager Geforce GTX 1080 Mini – världens minsta GTX 1080

Efter att under förra året lanserat en mindre variant av Geforce GTX 1070 följer nu Zotac upp detta med ett Geforce GTX 1080 i samma format, världens minsta grafikkort av sitt slag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Imponerande bygge av Zotac!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jäklar vad imponerande! Mycket prestanda per cm^3!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Beautiful!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
99:e percentilen

Det kan nog gå att klämma in det i ett PC‑TU100 med lite god vilja.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det var en överraskning Najs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Konsolgrävare

Nu snackar vi SFFPC gpu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

"Med en längd som understiger 20 cm är det världens minsta GTX 1080. Kortet är utrustat med tre stycken värmeledningsrör med en tjocklek på 8 mm och kyls av två stycken 100 mm-fläktar på ovansidan."

Får inte ihop hur två stycken 100mm-fläktar bredvid varandra kan ge en längd på mindre än 200mm. Dessutom sticker kortets plastram en bit utanför fläktarna, fel mått angivna på dessa fläktar eller?

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

@laudanum: De kanske sitter ovanpå varandra? ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

"Med en längd som understiger 20 cm är det världens minsta GTX 1080. Kortet är utrustat med tre stycken värmeledningsrör med en tjocklek på 8 mm och kyls av två stycken 100 mm-fläktar på ovansidan."

Får inte ihop hur två stycken 100mm-fläktar bredvid varandra kan ge en längd på mindre än 200mm. Dessutom sticker kortets plastram en bit utanför fläktarna, fel mått angivna på dessa fläktar eller?

Det är för att ena fläkten sticker ut utanför kortet. Så KRETSKORTETS längd är mindre än 20 cm borde det stå egentligen.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det ser ut som att fläkten till höger är något större än fläkten till vänster? Kanske lite Photoshop error.

Permalänk
Skrivet av laudanum:

"Med en längd som understiger 20 cm är det världens minsta GTX 1080. Kortet är utrustat med tre stycken värmeledningsrör med en tjocklek på 8 mm och kyls av två stycken 100 mm-fläktar på ovansidan."

Får inte ihop hur två stycken 100mm-fläktar bredvid varandra kan ge en längd på mindre än 200mm. Dessutom sticker kortets plastram en bit utanför fläktarna, fel mått angivna på dessa fläktar eller?

Om du tittar på andra bilden så ser du att kylaren sticker ut utanför kortet. Antar att dom menar att PCBn är under 20cm ock inte hela kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jocke89:

Kortet är är 8,3 tum långt, 21 cm, vänstra fläkten är 90 mm och den högra 100 mm

Källa Pcworld

Permalänk
Jubileumsmästare

Så monterar man en stor kylare på.

Voilá, GTX 1080 Lagom.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke89:

Bara jag som tycker det ser ut som att fläkten till höger är något större än fläkten till vänster? Kanske lite Photoshop error.

Det är den, den vänstra är 92mm och den högra 100mm. Har för mig de sa att den vänstra var för högre statiskt tryck och den högra för högre luftflöde. Var jag läste det kommer jag inte ihåg, antagligen i samband med CES

Skrivet av laudanum:

"Med en längd som understiger 20 cm är det världens minsta GTX 1080. Kortet är utrustat med tre stycken värmeledningsrör med en tjocklek på 8 mm och kyls av två stycken 100 mm-fläktar på ovansidan."

Får inte ihop hur två stycken 100mm-fläktar bredvid varandra kan ge en längd på mindre än 200mm. Dessutom sticker kortets plastram en bit utanför fläktarna, fel mått angivna på dessa fläktar eller?

Antar att det står fel i artikeln i så fall?

Edit: Från Hardware Canucks var det jag hörde det. https://www.youtube.com/watch?v=2ihKV5_cae8

Edit2: Blandar ihop höger och vänster verkar det som...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

"Med en längd som understiger 20 cm är det världens minsta GTX 1080. Kortet är utrustat med tre stycken värmeledningsrör med en tjocklek på 8 mm och kyls av två stycken 100 mm-fläktar på ovansidan."

Får inte ihop hur två stycken 100mm-fläktar bredvid varandra kan ge en längd på mindre än 200mm. Dessutom sticker kortets plastram en bit utanför fläktarna, fel mått angivna på dessa fläktar eller?

Nån sida skrev 8.3"(ca 21cm) och nån annan(anandtech?) skrev 6.7"(ca 17cm), så uppgifterna går isär. Jag kan inte hitta någon info på Zotacs sida...

Här påpekar dom att ena fläkten är större än den andra..

Den som lever får se antar jag

EDIT: Anandtechs uppgifter om 6.7" verkar vara själva kortet, men sen sticker fläkten ut en "bra" bit oxå, så hela härligheten hamnar nog säkert på 8.3".

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att Sweclockers kan få tag i ett sådant kort till testlabbet eller ett liknande? I denna generation så känns det som att kylarlösningar är det enda intressanta ändå eftersom överklockningen är så begränsad och mer eller mindre identisk mellan tillverkarna.

Hade vart roligt att se skillnaden i kylningen och ljudnivå mellan dessa kort och de mer fläskigare kylningarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är den, den vänstra är 92mm och den högra 100mm. Har för mig de sa att den vänstra var för högre statiskt tryck och den vänstra för högre luftflöde. Var jag läste det kommer jag inte ihåg, antagligen i samband med CES
Antar att det står fel i artikeln i så fall?

Aha, det förklarar saken. Då står de lite fel i artikeln bara då

Permalänk
Medlem

Kortet understiger 20cm, men kyls av två stycken 100mm fläktar. Kan någon förklara?

Edit: såg att jag inte var den enda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@xcluzive:

Jag tror att PCBn är 200mm men kylaren är större än det, lite fult om det vore så dock...

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

@xcluzive:

Jag tror att PCBn är 200mm men kylaren är större än det, lite fult om det vore så dock...

Aa, jag förstår det också som så. Det intressanta i kompakta byggen är ju kortets hela längd, inte PCBens längd.

Vilket fall som helst är det ju ett litet kort Men att marknadsföra det som mindre än vad det faktiskt är, är ju lite fult

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

@xcluzive:

Jag tror att PCBn är 200mm men kylaren är större än det, lite fult om det vore så dock...

Skrivet av xcluzive:

Aa, jag förstår det också som så. Det intressanta i kompakta byggen är ju kortets hela längd, inte PCBens längd.

Vilket fall som helst är det ju ett litet kort Men att marknadsföra det som mindre än vad det faktiskt är, är ju lite fult

Såhär säger Techpowerup

Citat:

with its length under 20 cm, and its PCB even shorter than that

https://www.techpowerup.com/229512/zotac-geforce-gtx-1080-min...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Då går det inte ihop om fläktarna är 20cm och kortet 20cm då man ser på bilden att kortet är längre än fläktarna. Men ena fläkten är ju som sagt mindre än 100mm som man kan se.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Då går det inte ihop om fläktarna är 20cm och kortet 20cm då man ser på bilden att kortet är längre än fläktarna. Men ena fläkten är ju som sagt mindre än 100mm som man kan se.

Se vad jag skrev ovan

Skrivet av richie.f:

Det är den, den vänstra är 92mm och den högra 100mm. Har för mig de sa att den vänstra var för högre statiskt tryck och den högra för högre luftflöde. Var jag läste det kommer jag inte ihåg, antagligen i samband med CES
Antar att det står fel i artikeln i så fall?

Edit: Från Hardware Canucks var det jag hörde det. https://www.youtube.com/watch?v=2ihKV5_cae8

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Jackbob: Jag tror personligen att det är helt omöjligt. I dagens teknik så håller tyvärr inte kylningarna för vissa grafikkort på grund av att överklockning är mer vanligt.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit nice om dom kunde göra en variant där kylaren är ännu längre (en extra fläkt till), blir ju rätt bra kylning om den kan blåsa rätt igenom utan att ha ett kretskort i vägen.

Permalänk
Medlem

@Bobvid: Nu hänger jag inte med? Vad är det som är omöjligt, eller svarade du på fel?

Permalänk
Medlem

@Jackbob: Jag förstår inte varför kylning är mer relevant än överklockning i denna generation? Det kvittar vilken GPU man har om det är en bra stabil överklockning så tycker jag det överväger mer än kylningen.

Permalänk
Medlem

"klockhastigheten", brukar ni skriva så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobvid:

@Jackbob: Jag förstår inte varför kylning är mer relevant än överklockning i denna generation? Det kvittar vilken GPU man har om det är en bra stabil överklockning så tycker jag det överväger mer än kylningen.

Har du missat fullständigt att prestanda boosten som överklockning ger denna generation av Nvidia inte ens är 5% över det som korten skeppas med från fabrik? Jämför det med förra generationen bara, 980ti överklockat kunde ge upp till hela 20-30% mer prestanda med vissa kort.

Vadå kvittar vilken GPU man har om det är en stabil överklockning? Pratar vi ens om samma sak eller? Vem bryr sig om en stabil överklockning om den inte ens ger en märkbar prestanda skillnad, man mäter inte GPU prestanda i MHz, man mäter det i FPS.