Evga G2 650- Normalt att fläkten varvar upp och ner?

Permalänk

Evga G2 650- Normalt att fläkten varvar upp och ner?

Hej,

Har haft datorn nu i 1 månad och jag stör mig på mitt Nätaggregat EVGA SuperNOVA 650 G2:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Fläkten varvar upp och ner så fort jag öppnar browsern eller besöker en annan hemsida. Ska det verkligen vara så?
Menar det ingen billig PSU så jag hade förväntat mig att det inte skulle låta något när man browsar eller öppnar upp VLC för att kolla på film.

Ska det verkligen vara så? Hade Corsair tidigare och jag upplevde inte samma ljud.

Permalänk
Medlem

G2 har jo semipassiv kylning. Fläkten skall börja snurra först vid vis belastning.
Skulle gjort en felanmälan till Corsair.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
99:e percentilen

Har du slagit om switchen på agget till Eco Mode? Det måste man göra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av zeleni:

G2 har jo semipassiv kylning. Fläkten skall börja snurra först vid vis belastning.
Skulle gjort en felanmälan till Corsair.

Så att öppna browsern eller att titta på film borde inte orsaka fläkt fluktuation?

Skrivet av Alling:

Har du slagit om switchen på agget till Eco Mode? Det måste man göra.

Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hur gör man det?

Permalänk
Medlem

Jag hade fel, eco switchen sitter visst på insidan vid dom modulära uttagen på nätagget och inte på baksidan av agget som 750watt och högre har.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeleni:

G2 har jo semipassiv kylning. Fläkten skall börja snurra först vid vis belastning.
Skulle gjort en felanmälan till Corsair.

Tvivlar på att Corsair tar det på deras garanti.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ECO mode var aktiverad. Nu har jag stängt av den för att höra om det är någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

ECO mode var aktiverad. Nu har jag stängt av den för att höra om det är någon skillnad.

Mitt 850w lät mycket innan jag satte igång eco och evgas agg går på procentuell belastning och inte värme så det är antagligen därför du hör det varva upp och ner när du gör något om du kollar denna skalan.

http://www.evga.com/articles/00927/images/eco/650G2-noise.jpg

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Mitt 850w lät mycket innan jag satte igång eco och evgas agg går på procentuell belastning och inte värme så det är antagligen därför du hör det varva upp och ner när du gör något om du kollar denna skalan.

http://www.evga.com/articles/00927/images/eco/650G2-noise.jpg

Ok men det var ju störigt Nu måste man nog leva med det tills man köper ett annat nätagg . Tror du butiken tar tillbaka Evgan så att jag kan byta till något annat? Garanti gäller inte förstår jag då det inte ett mekaniskt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag hade fel, eco switchen sitter visst på insidan vid dom modulära uttagen på nätagget och inte på baksidan av agget som 750watt och högre har.

Mitt sitter på baksidan exakt som på bilden, har ett 650.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Mitt sitter på baksidan exakt som på bilden, har ett 650.

Kanske varierar med när det är tillverkat då, på bilden längre upp så visar det ju på insidan medans mitt har den vid on/off knappen på baksidan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Kanske varierar med när det är tillverkat då, på bilden längre upp så visar det ju på insidan medans mitt har den vid on/off knappen på baksidan.

Haha, misstolkade det ifrån början. Trodde ni menade insidan med verkligen insidan. Typ att det skulle finnas någon servicelucka eller något.

Jo men det stämmer att det sitter på insidan av datorn ja.

Visa signatur
Permalänk

Update:

Det var fel av mig att tro att PSUn var orsaken till fläkt ljudet. Det handlade snarare om CPU fläkten. Nu har jag ändrat fläkt kurvan i BIOS och nu låter det inte längre.