Permalänk
Medlem

Spraymåla kylfläns moderkort?

Tjenare allihopa! Får börja med och säga att ni får ha en trevlig helg! Jo det är som så att jag har tänkt att byta chassi och göra en makeover utav burken, tänkte köra svartvitt tema ish~. Men nu till frågan, sitter nu på ett msi gaming 5 z97 kort och den brädan har röda toner på sina kylflänsar, går detta att spraymåla till eventuellt vitt istället? Och om det är möjligt vilken färg ska användas? Jag har försökt att googla runt och kolla youtubeklipp angående just detta men är lite tvetydigt om det går eller inte haha! Mvh Rasmus

Permalänk
Medlem

Färgen blir ju som ett lager utanpå kylflänsen. Den borde göra det svårare för flänsen att radiera ut värmen, tänker jag. Nästa fråga är hur pass bra det är att ta av och sedan på flänsen, de är ju inte så smidigt borttagbara.
Jag vet inte om det är kylpasta under dem heller.

Men jag tror det går. Bara man är noggrann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Färgen blir ju som ett lager utanpå kylflänsen. Den borde göra det svårare för flänsen att radiera ut värmen, tänker jag. Nästa fråga är hur pass bra det är att ta av och sedan på flänsen, de är ju inte så smidigt borttagbara.
Jag vet inte om det är kylpasta under dem heller.

Men jag tror det går. Bara man är noggrann.

Ja jag tror också att de är fullt möjligt! Att få bort dem tror jag kan klura ut! Men sen är de ju bara vilken sorts färg man ska använda sig utav. Har sett flertalet "youtubers" som har använt olika, vissa har använt motorfärg och vissa har använt vanlig hobbyfärg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vilken billack som helst borde fungera bra men som sagt ovan den kommer få något sämre värmeledningsförmåga.

Skrivet av Zipparn:

Färgen blir ju som ett lager utanpå kylflänsen. Den borde göra det svårare för flänsen att radiera ut värmen, tänker jag. Nästa fråga är hur pass bra det är att ta av och sedan på flänsen, de är ju inte så smidigt borttagbara.
Jag vet inte om det är kylpasta under dem heller.

Men jag tror det går. Bara man är noggrann.

det brukar vara värmekuddar på vrm iaf möjligen att chipsetkylaren sitter med pasta men mest troligt en kudde där också då den inte brukar ösa ut någon större mängd värme.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Just vit färg kan gulna vid hög värme. Finns speciell värmetåligare färg för ändamålet. Används normalt till element.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Sprayfarg/Elements...

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova med plastidip, går att klösa bort ifall det medför kylningsproblem etc. Jag har dock ingen aning om vilka temperaturer det klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Just vit färg kan gulna vid hög värme. Finns speciell värmetåligare färg för ändamålet. Används normalt till element.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Sprayfarg/Elements...

Det där såg ju väldigt intressant ut faktiskt må jag säga! Det kan nog bli en sådan färg!

Skrivet av jmeistr:

Du kan ju prova med plastidip, går att klösa bort ifall det medför kylningsproblem etc. Jag har dock ingen aning om vilka temperaturer det klarar.

Ja jag har hört talas om plastidip också men som sagt hur det ser ut tempraturmässigt med de

Permalänk
Medlem

Går utmärkt i spraya. Bara o maskera undersidan som kyler komponenterna på moderkortet.

Det är ej kylpasta utan "thermal tape", går oftast att återanvända om man är försiktig.

Garantin ryker dock mot affären. Kan fortfarande gälla mot tillverkare beroende på vem.

Asrock bryr sig av egen erfarenhet inte om målade heatsinks