Hur man kan uppskatta usel musik...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zpnk:

Älskar när det kommer in udda instrument... Eluveitie måste väl ta nåt pris på den fronten

https://www.youtube.com/watch?v=iijKLHCQw5o

Ja det var verkligen en udda orkester, det är bara sångaren som skulle byta teknik för att göra det än mer udda så i stället för Growling så borde de använda Mongolsk strupsång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@mrqaffe: Haha, underbart! Den kommer få mycket spelning närmaste tiden.

En av mina andra favoriter som tyvärr dog i förtid pga enorm kroppshydda är sammetssångaren Israel Kamakawiwoʻole från Hawaii, här med sin ukulele:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

@mrqaffe: Haha, underbart! Den kommer få mycket spelning närmaste tiden.

En av mina andra favoriter som tyvärr dog i förtid pga enorm kroppshydda är sammetssångaren Israel Kamakawiwoʻole från Hawaii, här med sin ukulele:

https://www.youtube.com/watch?v=qyQGn6E3Lcg

Ja det var sammetslent och han var nog den största sångare jag sett, inte konstigt att kroppen inte orkade med.
Det finns annat som är väldigt snällt och vackert och skulle knäcka de flesta om de skulle få för sig att välja låten för karaoken, jag har däremot inte kunnat bestämma mig för om sången är bra eller inte, vackert blir det men det är som med Håkan Hellström, frustrerande sånginsats men slutresultatet blir bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Storm of the lights bane är ett jävla mästerverk.

Ja det är en av få album som är rakt igenom riktigt bra och jag skulle inte kunna säga en favoritlåt när det ändras mer beroende på vad man lyssnat ihjäl för stunden men thorns of crimson death och soulreaper är svåra att lyssna ihjäl samma nights blood ..fan kan rabbla alla låtar för den är som du säger ett mästerverk

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Ja det är en av få album som är rakt igenom riktigt bra och jag skulle inte kunna säga en favoritlåt när det ändras mer beroende på vad man lyssnat ihjäl för stunden men thorns of crimson death och soulreaper är svåra att lyssna ihjäl samma nights blood ..fan kan rabbla alla låtar för den är som du säger ett mästerverk

Även om dissection inte är Black Metal direkt så hopar jag ihop de gamla skivorna med den vågen. Mina tonår i ett nötskal.

Det är den skivan och Emperors Nightside Eclipse som är mina varmaste minnen från denna tid. Samma gubbe som gjorde omslagen dessutom.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar för övrigt uteslutande på EDM, även om jag i princip gillar all musik så jag har hela livet stött på folk som tycker jag är dum i huvudet för att jag lyssnar på "skitmusik" eller sånt som inte är musik alls utan bara "någon idiot som tryckt på ett par knappar på en dator"

Här är min favorit just nu, fritt fram att hata på!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Även om dissection inte är Black Metal direkt så hopar jag ihop de gamla skivorna med den vågen. Mina tonår i ett nötskal.

Det är den skivan och Emperors Nightside Eclipse som är mina varmaste minnen från denna tid. Samma gubbe som gjorde omslagen dessutom.

Jag klumpar med ihop dom och var dissection, marduk, mayhem, emperror, dark funeral och allt möjligt vi brukade köpa en flaska whisky och avnjuta till nya skivsläpp men vart även döds metal som edge of sanity till cemetary under tidigt till sent 90tal som även dom var grymt bra Hellwritten Mjukis death mer doom kanske men bra ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag klumpar med ihop dom och var dissection, marduk, mayhem, emperror, dark funeral och allt möjligt vi brukade köpa en flaska whisky och avnjuta till nya skivsläpp men vart även döds metal som edge of sanity till cemetary under tidigt till sent 90tal som även dom var grymt bra Hellwritten Mjukis death mer doom kanske men bra ändå

Ja det va tider det! Ren magi.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ja det var verkligen en udda orkester, det är bara sångaren som skulle byta teknik för att göra det än mer udda så i stället för Growling så borde de använda Mongolsk strupsång.
https://www.youtube.com/watch?v=p_5yt5IX38I

Han har både skägg och hårlängd för det dessutom. Lät riktigt bra med.

Skrivet av MultiMan:

@mrqaffe: Haha, underbart! Den kommer få mycket spelning närmaste tiden.

En av mina andra favoriter som tyvärr dog i förtid pga enorm kroppshydda är sammetssångaren Israel Kamakawiwoʻole från Hawaii, här med sin ukulele:

https://www.youtube.com/watch?v=qyQGn6E3Lcg

Hm, rätt säker på att jag aldrig hört den men själva melodin låter ändå bekant. Måste ha hört den i en film eller något liknande. Riktigt bra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Det är inte Techno. Det är EBM. Inte Oldschool men ändå inom samma genre.
Såg dem senast i Malmö för ett par veckor sedan och det var ett jävla ös.

Jag vet, som du ser i ett lite senare inlägg från mig i tråden så skriver jag att det är EBM. Kanske ska man kalla det mjukis/dagis EBM? Det svänger i alla fall som attans (annars hade jag aldrig lyssnat på det) men Spark! saknar all maffig svärtad laddning som enligt mig "riktig" EBM borde innehålla (typ Front 242, DAF, Cabaret Voltaire och Nitzer Ebb), när man samplar tjejers fyllesnack i början av en låt så känns det rätt Eddie Meduza.

Nitzer Ebb när de var som överjäligast:

Cabaret Voltaire som inte är helt EBM, mera industri och synt men de har definitivt medverkat till hela grejen:

Karftwerk kan aldrig underskttas detta släpptes fucking 1977!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Om det går att värdera musik så antar jag att det är antingen från kompositioner och djup i texter om det nu är en sådan i en låt. Jag hör till en av dem som kan gilla en låt jättemycket fast den kanske heter "fläpp" och är instrumental, bara den är en go komposition.
Även spel- och filmmusik som ofta är instrumental kan vara riktigt effektfull och absolut inte att underskatta, som många spelare vet.

Jag brukar säga att jag är bred i min musiksmak överlag och det stämmer men det är ju inte alltid man spenderar sin tid med att utforska nya breddgrader och frekvenser... Jag började med gabber för några år sen, vilket för det mesta är riktigt tung och skitig techno utan större kvalité för det mesta.
Jag kan till och med gilla radiopop, bara jag slipper höra Sia och Adele mer än en gång per dag...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Yay Kpop, tycker dock det tappar mycket utan videos.
Har några låtar i listan, är fint när det hoppar mellan Kpop och t.ex https://www.youtube.com/watch?v=b_qJS78IMZE

https://www.youtube.com/watch?v=WIKqgE4BwAY

Är ju också grym imo.

Ett par dagar senare har jag lyssnat igenom det mesta Babymetal gjort (ett flertal gånger på vissa) så måste jag säga att jag börjat gilla gruppen mycket. Favoriten just nu är nog:

Sedan var detta klipp från tidigare i år rätt nice när de uppträder med Rob Halford.

Synd att jag inte fattat tycke för dom tidigare, de är ju sjukt duktiga. Intressant att se vad de hittar på mer framöver också förstås.

Permalänk
Avstängd

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Spark! Påminde mig om "And One" som var ett ständigt inslag på fylleslag i ungdomens glansdagar

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

@Bascule666: Spark! Påminde mig om "And One" som var ett ständigt inslag på fylleslag i ungdomens glansdagar

And One, har alltid varit något av mina fyllefavoriter! Sitter just nu en And One-CD i min bil, där jag egentligen aldrig använder CD, istället iPod eller streama från mobilen....

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Hade en snubbe i bandet som resurs ett tag i lågstadiet.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Att lyssna på musik för att expandera sin smak kan väll funka till viss del men som gammal hårdrockare så är det svårt att tvätta ränderna ur en tiger och man kommer tillbaks till det i en eller annan form och tror inte att lyssna på musik man avskyr kommer ge annat än irritation och gå i från sin natur och trots jag fyller 40 i år så när jag bara vill njuta så är det nästan alltid samma sak som det kommit tillbaks till senaste 20 åren eller så och från 3:50 sen skriket och riffet ger mig fortfarande gåshud för det är så bra https://www.youtube.com/watch?v=ieVi35qv34M
och är mer den känslan jag efterstävar än att ha bred smak och lyssna på saker jag inte gillar som känns rätt menigslöst och vill jag bara sitta i tystnad och njuta av musik är dissection det bästa som hänt så varför ska man lyssna på något man inte gillar

Men metal har fått mig att gilla klassiskt mer så även jag kan vidga mina vyer ibland och steget är egentligen inte så stort då dom är rätt lika
https://www.youtube.com/watch?v=gpnIrE7_1YA

Dissection - Thorns Of Crimson Death - Rebirth of Dissection

Varför kalla detta musik, pinsamt. Så otroligt värdelöst. Growl har inget med musik att göra. Melodi har dom ibland men annars är dom uppe på läktaren. Synd att sådana grupper ens existerar.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elosh:

Dissection - Thorns Of Crimson Death - Rebirth of Dissection

Varför kalla detta musik, pinsamt. Så otroligt värdelöst. Growl har inget med musik att göra. Melodi har dom ibland men annars är dom uppe på läktaren. Synd att sådana grupper ens existerar.

Knepig inställning du har. Vad spelar det dig för roll som ändå inte lyssnar på det? För att du inte gillar det så ska det inte få existera? Snacka om storhetsvansinne...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elosh:

Dissection - Thorns Of Crimson Death - Rebirth of Dissection

Varför kalla detta musik, pinsamt. Så otroligt värdelöst. Growl har inget med musik att göra. Melodi har dom ibland men annars är dom uppe på läktaren. Synd att sådana grupper ens existerar.

Världen kretsar inte kring dig och din dåliga musiksmak. Extremt trångsynt kommentar.

Jag har en känsla av att den musik du själv gillar är något många fler av oss ogillar. Men till skillnad från dig så har vi vett nog att inte slösa bort vår tid med ditt skrammel.

Permalänk
Medlem

Ingen konstig musik alls. Hårdrock i allmänhet men inte "döds metall" eller vad dom kallar det.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Computer, Maschine, Panzermensch!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elosh:

Dissection - Thorns Of Crimson Death - Rebirth of Dissection

Varför kalla detta musik, pinsamt. Så otroligt värdelöst. Growl har inget med musik att göra. Melodi har dom ibland men annars är dom uppe på läktaren. Synd att sådana grupper ens existerar.

Där har du fel och musiken ligger på en nivå du inte förstår för dissection är tekniskt väldigt bra och har hög nivå rakt igenom där alla slingor och vändningar ligger nära perfektion vilket är svårt att höra första gången och inte lika uppenbart som i lugnare musik och finns orsak jag tidigare drog paralleller till klassiskt där tekniska kunnandet ofta ligger på samma nivå där du kan skala av lager och se nya saker som bara förstärker känslan av perfektion i olika nivåer på samma sätt som en bra bok eller film eller spel för den delen

men man vill inte alltid bara ha lager av perfection ibland vill man ha action, horror, eller nått lungt och är samma med musik där driv kan lyfta en låt till samma nivå och är musik som har lika stor rätt att existera som allt annat som görs "radio musik är kanske mer tveksamt ;)" och vi hyllar dagen med rent jävla driv och är en cover av venoms gamla klassiker witching houer med slayer och machine head

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Yay Kpop, tycker dock det tappar mycket utan videos.
Har några låtar i listan, är fint när det hoppar mellan Kpop och t.ex https://www.youtube.com/watch?v=b_qJS78IMZE

https://www.youtube.com/watch?v=WIKqgE4BwAY

Är ju också grym imo.

Haha "Dainty delusive doll" var en av dom låtarna som fick mig att börja lyssna på melodisk metal så som Within temptation, fastnade dock aldrig riktigt för någon annan låt från enslavement of beauty. Klassiker!

I övrigt består min spel lista av all möjlig musik från världens alla hörn.
Däremot så blir det inte så mycket av "death metal" och "rap/hip hop" för min del... står inte ut med att lyssna på det ens.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

@Bascule666: Computer, Maschine, Panzermensch!

Det finns en jäkla massa bra musik och så finns det Kraftwerk som ligger på en helt annan nivå. Jag avgudar ex. David Bowie och en massa andra extremt talangfulla artister men alla bleknar när det väl kommer till kritan jämfört med Kraftwerk.

Har sett dem två gånger live, 1991 på Olympen i Lund och 2012 på Way Out West i Göteborg och båda gångerna har de bokstavligen spelat skiten ur publiken.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Starten på EBM? Släpptes 1981... OBS! Kräver ordentlig bas för att funka.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Den var rolig @Bascule666. Har en Boston Acoustics Sub bredvid mig.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kommer på mig själv med att väldigt ofta köra min Spotify-lista med musik från Spark!. Till saken hör att Spark! egentligen är helt usla jämfört med min totala musiksmak (Bowie, Kraftwerk, Yello, Olle Ljungström, Lustans Lakejer, Sparks, Gary Numan mfl mfl.).

Men satan vad Spark!s "dagistechno" svänger, nästan löjligt bra.

PS! Revolution 2.1 låter som om Adam Ant (som jag älskar) dött och återuppstått på 2000-talet.

You dig shit, you dig shit.

Ja du vet, eller nåt sånt

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.