Permalänk
Avstängd

Köpa Intel eller vänta på Zen

Köpa intel core i7 5820K för filmredigering osv eller vänta på AMD RyZen???

Permalänk
Medlem

Det beror nog helt på hur snabbt du måste ha grejerna. Personligen hade jag avvaktat Ryzen då det trots allt inte är allt för lång tid kvar till lansering, vilket bara medför fördelar.

Men behöver du köra igång här och nu: köp på!

Permalänk
Medlem

Det beror på... Det är en bra processor. MEN, har du redan ett moderkort, ram osv? Budget? Sitter du på ett moderkort av rätt sort redan så visst, go for it. Om det är ett nybygge borde du istället vänta lite. AMD kommer inom kort att släppa sina nya processorer, dessa förväntas konkurrera bra med Intel. Oavsett hur så lär ett litet priskrig gynna oss konsumenter! Hur bråttom har du med bygget? Samt vad har du för prylar i dagsläget? All information du kan ge gör det lättare för oss att hjälpa.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Zen släpps med stor sannolikhet framåt slutet av Februari, och innan dess bör recensioner och benchmarks från de som sitter på Engineering Samples ha kommit ut. Om du vill göra ett informerat beslut och inte har bråttom så skulle jag vänta en månad, om inte annat så köp nu.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Avstängd

@CarlosBananos:

Har inget dator osv, har en budget på runt 15000kr. Ska knappt spela så mkt. ska hålla på MYCKET med, photoshop, dual boost, after effekt, premier pro, cinema, blender osv.

Har inte bråttom. Men betalar inte mer än 4500KR för en CPU.

Har en fråga.
Kommer AMD släppa en RyZen CPU eller olika RyZen,s CPU,s med olika specs.
Som intel har ju flera olika cpu,s

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenTech:

@CarlosBananos:

Har inget dator osv, har en budget på runt 15000kr. Ska knappt spela så mkt. ska hålla på MYCKET med, photoshop, dual boost, after effekt, premier pro, cinema, blender osv.

Har inte bråttom. Men betalar inte mer än 4500KR för en CPU.

Har en fråga.
Kommer AMD släppa en RyZen CPU eller olika RyZen,s CPU,s med olika specs.
Som intel har ju flera olika cpu,s

Kommer komma några olika varianter.

Jag hade utan tvekan väntat tills det kommit priser och några benchmarks, framförallt med tanke på att du har användning av flera kärnor.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenTech:

@CarlosBananos:

Har inget dator osv, har en budget på runt 15000kr. Ska knappt spela så mkt. ska hålla på MYCKET med, photoshop, dual boost, after effekt, premier pro, cinema, blender osv.

Har inte bråttom. Men betalar inte mer än 4500KR för en CPU.

Har en fråga.
Kommer AMD släppa en RyZen CPU eller olika RyZen,s CPU,s med olika specs.
Som intel har ju flera olika cpu,s

Du säger själv att du inte har bråttom. AMD kommer att släppa många Ryzen-processorer i olika prisklasser, antalet kärnor osv, för olika behov. Alla dessa kommer att vara upplåsta och överklockningsbara.

Så om du inte behöver en ny dator omedelbums så är det bara att vänta.

Permalänk
Avstängd

@anon99339: @SvanteP:

Okej jag tar och väntar.

Tack för era svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenTech:

@CarlosBananos:
Har en fråga.
Kommer AMD släppa en RyZen CPU eller olika RyZen,s CPU,s med olika specs.
Som intel har ju flera olika cpu,s

Ryktesmässigt ska det röra sig om framförallt 3 modeller för konsumenter för Ryzen (Summit Ridge, SR):
SR7 med 8 kärnor/16 trådar med prestanda snarlik Intel i7 6900K (enda som visats upp hittils)
SR5 med 6 kärnor/12 trådar för att konkurra med Intel i5.
SR3 med 4 kärnor/8 trådar för att konkurrera med Intel i3.

Prismässigt är det inget som publicerats ännu, men 5-600 USD verkar vara att vänta för SR7 i alla fall (En motsvarande 6900K kostar 1000 USD) och spekulationerna för en SR5 runt 3-400 USD och SR3 för cirka 200 USD. Observera att detta bara är spekulationer än så länge.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Avstängd

Känns som dom multitrådat blir förbannat bra och singeltrådat bra och snackas om att dom kommer släppas till bra pris har sett siffran 500usd på flera ställen vilket känns rimligt och ungefär hälften mot Intels dito kostar som presterar rätt likvärdigt multitrådat ...men är bara gissningar än men jag hade väntat på Ryzen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Skulle invänta AMD's release. Just för filmredigering där multitrådat ofta kan nyttjas kan det ju bli ryzande bra, beroende på prislapp.

Permalänk
Medlem

Det finns ett annat alternativ då du skall hålla på med CPU-intensiva prylar och det är Xeon E5 2670, version 1. Denna processor går att hitta på ebay för under 1000 kr. 8 core 16 threads. Finns mycket om denna processor på youtube. Moderkort och två processorer får du för under 6000 kr. Inte dåligt för 16 cores och 32 threads.

Om det står mellan 5820K och AMD Raisin så hade jag väntat och se. Om inte kommer det sätta press på Intel och kanske sänker priserna en aning. Det var mycket hype kring AMD Bulldozer-lansering med sina många kärnor och grymma prestanda. Visade sig vara väldigt kryddat så jag är fortfarande skeptisk men AMD har tidigare lyckats smiska Intel hårt så varför inte igen?

Permalänk
Avstängd

@Make.Sense:

Så om jag har fattat det rätt så är specsen i Zen bättre än Specsen i intel för samma pris`?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenTech:

@Make.Sense:

Så om jag har fattat det rätt så är specsen i Zen bättre än Specsen i intel för samma pris`?

AMD´s processorer har alltid presterat bättre än Intel´s motsvarigheter när flera kärnor/trådar används, vilket det görs i 99% av fallen. Så för dina ändamål är en AMD processor att föredra oavsett.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §3.3/§10.1 (korspostning med flera konton)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...