Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hade inte Ryzen bara support för 32GB RAM som max?

32GB? Det jag minns var att det nämndes åtminstone 64GB. Var fick du 32 ifrån?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Har du köpt ram innan du vet vilken hastighet den stödjer?

Skickades från m.sweclockers.com

Får man 50℅ rabatt så slår man till, köpte 128Gb totalt.
64Gg ska till Ryzen systemet och 64Gb ska delas till 2 Intel maskiner.

Jag får sälja lite annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

@Decimal: Denna hype påminner mig om hypen av AMDs Bulldozer som lät mycket bra men visade sig sig vara falskt. Jag hoppas att AMD inte går på samma nit denna gången utan igen tar tronen från Intel som på Athlon XP-tiden. Jag hoppas AMD lyckas med sin AMD Raisin.

Jag minns när de presenterade Bulldozer att jag var mycket skeptiskt. Gillade inte halvkärnorna (speciellt med delad FPU) och den snåla L2 cachen. Skrev till om med ett mail till AMD att det var en designmiss. AMD presenterade heller inte några prestandaresultat vilket ringde varningsklockor. Bulldozer presterade ju t.om. SÄMRE än föregångaren Phenom 2!
Sen köpte jag min i7 2600K vilket är mitt bästa processorköp någonsin. Märkte stor skillnad från Phenom 2 X4 som jag hade innan.

Skillnaden här och nu är att AMD har "lovat" 40% bättre IPC prestanda (varför skulle de ljuga om det?) jag tycker arkitekturen ser logisk och vettig ut och det räcker för mig för att våga köpa.

Jag tror Ryzen kommer skina i multitrådat och erbjuda en mycket högre pris/prestanda ratio än intel med 6-8core modellerna.

Annars tror jag intel fortfarande kommer ha försprånget med 2-4 kärniga men AMD börjar komma i kapp med Ryzen.

Om man tror att Ryzen är en processor som kommer ge mycket bättre prestanda än intel i t.ex. spel så tror man fel.
(om det nu inte är spel som utnyttjar multitrådning väldigt bra)

Och NEJ detta blir inte en ny Athlon XP. Intels Core CPUer är väldigt genomtänkta något som inte Pentium 4 var.
För att AMD ska lyckas med något sådant behöver de massa kapital och det går inte med hur mycket de har av marknaden idag.

Hypen borde handla om att AMD äntligen börjar komma tillbaka på CPU-sidan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag minns när de presenterade Bulldozer att jag var mycket skeptiskt. Gillade inte halvkärnorna (speciellt med delad FPU) och den snåla L2 cachen. Skrev till om med ett mail till AMD att det var en designmiss. AMD presenterade heller inte några prestandaresultat vilket ringde varningsklockor. Bulldozer presterade ju t.om. SÄMRE än föregångaren Phenom 2!
Sen köpte jag min i7 2600K vilket är mitt bästa processorköp någonsin. Märkte stor skillnad från Phenom 2 X4 som jag hade innan.

Skillnaden här och nu är att AMD har "lovat" 40% bättre IPC prestanda (varför skulle de ljuga om det?) jag tycker arkitekturen ser logisk och vettig ut och det räcker för mig för att våga köpa.

Jag tror Ryzen kommer skina i multitrådat och erbjuda en mycket högre pris/prestanda ratio än intel med 6-8core modellerna.

Annars tror jag intel fortfarande kommer ha försprånget med 2-4 kärniga men AMD börjar komma i kapp med Ryzen.

Om man tror att Ryzen är en processor som kommer ge mycket bättre prestanda än intel i t.ex. spel så tror man fel.
(om det nu inte är spel som utnyttjar multitrådning väldigt bra)

Och NEJ detta blir inte en ny Athlon XP. Intels Core CPUer är väldigt genomtänkta något som inte Pentium 4 var.
För att AMD ska lyckas med något sådant behöver de massa kapital och det går inte med hur mycket de har av marknaden idag.

Hypen borde handla om att AMD äntligen börjar komma tillbaka på CPU-sidan.

Bra skrivet, Och sen är det inte jag som skrivit det inlägget du citerade

Verkar bli lite galet när fler citerar när man lägger till namnet med ett @

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Att använda TDP är väldigt trubbigt mått. Bara säger vad kylaren ska minst klara att kyla, inte om cpu:n drar 50 eller 150 watt. Tidigare körde AMD TDP=grovt räknat hur mycket cpu:n drar, nu ska man ju ha viss headroom så att säga så cpu:n presterar maximalt utan att den trottlar (blir för varm). Många gånger dock i verkligheten behövs kylare som klarar betydligt mer än TDP säger för att kyla kretsen vettig, samt för att slippa en tornado i datorn.

Nu tycker jag du överdriver lite, och uppenbarligen har du inte koll på termodynamikens grunder.

Termodynamikens första huvudsats:
"Energiprincipen (eller lagen om energins bevarande) är termodynamikens första huvudsats och går ut på att energi inte kan skapas eller förstöras, utan bara omvandlas från en form till en annan."

Fundera på det ett tag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Nu tycker jag du överdriver lite, och uppenbarligen har du inte koll på termodynamikens grunder.

"Energiprincipen (eller lagen om energins bevarande) är termodynamikens första huvudsats och går ut på att energi inte kan skapas eller förstöras, utan bara omvandlas från en form till en annan."

Sen får man inte glömma att det e inte bara själva cpun som under heatspreadern. Var la on-die chipset vad jag förstått, soc. så det får man lägga till i beräkningen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att använda TDP är väldigt trubbigt mått. Bara säger vad kylaren ska minst klara att kyla, inte om cpu:n drar 50 eller 150 watt. Tidigare körde AMD TDP=grovt räknat hur mycket cpu:n drar, nu ska man ju ha viss headroom så att säga så cpu:n presterar maximalt utan att den trottlar (blir för varm). Många gånger dock i verkligheten behövs kylare som klarar betydligt mer än TDP säger för att kyla kretsen vettig, samt för att slippa en tornado i datorn.

Skrivet av ArcticFire:

I både AMD:s och Canard PC:s tester drog 6900K och RyZen ungefär lika mycket. AMD och Intel räknar dessutom på TDP på olika sätt.

Hittade en beskrivning av Intel från 2011 som också jämför med AMD.

http://www.intel.com/content/dam/doc/white-paper/resources-xe...

Den förklarar varför TDP inte räcker och sammanfattar

Citat:

Why doesn’t Intel provide an ACP value for their processors?
Intel sees no value adding another specification to our processors. As noted above, ACP is not useful for system or processor thermal engineers and end users can get more accurate power consumption values by simply measuring the actual power of their server while running their specific application. In addition, AMD does not specify exactly where in their silicon process distribution they measure ACP, so it would be impossible for Intel to create an identical ACP specification.

Citat:

Conclusion
While you can come to your own conclusions on the value and purpose of ACP, we want to convey the following:
- ACP does not equal TDP. These specifications are quite different and are not comparable.
- When comparing processor power specifications, we believe comparing TDP to TDP is the most “apples-to-apples’ comparison that can be made.
- If you want to determine the power of your server while running a “real world” workload, plug the best and most accurate is to plug your server into a power meter and measure system power at the wall.

Så, det kanske blir svårt att förhandstippa relativ effektivitet. Jag kan det här för dåligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

@sAAb:

Den rapporten är helt irrelevant för vanliga konsumenter.

För det första så säger den att ACP ≠ TDP vilket borde vara ganska självklart, men ingen här diskuterar ACP iallafall, så det är helt irrelevant.

För det andra så påstår den att TDP ≠ strömförbrukning. Detta är korrekt, men bara relevant om man t.ex. är elektronikingenjör och designar moderkort. Termodynamikens andra huvudsats gäller, och de energiformer vi får ut av en CPU är värme och elektromagnetisk strålning. Värme är den absolut största delen, och som vanliga konsumenter kan vi se den elektromagnetiska strålningen som försumbar, och därför går det utmärkt att dra slutsatser utifrån antagandet att TDP ≈ strömförbrukning.

För det tredje, så är TDP ett medelvärde över tid. Strömförbrukning kan under korta ögonblick (i storleksordningen nanosekunder) överstiga eller understiga TDP men detta har heller ingen betydelse för oss eftersom det är medelvärdet som är det intressanta. En elektronikingenjör som designar strömförsörjningen till en CPU måste givetvis ta hänsyn till att strömförbrukningen kan ha korta spikar och snabba förändringar, men återigen så är detta helt irrelevant för oss konsumenter. Vi borde vara mer intresserade av ett medelvärde.

TL:DR
Som vanliga konsumenter kan vi anta att TDP ≈ strömförbrukning. Detta är inte alls ett orimligt antagande.

Permalänk
Medlem

Från http://wccftech.com/amd-confirms-ryzen-cpus-unlocked-overcloc... :

Citat:

Features of the X370 chipset include :
[...]
24 PCIe Gen 3 lanes (from the CPU).
* 16 PCIe Gen 3 lanes dedicated for graphics with support for up to 3-way CrossFireX & 2-way SLI.
* 4 PCIe Gen 3 lanes dedicated for storage (NVMe, SATA & PCIe storage)
* 4 PCIe Gen 3 dedicated for LAN & USB3.1 Gen 2 ports.
8 PCIe Gen 2 lanes (from the chipset)
[...]

Jag blir lite nyfiken på hur det kommer att funka med 3-way crossfire på 16 PCIe-lanes. 4/4/4 + 4 oanvända? Räcker 4 lanes för även highend-grafikkort idag med PCIe 3? Eller ska man blanda ett vassare kort på 8x med 2 snikigare på 4x vardera?

Jag kan inget om Crossfire så denna frågeställning kanske inte ens är ny för Ryzen. Det låter bara lite underligt med just 3-vägs när jag tittar på antalet PCIe-lanes.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Kan ha fel men tror jag hörde i någon video (som jag givetvis inte kommer ihåg)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@sAAb:

Den rapporten är helt irrelevant för vanliga konsumenter.

För det första så säger den att ACP ≠ TDP vilket borde vara ganska självklart, men ingen här diskuterar ACP iallafall, så det är helt irrelevant.

För det andra så påstår den att TDP ≠ strömförbrukning. Detta är korrekt, men bara relevant om man t.ex. är elektronikingenjör och designar moderkort. Termodynamikens andra huvudsats gäller, och de energiformer vi får ut av en CPU är värme och elektromagnetisk strålning. Värme är den absolut största delen, och som vanliga konsumenter kan vi se den elektromagnetiska strålningen som försumbar, och därför går det utmärkt att dra slutsatser utifrån antagandet att TDP ≈ strömförbrukning.

För det tredje, så är TDP ett medelvärde över tid. Strömförbrukning kan under korta ögonblick (i storleksordningen nanosekunder) överstiga eller understiga TDP men detta har heller ingen betydelse för oss eftersom det är medelvärdet som är det intressanta. En elektronikingenjör som designar strömförsörjningen till en CPU måste givetvis ta hänsyn till att strömförbrukningen kan ha korta spikar och snabba förändringar, men återigen så är detta helt irrelevant för oss konsumenter. Vi borde vara mer intresserade av ett medelvärde.

Som vanliga konsumenter kan vi anta att TDP ≈ strömförbrukning. Detta är inte alls ett orimligt antagande.

Jag tog värden från Sweclockers artikel och lade till TDP för processorerna. Jag logaritmerade även energiförbrukningen om det var något skumt samband i botten.

Processor TDP Vila(W) Bl(W) x264(W) E(J) log(J) i5-6600K 91 55 120 115 27800 4.444 i7-6700K 91 55 130 125 17900 4.253 i7-6800K 140 65 130 140 14700 4.167 i7-6850K 140 65 130 145 14600 4.164 i7-6950X 140 65 150 170 11200 4.049 i7-6900K 140 65 155 155 13200 4.121 i7-5820K 140 60 160 150 19700 4.294 AMD Ph 1100T 125 65 165 175 46500 4.667 i7-5930K 140 60 170 160 19800 4.297 i7-4960X 130 70 175 175 21400 4.330 i7-5960X 140 60 190 175 18200 4.260 AMD FX-8350 125 65 200 170 50300 4.702 AMD FX-8150 125 65 205 205 68200 4.834 i7-3970X 130 75 230 230 29900 4.476 Korr(R) --- 0.504 0.283 0.393 -0.236 -0.314 Varians (R2): --- 0.254 0.080 0.154 0.056 0.099

Det är väldigt låg korrelation mot TDP för samtliga värden, vilket ger låga varianser och därmed lågt förklaringsvärde. Det är den icke belastade processorn ("Vila(W)") som uppvisar bäst samband.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det stämmer bra, men det är HUR dom kommer fram till TDP:n som skiljer åt. Det har varit skillnader historiskt sett hur det är nu vet jag iofs. inte. Är absolut ingen expert på något sätt.

Såhär skriver anandtech år 2009.

Citat:

If AMD would apply the methodology of Intel to determine TDP they would end up somewhere between ACP and the current "AMD TDP".

http://www.anandtech.com/show/2807/2

Sen kan man alltid diskutera huruvida skillnaden har något diskussionsvärde?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Hade inte Ryzen bara support för 32GB RAM som max?

Skrivet av DST:

Min nuvarande AMD A10-7850K stödjer 64GB, Ryzen stödjer knappast mindre, frågan är väl om den stödjer 64, 128 eller ännu mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Inte när det gäller Broadwell-E.
http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-broadwell-e...
Ingen kommer nära TDP i spel och endast 6900K och 6950X är nära i tortyrtestet.
Som sagt visade både AMD:s och Canard PC:s tester att de drog ungefär lika mycket.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Min nuvarande AMD A10-7850K stödjer 64GB, Ryzen stödjer knappast mindre, frågan är väl om den stödjer 64, 128 eller ännu mer.

När man söker så hittar man att den verkar stödja 64Gb max och det är ju bra.

"Ryzen will use a new am4 socket, with certainly one of several chipsets, a320, b350, and x370. no matter chipset, the platform will continue to be as a twin-channel ddr4 setup, and the cpu socket has 1331 pins. sticking with twin-channel makes experience as well, as it continues motherboard expenses in test, and it lets in for as much as 64gb max memory."

Permalänk
Medlem

@tvelander:

Hej jag tycker du borde skriva en rad till AMD där du skulle vilja göra en bygglogg med dina 4st FURY X tillsammans med en RYZEN. Tror många här på forumet skulle uppskatta att få läsa om en sådan galleri. Tyvärr så har jag bara 3st Fury X och inte gjort någon bygg tråd i något forum ännu. Men du som har 2st fina byggtrådar och 4st Fury X borde kunna få ett positivt svar från AMDs marknads ansvariga.

Vi här på forumet skulle älska om du kunde visa ditt system med Ryzen samma dag som Sweclockers släpper sina tester.

Alla som vill se Tvelander system med en Ryzen på släpp datum gilla inlägget

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

@tvelander:

Hej jag tycker du borde skriva en rad till AMD där du skulle vilja göra en bygglogg med dina 4st FURY X tillsammans med en RYZEN. Tror många här på forumet skulle uppskatta att få läsa om en sådan galleri. Tyvärr så har jag bara 3st Fury X och inte gjort någon bygg tråd i något forum ännu. Men du som har 2st fina byggtrådar och 4st Fury X borde kunna få ett positivt svar från AMDs marknads ansvariga.

Vi här på forumet skulle älska om du kunde visa ditt system med Ryzen samma dag som Sweclockers släpper sina tester.

Skulle följas hårt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sesese:

@tvelander:

Kan ju försöka

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Jag tog värden från Sweclockers artikel och lade till TDP för processorerna. Jag logaritmerade även energiförbrukningen om det var något skumt samband i botten.

...

Det är väldigt låg korrelation mot TDP för samtliga värden, vilket ger låga varianser och därmed lågt förklaringsvärde. Det är den icke belastade processorn ("Vila(W)") som uppvisar bäst samband.

SweC mäter hela systemets energiförbrukning. TDP anger processorns avgivna termiska effekt. Du jämför äpplen och päron. Dessutom drar du slutsatser om processorns energiförbrukning i vila utifrån TDP (som gäller vid full belastning) vilket är helt uppåt skogarna. Hur tänkte du där egentligen?

Skrivet av ArcticFire:

Inte när det gäller Broadwell-E.
http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-broadwell-e...
Ingen kommer nära TDP i spel och endast 6900K och 6950X är nära i tortyrtestet.
Som sagt visade både AMD:s och Canard PC:s tester att de drog ungefär lika mycket.

Varför snackar du om spel? TDP är ett värde som gäller vid full belastning. Spel kan aldrig belasta en processor på det sättet, speciellt inte med så många kärnor som Broadwell-E. TDP-värdena på Broadwell-E är givetvis rätt specificerade. Det är du som jämför äpplen och päron.

***bort/moderator***

Otrevligt/nedlåtande /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

SweC mäter hela systemets energiförbrukning. TDP anger processorns avgivna termiska effekt. Du jämför äpplen och päron. Dessutom drar du slutsatser om processorns energiförbrukning i vila utifrån TDP (som gäller vid full belastning) vilket är helt uppåt skogarna. Hur tänkte du där egentligen?

Jag tänkte att det skulle finnas ett samband i stil med TDP ≈ strömförbrukning. Du skrev

Skrivet av anon78208:

därför går det utmärkt att dra slutsatser utifrån antagandet att TDP ≈ strömförbrukning.[...]

Men det finns ju inget samband med TDP som är användbart vid belastning.

Siffrorna säger att sambandet enbart finns i vila, "idle". Det är inte jag som tycker det.

Jag förstår nu inte vad man skall ha TDP till om man är vanlig konsument. Jag kan förstå om tillverkare av kylare behöver det, men inte vi dödliga.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@sAAb:
TDP ≈ strömförbrukning för enbart processorn och enbart vid full belastning

Det borde ha varit underförstått.

Självklart kan TDP vara intressant för oss vanliga konsumenter (eller iallafall entusiaster). Om vi exempelvis har en viss dator där vi enbart vill uppgradera CPU'n utan att systemets totala energiförbrukning ökar så kan vi helt enkelt köpa en modernare och förhoppningsvis snabbare CPU med samma TDP som den gamla. Om alla andra komponenter förblir samma så kommer datorns energiförbrukning under belastning också vara densamma. Det är även intressant när vi bygger ihop datorer och ska välja t.ex. kylning och ljudnivå på datorn, och även när man ska välja moderkort så att man vet vilka processorer som är kompatibla med ett visst moderkort, för det är inte alltid bara sockeln som bestämmer.

Om vi ska diskutera lite mer on-topic när det gäller Zen så ser vi på TDP-värdena att själva CPU'n är mer effektiv än Broadwell-E med en signifikant marginal. Det säger ingenting om hur mycket moderkorten till Zen kommer dra, men det säger en hel del om processorn i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan ju försöka

😃👍🏻 kolla även med sweclocker om dom kan hjälpa till när du skriver till amd. Släpper du byggtråden först här så kommer det att dra många till denna sidan vilket även sweclockers borde gilla.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jag är inte dum (även om jag inte läste termodynamikens grunder, så är det inte raketvetenskap) Har gått efter verkligheten, inte teoretiskt TDP. Tidigare har inte TDP sagt rakt av hur mycket ström cpu:n faktiskt drar, som du nämner i något senare inlägg så är det ett medelvärde (intels egna kylare har ju svårt att kyla kretsen vettigt, har ju nästan samma TDP värde som cpu:n).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@sAAb:
TDP ≈ strömförbrukning för enbart processorn och enbart vid full belastning

Det borde ha varit underförstått.

Självklart kan TDP vara intressant för oss vanliga konsumenter (eller iallafall entusiaster). Om vi exempelvis har en viss dator där vi enbart vill uppgradera CPU'n utan att systemets totala energiförbrukning ökar så kan vi helt enkelt köpa en modernare och förhoppningsvis snabbare CPU med samma TDP som den gamla. Om alla andra komponenter förblir samma så kommer datorns energiförbrukning under belastning också vara densamma. Det är även intressant när vi bygger ihop datorer och ska välja t.ex. kylning och ljudnivå på datorn, och även när man ska välja moderkort så att man vet vilka processorer som är kompatibla med ett visst moderkort, för det är inte alltid bara sockeln som bestämmer.

Om vi ska diskutera lite mer on-topic när det gäller Zen så ser vi på TDP-värdena att själva CPU'n är mer effektiv än Broadwell-E med en signifikant marginal. Det säger ingenting om hur mycket moderkorten till Zen kommer dra, men det säger en hel del om processorn i sig.

Jo, det var så det började att Ryzen hade 95 W och 6900K 140 W i TDP. Intel i7-6900K är ju AMD:s eget jämförelseobjekt No 1 för Ryzen, så det är on-topic. Och, ja, Zen är mer effektiv men...

Men, jag tror fortfarande inte på ett samband enligt "Om alla andra komponenter förblir samma så kommer datorns energiförbrukning under belastning också vara densamma."

Det var så jag själv trodde igår när jag skrev om det första gången. Jag tror inte på det längre.

Jämför enbart Broadwell-E:

Processor TDP Vila(W) Bl(W) x264(W) E(J) log(J) i7-6800K 140 65 130 140 14700 4.167 i7-6850K 140 65 130 145 14600 4.164 i7-6950X 140 65 150 170 11200 4.049 i7-6900K 140 65 155 155 13200 4.121

De har alla samma bakomliggande systemhårdvara samt smma TDP, 140W, men de skiljer ju i energiförbrukning.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Jag är inte dum (även om jag inte läste termodynamikens grunder, så är det inte raketvetenskap) Har gått efter verkligheten, inte teoretiskt TDP. Tidigare har inte TDP sagt rakt av hur mycket ström cpu:n faktiskt drar, som du nämner i något senare inlägg så är det ett medelvärde (intels egna kylare har ju svårt att kyla kretsen vettigt, har ju nästan samma TDP värde som cpu:n).

Att gå efter verkligheten är ju det bästa om man nu kan det. Tyvärr kan vi inte göra det angående Zen än så länge, men det blir spännande att se när recensionerna börjar trilla in hur effektivt ett Zen-system (inte bara CPU'n med andra ord) kommer vara. Eftersom moderkorten ser ut att bli lite enklare än 2011-3 och Zen har bättre TDP än Broadwell-E så ser det ljus ut. Själv har jag länge drömt om ett system med en plattform som mer liknar Z270 men med CPU'er som mer liknar Broadwell-E (många kärnor, ingen onödig iGPU), och Zen verkar vara åt det hållet

Var lite skeptisk när en tillverkare specificerar en kylare till ett visst TDP-värde. Man kan egentligen inte göra så utan att ge fler parametrar, så ett sådant TDP-värde betyder absolut ingenting och det finns ingen standard som anger hur man kommer fram till ett TDP-värde hos en kylanordning. Vi ingenjörer snackar hellre om medeltemperaturer, värmeövergångskoefficienter, värmekapacitivitet, flöde, temperaturskillnader, verkningsgrad och effektuttag. Med dessa parametrar kan man få en exakt indikation på kylförmåga oavsett vilken sorts omgivning den sitter i. TDP snackar man inte om överhuvudtaget angående kylanordningar för det är bara säljsnack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Processor TDP Vila(W) Bl(W) x264(W) E(J) log(J) i7-6800K 140 65 130 140 14700 4.167 i7-6850K 140 65 130 145 14600 4.164 i7-6950X 140 65 150 170 11200 4.049 i7-6900K 140 65 155 155 13200 4.121

De har alla samma bakomliggande systemhårdvara samt smma TDP, 140W, men de skiljer ju i energiförbrukning.

Sant! Rimligtvis så sjunker TDP-värdet när antal kärnor blir färre och klockfrekvenser sjunker, men Intel har tydligen valt att avrunda uppåt till 140W på alla dessa CPU'er.

Sen kan det vara viss exemplarvariation beroende på strömläckaget och spänningen.

Värdet kommer också variera beroende på vilken mjukvara man kör. I dessa fallen anger du värden där SweC har kört Blender och x264, men vi vet inte vad Intel har kört när de räknat fram sina officiella TDP-värden. Självklart ska de köra något som belastar CPU'n så hårt som möjligt, men vi vet inte hur detta ställer sig i relation till resultaten i Blender och x264, även om dessa belastar processorn ganska hårt över samtliga kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Sant! Rimligtvis så sjunker TDP-värdet när antal kärnor blir färre och klockfrekvenser sjunker, men Intel har tydligen valt att avrunda uppåt till 140W på alla dessa CPU'er.

Sen kan det vara viss exemplarvariation beroende på strömläckaget och spänningen.

Värdet kommer också variera beroende på vilken mjukvara man kör. I dessa fallen anger du värden där SweC har kört Blender och x264, men vi vet inte vad Intel har kört när de räknat fram sina officiella TDP-värden. Självklart ska de köra något som belastar CPU'n så hårt som möjligt, men vi vet inte hur detta ställer sig i relation till resultaten i Blender och x264, även om dessa belastar processorn ganska hårt över samtliga kärnor.

Orsaken att jag nämnde det var att jag har börjat tjuvtitta på olika kylningar. Det finns ju många som kommer att leverera med alla verkar utgå från Asuteks patent, utom EK (som också brukar ligga i topp tre i de flesta tester)

Tyvärr har deras hemsida ingen mer information om Ryzen än att de kommer att stödja, vilket Enigma nämnde häromdagen. Men, de kommer att komma med en helt ny AiO-lösning under Q2. Då blir det svårt att köpa något innan dess. Jag får väl köra Ryzen utan kylning fram tills Q2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Var lite skeptisk när en tillverkare specificerar en kylare till ett visst TDP-värde.

Jag uppfattar inte det som att AMD/Intel specificerar en kylare till ett visst TDP värde, utan mer att dom tillhandahåller ett värde som tillverkare av kylare kan använda sig av när dom tar fram lösningar för kylning av propparna.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Orsaken att jag nämnde det var att jag har börjat tjuvtitta på olika kylningar. Det finns ju många som kommer att leverera med alla verkar utgå från Asuteks patent, utom EK (som också brukar ligga i topp tre i de flesta tester)

Tyvärr har deras hemsida ingen mer information om Ryzen än att de kommer att stödja, vilket Enigma nämnde häromdagen. Men, de kommer att komma med en helt ny AiO-lösning under Q2. Då blir det svårt att köpa något innan dess. Jag får väl köra Ryzen utan kylning fram tills Q2.

Har du tittat på cooler master dom har börjat lägga till support på deras kylarlösningar och hitintills har dom varit tysta och inte bråkat.
Väntar själv på uppgradering till deras nepton serie så jag slipper byta.
Nu är det deras MasterLiquid serie som har söd för AM4
AMD FM2+ / FM2 / FM1 / AM4 / AM3+ / AM3 / AM2+ / AM2 socket

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

@tvelander:

Skrivet av anon200632:

Skulle följas hårt

Skrivet av tvelander:

Kan ju försöka

Har sökt lite men hittar inget moderkort där http://www.sweclockers.com/medlem/tvelander kan montera 4st Fury X är jag blind eller är det max 3st grafikkort till RYZEN ?

Visa signatur