Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Jag uppfattar inte det som att AMD/Intel specificerar en kylare till ett visst TDP värde, utan mer att dom tillhandahåller ett värde som tillverkare av kylare kan använda sig av när dom tar fram lösningar för kylning av propparna.

Ja, så är det, men ibland kan man även se tillverkare påstå att en viss kylanordning har en viss TDP. Ett exempel på detta är R9 Fury X som har en vattenkylningsanordning och i marknadsföringskampanjen skröt tillverkaren om att kylaren hade så så många watt TDP, och så slänger de ut en slumpmässig siffra som inte betyder någonting alls om man inte vet ytterligare parametrar som givetvis inte fanns med i specifikationen.

Att ange en CPU till en viss TDP är inga problem, då värdet faktiskt betyder något.
Att ange TDP på en kylanordning (vilket jag ser allt oftare, *suck*) är att bara slänga ur sig en slumpmässig siffra utan någon betydelse. Det är säljsnack/marknadsföringsbullshit. Uttrycket "Hur långt är ett snöre?" passar in bra här tycker jag.

Det är som när högtalare eller hörlurar specificeras till ett visst frekvensomfång utan att man anger amplitudtoleranserna. Det är en siffra som inte betyder någonting. Tyvärr förekommer det allt för ofta inom marknadsföring, och många har inte den tekniska kunskapen för att se igenom lögnerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Att ange en CPU till en viss TDP är inga problem, då värdet faktiskt betyder något.
Att ange TDP på en kylanordning (vilket jag ser allt oftare, *suck*) är att bara slänga ur sig en slumpmässig siffra utan någon betydelse. Det är säljsnack/marknadsföringsbullshit. Uttrycket "Hur långt är ett snöre?" passar in bra här tycker jag.

Det är som när högtalare eller hörlurar specificeras till ett visst frekvensomfång utan att man anger amplitudtoleranserna. Det är en siffra som inte betyder någonting. Tyvärr förekommer det allt för ofta inom marknadsföring, och många har inte den tekniska kunskapen för att se igenom lögnerna.

Jo, men hur relevant av Intel än det att ange 140 W för samtliga fyra olika modeller av Broadwell-E om man vet att det kommer att skilja sig både beroende på antal kärnor samt frekvenser.

Vi så tidigare i Sweclockers tester att det skiljer sig mellan modellerna.

Liknande resultat får Anandtech i deras tester. De skriver:

Citat:

Each of the Broadwell-E SKUs are rated at 140W, however they vary between 6 cores and 10 cores and with different frequencies. Normally one would assume that the core/frequency ratio would be adjusted to match TDP, but ultimately using more cores can consume more power. We see a distinct increase in power consumption moving up the product stack.

Jag förstår förvisso inte varför de skriver så utan man borde väl snarast matcha TDP efter core/frequency ratio, inte tvärtom.

[EDIT. Tog bort en felaktig slutsats]

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

@Enigma: Precis och det kommer även AM4 moderkort med 5 Gigabit LAN. Visst de flesta av oss har säkerligen 10Gbit på jobbet, men vår budget är typ en hundral del så stor också.
http://www.tomshardware.com/news/asrock-amd-am4-10g-ryzen,333...
Självklart måste ens annan hårdvara stödja 5Gbit för att det ska vara användbart.. 5Gbit Nas/San för konsumentbruk finns väl ej än?

Detsamma med att köpa gäller såklart kylning som man kan ha längre, jag funderar typ H100i v2 fast tystare emot mindre kräm.

*edit*
5Gbit Lan kanske räcker för en budget SAN? Så att dessa blir vanligare bland vanligare datanördar, nu är det företag och välbärgade entusiaster som kör med san hemma privat.

Permalänk
Medlem

AM4 plattformen och framtiden

Värt att tillägga då många inte kanske tänker på det. En stor fördel med AM4 är att vi som vanligt från AMD får ett stort tidsspann på dessa plattformar. Alla förbättringar utöver Zen, i form av Zen+ processorer kommer att fungera på alla AM4 moderkort med en bios-uppdatering, och denna plattform håller alltså i sig tills DDR5 etableras någon gång runt 2020-2021.

Mitt råd, välj ett påkostat moderkort som har bra VRM, I/O och kvalitet så har ni förmodligen en riktigt härlig maskin som kommer gå att uppgradera rejält och billigt längre fram. PCI-E 4.0 är heller inget att se fram emot då inga av grafikkorten utnyttjar PCI-E 3.0 16x fullt ut oavsett. Det är i snitt ~1% prestandaskillnad mellan PCI-E 3.0 8x och 16x.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv

Du tror det inte kommer komma moderkort med 4 minneskanaler då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jo, men hur relevant av Intel än det att ange 140 W för samtliga fyra olika modeller av Broadwell-E om man vet att det kommer att skilja sig både beroende på antal kärnor samt frekvenser.

Det är enkelt eftersom det egentligen inte är ett mått på effektförbrukningen utan till för att just se till så att kylningen håller måttet mer eller mindre så anger dom toppmodellens TDP för samtliga i samma serie dvs. 140W för Broadwall-E. AMD gör likadant om jag inte missminner mig?

Edit: Om jag inte misstar mig nu?
Edit2: Det gör jag förmodligen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Värt att tillägga då många inte kanske tänker på det. En stor fördel med AM4 är att vi som vanligt från AMD får ett stort tidsspann på dessa plattformar. Alla förbättringar utöver Zen, i form av Zen+ processorer kommer att fungera på alla AM4 moderkort med en bios-uppdatering, och denna plattform håller alltså i sig tills DDR5 etableras någon gång runt 2020-2021.

Mitt råd, välj ett påkostat moderkort som har bra VRM, I/O och kvalitet så har ni förmodligen en riktigt härlig maskin som kommer gå att uppgradera rejält och billigt längre fram. PCI-E 4.0 är heller inget att se fram emot då inga av grafikkorten utnyttjar PCI-E 3.0 16x fullt ut oavsett. Det är i snitt ~1% prestandaskillnad mellan PCI-E 3.0 8x och 16x.

Intressant! Jag såg det precis från det omvända perspektivet! Om det nu är så att första omgången styrkretsar inte ger så många extra banor PCI-e och nya standarder inte finns (t.ex. lagring, USB, ny standard för multiGPU etc) så kan man uppgradera enbart moderkortet och få de nya standarderna utan att behöva köpa ny CPU/minne/mobo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Värt att tillägga då många inte kanske tänker på det. En stor fördel med AM4 är att vi som vanligt från AMD får ett stort tidsspann på dessa plattformar. Alla förbättringar utöver Zen, i form av Zen+ processorer kommer att fungera på alla AM4 moderkort med en bios-uppdatering, och denna plattform håller alltså i sig tills DDR5 etableras någon gång runt 2020-2021.

Mitt råd, välj ett påkostat moderkort som har bra VRM, I/O och kvalitet så har ni förmodligen en riktigt härlig maskin som kommer gå att uppgradera rejält och billigt längre fram. PCI-E 4.0 är heller inget att se fram emot då inga av grafikkorten utnyttjar PCI-E 3.0 16x fullt ut oavsett. Det är i snitt ~1% prestandaskillnad mellan PCI-E 3.0 8x och 16x.

Precis jag har haft mitt P67 moderkort sedan tidigt 2011 och om intel inte fulat sig så jävuklskt med nya sockets hela tiden så skulle jag kunnat uppgradera enbart cpun och skulle troligtvis redan gjort det då man sluppit köpa allt, enbart detta gör mig till en långt mer trolig AM4 köpare än något mer från intel. Rent praktiskt hade intel kunnat köra samma socket ända upp till DDR4 bytet men då man vill sälja moderkort har man valt att låsa kunderna så hårt det bara gått, här har AMD varit duktiga och som det ser ut kommer dom fortsätta efter samma spår och det är väldigt bra. Angående PCI-E hastighet så kör jag mitt 1080 på 6 år gammal 16x pci-e 2.0 utan problem alls och det är väl ganska troligt att PCI-E 3.0 ska stå sig i 3-4år om inte betydligt mer om man kikar på utvecklingen hitintills.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det där med att man inte behöver byta moderkort är en bra poäng. Har faktiskt inte tänkt på det där att det är dumt att man behöver byta moderkort när man byter processor, "för det bara är så"..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Japp och massa arbete man slipper med att montera bort allting och lyfta moderkortet. Skulle köpa KabyLake men väntar nu på AMD istället och hoppas man inte man blir för besviken så man låter som killen i detta 11 år gamla videoklippet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enigma:

Alla förbättringar utöver Zen, i form av Zen+ processorer kommer att fungera på alla AM4 moderkort med en bios-uppdatering, och denna plattform håller alltså i sig tills DDR5 etableras någon gång runt 2020-2021.

Är det verkligen säkert?

Permalänk
Medlem

8core e ju entusiast märkt av amd, men hur ska de svara på säg nått som e lite mer high end. typ som ersättaren till 6950x på x299 chipset.
Kommer det bli en sån dära naples sockel som letar sig ner till pro konsumenten för amd som för intel x99/299 plattform?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Är det verkligen säkert?

Det är nog så när han säger det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Är det verkligen säkert?

2021 är inte långt fram, se hur trög utvecklingen har gått för M.2 nvme, usb c etc. Inte troligt att vanligt folk behöver byta moderkort under denna tid. Sett till stödet för processor så har väl AMD sagt att moderkort kommer stöda processorer fram till runt 2021?
Det jag dock ser som ett stort problem för de som kör lite större laster på sin dator är enbart stöd för 64GB ram, men den handlar om felköp från första början, då man skulle ha väntat in serverversionerna av Amd cpuer. Men exakt samma sak är det hos Intel.

I vilket fall skulle det vara så att man måste byta moderkort så ser jag ej det som ett större problem, då man ej brukar kasta den gamla och de behöver ett nytt. För min egen de skulle jag vilja ha ett chassi med stöd för dubbla moderkort.
Typ denna, fast helst större moderkort: https://www.pcper.com/news/Cases-and-Cooling/Want-Build-Two-S...

*edit*

Även om M.2 nvme idag har blivit standard på ny moderkort, så har det ej än för den stora skaran kommit ut produkter som gör att gränssnittet är meningsfullt att använda. (för dyrt för vad man får idag, sedan finns det m.2 ssd med sata-hastighet vilket är meningslöst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det verkligen säkert?

Skrivet av anon200632:

Det är nog så när han säger det.

Det finns ju här, hos Linus, via AMD,
https://www.youtube.com/watch?v=vPByz-PtWkw
plus några 'löften' till.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem

@anon200632, @anon159643, @sAAb
Det är säkert sant i teorin, men brukar det inte i praktiken alltid finnas stackare med moderkort som visar sig vara inkompatibla (eller bara inte får någon uppdatering)? Eller kommer det inte hända den här gången? Det känns som ett riskabelt löfte att ge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

@Decimal, @Johan86c, @sAAb
Det är säkert sant i teorin, men brukar det inte i praktiken alltid finnas stackare med moderkort som visar sig vara inkompatibla (eller bara inte får någon uppdatering)? Eller kommer det inte hända den här gången? Det känns som ett riskabelt löfte att ge.

Visst AMD kan ej garantera att alla moderkortstillverkare uppgraderar precis alla revisioner av de moderkort de har, speciellt inte om man skulle använda Amds cpu i mer inbyggda system. Jag tänker t.ex på windows pc-paneler med touchad, som brukar kosta runt 16-20 000kr. -Dessa blir bara mer vanliga för varje år.

Nu har väl inte AMD garanterat att precis alla moderkort kommer stöda alla nya cpuer, utan mer att de själva inte kommer göra någon ändring som gör att äldre moderkort ej skulle gå uppgradera. Men köper man ett vettigt märke av konsumentmodell så kan man känna sig säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Visst AMD kan ej garantera att alla moderkortstillverkare uppgraderar precis alla revisioner av de moderkort de har, speciellt inte om man skulle använda Amds cpu i mer inbyggda system. Jag tänker t.ex på windows pc-paneler med touchad, som brukar kosta runt 16-20 000kr. -Dessa blir bara mer vanliga för varje år.

Nu har väl inte AMD garanterat att precis alla moderkort kommer stöda alla nya cpuer, utan mer att de själva inte kommer göra någon ändring som gör att äldre moderkort ej skulle gå uppgradera. Men köper man ett vettigt märke av konsumentmodell så kan man känna sig säker.

I Linus-filmen/länken nämner han förändrade spännningar och annat som kanske ställer till det. Men, jag är övertygad om att AMD verkligen anstränger sig för att inte ändra något. De, AMD, verkar ju känna att det finns en trygghet hos återkommande kunder just pga det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

hur jobbigt är det inte att vänta? Är redo att bygga en dator dator NU.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hjälpsam

Är max 64 GB arbetsminne bekräftat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är max 64 GB arbetsminne bekräftat?

Hoppas inte. Känns inte som #Framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

hur jobbigt är det inte att vänta? Är redo att bygga en dator dator NU.

Om det stämmer med lansering i slutet av februari så är det ju riktigt nära. Du får värma upp med att demontera och montera ihop befintligt system.

Men jo, nog förstår jag att folk som haft möjlighet att invänta lanseringen börjar bli riktigt jäkla sugna nu.

Skrivet av Ratatosk:

Är max 64 GB arbetsminne bekräftat?

Borde rimligtvis gå att köra mer. Men 32GB-stickor lär väl vara sådär lagomt billiga med förstås. Hade varit enklare om det var Quad-channel. Eller ens Triple-channel för den delen.

Jag kör 64GB i mitt befintliga system. Ville ha rejält med minne men har ännu inte riktigt kommit igång med att använda datorn helt, trots att jag haft den i två månader. Rätt skrattretande att se hur lite av minnet som faktiskt används vid normal användning, men skönt att veta att det inte lär ta slut i första taget.
I skrivande stund används 9,7GB varav Firefox tar upp knappt 4 GB. 15% användning och 54 GB ledigt.

Är det klart hur det ligger till med ECC-stöd? Förmodar att en del av oss gärna kört ECC-minnen om möjligt och AMD har ju "bjudit" på stöd för detta innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om det stämmer med lansering i slutet av februari så är det ju riktigt nära. Du får värma upp med att demontera och montera ihop befintligt system.

Men jo, nog förstår jag att folk som haft möjlighet att invänta lanseringen börjar bli riktigt jäkla sugna nu.

Borde rimligtvis gå att köra mer. Men 32GB-stickor lär väl vara sådär lagomt billiga med förstås. Hade varit enklare om det var Quad-channel. Eller ens Triple-channel för den delen.

Jag kör 64GB i mitt befintliga system. Ville ha rejält med minne men har ännu inte riktigt kommit igång med att använda datorn helt, trots att jag haft den i två månader. Rätt skrattretande att se hur lite av minnet som faktiskt används vid normal användning, men skönt att veta att det inte lär ta slut i första taget.
I skrivande stund används 9,7GB varav Firefox tar upp knappt 4 GB. 15% användning och 54 GB ledigt.

Är det klart hur det ligger till med ECC-stöd? Förmodar att en del av oss gärna kört ECC-minnen om möjligt och AMD har ju "bjudit" på stöd för detta innan.

Jag kör 8 GB DDR2 sedan tio år... Eller, redan då med tio minst tio [år] gammal teknik [känns det som].

Ärligt, ärligt det är väldigt sällan jag kan klaga på grund av minnena.

Jag är faktiskt långsammare ibland [själv], men när jag vill att de behövs, så, ja då vill jag ha dem.

EDIT [inom hakparentes]

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Jag kör 8 GB DD2 sedan tio år... Eller, redan då med tio minst tio gammal teknik.

Ärligt, ärligt det är väldigt sällan jag kan klaga på grund av minnena.

Jag är faktiskt lågsammare ibland, men när jag vill att de behövs, så, ja då vill jag ha dem.

8GB blir problem här, är extrem multitaskare. Körde dock 16GB fram tills i november vilket fungerat fint.

Körde även jag 8GB, Q6600 för nästan tio år sedan. 8GB var rätt mycket på den tiden med, fanns inga (iallafall billiga) 4GB-moduler att använda vid tidpunkten minns jag. Och den minnesmängden har ju stått sig bra under alla år också, är möjligen ett par enstaka spel nu som börjar tvinga upp minnesmängden något. Battlefield 1 ville, iallafall under en period efter lanseringen, gärna ha mer än 8GB för att fungera optimalt. Kanske är fixat nu dock.

Rätt härligt dock att sitta på något som är onödigt påkostat. Normalt föredrar jag att lägga pengarna på CPU och GPU men blev ändå att kosta på minnena lite denna gång. Sena upptäckter om hur snabba minnen påverkar Sandy Bridge samt bra priser på 3GHz CL15 DDR4 gjorde att det fick bli just 4x16GB DDR4 i 3000MHz och CL15.

Med mitt kommande RyZen-system så ser jag gärna 64GB ECC om ECC-stöd finns med X370. Kommer vilja köra en hel del virtualisering blandannat, så minnet kommer behövas. Tanken jag bollat med är blandannat att köra ESXi som grund och sedan köra olika virtual machines för datoranvändningen, inkl spel. Men det kanske får bli det min 6700K-plattform används till, såvida den inte säljs. Samtidigt ökar risken för problem med ESXi-lösningen men jag har varit sugen på något sådant i rätt många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du tror det inte kommer komma moderkort med 4 minneskanaler då?

Nej. HEDT-plattformen t.ex är ett sätt för Intel att mjölka ännu mer pengar från sina kunder. AM4 kommer räcka gott till Zen och förmodligen göra det lite enklare och roligare för kunder än att byta moderkort varje så kallad "generation" av Intel's processorer.

Skrivet av tellus82:

Precis jag har haft mitt P67 moderkort sedan tidigt 2011 och om intel inte fulat sig så jävuklskt med nya sockets hela tiden så skulle jag kunnat uppgradera enbart cpun och skulle troligtvis redan gjort det då man sluppit köpa allt, enbart detta gör mig till en långt mer trolig AM4 köpare än något mer från intel. Rent praktiskt hade intel kunnat köra samma socket ända upp till DDR4 bytet men då man vill sälja moderkort har man valt att låsa kunderna så hårt det bara gått, här har AMD varit duktiga och som det ser ut kommer dom fortsätta efter samma spår och det är väldigt bra. Angående PCI-E hastighet så kör jag mitt 1080 på 6 år gammal 16x pci-e 2.0 utan problem alls och det är väl ganska troligt att PCI-E 3.0 ska stå sig i 3-4år om inte betydligt mer om man kikar på utvecklingen hitintills.

Kan bara hålla med och det man har hållit på med från Intel's sida är rent vansinne. Dom förändringar dom gjort i sina socket's har definitivt inte vart en teknisk nödvändighet förutom när man gick över till DDR4 där jag kan finna mig i att man byter socket. Ang PCI-E så räcker 16x 2.0 fint:

För alla som vill ha det bekräftat så finns ett färskt test här:

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080_P...

Skrivet av Elgot:

Är det verkligen säkert?

Yes

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Det är nog lite, i alla fall lite, svettigt hos Intel nu -- för en gångs skull.

  • Mobiltelefoner har de gett upp

  • Små laptops kommer snart kunna använda ARM-processorer eftersom riktiga Windows snart kan köras på dem

  • AMD kommer ge mer konkurrens på större laptops, workstations samt speldatorer

  • AMD kommer tillbaks även på serversidan

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

Det är nog lite, i alla fall lite, svettigt hos Intel nu -- för en gångs skull.

  • Mobiltelefoner har de gett upp

  • Små laptops kommer snart kunna använda ARM-processorer eftersom riktiga Windows snart kan köras på dem

  • AMD kommer ge mer konkurrens på större laptops, workstations samt speldatorer

  • AMD kommer tillbaks även på serversidan

Instämmer, känns som många missade hur förödmjukande ARMs vinst över Intel faktiskt var. Och det är nog bara början, vilket din andra punkt hintar om. De demos som finns som visar ARM-SoC'ar köra Windows 10 med x86-stöd är riktigt imponerande. Jag hade inte trott det om någon nämnt det för säg 3 år sedan eller så. Eller 10 år sedan. Wintel-eran är definnitivit på väg mot sitt slut nu, och Intel kan troligen inte göra något åt detta. Vem vill betala för en dyr Intel-plattform när en billig ARM-plattform har mer eller mindre samma kompatibilitet, tillräcklig prestanda men kostar betydligt mindre?

Nu tror jag AMD kan få lite tuffare, de har en hel del att ta igen. Men vad vi sett av RyZen som produkt hitills är riktigt lovande, att ARM-koalitionen flåsar Intel i nacken i andra änden, Intels avsaknad av produktutveckling ger ändå lovande förutsättningar. Serversidan kan de inte annat än plocka marknadsandelar, i det sammanhanget verkar RyZen hitills vara mer eller mindre perfekt.

Ett svagare Intel är bra för hela branschen. Det möjliggör att vi kan få fart på utvecklingen igen. 2016 var i mitt tycke ett förlorat år hårdvarumässigt men 2017 ser riktigt lovande ut hitills.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog nya moderkort med nya chipset som stöjder mer än 64GB i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det kommer nog nya moderkort med nya chipset som stöjder mer än 64GB i framtiden.

Om inte jag misstar mig rejält så är det bundet till minneskontrollern. Som varit integrerad i processorn rätt länge vid det här laget. Minnesstöd har väl inte varit en chipsetfråga sedan Athlon XP?

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell:

en client behöver inte mer än 32GB.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT