Permalänk
Inaktiv

Svarva vattenblock till cpu.

Då jag kom på denna smarta iden att helt enkelt bygga vattenkylning till datorn min.

Men istället köra med en bilradiator mest för att jag kan.
Och då vill jag självklart fräsa/svarva ett eget vattenblock till cpun.

Och undrar vart man skulle kunna hitta en ritning på detta eller liknande.
För det borde väl inte vara några problem att tillverka detta själv? Jag har tillgång till alla fräsar svarar laserskärare man kan tänka sig

Sen till fråga 2 är då.
Jag borde väl kunna köra helt utan fläktar på radiatorn eftersom det vara såpass mycket "kylarvätska"?

Är helt ny inom just vattenkylning inom datorer och detta är mest en kul grej och för att lära sig Så jag tar gladeligen emot tips

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv

Det ser ju väldigt fräckt ut.

Ser ju inte så svårt ut. Är väl bara o starta fräsen och vänta?
Får googla runt lite efter nån fin ritning så jag kan gå vidare till nästa steg hehe

Permalänk
Medlem

Gör som alla andra för tio år sen ( drygt .. ).

Gör allt enligt eget huvud.

Sen är det inre mängden kylvätska som är avgörande, det är den värmeavgivande ytan. Man kan köra med en hink men vattnet blir varmare hela tiden, det går en stund.

Jag körde med ett köpt block och radiator byggd av värmepaketet från en bil, akvariepump, lite hemmagjorda prylar och fyllt med kranvatten och bilglykol. Hade olika metaller blandat men det höll några år utan problem.

Vattenkylning är ingen magi, det handlar bara om att pumpa runt värme.

När det gäller pumpvalet, skaffa en pump för konstant drift, gärna med axelfri tätning. Akvariepumpar är bra.
Jag körde med en 12V pump som var avsedd för enklare ändamål och den gick sönder under drift, vattnet kokade ur systemet och jag fick silverpastan nedsmält till metall, kylblocket missfärgades i metallen. Hade tur att allt överlevde !
Satte senare en bimetallbrytare på blocket som kapade nätaggets power good om det skulle bli igen.
På den tiden slog inte datorn ifrån om kylningen havererade.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

på fråga 2 beror det på vilka temps du är ok med, stressa cpu.n ett tag så blir vattnet ganska varmt utan några fläktar på radiatorn. Vattenmängd gör litta grann men lågvarvade tysta fläktar gör mycket mer än att ha mycket vatten i systemet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender:

Kör man med en bilradiator tänkt att kyla en bilmotor så lär temperaturen inte skena även utan fläkt, de är avsedda att avleda många kilowatt, så även passivt så borde de svälja en hel del. Men det blir säkert någon grad kallare redan med ett mycket lågt luft flöde.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Defender:

Kör man med en bilradiator tänkt att kyla en bilmotor så lär temperaturen inte skena även utan fläkt, de är avsedda att avleda många kilowatt, så även passivt så borde de svälja en hel del. Men det blir säkert någon grad kallare redan med ett mycket lågt luft flöde.

Jo givetvis, jag märker ju bara på mitt system att med 3st rads och 3st res på det så kyler det ju bättre även passivt gentemot om man kör 1 rad o 1 res. Men fläktar på radsen är fortfarande mycket bättre än mer vatten i systemet.
Jag kör även dubbla pumpar, men inte för flödets skull för det är skitsamma hur snabbt vattnet flyttar sig enligt testerna jag gjort, jag kör dubbla pumpar för ren säkerhet skull.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Detta är då min plan. (Kommer antaligen ha 2st fläktar på radiatorn som går på lågavarv för maximal kylning. Då det verkar vara det bästa)

Spelar det roll om man sätter pumpen innan eller efter själva cpu blocket?

Funderar på att köra någon custom build reservoar men det borde väl inte vara ett måste att ens ha det? ^^ Samt går det att köra glykol/vattenblandat? Eller äre speciellt i en dator?

Permalänk
Avstängd

Vad är målet med bygget? Bara tystnad eller en kul sak att göra?

Vet inte vad för material det är på en bil radiator men man ska inte blanda vissa metaller i vattenkylning sedan är bland det viktigaste när det kommer till vattenkylning just pumpen som brukar kosta en del.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Vad är målet med bygget? Bara tystnad eller en kul sak att göra?

Vet inte vad för material det är på en bil radiator men man ska inte blanda vissa metaller i vattenkylning sedan är bland det viktigaste när det kommer till vattenkylning just pumpen som brukar kosta en del.

Är väl mest en rolig grej. Ung och dum kanske andra kallar det hehe

Well jag har aldrig sett en kylare på en bil som haft problem med att det finns diverse olika metaller där iallafall. Hur mycket sämre skulle det kyla om man tex gör blocket i alu istället för koppar om nu kylaren skulle vara i alu?

Jag personligen är inte rädd för att blanda alu och koppar ^^

Permalänk
Avstängd

https://martinsliquidlab.files.wordpress.com/2012/01/copperal...

Det kan bli sådär om man blandar vissa metaller fel, en bra regel är väl att ha allt i koppar det kyler väldigt bra med och allt man köper gjort för vattenkylning till datorn är oftast i koppar.

Du borde försöka satsa på koppar om du vill ha bra resultat men är det mer en kul sak så kanske det inte spelar så stor roll.

https://www.aliexpress.com/item/cpu-water-block-use-for-intel...

Där har du annars ett ganska billigt block som ser ut att vara i aluminium.

Men menar du verkligen att du ska ha en stor radiator från en bil och hur gör du då med anslutningar till slangen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

https://martinsliquidlab.files.wordpress.com/2012/01/copperal...

Det kan bli sådär om man blandar vissa metaller fel, en bra regel är väl att ha allt i koppar det kyler väldigt bra med och allt man köper gjort för vattenkylning till datorn är oftast i koppar.

Du borde försöka satsa på koppar om du vill ha bra resultat men är det mer en kul sak så kanske det inte spelar så stor roll.

https://www.aliexpress.com/item/cpu-water-block-use-for-intel...

Där har du annars ett ganska billigt block som ser ut att vara i aluminium.

Men menar du verkligen att du ska ha en stor radiator från en bil och hur gör du då med anslutningar till slangen?

Detta ska göras riktigt för när jag väl får gjort detta så kommer det sitta där tills jag tröttnar på det

Ja tanken är att jag ska sätta valfri radiator ifrån en bil eller annat fordon på utsidan av chassit.
Ja så långt har jag inte tänkt. Men jag vet att det finns slanganslutning på en vanlig radiator så är väl inte svårare än att antingen svetsa i en plugg med valfri nippel som passar eller helt enkelt gänga dem och skruva fast ett "lock" med förborrat hål som du pluggar med en nippel ^^

Jojo att koppar leder värme bättre vet jag. Men jag har aldrig varit med att koppar och aluminum äter upp varandra så otroligt snabbt och brutalt som många på diverse datorforum gärna vill få det att låta ^^

Permalänk
Avstängd

Finns annars värmepaket i bilar de är väl gjorda av koppar och kanske inte lika klumpiga

Hur hade du tänk att göra med pump? En billig pump kan föra ganska mycket oljud.

Permalänk
Medlem

Blandar du material MÅSTE du använda något i vattnet som hindrar korrosion.

Detta gäller även bilar, glykolen behövs året runt om man inte vill ha massa problem med systemet.

Kylarglykol sköter detta med div ämnen. Fungerar utmärkt som jag skrev innan.

Reservoar med luftficka kan jag rekommendera, vattnet måste kunna ändra volym när det ökar och sjunker i temperatur. Har du ingen expansionsmån hittar vattnet ut när det blir varmare..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Blandar du material MÅSTE du använda något i vattnet som hindrar korrosion.

Detta gäller även bilar, glykolen behövs året runt om man inte vill ha massa problem med systemet.

Kylarglykol sköter detta med div ämnen. Fungerar utmärkt som jag skrev innan.

Reservoar med luftficka kan jag rekommendera, vattnet måste kunna ändra volym när det ökar och sjunker i temperatur. Har du ingen expansionsmån hittar vattnet ut när det blir varmare..

Något sånt här skulle väl fungera? ->Rad-cpu-pump-resevoar