Tips på centraliserad medialösning

Permalänk
Medlem

Tips på centraliserad medialösning

Hej!

Har länge testat olika lösningar för att få ett bra och synkroniserat system för att kolla på mitt bibliotek av videos.

De som verkar bäst är ju XBMC och PLEX. Men jag är inte helt nöjd med någon av lösningarna. Jag har möjligheten att ha en server dator men vill helst undvika att en dator står på hela dagarna när jag mest använder det några timmar på kvällarna. Men vill också kunna ha det ondemand så man slipper vänta på att datorn ska starta eller behöva stänga av den när man är klar.

Jag har en raspberry pi 2 och en chromecast som jag har tänkt att jag kanske kan använda som klienter på tvn. Jag har en dator som alltid måste stå på som går att ha som lagring men går inte att köra en plex server på av olika anledningar, den står också på en plats som inte går att koppla till tvn.

Då jag inte vill eller kan köpa mer hårdvara just nu så tänkte jag att jag listar det jag har.
Linux laptop
Windows stationär (används idag som mediadator men vill helst ha bort att den står på och drar ström i onödan)
Windows laptop (arbetsdator)
Windows stationär (arbetsdator med möjlighet att köra lagrings server)
Raspberry pi 2
Chromecast
Ipad air 2
Nexus 7 gen 2
Motorola xoom

Enheterna jag vill spela upp sakerna på är framförallt min ipad och min tv. Men även min laptop ibland och kanske telefonen. Möjligheten att kolla över internet från andra platser skulle vara en bonus men inget som jag lägger tyngd på.

Det funkar idag lite sådär med XBMC och sen lite olika appar för att se det på ipad osv, men då är inte biblioteket synkat och jag har ingen aning var jag ska fortsätta dagen efter.

Är det nån som har bra tips på lösningar som kan passa mig? Gör inget om det tar tid eller är jobbigt att få det att fungera, bara det funkar bra och finns nån typ av guide som jag kan följa. Helst gratis också då det inte är prio att slänga pengar på det här i dagsläget. Gärna strömsnålt så man inte eldar upp pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av virre567:

Hej!

.....

Är det nån som har bra tips på lösningar som kan passa mig? Gör inget om det tar tid eller är jobbigt att få det att fungera, bara det funkar bra och finns nån typ av guide som jag kan följa. Helst gratis också då det inte är prio att slänga pengar på det här i dagsläget. Gärna strömsnålt så man inte eldar upp pengarna.

Själv så kör jag Emby-Server på min lilla hemmaserver/NAS. Servern kan då spela upp mina mediafiler på telefonen eller iPaden via klientappar till respektive enhet. Till TVn har jag en Intel NUC som kör Kodi (f.d. XBMC) men som använder ett Emby-addon som gör att servern sköter hela bibliotekshanteringen. Då slipper jag att ställa in biblioteket i Kodi (som är ganska bökigt om du frågar mig) samtidigt som jag kan använda dess mediaspelare.

Emby och Plex är mer eller mindre ganska lika produkter.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Själv så kör jag Emby-Server på min lilla hemmaserver/NAS. Servern kan då spela upp mina mediafiler på telefonen eller iPaden via klientappar till respektive enhet. Till TVn har jag en Intel NUC som kör Kodi (f.d. XBMC) men som använder ett Emby-addon som gör att servern sköter hela bibliotekshanteringen. Då slipper jag att ställa in biblioteket i Kodi (som är ganska bökigt om du frågar mig) samtidigt som jag kan använda dess mediaspelare.

Emby och Plex är mer eller mindre ganska lika produkter.

Tack för det tipset! Får börja kolla på om man kan få tillåtelse att installera en server app på "nasen"... Verkar vara enda lösningen för att få till det. Bör väl inte ta så mycket resurser, är dessutom mest surf som den datorn används till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av virre567:

Tack för det tipset! Får börja kolla på om man kan få tillåtelse att installera en server app på "nasen"... Verkar vara enda lösningen för att få till det. Bör väl inte ta så mycket resurser, är dessutom mest surf som den datorn används till.

Annars så kan du ju alltid köpa en dedikerad NAS. Ifall du gör så bör du ha i åtanke att alla NASar inte klarar av att omkoda filmerna, vilket gör att större delen av belastningen hamnar på klienterna istället för servern.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."