Datorn dog precis, bryter strömmen efter 3-6 sekunder

Permalänk
Medlem

Datorn dog precis, bryter strömmen efter 3-6 sekunder

Min dator i signaturen nedan bröt strömmen när jag stängde av spelet Rust efter en ca 2-3 timmar lång session. Nu när jag försökt starta den 2 gånger efter en liten stunds vila bryter den strömmen efter ca 3-6 sekunder utan att ge en felkod eller liknande. Alla fläktar osv. verkar gå igång som det brukar och inget luktar bränt.

Tror ni nätagget slår ifrån då den har gett upp eller vad ska jag ta mig till med nu när det ska felsökas? Det är min enda dator så jag har inte direkt någon annan hårdvara att byta ut med vid felsökning mer än grafikkortet vilket jag har svårt att tro är orsaken. Ska jag testa starta den fler gånger när jag kopplar bort kringutrustning osv. eller är risken för stor att göra sönder datorn ytterligare?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Dra först ur strömkabeln till datorn så nätagget inte fördelar ström till moderkortet.
Testa rensa CMOS genom att ta bort batteriet från moderkortet i några minuter.
Sätt tillbaka batteriet o testa om det funkat nu.
Om inte så får du nog testa att plocka bort tex grafikkort för att eliminera dem.
Kan ju vara nätagg eller moderkort som är trasigt och då kommer det inte fixa sig oavsett vad du kopplar bort för grejer
Får testa dig fram helt enkelt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

Testa det som @SpeedRebirth sa. För mig så gjorde jag samma sak Rensade CMOS men det funkade inte. Så tillslut så tog jag ur batteriet och kopplade bort alla kablar så PSUn inte hade någon kabel inkopplad alls. Väntade cirka 10 minuter, kopplade in allt igen + batteriet så funka det.

Permalänk
Medlem

Jag stängde av nätagget med brytarknappen, höll in powerknappen någon minut, kopplade ur i stort sett alla kablar, satte igång nätagget och testade sedan att starta datorn. Datorn startade fint, sedan kopplade jag in allting igen och just nu fungerar den bra.

Var det bara en spärr som råkade triggas utav nätagget och behövde en reset kanske eller är det så att jag kringgått en viktig spärr som skyddade min dator från farlig ström?

Vad tror ni var felet?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justin91:

Jag stängde av nätagget med brytarknappen, höll in powerknappen någon minut, kopplade ur i stort sett alla kablar, satte igång nätagget och testade sedan att starta datorn. Datorn startade fint, sedan kopplade jag in allting igen och just nu fungerar den bra.

Var det bara en spärr som råkade triggas utav nätagget och behövde en reset kanske eller är det så att jag kringgått en viktig spärr som skyddade min dator från farlig ström?

Vad tror ni var felet?

För mig så brukar det vara överclocknings fel. Hände mig när 2500k'n var klockad till 5,0Ghz så slockna den efter 1 månads stabilitet, ville inte boota upp osv. Gjorde random restarts osv. Nu är den dock stabil igen på 5,0Ghz.

Sånt fel händer ibland och jag vet inte varför direkt men en hård-reset vill den nog ha