Permalänk
Medlem

Begränsat internet med ethernet!

Tjena!
Idag när man jag spelade så började de plötsligt stå begränsat på ethernet ikonen. Så klart får jag ingen anslutning, men andra enheter funkar finfint. Det är Tele2 Router. Nån som vet vad felet är?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av C0zmoz:

Tjena!
Idag när man jag spelade så började de plötsligt stå begränsat på ethernet ikonen. Så klart får jag ingen anslutning, men andra enheter funkar finfint. Det är Tele2 Router. Nån som vet vad felet är?

Som du beskriver är det troligen nått med datorn eller kabeln, har du provat att starta om datorn, inte stänga av utan välj starta om, det kom en bugg i win 10 för en dryg månad sedan som kan göra att förbindelsen bryts och det kräver att man väljer starta om i stället för att man stänger av datorn i startmenyn för att få igång nätverket igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Funkade inte att starta om... Har aldrig hänt förut. Skumt. Det ståratt den saknar giltig ip konfiguration.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av C0zmoz:

@mrqaffe: Funkade inte att starta om... Har aldrig hänt förut. Skumt. Det ståratt den saknar giltig ip konfiguration.

Felmeddelandet är ett "allmänt fel på nätverket" meddelande, har du fått någon uppdatering nyligen ? (Du kan i så fall prova systemåterställning och backa den.)
Har du startat om routern ? Har du provat ansluta en annan dator via samma kabel för att testa kabeln ? Kan du prova via en annan kabel du vet fungerar ?
Har du provat ominstallera nätverksdrivrutinerna och ev säkerhetsprogram ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har du startat om routern också?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

har du startat om routern också?

Ja, typ 4 gånger.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det blir begränsat på andra datorm också. Allt började imorse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0zmoz:

@mrqaffe: Det blir begränsat på andra datorm också. Allt började imorse.

Skulle kontakta Tele2, om det är de du har. Det låter som om du har mobilt internet. Det är inte så att du gått över gränsen för din datamängd för månaden?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av C0zmoz:

@mrqaffe: Det blir begränsat på andra datorm också. Allt började imorse.

Men du har internet åtkomst på nån annan pryl via samm anslutning ?
Då är det routern eller kabeln som strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@jnsson: Det funkar på iPads och sådant. ://. Så är inte det.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kanske ska testa att uppdatera routern? Vet inte, har ju aldrig hänt. Och har ju inte tuggat på kabeln heller hehe.

Permalänk
Medlem

Ring kundtjänsten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av C0zmoz:

@mrqaffe: Kanske ska testa att uppdatera routern? Vet inte, har ju aldrig hänt. Och har ju inte tuggat på kabeln heller hehe.

Du kan ju börja med att resetta routern och prova via en annan kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju börja med att resetta routern och prova via en annan kabel.

Har bara en. Där är problemet. :/. Köptes in i december.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var så simpelt som att resetta routern. Tack alla som hjälpte till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av C0zmoz:

Det var så simpelt som att resetta routern. Tack alla som hjälpte till!

Ok, bra att det hoppade igång, du kan ändå kolla om det finns nån firmwareuppdatering till den för det kanske förhindrar att det händer igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.