HTC Vive - mina första intryck, både bra och dåliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

Hur är utbudet med spel till barn i typ ~9års ålder?

Finns det "sitt ner och spela" spel till vive (likn chronos till OR)eller är det bara stå upp som gäller?
/f

Barn ska väl egentligen inte använda VR av en hel drös olika anledningar.
Sony har "12-årsgräns" på Playstation VR, HTC säger att det inte är för barn etc.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolflakes:

Är HTC Vive svaret för mig på att hitta nya typer av spel?

Satt nyss, uttråkad och skummade igenom vad det fanns för nya (vanliga) spel och kommande spel. Känns som att man känner igen alla spel fastän man inte spelat dom. Man vet redan hur de kommer att vara.

Därför sitter jag och funderar på HTC Vive. Med VR förändras spelupplevelsen totalt och sättet man spelar. Jag har bara provat en video-demo i Occulus VR där man bara kunde vrida på huvudet. Väldigt häftig känsla. Hur är det att spela med VR? Tycker ni det fungerar bra eller är pinnarna "värdelösa"? Tex. med Nintendo Wii förväntade man sig att man skulle kunna göra avancerade rörelser men det var ju ganska simpelt...

HTC Vives tracking är ca tusen ggr bättre än wii motes, du kan i princip göra finmotorikgrejer med dem. För mig är room scale minst 50 procent av upplevelsen och de andra 50 field of view och 3D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Ah det är det jag menar med eagleview..
Jo det funkar bra! Fast det är ju häftigare utan, synd man inte pallar

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan dra ner styrkan allt eftersom och en vacker dag står du där utan svarta sorgenkanter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

HTC Vives tracking är ca tusen ggr bättre än wii motes, du kan i princip göra finmotorikgrejer med dem. För mig är room scale minst 50 procent av upplevelsen och de andra 50 field of view och 3D

Skickades från m.sweclockers.com

Ok spännande! Låter som det fungerar hyfsat ändå. Kanske blir ett köp under våren

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Är Vive trådlös, är sladden som går från headsettet bara en laddkabel man kan plugga ur om så önskas?

Permalänk
Medlem

@Megacrash: Nej den är inte trådlös by default. Finns tillbehör som gör den trådlös.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

I morgon kommer några vänner och vi ska öla o köra Vive tänkte jag. Tänkte ställa datorn i vardagsrummet då för det blir roligare med en stor tv. Men kom på ett problem, mitt grafikkort har endast 3 DP 1HDMI 1 DVI. Tvn körs via HDMI och även viven körs på HDMI eftersom pascal inte rekommenderas med Displayport och Vive. Men mitt moderkort har bland annat en HDMI. Är det någon som testat att koppla in en HTC vive på grafikkort och tv/skärm på intel integrerad grafik. Fattar datorn och kör spelet på Nvidia GPUn eller ber jag bara om problem? (Ska självklart testa senare i kväll men vore intressant att veta om någon testat)

(Komponenter cpu I7 6700 GPU GTX 1060 6GB palit dual moderkort Asrock h110m itxAC http://www.asrock.com/mb/Intel/H110M-ITXac/ )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

DP fungerar fint med pascal, min vive funkar inte med hdmi (troligen nåt fel på lilla lådan) så har alltid kört DP, var väl bara första månaden efter lansering av pascal de hade problem, är patchat sedan läääänge

Permalänk
Skrivet av Klubba:

DP fungerar fint med pascal, min vive funkar inte med hdmi (troligen nåt fel på lilla lådan) så har alltid kört DP, var väl bara första månaden efter lansering av pascal de hade problem, är patchat sedan läääänge

Okej då skaffar jag en mini displayport kabel om det inte fungerar att köra via moderkortets HDMI.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är någon svensk butik som kommer sälja den nya headstrapen vid officiell release?
Kan vara kul att åka och köpa den i butik istället för att beställa och behöva vänta på posten.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite om setupen på HTC Vive. Måste sensorerna vara ovanför huvudhöjd för att fungera? Blir ganska bökigt för min del om de måste upp på den höjden.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolflakes:

Jag har läst lite om setupen på HTC Vive. Måste sensorerna vara ovanför huvudhöjd för att fungera? Blir ganska bökigt för min del om de måste upp på den höjden.

Nej, de måste de inte.

De måste bara sitta så att kontrollerna och headsetet alltid kan se minst en av sensorerna (som egentligen är fyrar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Jag har läst lite om setupen på HTC Vive. Måste sensorerna vara ovanför huvudhöjd för att fungera? Blir ganska bökigt för min del om de måste upp på den höjden.

Fungerar helt utmärkt om du tom ställer dom på golvet.

Anledningen att de rekommenderas att sättas uppe i taken är så att de syns får flest möjliga vinklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Fungerar helt utmärkt om du tom ställer dom på golvet.

Anledningen att de rekommenderas att sättas uppe i taken är så att de syns får flest möjliga vinklar

Ja det verkar så. Såg ett youtube klipp där de provade detta. Någon tog att den troliga anledningen att de har satt riktmåttet på 2 meters höjd är att andra människor som rör sig i rummet stör signalerna mindre då. Det låter rimligt.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Jag har flyttat och har nu ett stort fönster som täcker ena sidan av min spelarea. Nu får jag flygande kontrollers och skitdålig tracking. ÄR det reflexer från glaset i föntret eller ska jag leta andra orsaker?

Jag ska fixa mörkläggning är tanken

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Jag har flyttat och har nu ett stort fönster som täcker ena sidan av min spelarea. Nu får jag flygande kontrollers och skitdålig tracking. ÄR det reflexer från glaset i föntret eller ska jag leta andra orsaker?

Jag ska fixa mörkläggning är tanken

Börja med att hänga ett lakan över fönstret så upptäcker du om det är fönstret skapar problem. Själv har jag ett stort fönster och även skåp med glasrutor ( http://www.ikea.com/PIAimages/0137910_PE296722_S5.JPG ) Har inte upplevt att det blir problem vid dessa dock.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Skumt förstår inte riktigt vad annat det kan vara. Får föröska täcka över det eller vänta till frugan fått rumpan ur och skaffat gardiner

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Skumt förstår inte riktigt vad annat det kan vara. Får föröska täckla över det eller vänta till frugan fått rumpan ur och skaffat gardiner

Inga uppdateringar eller så att lägga in i dina enheter?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Har inte orkat uppdatera firmwaren i basstatioenrna på ett tag, men ingen skillnad mot gamla bostaden på den fronten

Visa signatur
Permalänk

@CyberVillain Blev det bättre med lakan över fönster?

Har funderat på att skaffa fler "muffar" eller vad den utbytbara skumgummi biten kallas dels då jag slarvarde bort ena i flytten och dels för att det är trevligt att ha olika när man har gäster. Vilka rekommenderas? Och Vilka material är bäst? Går de köra i tvättmaskin?

Tänkte skaffa 2 eller 3st. Ska köras med HTC vive.

Hittade denna sidan https://vrcover.com och där har de ju flera olika varianter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

@CyberVillain Blev det bättre med lakan över fönster?

Har funderat på att skaffa fler "muffar" eller vad den utbytbara skumgummi biten kallas dels då jag slarvarde bort ena i flytten och dels för att det är trevligt att ha olika när man har gäster. Vilka rekommenderas? Och Vilka material är bäst? Går de köra i tvättmaskin?

Tänkte skaffa 2 eller 3st. Ska köras med HTC vive.

Hittade denna sidan https://vrcover.com och där har de ju flera olika varianter.

Yepp, blev precis som vanligt då, så garanterat reflektioner från fönstret

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Skumt förstår inte riktigt vad annat det kan vara. Får föröska täcka över det eller vänta till frugan fått rumpan ur och skaffat gardiner

Måste vara första gången en karl önskat gardiner från sin fru....

Permalänk
Avstängd

Haha Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur