Fetare speldator med ordentlig budget

Permalänk
Medlem

Fetare speldator med ordentlig budget

Hej hopp!

Jag är ute efter att bygga ihop en fetare speldator som ska räcka ett antal år framöver och tar tacksamt emot tips.

Jag skulle gärna ha en så tyst maskin som möjligt, med WiFi och som sagt är redigt snabb.

Detta är vad jag tänkt:
Processor: Intel Core i7-7700K
Grafikkort: GeForce GTX 1080
Moderkort: Asus Strix Z270G Gaming - ATX / Z270
CPU-fläkt: Noctua NH-D15 CPU Kylare
Chassi: Fractal Design Define R5
HDD: SSD-diskar
RAM: Runt 32 GB

Frågor: Hur stort nätagg behöver jag? Räcker 750W? Är 32 GB onödigt mycket eller vill man ha ännu mer? Kommer den vara tyst nog?

Har jag tänkt fel någonstans är väl min fråga.

Summa summarum är planen att landa på 25-30kkr för bara maskinen.

Tack för tips!

/Erik

Permalänk

32 gig RAM är lite mycket skulle jag säga, starta med 16 så kan du lätt uppgradera senare. 750W kommer du att klara dig med, då kan du överklocka GPUn också. Ta och investera i ett par fina fläktar också så har du en fin rigg!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Om pengar inte är något problem så kör med 32GB.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Några tips om hur man gör maskinen så tyst som möjligt. Mina idéer är SSD och tysta fläktar. Något annat man bör tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBerken:

Tack för svaren.

Några tips om hur man gör maskinen så tyst som möjligt. Mina idéer är SSD och tysta fläktar. Något annat man bör tänka på?

Om ljudnivån är högsta prioritet så är det ett komplett vattenkylningsystem som gäller. Problemet är att det kostar flera tusenlappar extra, kräver underhåll, är krångligt att installera och om det av någon anledning läcker kan det förstöra dyra komponenter.

Men ja, med SSD och tysta fläktar kommer du väldigt långt och vid normal användning kommer din dator vara i stort sett knäpptyst. Däremot kommer du aldrig få en tyst dator när du t.ex. spelar eller på annat sätt anstränger den hårt. Främst är det kylningen till GPU:n som låter som en jävla jetmotor. För de flesta av oss är det däremot sällan ett problem eftersom de flesta använder hörlurar vid spelande.

En annan viktig sak är att när du väl byggt ihop datorn så bör du göra en egen "fläktkurva" för att undvika att fläktarna låter en massa i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om ljudnivån är högsta prioritet så är det ett komplett vattenkylningsystem som gäller. Problemet är att det kostar flera tusenlappar extra, kräver underhåll, är krångligt att installera och om det av någon anledning läcker kan det förstöra dyra komponenter.

Men ja, med SSD och tysta fläktar kommer du väldigt långt och vid normal användning kommer din dator vara i stort sett knäpptyst. Däremot kommer du aldrig få en tyst dator när du t.ex. spelar eller på annat sätt anstränger den hårt. Främst är det kylningen till GPU:n som låter som en jävla jetmotor. För de flesta av oss är det däremot sällan ett problem eftersom de flesta använder hörlurar vid spelande.

En annan viktig sak är att när du väl byggt ihop datorn så bör du göra en egen "fläktkurva" för att undvika att fläktarna låter en massa i onödan.

Tack för svaret. Ja vattenkylning känns overkill. En fläktkurva alltså? Googleing...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

1080 ti kommer väll snart om det är något intressant?