Permalänk
Medlem

mITX för spel - 13000kr

Hej! Köpte precis själv en mITX och fick på köpet en bror som också blev sugen. Han har satt budget på 13k, behöver endast datorn och spelar mestadels Battlefield 1, CS:GO och Football manager.

Vi snickrade ihop ett - vad jag tror är ett väldigt prisvärt och färdigbyggt paket inkl. OS från komplett för exakt 13k. Man kan också välja 7600k istället för samma pris men då måste man väl också byta moderkort också för att kunna klocka?

Om han inte tänkt klocka - hade ni valt i7 7700 eller i5 7600k?

Fractal Design Node 304 Mini-ITX Svart
Corsair CX550M, 550W PSU
Intel Core i7-7700 Kaby Lake Processor
akasa CPU Cooler AK-959CU
MSI B250I Gaming Pro AC, Socket-1151 inkl Wi-fi
Crucial DDR4 2400MHz 16GB
EVGA GeForce GTX 1060 3GB SC Gaming
Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
MS COA Win 10 Home Nordic

Permalänk
Medlem

Tvivlar att du får särskilt mycket mer ut från i7:an om din brorsa ändå är nöjd med 60+fps och inte absolut vill klämma ut ett par extra fps för 1000kr mer. Kolla in GamerNexus CPU-bench på Battlefield 1 här. Antar att han ska spela i 1080p? Sedan skulle jag kolla in RX 480 4GB också ist för 1060 3GB. 1060:ns lägre variant bumpar inte bara ner VRAM som på 480:t utan ändrar även andra specs såsom lägre CUDA-cores etc. 480:n ligger även inom samma prisnivå som 1060:n såsom XFX 480 4GB.

Någon särskild anledning till att du valde just den där CPU-kylaren? Aldrig hört talas om den förut och hade svårt att hitta reviews. Vad är höjdkravet för chassit? Andra lågprofilkylare jag hört bra om är bl. a Cryorig C7 och Noctua NH-L9i . Om du köper en icke-K CPU så kan du ju även spara in på kostnaden och köra stock-kylare. Det behövs inte mer om du inte ska överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Tvivlar att du får särskilt mycket mer ut från i7:an om din brorsa ändå är nöjd med 60+fps och inte absolut vill klämma ut ett par extra fps för 1000kr mer. KOlla in GamerNexus CPU-bench på Battlefield 1 här. Antar att han ska spela i 1080p? Sedan skulle jag kolla in RX 480 4GB också ist för 1060 3GB. 1060:ns lägre variant bumpar inte bara ner VRAM som på 480:t utan ändrar även andra specs såsom lägre CUDA-cores etc. 480:n ligger även inom samma prisnivå som 1060:n såsom XFX 480 4GB.

Någon särskild anledning till att du valde just den där CPU-kylaren? Aldrig hört talas om den förut och hade svårt att hitta reviews. Vad är höjdkravet för chassit? Andra lågprofilkylare jag hört bra om är bl. a Cryorig C7 och Noctua NH-L9i .

Det är en ganska dålig CPU-kylare. Ungefär likvärdig Intels stock-kylare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Node 304 fixar väl CPU-kylare upp till 165 mm? Någon speciell anledning att köra lågprofil?

Dunka in en Hyper 212 Evo, be quiet! Pure Rock eller DH-15 istället

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Det är för att det är ett färdigt paket från Komplett. Väljer han 7600k istället spar han bara 70kr..
Angående kylare kunde man bara välja på typ fem stycken.

RX480 famns dessvärre ej att välja. RX470 fanns i rullgardinslistan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mau5ista:

Det är för att det är ett färdigt paket från Komplett. Väljer han 7600k istället spar han bara 70kr..
Angående kylare kunde man bara välja på typ fem stycken.

RX480 famns dessvärre ej att välja. RX470 fanns i rullgardinslistan.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, läste inte ordentligt, såg inte att det gällde ett färdigbyggt paket. Länka gärna. Som du säger så kan man inte överklocka på ett B250 chipset så sämst att Komplett erbjuder det med en K-modell. Vet inte om du sett men Komplett har även ett paket för 13k som inkluderar ett 1060 6GB och 512GB Samsung SSD, haken är att det är ett ATX ist för mITX.