Hur skall man planera/resonera mellan DP och HDMI mellan comp och skärm ?

Permalänk

Hur skall man planera/resonera mellan DP och HDMI mellan comp och skärm ?

Hej

Har idag gammalt nvidia titan (gk110) kommer att byta till 1080/2080 Ti eller Volta ( beror på när de släpps)

Skärm idag Predator 28" g-sync 4k 60Hz kommer (om jag vinner lite stålar typ byta te 28" 4k 144hz när de släpps beror även på ovan släpp också.
Frågan är vilken kabel typ som ger bäst överföring DP eller HDMI . Kabeln måste vara 2m lång om det skulle spela roll.
Någon som kan lite mer kan kanske ge mig några pekpinnar :=)

Permalänk
Medlem

Beroende versionen tar ju inte HDMI över 60hz. Så om du tänker på 144hz skärm skulle jag säga DP.

Permalänk
Medlem

Den senaste generationen grafikkort har HDMI 2.0 samt DisplayPort 1.4. HDMI 2.0 klarar precis 4K@60Hz, medan DP 1.4 klarar 4K@144Hz med Display Stream Compression (och 4K@120Hz utan komprimering).

HDMI 2.1 som precis släppts och inte finns på några grafikkort ännu har tillräckligt med bandbredd för att klara av 4K@144Hz. Men HDMI har alltid varit mer riktat mot TV-apparater, och få datorskärmar klarar mer än 60Hz via HDMI i dagsläget även om HDMI klarar mer.

Så i dagsläget ser det ut som att DP 1.4 är det troligaste sättet man kan få ut 4K@144Hz, men då måste man som sagt använda komprimering. Hur mycket det försämrar bildkvalitén har jag däremot ingen aning om.

Permalänk

@perost: Tack prexis fått alla bra svar på min fråga