Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nu är det fixat. Och bilderna med instruktioner fungerar nu.
Fick göra nya, hittade inte dom gamla.

Tack! Fick tummarna ur baken igår för att fixa detta! Funkar klockrent nu!

Skrivet av d0tt:

@Nehemja: Om du har ställt in VLAN ID 243 på port4 så fungerar nog bara iptv via den porten, även om du kopplar en switch i porten. Du bör flytta switchen till en annan port i routern så bara tv-boxen går via port4.

Exakt så är det. Enbart IPTV via port 4 kommer funka. Fick dra lite ny kablar igår för att få det att funka som innan. Men lätt värt det för att slippa telias router!

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående asus routers. Istället för att skapa en onödig tråd vilket jag tycker är väldigt dumt som dom flesta inte verka tycka så skriver jag min fråga här istället:

Har en Asus n56u router och undrar vilka fördelar jag får om jag installerar ex merlin eller padavan? Får jag bättre hastighet eller är det bara nya funktioner jag får? Ska tilllägga att jag gör inget avancerat med mig nätverk här hemma utan kör mest kodi och nya shield tv

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk

Tänkte köpa mig en asus router och göra mig av med min nuvarande technicolor från Telia.
Har givetvis Telia tv och undrar om nån kan tipsa om en bra router?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Det man nu frågar sig och blir irriterad över, varför kunde inte Telia bara ha gjort det hela som så att deras IPTV-box bara går över det "vanliga" internettet? Tröttsamt..

Ptja, Alla IPTV leverantörer använde Multicast för att leverera TV och det går inte att köra på Internet. Om det hade gått hade du fått betala för att Telia ska leverera TV på din Internettjänst, därmed "betala" två ggr.

Permalänk

Hej

Fungerar för mig med följande inställningar:
Välj ISP-profil: Man inställn.
Internet: VID: BLANK PRIO: 0
Lan port 4: VID: 243 PRIO: 0
Lan port 3: VID: BLANK PRIO:0

Kör en ASUS RT-AC66U Fast programvaruversion:3.0.0.4.380_4180
Bor i Stenungsund, Västra götalands län och kör med TELIA fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Ptja, Alla IPTV leverantörer använde Multicast för att leverera TV och det går inte att köra på Internet. Om det hade gått hade du fått betala för att Telia ska leverera TV på din Internettjänst, därmed "betala" två ggr.

Netflix, HBO, SVT play... fungerar alldeles utmärkt.
Men jag köper att det är två olika sätt att leverera på.

Telia har ju även sin streamapp play+, men den funkar inte på grundutbudet vi har med i hyran, utan för stt få access till appen måste man minst köpa ett kanalpaket från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Ptja, Alla IPTV leverantörer använde Multicast för att leverera TV och det går inte att köra på Internet. Om det hade gått hade du fått betala för att Telia ska leverera TV på din Internettjänst, därmed "betala" två ggr.

Det går utmärkt att köra multicast på Internet.
Faktum är att Telias TV går över Internet, i alla fall över delar av Internet.

Jag har, från en PC ansluten till Internet, lyckats pinga min STB.
En STB som kopplas in bryggat (t.ex som tråden beskriver) får en vanlig globalt routad ip-adress som är nåbar från Internet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Netflix, HBO, SVT play... fungerar alldeles utmärkt.
Men jag köper att det är två olika sätt att leverera på.

Telia har ju även sin streamapp play+, men den funkar inte på grundutbudet vi har med i hyran, utan för stt få access till appen måste man minst köpa ett kanalpaket från dom.

Nej det räcker att ha bredband hos Telia så kan du se SVT, TV4, TNT och Axess via Play+ men har du ett kanalpaket så får du alla kanaler i paketet utöver det fria grundutbudet. Det går också att hyra film utan abonnemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av madtop:

Det går utmärkt att köra multicast på Internet.
Faktum är att Telias TV går över Internet, i alla fall över delar av Internet.

Jag har, från en PC ansluten till Internet, lyckats pinga min STB.
En STB som kopplas in bryggat (t.ex som tråden beskriver) får en vanlig globalt routad ip-adress som är nåbar från Internet.

Fast om du pingar använder du Unicast, inte Multicast..

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Fast om du pingar använder du Unicast, inte Multicast..

Absolut, men pingen bevisar att min PC når min STB. Dvs det finns routing mellan dem, de sitter båda på internet.

Men grundfrågan var om det går att skicka multicast på "internet" och det är inga problem så länge det handlar om ett AS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av madtop:

Absolut, men pingen bevisar att min PC når min STB. Dvs det finns routing mellan dem, de sitter båda på internet.

Men grundfrågan var om det går att skicka multicast på "internet" och det är inga problem så länge det handlar om ett AS.

Visst är det så, de verkar slösa en publik Unicast IPv4 adress, antar att det beror på att din STB också behöver komma åt internet, för om den exempelvis har Appar, Netfix mm.

Däremot är det en Multicast IP adress som används för att nå IPTV tjänsterna, och dessa ligger inte på Internet (Jag har levererat rätt många kanaler till olika IP leverantörer och det görs INTE via Internet)

Nej multicast fungerar inte "inom ett AS" som default, du måste sätta upp multicast routing, behöver inte vara via BGP.

Permalänk
Medlem

Helt fel tråd att fråga i MEN finns det någon liknande lösning till Netgear?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emtek:

Helt fel tråd att fråga i MEN finns det någon liknande lösning till Netgear?

Lösningen är densamma men hur du konfar en Netgear lär se annorlunda ut, nån kanske kan göra en guide för dem om det är själva guiden du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ser nog ut så här efter att ha snabbgooglat på "netgear iptv"....

https://kb.netgear.com/29911/Configuring-VLAN-IPTV-setup-on-y...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Ser nog ut så här efter att ha snabbgooglat på "netgear iptv"....

https://kb.netgear.com/29911/Configuring-VLAN-IPTV-setup-on-y...

Haha ja ibland skriver man här innan man tänkt klart :I
Fick upp samma resultat när jag googlade 1 min efter jag skrev mitt förra inlägg. Ska testa det när jag kommer hem

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Däremot är det en Multicast IP adress som används för att nå IPTV tjänsterna, och dessa ligger inte på Internet (Jag har levererat rätt många kanaler till olika IP leverantörer och det görs INTE via Internet)

Nej multicast fungerar inte "inom ett AS" som default, du måste sätta upp multicast routing, behöver inte vara via BGP.

Vem har pratat om att det funkar "default"? Självklart måste du konfigurera bla PIM och IGMP i dina routrar.

Och nej, du använder inte en "Multicast IP" för att nå tjänsterna, du använder din helt vanliga ip-adress för att skicka en igmp-join. Däremot så skickas strömmarna med en dst-ip som är en "Multicast IP".

Och nej, en "Multicast IP" ligger inte globala routing-tabellen men det behövs inte heller. Multicast använder sig inte av den vanliga RIB:en utan forwarding sker i stället mha MFIB/MRIB som byggs av PIM (om man kör sparse mode).

Och jo, det är inga som helst problem att skicka multicast över Internet, jag har gjort det i mer än 20 år.

Nyckelfrågan är för mig är om du på en dator som är ansluten till internet kan ta emot multicast (läs IPTV). Och svaret på den frågan är ett tveklöst ja.

Men nu skiter vi i detta, både du och jag är off-topic.

Permalänk
Medlem

@Emtek: Fungerar inte på deras Nighthawk X6. Så fort du lägger in ett VLan ID för TV 845 t.ex. så lägger den automatiskt till VLan 10 på internet vilket inte går att sätta lägre. Eller så är jag bara trög och inte hittade rätt inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det räcker att ha bredband hos Telia så kan du se SVT, TV4, TNT och Axess via Play+ men har du ett kanalpaket så får du alla kanaler i paketet utöver det fria grundutbudet. Det går också att hyra film utan abonnemang.

Det hade du helt rätt i, tack!
Varken jag eller kundtjönst lyckades lösa detta i höstas, men nu när jag klickade runt igen visade det sig att man måste lägga en beställning på 0:- paketet.
Fantastiskt stt inte ens deras egna kundtjänst kunde svara på detta. Men det kanske är nytt?
Satt och klockade runt rätt mycket i höstas men lyckades alltså helt och hållet missa detta.

Även dåligt att appen / webtjänsten inte upplyser om att det är ett separat konto och inte mina sidor loginet som ska användas.
(Dvs när jag förgäves försökt logga in så kunde den ju sagt att man måste "köpa" en tjänst för 0:- samt få ett separat login). Antar att det är såhär pga videobutiken som säkert hamnar på ens faktura...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av madtop:

Men nu skiter vi i detta, både du och jag är off-topic.

Tror nog en moderator kan fatta det beslutet bäst. Eller handlar det om att någon måste få sista ordet?

Skrivet av madtop:

Vem har pratat om att det funkar "default"? Självklart måste du konfigurera bla PIM och IGMP i dina routrar.

Min poäng är att väldigt få har satt upp peering med multicast, vilket nog är en förutsättning för att man kan säga att det fungerar på Internet.

Skrivet av madtop:

Och jo, det är inga som helst problem att skicka multicast över Internet, jag har gjort det i mer än 20 år.

Vart har du skickat den trafiken? Bara nyfiken

Skrivet av madtop:

Nyckelfrågan är för mig är om du på en dator som är ansluten till internet kan ta emot multicast (läs IPTV). Och svaret på den frågan är ett tveklöst ja.

Ge mig en multicast adress då så kan jag testa att joina. Helst en MPEG-TS ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Helt fel tråd att fråga i MEN finns det någon liknande lösning till Netgear?

Skrivet av Danzle:

@Emtek: Fungerar inte på deras Nighthawk X6. Så fort du lägger in ett VLan ID för TV 845 t.ex. så lägger den automatiskt till VLan 10 på internet vilket inte går att sätta lägre. Eller så är jag bara trög och inte hittade rätt inställningar.

Fått det fungera på min R7000, men internet försvann i stället, trots jag taga en port. Sen har jag inte försökt mer (provade i för sig när det var rätt nytt).

Så verkar ju gå, men funktionen var inte så färdig tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emtek:

Haha ja ibland skriver man här innan man tänkt klart :I
Fick upp samma resultat när jag googlade 1 min efter jag skrev mitt förra inlägg. Ska testa det när jag kommer hem

Ok, kollade lite mer för det kan var bra att veta...

https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/IPTV-...

Snubben som skriver är från Sverige och IGMP-proxyn måste då vara konfigurerad.

Sen verkade det som hans box inte var uppdaterad, oklar beskrivet.... troligen gammalt firmware.

EDIT sen det här med senaste firmware i routern som jag kliat mig i skallen angående hur så många har "noll-koll" på....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

@Emtek: Fungerar inte på deras Nighthawk X6. Så fort du lägger in ett VLan ID för TV 845 t.ex. så lägger den automatiskt till VLan 10 på internet vilket inte går att sätta lägre. Eller så är jag bara trög och inte hittade rätt inställningar.

Skrivet av Broken-arrow:

Fått det fungera på min R7000, men internet försvann i stället, trots jag taga en port. Sen har jag inte försökt mer (provade i för sig när det var rätt nytt).

Så verkar ju gå, men funktionen var inte så färdig tyvärr.

Skrivet av plunn:

Ok, kollade lite mer för det kan var bra att veta...

https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/IPTV-...

Snubben som skriver är från Sverige och IGMP-proxyn måste då vara konfigurerad.

Sen verkade det som hans box inte var uppdaterad, oklar beskrivet.... troligen gammalt firmware.

EDIT sen det här med senaste firmware i routern som jag kliat mig i skallen angående hur så många har "noll-koll" på....

Ja testade att sätta VLAN men då försvann mitt internet och tvn funkade inte heller.
Vet inte riktigt vad man ska sätta för VLAN. Har försökt höra med IP only, Bahnhof, Zitius och Viasat men inte en jävel vet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Emtek: Tja, tråden är ju specifik för Telia så då är det VID 845 eller 243. Men som jag skrev, om dom inte gjort någon firmware uppdatering så kommer internet att läggas på VID 10 så fort du lägger in en tagg för IPTV. Internet ska inte ha en VID tagg alltså kan du få TV att funka men internet lägger av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Vet inte riktigt vad man ska sätta för VLAN. Har försökt höra med IP only, Bahnhof, Zitius och Viasat men inte en jävel vet.

Om du har en mediaomvandlare/tjänstfördelare med olika portar för olika tjänster så är det inte relevant eftersom portarna skall vara icke-taggade vlan. Så om du av någon anledning vill köra vlan så kan du köra i princip vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

@Emtek: Tja, tråden är ju specifik för Telia så då är det VID 845 eller 243. Men som jag skrev, om dom inte gjort någon firmware uppdatering så kommer internet att läggas på VID 10 så fort du lägger in en tagg för IPTV. Internet ska inte ha en VID tagg alltså kan du få TV att funka men internet lägger av.

Skrivet av VexedRelic:

Om du har en mediaomvandlare/tjänstfördelare med olika portar för olika tjänster så är det inte relevant eftersom portarna skall vara icke-taggade vlan. Så om du av någon anledning vill köra vlan så kan du köra i princip vad du vill.

Ja jo jag vet sorry för ot

Trycker jag bara in en nätverkskabel i min router (Netgear 7800) så lyser den porten rött bara.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Köpte mig nyss en ac68, kommer den att fungera att köra Telia IP-TV på?
Har jätte dåligt koll på detta med routrar osv.
Kommer det bara vara för mig att sätta i routern i första telejacket, sen ändra inställningar enligt bilden på sidan 1 och därefter sätta i kabeln till tv boxen och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Köpte mig nyss en ac68, kommer den att fungera att köra Telia IP-TV på?
Har jätte dåligt koll på detta med routrar osv.
Kommer det bara vara för mig att sätta i routern i första telejacket, sen ändra inställningar enligt bilden på sidan 1 och därefter sätta i kabeln till tv boxen och köra?

Nej! ac68 har inget inbyggt adsl-modem.

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Nej! ac68 har inget inbyggt adsl-modem.

Okej så det kommer inte funka? Utan då kommer jag behöva köpa ett vanligt modem först?
Jag väntas dock få Telia öppen fiber installerad inom 2-6 veckor. Kommer det funka med fiber eller behöver jag ett modem då också?

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Nej! ac68 har inget inbyggt adsl-modem.

Det står ju "Trådlös router och DSL-modem i ett" men det funkar inte då ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Det står ju "Trådlös router och DSL-modem i ett" men det funkar inte då ändå?

Är det en här du har Asus DSL-AC68U?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W