Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig utan förvarning

Det här är mitt första inlägg i det här forumet så bli inte arga om jag är lite slö i huvet.
Köpte min dator för 1,5 år sedan och den senaste månaden så har datorn börjat stänga av sig utan förvarning och utan något meddelande. Det är som att strömmen går.
Har testat att städa datorn vilket hjälpte massor med cpu värmen men problemet kvarstår. Det händer oftare när jag gör något mer krävande som att spela spel men kan även stänga av sig om jag går iväg för att hämta kaffe och inget program är igång.
Jag köpte den på Inet när dom hade särskild kampanj för "bygga själv" datorer så är inte helt säker på vilka delar den har. Jag skriver dock det jag vet nedan.
processor: Intel(R) core(TM) i5-4690 CPU @ 3,50GHz
ram: 8GB
Kan inte mer om den och hittar inte kvittot. Skriv gärna ifall ni vet hur man kan se vad man har för hårdvara i datorn.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@ocke949: då jag inte fått något svar så undrar jag ifall det är något jag missat?

Permalänk

Om temparna verkar OK så skulle jag tippa på Nätagget,

Visa signatur

DATOR: PSU: EVEGA Supernova G2 750W | MOBO: ASUS Z170 PRO GAMING | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | CPU FAN: Noctua NH-D15 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | RAM: Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | | HDD: Samsung 750 EVO 250GB | CHASSI: Fractal Design Define R5 |

Permalänk

@ocke949:

Det låter ganska likt det problem jag nyligen hade.
Hos mig var det nätaggregatet som var boven.

Permalänk
Medlem

@RoyalPhyton: Ahh ok. Ska kolla med inet om det kan vara det som är problemet. Inte tänkt på det själv.

Permalänk
Medlem

@RoyalPhyton: Pratade med en kompis som påstår sig kunna något om datorer och han säger att när nätagget är konstigt så brukar man få något meddelande när den stänger av sig. Men det kanske är olika. för när min stänger av sig så är det som när strömmen går utan förvarning

Permalänk
Medlem

@ocke949: Nja.. Antingen stänger datorn av pga överhettning men den borde inte stängas av helt tvärt då, men temperaturen kan du kolla om du ladda ned ett stresstestprogram och tex HWmonitor för att kolla CPU-temperaturen.

Annars låter det som nätaggregatet.. Vad är det för modell du har?

Edit: Vet du inte hur man kollar det så är det bara att öppna burken och titta på klisterlappen.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tror också på nätaggregat, kolla även saker som grendosor, speciellt sånna med brytare har en tendens att börja konstra efter en längre tid med hög belastning.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

En bekant har samma problem, har felsökt hans nätagg över en helg med både hög och låg belastning.. Det är precis som att någon rycker strömkabeln för han. Som det ser ut så är det hans moderkort, lättaste är att prova en kompis nätagg i din dator eller ditt nätagg i en kompis dator. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocke949:

@RoyalPhyton: Pratade med en kompis som påstår sig kunna något om datorer och han säger att när nätagget är konstigt så brukar man få något meddelande när den stänger av sig. Men det kanske är olika. för när min stänger av sig så är det som när strömmen går utan förvarning

Nej,
Din kompis har nog ett Asus moderkort eller nåt. Vissa av dom kan varna vid strömproblem om man har tur. De flesta datorer ger inget meddelande. Vissa kan stänga av sig medan andra orsakar olika konstiga fel.

Kan förstås var annat. Tex såg jag 1-2 fall senaste månaden där en av strömkablarna som gick till moderkortet satt dåligt.

Skriv helan namnet och ca ålder på nätagg och vilket grafikkort som används med nätagget. Öppna datorn så bruka namnet stå på dom.