Permalänk

DX Racer (Hur bra?)

Hej!

Efter att ha hört folk rekommendera DX Racer samt sett många streamers på Twitch använda märket så börjar suget komma för att byta stol.

Hur bra är dessa stolar? Är dom värda 2.5-3.000kr? Hur är hållbarheten? Någon som haft någon utav dessa stolar ett bra tag som kan lämna en liten recension/omdöme?

Bör man välja efter vikt och längd? Är 1.73 och väger ca 80kg

Tack på förhand och god jul

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Avstängd

Sägs ju att gascylindern är av dålig kvalitet då de flesta problemen med deras stolar (även akracing) är just att de slutat fungera som de ska alt börjar vippa om fan.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Sägs ju att gascylindern är av dålig kvalitet då de flesta problemen med deras stolar (även akracing) är just att de slutat fungera som de ska alt börjar vippa om fan.

Aha!

Är ganska sugen på en ny stol då min nuvarande är otroligt nedsutten men lite osäker på vad man ska välja, lite trött på ikea/jysk. Men kanske funkar bättre för mig som bara spelar 2-3 timmar per kväll? kan tänka mig att dom slits betydligt mer för "hardcore gamers"

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Haft min i lite över 1 år nu och är rätt så nöjd. Den är fortfarande i bra skick. Enda slitage som syns är damm vid 90-graders vinkeln mellan ryggstödet och sittdynan.
Jag hade problem i början med att min gascylinder inte ville hålla mig uppe, men mejlade då affären jag köpt den av (Maxgaming) och de skickade mig en ny gascylinder och efter att jag bytt ut den fungerade allt som det ska. Denna nya cylinder har nu hållit mig uppe i 9 månader utan problem.

En sak jag inte tycker om är hur bulkig/kantig stolen är. Den är ganska ful och klumpig i mitt tycke.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har haft min i drygt 1år och min är i toppskicka fortfarande. Inga problem med varken gascylinder eller att det skulle vara ginglig. Konfortmässigt kunde jag inte vara mer nöjd (mi kropp håller med) Sedan att konstrlädret skulle smulas sönder som jag har någon gnälla om har jag inte märkt något som helst av ännu. Jag sitteer i denna stol myyyyycket om dagen och den håller bra.

Damm i kröken? Ta fram dammsugaren

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Hej!

Efter att ha hört folk rekommendera DX Racer samt sett många streamers på Twitch använda märket så börjar suget komma för att byta stol.

Hur bra är dessa stolar? Är dom värda 2.5-3.000kr? Hur är hållbarheten? Någon som haft någon utav dessa stolar ett bra tag som kan lämna en liten recension/omdöme?

Bör man välja efter vikt och längd? Är 1.73 och väger ca 80kg

Tack på förhand och god jul

Köp inte en "Racing" stol. Köp en bättre kontorsstol alternativt denna "gaming" stol från vertagear.
Äkta racingstolar är skålade eftersom förarna utsätts för G krafter i kurvor och för skyddande syfte vid krascher.
"racing" designade "gaming" stolar är endast en gimmick för att locka okunniga konsumenter som lockas av dess utseende.

Ska du tillbringa timme efter timme i en stol? Köp då en stol där ergonomi är satt högst upp på agendan.

Typ en sån här!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Köp inte en "Racing" stol. Köp en bättre kontorsstol alternativt denna "gaming" stol från vertagear.
Äkta racingstolar är skålade eftersom förarna utsätts för G krafter i kurvor och för skyddande syfte vid krascher.
"racing" designade "gaming" stolar är endast en gimmick för att locka okunniga konsumenter som lockas av dess utseende.

Ska du tillbringa timme efter timme i en stol? Köp då en stol där ergonomi är satt högst upp på agendan.

Typ en sån här!

https://www.youtube.com/watch?v=TeCMRSJFyzc

Bra info! Ska verkligen överväga detta. Tack!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Jag har haft min i drygt 1år och min är i toppskicka fortfarande. Inga problem med varken gascylinder eller att det skulle vara ginglig. Konfortmässigt kunde jag inte vara mer nöjd (mi kropp håller med) Sedan att konstrlädret skulle smulas sönder som jag har någon gnälla om har jag inte märkt något som helst av ännu. Jag sitteer i denna stol myyyyycket om dagen och den håller bra.

Damm i kröken? Ta fram dammsugaren

Skönt att höra fler som är nöjda, får se vad beslutångesten hittar på

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Haft min i lite över 1 år nu och är rätt så nöjd. Den är fortfarande i bra skick. Enda slitage som syns är damm vid 90-graders vinkeln mellan ryggstödet och sittdynan.
Jag hade problem i början med att min gascylinder inte ville hålla mig uppe, men mejlade då affären jag köpt den av (Maxgaming) och de skickade mig en ny gascylinder och efter att jag bytt ut den fungerade allt som det ska. Denna nya cylinder har nu hållit mig uppe i 9 månader utan problem.

En sak jag inte tycker om är hur bulkig/kantig stolen är. Den är ganska ful och klumpig i mitt tycke.

Gött med bra support, hade själv problem med en gascylinder och det är inge kul! Kul att höra att du fortfarande är nöjd.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Jag har kört på min dx racer i 2 år nu. Inga problem förutom att gasdämparen börjar bli lite sliten. Och kan tycka att man kanske sitter lite för lågt ( i högsta läget ). Men bekväm och ergonomisk!

Permalänk
Medlem

Firma här som slog igen skänkte bort kontorsstolar. Nu 9 år senare så fungerar stolen nästan som den ska. Jag sitter lite svagt bakåtlutande och den orkar inte hålla tillbaka så tillslut sitter jag framåttippad igen. För övrigt är den lika fin som 2007 och har inte behövt spänna en enda skruv under de åren.
Ingen 500kr junk kontorsstol alltså. Misstänker att de här "race" stolarna är samma junk med annat skal.

Läder blir klibbigt efter ett långt gaming-pass, kanske bara är jag som blir såpass varm, vad vet jag. Själv har jag tyg.

Men visst många är nog inte sugna att hosta upp 10k för en stol direkt, men i långa längden är det värt det kan jag lova. Såhär ser den ut (är inte samma märke men utformningen detsamma) http://www.gerdmans.se/sv/sverigestolen-inkl-armst%C3%B6d-och...

Racingstolen har jag i Subarun istället

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K @4.8GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z @4133Mhz | Corsair H150i PRO | Corsair Crystal 570X

Permalänk
Medlem

Haft min i 1 år och 8 månader, är fortfarande supernöjd.

Inga problem med gascylindern

Armstöden sitter inte lika "fast" längre. men dem borde kanske gå att skruva åt om man vill, har inte kollat, för det har inte besvärat. bara något jag noterat.
Sen knäpper det till under sittdynan när man vippar på stolen i ett speciellt läge, vilket började nu i höstas, förmodligen slitage på något sätt, heller inget som besvärar, bara något jag noterat.

Jätteskön, både för film och spelande.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Sägs ju att gascylindern är av dålig kvalitet då de flesta problemen med deras stolar (även akracing) är just att de slutat fungera som de ska alt börjar vippa om fan.

stämmer bra det. min har även böjt sig så jag väntar på att netonnet ska lösa det på något sätt.

Men annars är stolen skön att sitta i och så.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag har haft min King Series i lite över ett år och är nöjd. Inga tecken på att gascylindern skulle vara på väg att ge upp. Grabben har en Formula som är snart ett år, även den fungerar bra. Föredrar egentligen Formulan men den är inte gjord för stadiga 90-kilosmän

Permalänk
Medlem

Ibland kan man ju hitta bra begagnade kontorsstolar i t.ex. konkursförsäljningar. Eller om man bara vakar lite över blocket.

T.ex. tenderar det ibland dyka upp partier av Herman Miller Aeron för 3500-4500kr/st. Hellre en sådan än någon leksaks räcer. Se bara till att de är kompletta och felfria, så kommer de förmodligen förbli så under din förbrukningstid med.

Permalänk
Medlem

Har King series, första och sista racer stolen jag tänker äga. Förstår inte hur folk kan sitta på läder, fy fan.

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med min DxRacer, men dem blir väldigt varma att sitta i.
Hade rekomenderat om du sitter framför datorn längre sessioner.

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem

Haft min i 1 år nu och har inte haft några problem alls. Jätteskön och rekommenderas starkt!

Permalänk
Medlem

Har kört Ikea Markus stolar sedan 2005; är inne på mitt andra exemplar då vinylen började släppa efter 10 år på min föregående.

Köp inte en gimmickstol bara för att det är på modet, köp ergonomi.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Köpte min DXRacer för snart 4 år sedan har jag för mig, 3-4 år iallfall, är supernöjd!
Ingen märkvärd förändring i sittdynan, väldigt bekäm stol för min kropp iallafall. Klarar av långa dagar utan att få någon som helst träsmak i röven eller tappa hållningen. Fungerar även att sova i vid nödfall.

Första intrycket var att den kändes ganska hård jämfört med tidigare vanliga ikea/jysk stolar, men det är något positivt enligt mig.

Det enda märkvärda slitaget som kommit på senaste tiden är på skinnet vid änden av sittdynan, precis vid knävecken då jag ofta "wrappar" mina ben runt kanten när jag sitter i stolen.

WAF faktorn är väl inte jättehög.

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen på en DXRacer Nitro, sitter hur bra som helst! Har f.ö dålig rygg men klarar utan problem långa sessioner numera.

Permalänk
Medlem

Det finns ju stolar speciellt utvecklade för långa sessioner, de kallas i regel kontorsstolar... Anledningen till att man ser mycket racerstolar nuförtiden är ju enbart sponsring av streamers. Tydligen så funkar det väldigt väl då det är mycket hype för väldigt mediokra stolar.

Mitt råd är att köpa en begagnad Kinnarps stol i bra skick, samma peng som en ny dx racer men hållbarheten och ergonomin är på en helt annan nivå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Inaktiv

Jysk är det värsta skräpet som finns undvik till alla pris. DXRacer är helt ok och håller duglig kvalitet. 2500-3000kr är de dock inte värda. Vill du ha en stol med god kvalitet är det Kinnarps som gäller, men de kostar ju därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jysk är det värsta skräpet som finns undvik till alla pris. DXRacer är helt ok och håller duglig kvalitet. 2500-3000kr är de dock inte värda. Vill du ha en stol med god kvalitet är det Kinnarps som gäller, men de kostar ju därefter.

Aldrig tyckt om Kinnarps, hade en 8000 innan, nu har jag en Freefloat 6000 ståendes, gillar inte alls o sitta i den
Gillar mer softstilen, typ DX racer classic skulle jag vilja prova.

Modellerna med feta vingar osv tycker jag dock inte om, intryckt som en sardinburk, samt höga kanter på sidorna vilket gör att man inte kan sitta med ena benet under andra osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Modellerna med feta vingar osv tycker jag dock inte om, intryckt som en sardinburk, samt höga kanter på sidorna vilket gör att man inte kan sitta med ena benet under andra osv.

Word, är förvånad att såpass få personer stör sig på höga kanterna vid sidorna. Men det är kanske bara jag som har "sitt ADHD", kan inte sitta stilla i en position i stolen liksom, jag gav en DXRacer D series (den som är i tyg) en chans men det blev nån slags tortyr för mig till sist att sitta som snälla flickan i skolbänken med raka ben framåt och när jag försökte sitta bredbent osv började det till sist efter att ha suttit en stund skava och ha sig och det hjälpte ju inte precis med min ångest att få sitta hur jag vill liksom.

Nä aldrig en stol med höga kanter vid sittdynan igen för min del..... i en racing bilstol är det vettigt då det förekommer höga G-krafter vid kurvandet men i en datastol? Hallååå

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Köpte en variant från Arozzi och är nöjd, lite billigare än DxRacer varianterna.

Permalänk
Medlem

Jag har en DXRacer KING KS06. Kostar 3990 ny nu hos MAXFPS.

Jag är supernöjd.

Permalänk

trogen min stol

Har en Dx Racer jag köpte från MAXFPS.

Jag kollar aldrig på dreamhack men en gång för drygt 5-6 år sedan så kollade jag en liten snutt på en livesändning och såg folk satt i gaming stolar som hette Dx racer.

Jag som alltid köpt mina datorstolar på Jysk va kan de nu kosta där typ 500-1000kr för en stol som håller i kanske 1 ½ år innan den går sönder, tänkte jag skulle pröva en stol från Dx racer, jag tror jag köpte min första och ända stol som jag fortfarande använder för 5-6 år sedan, den är lika skön idag som när jag köpte den, inte de minsta trasiga, knarrar eller för oväsende, det känns som kvalite rakt igenom produkten, och när jag beställde från MAXFPS kom stolen hela vägen hem till dörren!!!! ja va chockad, behövde inte få skjuts o inte ens ta min egna bil till jysk för att köpa och kånka hem med stolen, givetvis fick jag sätta ihop stolen själv, fick med något nackstöd och något annat stöd o ha vid svanken? de slänge jag direkt, ochså var de nån platta man skulle sätta på varje del som går ut mot hjulen, typ man kanske har bena på dom vad vet jag? ja har inte mina ben där.

Min är iallafall orangefärgade linjer vill minnas den kostade något på 2750kr kanske och den är med mig än idag. Har funderat på sälja den för 500-1000kr till en kompis, hans fråga "är den dålig?" mitt svar: Nej men jag känner för att testa en dyrare Dx Racer modell så vill du köpa min får du den för 50% eller mer för jag kan inget annat göra än rekommendera den"

Permalänk
Medlem

Dom är jätte sköna att testa, man sätter sig och känner skålningen ger stöd ifrån alla håll och kanter, skönt med högt i ryggen också så att huvudet får plats.

MEN, när man sitter längre stunder brukar man ändra sin position en del och då är dessa skålningar endast i vägen, besvärliga och obekväma.
Sitsen är hård att sitta i länge i samma ställning (vilket man gör pga föregående punkt). Dock kanske detta bara gäller mig och min kräsna prinsessrumpa?

I mina ögon inte värda sitt pris.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tobbbe__:

Köp inte en "Racing" stol. Köp en bättre kontorsstol alternativt denna "gaming" stol från vertagear.
Äkta racingstolar är skålade eftersom förarna utsätts för G krafter i kurvor och för skyddande syfte vid krascher.
"racing" designade "gaming" stolar är endast en gimmick för att locka okunniga konsumenter som lockas av dess utseende.

Ska du tillbringa timme efter timme i en stol? Köp då en stol där ergonomi är satt högst upp på agendan.

Äntligen någon som förstår! 😊

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|