delbetala valfri summa varje månad

Permalänk

delbetala valfri summa varje månad

Hej för något år sen när jag köpte någon elektronik pryl på komplett. så hade man möjlighet att välja att delbetala den, men man var inte bunden att göra det under en visstid, utan man fick ett minimum belopp att betala varje månad. men det verkar inte som att dem har kvar det alternativet. vet ni någon butik man kan göra så fortfarande? (desperat har en gaming dator som vägra komma igång)

Permalänk
Medlem

@compkloster:
Det var troligtvis inte Komplett i sig själva som hade det utan de använde sig av Klarna.
Så i princinp alla webbutiker som använder sig av Klarna har denna möjlighet.

För butiker som använder sig av Klarna som betalningsalternativ:
Det du är ute efter heter "konto" under (Klarna's) betalnings alternativ, det kan dock bara väljas efter man redan är "kund" hos Klarna.
Är man inte "kund" hos Klarna, så väljer man (14 dagars) faktura, sedan när man har fått fakuran, kan man via Klarna's hemsida göra om den till delbeltalning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Ta aldrig något på avbetalning än hur bra det låter. Har du inte pengarna nu så börja spar och betala kontant. Är din plan att betala av minsta avgiften varje månad så kommer du betala denna dator även när det är dax att uppgradera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ta aldrig något på avbetalning än hur bra det låter. Har du inte pengarna nu så börja spar och betala kontant. Är din plan att betala av minsta avgiften varje månad så kommer du betala denna dator även när det är dax att uppgradera.

äsch dumheter - är man god för en viss summa, varför ska man betala allt på en gång?

Permalänk
Medlem

Självklart är det ett bra allmänt råd att i största möjliga mån undvika krediter och istället spara ihop pengarna innan köp.
Sedan råder det inget tvivel om att de allra flesta med ordnad privatekonomi klarar av en och annan avbetalning eller konsumtionslån. Frågan är väl då kanske i vilka lägen man ska välja att använda den finansieringen. Är det när taket på huset måste bytas, när bilen gått sönder, när katten kissat i och förstört favoritfåtöljen eller när man vill ha en ny dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

äsch dumheter - är man god för en viss summa, varför ska man betala allt på en gång?

Vad man ska göra är att undvika att göda bankerna så långt det bara går, dvs ta så lite/få lån som möjligt.

Permalänk
Medlem

Avbetalning innebär (nästan) alltid att prylen blir dyrare i slutändan. Räkna på det och se om det är värt de extra kostnader som det medför.

Klarna som nämnts i tråden har ca 20 % ränta + månatlig administrativ avgift på 30 kr.
T.ex. så kostar en dator/datordelar för 10 000 som betalats av i 12 månaden 1458 kr extra i ränta+avgifter.

Permalänk

finns dock vissa avbetalningar som blir typ 20 kr dyrare per månad man sprider ut dom på.

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk

Såvitt jag vet så har bara IKEA en vettig ränta på avbetalningar annars så är det 20% som gäller.
De är ganska fula och tar typ 495kr i uppläggningsavgift och sen 49kr/mån i aviavgift så det blir en rejäl slant trots att det ser billigt ut från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert207:

finns dock vissa avbetalningar som blir typ 20 kr dyrare per månad man sprider ut dom på.

Få vinstdrivande företag pysslar dock med välgörenhet.

Visst det kan alltid finnas undantag men det får mer ses som marknadsföring eller att kostnaden tas igen på annat sätt.

Ex media markt väljer att sälja något för 2400 kronor (eller delbetala för 200 kronor i månaden*24) och sedan själva ta kostnaden för utlåningen. När de istället hade kunnat, om de viljat prispressa, exempelvis ha kampanj för 2000 kronor men ingen delbetalning.

Finns teori om att kunderna köper mer på impuls om man erbjuder "kostnadsfri" avbetalning vilket ju ger en försäljning.

Sen hoppas man ju alltid på merförsäljning. Ex erbjuda delbetalning av ps 4 för 199*24 men sen räknar med att svenssonmamman som ska fynda även köper två mediokra spel för 599 kronor styck i samband med köpet

---
Du såg liknande koncept förut med mobilabbonemang där man sålde ett rätt dåligt abbonemang för 299 kronor plus en telefon som avbetalades för 100 kronor i månaden * 24. Så kunden fick intrycket att man betala bara 2400 kronor per månad (säg att den kanske kostade 2600 billigast på prisjakt) och därmed fick kunden intrycket att denne gjort ett klipp.

Haken var ju dock att 299 kronors abbonemanget var rätt pissiga avtal och kanske 50-100 kronor dyrare än hos en mer prispressad konkurrent. Så att köpa den "dyrare" telefonen på prisjakt och ett vettigt annbonemang ändå vore en bättre deal.

---

Finns givetvis undantag und so weiter. Men ja. Oftast pysslar inte media markt/elgiganten/onoff och även inet/komplett/netonnet inte med välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

äsch dumheter - är man god för en viss summa, varför ska man betala allt på en gång?

Till viss del spekulativt om TS "är god för en viss summa" när han faktiskt inte har pengarna i dagsläget. Jag tvivlar inte öht på att TS har ärliga intentioner, men vi har alltså politiker i detta land som förespråkar konsumption på kredit, för nöjen.

Permalänk

Netonnet kör 12 månaders räntefritt, varför ska man inte utnyttja det om man kan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Netonnet kör 12 månaders räntefritt, varför ska man inte utnyttja det om man kan?

På grund av detta:
12 mån uppläggningsavgift:295 kronor AVI-avgift:29 kronor Ränta:0%

Folk måste lära sig vad EFFEKTIV ränta är!

Exempel:
Kreditbelopp: 10 000:-
Delbetalningsperiod: 12 månader
Rörlig ränta: 0%
Admin.avg./mån: 29 kronor
Uppläggningsavgift: 295 kronor
Effektiv ränta: 11,53%
Kreditkostnad: 643 kronor
Totalt belopp att betala: 10643 kronor

källa:https://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/Instalment

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Netonnet kör 12 månaders räntefritt, varför ska man inte utnyttja det om man kan?

295 kronor uppläggningsavgift och 29 kronor per månad.

Blir 643 kronor för ett år.

Som sagt. De pysslar ej med välgörenhet.

Edit: någon var snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

295 kronor uppläggningsavgift och 29 kronor per månad.

Blir 643 kronor för ett år.

Som sagt. De pysslar ej med välgörenhet.

Edit: någon var snabbare

Precis!

Skulle vara olagligt att skriv att räntan är 0, företag skulle vara tvingade att visa endast effektiv ränta

Permalänk
Avstängd

600 spänn över ett år är inte så dyrt om man känner att man inte har råd att betala hela på en gång.

Sålänge man vet att man kommer kunna ha råd att betala det man ska varje månad, eller till och med lite extra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

600 spänn över ett år är inte så dyrt om man känner att man inte har råd att betala hela på en gång.

Sålänge man vet att man kommer kunna ha råd att betala det man ska varje månad, eller till och med lite extra.

nej 600kr över ett år är inte mycket, men fruktansvärt onödiga pengar o slänga på absolut ingenting förutom att stilla "ha-begäret", spara i ett år och köp de du vill ha och du har helt plötsligt 600kr över

Många bäckar små

Permalänk
Medlem

Hatar när folk kommer med tips som inte är alls relevanta. Vill han köra på avbetalning så kan han det. Klarar man inte av att läsa villkor eller inte kan betala i slutändan är inte ert problem.

Klarna och CDON's Qliro kör på den betalningsmetoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

600 spänn över ett år är inte så dyrt om man känner att man inte har råd att betala hela på en gång.

Sålänge man vet att man kommer kunna ha råd att betala det man ska varje månad, eller till och med lite extra.

Grundregeln för sund ekonomi avseende detta är, har man inte råd nu så lär man inte heller ha råd imorgon.

Men visst, alla har ansvar för sin egen ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Hatar när folk kommer med tips som inte är alls relevanta. Vill han köra på avbetalning så kan han det. Klarar man inte av att läsa villkor eller inte kan betala i slutändan är inte ert problem.

Klarna och CDON's Qliro kör på den betalningsmetoden.

Han får göra precis som han vill, vill bara upplysa om att det är VÄLDIGT lätt att hamna i skuldfällan, då hela samhället just nu är uppbyggt på att du ska konsumera mer än du har tillgångar till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

600 spänn över ett år är inte så dyrt om man känner att man inte har råd att betala hela på en gång.

Sålänge man vet att man kommer kunna ha råd att betala det man ska varje månad, eller till och med lite extra.

"Jag har inte råd med den här prylen, så därför betalar jag 600 kr mer för den än jag hade behövt annars."
Rätta mig om jag har fel, men om man har ont om pengar är det väl ytterst lämpligt att undvika onödiga utgifter?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Han får göra precis som han vill, vill bara upplysa om att det är VÄLDIGT lätt att hamna i skuldfällan, då hela samhället just nu är uppbyggt på att du ska konsumera mer än du har tillgångar till

Det är inte "väldigt" lätt. Folk köper med Klarna lösningar på löpande band utan några problem. You can't help stupid. Kan man inte hantera något som Klarna får man skylla sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

äsch dumheter - är man god för en viss summa, varför ska man betala allt på en gång?

Därför att en enda större oväntad utgift då kan sätta dig på pottkanten. Men visst, med t.ex. hyresrätt, ingen bil och bra tänder är risken mindre för oväntade utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Det är inte "väldigt" lätt. Folk köper med Klarna lösningar på löpande band utan några problem. You can't help stupid. Kan man inte hantera något som Klarna får man skylla sig själv

handlar inte om att man kan hantera klarna eller inte, man ÖVERkonsumerar helt enkelt, betalar mer för att få något idag istället för imorgon

och tro mig det är väldigt lätt att hamna i lånefällan, tänk själv efter hur mycket svårare det är att spara till nått jämnfört med att ta det på avbetalning.

Kan du inte tänka ut det själv så kan jag förklara det för dig via PM

Permalänk
Medlem

Jag håller med alla som skriver att avbetalning är dåligt och i de flesta fall är betydligt dyrare. Men faktiskt så finns det räntefria och avgiftsfria avbetalningar. Telia har det när man köper mobil med abonnemang, men det är en uppläggningsavgift om du inte har abonnemang. (Men finns självklart annat att klaga på hos Telia...)

Permalänk

Som civilekonom och ganska intresserad av det ni skriver, så är det ju både och, lite beroende på vad.....

Om det du köper förväntas att STIGA i värde så hade jag inte amorterar/betalat av, utan då hade enbart räntekostnader varit helt ok för min del (typ en bostad). (Nu kan man dock aldrig vara helt säker på att det stiger i värde).

Sedan får man också se på hur länge man förväntas använda varan, hur länge den är värdefull för dig. Vi köpte nya sängar för någon vecka sedan, dessa gav vi över 15 tusen kronor för..... Mycket kan tyckas, men vi valde att betala av dessa till en låg ränta, dels för att man har en säng väldigt många år och dels för att vi behövde nya sängar nu.

Sedan om man är lite ekonomisk lite gambler och du har hela summan på samma gång från början, kan du investera allt utom det du skulle betala denna månaden och förhoppningsvis har det ökat lite till nästa månad etc (men det kan också sjunkit, så har du inte råd att förlora allt, så kör på säkra kort:)

PS. Glöm inte bort att om du ska ta banklån vid senare tillfälle så kollar de upp alla dessa "små krediter" och det gör att du kan få avslag när du söker banklån. Ds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Jag håller med alla som skriver att avbetalning är dåligt och i de flesta fall är betydligt dyrare. Men faktiskt så finns det räntefria och avgiftsfria avbetalningar. Telia har det när man köper mobil med abonnemang, men det är en uppläggningsavgift om du inte har abonnemang. (Men finns självklart annat att klaga på hos Telia...)

Hur tror du att dom väljer att finansiera sin avbetalning? Tror du att dom bjuder på den när ALLA andra tar betalt för sin finansiering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Som civilekonom och ganska intresserad av det ni skriver, så är det ju både och, lite beroende på vad.....

Om det du köper förväntas att STIGA i värde så hade jag inte amorterar/betalat av, utan då hade enbart räntekostnader varit helt ok för min del (typ en bostad). (Nu kan man dock aldrig vara helt säker på att det stiger i värde).

Sedan får man också se på hur länge man förväntas använda varan, hur länge den är värdefull för dig. Vi köpte nya sängar för någon vecka sedan, dessa gav vi över 15 tusen kronor för..... Mycket kan tyckas, men vi valde att betala av dessa till en låg ränta, dels för att man har en säng väldigt många år och dels för att vi behövde nya sängar nu.

Sedan om man är lite ekonomisk lite gambler och du har hela summan på samma gång från början, kan du investera allt utom det du skulle betala denna månaden och förhoppningsvis har det ökat lite till nästa månad etc (men det kan också sjunkit, så har du inte råd att förlora allt, så kör på säkra kort:)

Det gäller att kunna allokera sina tillgångar rätt, känner du att dina pengar kan växa mer än räntan på sängen(i detta fall) på annat håll så är det helt rätt tänkt, annars betala allt direkt och ha kvar tillräckligt med utrymme för oförutsedda utgifter

Mvh

Permalänk
Skrivet av markus9090:

Det gäller att kunna allokera sina tillgångar rätt, känner du att dina pengar kan växa mer än räntan på sängen(i detta fall) på annat håll så är det helt rätt tänkt, annars betala allt direkt och ha kvar tillräckligt med utrymme för oförutsedda utgifter

Mvh

Behövde en säng ganska akut, den summan har man ofta inte liggandes, men en säng har lång livslängd och jfr med en dator telefon eller tv, så håller de ofta kvalité många år efter, medans tv dator telefon och annat är bytt flera gånger om:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Hur tror du att dom väljer att finansiera sin avbetalning? Tror du att dom bjuder på den när ALLA andra tar betalt för sin finansiering?

Då jag jobbat på Telia så är jag ganska säker på vad jag skriver. Avbetalningen är 100% kostnadsfri från avgifter samt räntor förutsatt att du har ett abonnemang. Ofta har telia även billigare pris vid avbetalning än om du köper kontant. Vi har haft flera kampanjer t.ex. Chromecast vid avbetalning 240kr. Kontantköp 399kr. Eller flertalet olika Marshall högtalare som varit prissänkta flera hundralappar om man tar det på avbetalning istället för kontant. Sen brukar säljare i butik ge det lägre priset vid ett kontantköp iaf, men i de riktlinjer som telia ger oss för kampanjerna står att det gäller vid delbetalning endast.