Nvidia försvårar försäljning av bundlade spel från Geforce-kampanjer

Permalänk
Medlem

Jag tror en väldigt stor del till det här kan vara speltillverkarna/utgivarna (som det står i artikeln för alla som orkade läsa) När man köper billiga spel här på marknaden så får inte utvecklarna/utgivarna i närheten av så mycket pengar som dom hade fått om kunden köpt spelet via steam/uplay/origin. Men det tänker inte vi på när vi köper/säljer spel här, men ja, det är det bara Nvidia som bryr sig om pengar.

Jag har själv sålt spel här så jag är lika dålig, men jag är rätt övertygad om att det faktiskt skadar utvecklarna även om jag aldrig har tänkt på det innan.

Skrivet av Ozzed:

Hå hå ja ja... Artificiella begränsningar för att krama ur den där sista kronan ur vinstmarginalen ser ännu en soluppgång

På vilket sätt blir Nvidia rikare av det här?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Dem8n:
Ja eftersom du inte köper spelet, du köper ett grafikkort.
De kan göra vad fasen de vill med koden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mycket dåligt ska inte lägga sig i vad dom som köper sina produkter sen gör.

Hur blir det om man köper ett 1070 och får ett spel sen beslutar sig nångång att byta kort, det kanske går sönder eller nått och man tar ett amd kort, ska inte spelet fungera då nå mer?

Det reggas ju på ditt uplay konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är lustigt att när siter som Kinguin diskuteras så finns det en generellt negativ syn på hur mjukvara säljs på ett licensbrytande sätt. Men när allas favortiföretag att hata blockerar möjligheten att på ett tveksamt sätt sälja vidare speciallicenser går majoriteten i taket. Det hade inte förvånat mig om AMD snart följer efter med liknande beteende efter påtryckningar från spelutvecklarna.

Sett till grafikkretstillverkarna borde intresset egentligen ligga åt det motsatta hållet, desto billigare och fler spel i omlopp, desto större borde intresset för grafikkort i high-end bli.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: som jag skrev till någon annan tidigare. undra om det inte är så att detta knyta in i Gameworks. nu vet jag inte om båda spelen är bekräftat att innehåller Gameworks men skulle inte förvåna mig att det ingå i dealen med Gameworks att Nvidia få då bundla in spelet i sin GPU försäljning.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Många missar att det kan vara spelutvecklarna som ville ha det så

Spelar ingen direkt roll i slutändan då det är Nvidia som utför själva "restriktionen". Det är ju inte direkt så att de måste lägga sig platt för den typen av påtryckningar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Usch, dåligt tycker jag. Lär ju bara resultera i att fler personer köper spelen från sidor som G2A, Kinguin eller Instant-Gaming istället.

Tror på det omvända eftersom jag misstänker att många koder kommer från bundles. Ett mindre utbud på G2A leder till ökade priser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@ClintBeastwood: som jag skrev till någon annan tidigare. undra om det inte är så att detta knyta in i Gameworks. nu vet jag inte om båda spelen är bekräftat att innehåller Gameworks men skulle inte förvåna mig att det ingå i dealen med Gameworks att Nvidia få då bundla in spelet i sin GPU försäljning.

Jag ser inte alls vad gameworks och deras deal har med min post att göra?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Spelar ingen direkt roll i slutändan då det är Nvidia som utför själva "restriktionen". Det är ju inte direkt så att de måste lägga sig platt för den typen av påtryckningar.

Fast det är ju inte som att nvidia har så jättebra förhandlingsläge om spelutvecklaren säger att de inte tänker att licensera spelet till en bundle eftersom att de förlorar på att licenserna säljs vidare. Det är ju inte som att nvidia betalar 500kr per grafikkort för licensen av det medföljande spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: du prata ju om att det kom som en påtryckning från developers och publishers, men jag undra om det inte är så när devs och publishers teckna under att har gameworks med i sitt spel så måste dem samtidigt erbjuda nvidia att kunna bundla ihop det med sina GPUer. Alltså mer eller mindre sagt så se dev eller publishern inte några mer pengar oberoende ifrån om köparen nu i slutet sälja vida spelet dem fick med sin GPU eller ej då dem ändå ge ut den koden i samband med sin deal med nvidia.
samtidigt antar du ju också att varje bort-given kod skulle var ett "förlorat" försäljningsställe. men tror att inte alla som köpte en sån här kod skulle har köpt spelet i alla fall.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Spelar ingen direkt roll i slutändan då det är Nvidia som utför själva "restriktionen". Det är ju inte direkt så att de måste lägga sig platt för den typen av påtryckningar.

Det gynnar dom att hålla sig på en god nivå med spelutvecklarna, gameworks och game ready drivrutiner t.ex.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@ClintBeastwood: du prata ju om att det kom som en påtryckning från developers och publishers, men jag undra om det inte är så när devs och publishers teckna under att har gameworks med i sitt spel så måste dem samtidigt erbjuda nvidia att kunna bundla ihop det med sina GPUer. Alltså mer eller mindre sagt så se dev eller publishern inte några mer pengar oberoende ifrån om köparen nu i slutet sälja vida spelet dem fick med sin GPU eller ej då dem ändå ge ut den koden i samband med sin deal med nvidia.
samtidigt antar du ju också att varje bort-given kod skulle var ett "förlorat" försäljningsställe. men tror att inte alla som köpte en sån här kod skulle har köpt spelet i alla fall.

Men om någon säljer spelet så ville han uppenbarligen inte ha spelet och skulle inte köpt det överhuvudtaget, alltså har utvecklarna inte förlorat några pengar genom att låta Nvidia köpa det billigt. Köper någon spelet så ville han uppenbarligen ha det, och även om alla inte skulle köpt det dyrare, så skulle många göra det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror en väldigt stor del till det här kan vara speltillverkarna/utgivarna (som det står i artikeln för alla som orkade läsa) När man köper billiga spel här på marknaden så får inte utvecklarna/utgivarna i närheten av så mycket pengar som dom hade fått om kunden köpt spelet via steam/uplay/origin. Men det tänker inte vi på när vi köper/säljer spel här, men ja, det är det bara Nvidia som bryr sig om pengar.

Jag har själv sålt spel här så jag är lika dålig, men jag är rätt övertygad om att det faktiskt skadar utvecklarna även om jag aldrig har tänkt på det innan.
På vilket sätt blir Nvidia rikare av det här?

Nu var väl inte detta Nvidias påfund utan spelbolagens.

Jag tycker det är helt bängt. Om de säljer sina spel billigare till Nvidia så är det ju deras eget fel om de tycker att de tjänar dåligt. De får väl sluta bundla spel istället för att kräva att Nvidia ska lägga timmar på att utveckla låsningar. Det är inte gratis. Nvidia vill såklart ha betalt för tiden det tagit att lägga in begränsningen. Vem får den räkningen tillslut? Kunderna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Är någon förvånad att det är Nvidia och inte AMD som gör detta?

Om du läser texten och samtidigt tänker lite så är det mer troligt att det är spelmarkarna som står bakom detta kravet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man säljer ett spel är det klart som fan att man inte vill ha det. Förstår ej varför man skulle vilja bannlysa försäljningen av spel, Måste vara något som utvecklarna fått för sig. Dumt drag av Nvidia

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Inaktiv

Jag skämtade om det för ett år sedan eller så men jag undrar om det inte lär ske snart, snart kommer Nvidias produkter inte ens gå att använda utan Geforce Experience.

Sedan får man hoppas att Nvidia åker dit på hur de hanterar dessa spelnycklar. Vill kunden inte ha spelet bör det rimligtvis vara fritt att sälja eller ge bort detta.

Riktigt uselt av Nvidia helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Väldigt logiskt tycker jag, bara att de fixar hårdvaruregistrering genom att bara läsa av kortet som sitter i, så slipper de lura folk, alla som köper kortet får spel, enda rättvisa om de nu bryr sig om kunderna. Efter att ha köpt 2 st fury x och nu 1080 utan att få spel fast man ska få det så undrar jag varför de ens gör reklam för det

Permalänk
Hjälpsam

Om du köper en Laptop med Windows 10 förinstallerat och i stället installerar Linux, kan du då sälja vidare din Windows 10 licens?

Retorisk fråga, det kan du inte, detta är ungefär samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gäller inte bara försäljning. Tänk om jag vill ge bort ett spel till min tex bror som present eller liknande. Rätt fult gjort. Varför är de flesta företag besatta av kontroll efter produkten sålts? Dom har ju fått sina pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Om du köper en Laptop med Windows 10 förinstallerat och i stället installerar Linux, kan du då sälja vidare din Windows 10 licens?

Retorisk fråga, det kan du inte, detta är ungefär samma sak.

Det är dock inte samma sak. Spelen kommer som en bonus, Windows är en ganska vital del i datorn. De som kommer installera Linux och inte alls använda Linux är väldigt väldigt få sett till konsumenter.

Men i en perfekt värld vore det förstås möjligt även det.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Om du köper en Laptop med Windows 10 förinstallerat och i stället installerar Linux, kan du då sälja vidare din Windows 10 licens?

Retorisk fråga, det kan du inte, detta är ungefär samma sak.

Köpte en soffa på Stalands Möbler och fick en lampa på köpet eftersom dom hade kampanj. Kan jag sälja lampan (retorisk fråga)?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om du köper en Laptop med Windows 10 förinstallerat och i stället installerar Linux, kan du då sälja vidare din Windows 10 licens?

Retorisk fråga, det kan du inte, detta är ungefär samma sak.

Nja datorn är inte så andvändbar utan operativ. Grafikkortet klarar sig utmärkt utan spelen. När man köper dator så står det dessutom att windows ingår i köpet och har man inte bott under en sten i 20 år så vet man att det är för att datorn ska fungera out of the box vilket de flesta vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

fint om man köper 2 kort och blir bestraffade dubbletter eller redan är ägare till spelet är det värdelöst med extra kopia och bf4 hade jag nog haft 4 exemplar av vilket känns jävligt onödigt så ska väll vara upp till var och en vad man gör med sina koder om man nu ger bort dom eller säljer dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Köpte en soffa på Stalands Möbler och fick en lampa på köpet eftersom dom hade kampanj. Kan jag sälja lampan (retorisk fråga)?

Det är antagligen Stalands Möbler som står för både soffan och lampan. Vad de väljer att göra med sin försälning får se stå för helt själva. De är inte beroende av någon annan part som de köper in billigt från just för detta erbjudande.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Nja datorn är inte så andvändbar utan operativ. Grafikkortet klarar sig utmärkt utan spelen. När man köper dator så står det dessutom att windows ingår i köpet och har man inte bott under en sten i 20 år så vet man att det är för att datorn ska fungera out of the box vilket de flesta vill.

Skickades från m.sweclockers.com

"Ingår" är väl kanske att ta i. Du betalar antagligen för Windows på ett eller annat sätt. Spelen som följer med grafikkorten i olika omgångar förändrar inte priset på korten. Dvs de följer med som en gåva snarare än att ingå i priset.

Skrivet av lord_vasagos:

fint om man köper 2 kort och blir bestraffade dubbletter eller redan är ägare till spelet är det värdelöst med extra kopia och bf4 hade jag nog haft 4 exemplar av vilket känns jävligt onödigt så ska väll vara upp till var och en vad man gör med sina koder om man nu ger bort dom eller säljer dom

Det här är väl det mest realtistiska scenariot jag sett hittills. Dock betalar du inte för spelen så det är inte som att du betalat något i onödan. Eventuellt betalar inte Nvidia för koderna innan de aktiveras av kunden. Så ingen betalar antagligen för kod nummer 2 i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

fint om man köper 2 kort och blir bestraffade dubbletter eller redan är ägare till spelet är det värdelöst med extra kopia och bf4 hade jag nog haft 4 exemplar av vilket känns jävligt onödigt så ska väll vara upp till var och en vad man gör med sina koder om man nu ger bort dom eller säljer dom

Det kan ju vara så att dom fortsätter göra som i det här fallet, man får välja mellan två spel, alltså får du två spel. Officiellt stödjer dom inte fler än två grafikkort längre så två olika spel är "nog".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av epaaj:

"Ingår" är väl kanske att ta i. Du betalar antagligen för Windows på ett eller annat sätt. Spelen som följer med grafikkorten i olika omgångar förändrar inte priset på korten. Dvs de följer med som en gåva snarare än att ingå i priset.

Det är klart att du betalar för spelet. Precis på samma sätt som för Windows. Jag har mycket svårt att tro att Nvidia eller speltillverkaren ger bort nya spel helt gratis.

Permalänk
Avstängd

Inte för att jag planerat att köpa ett grafikkort (det har jag inte), men jag tycker det här får mig att se mer negativt på Nvidia och gör mig mindre intresserad av att köpa någon av deras produkter.

Permalänk
Digital fyndjägare

Tycker hur man än vrider och vänder på detta att den som köper varan är den som bestämmer om den själv vill utnyttja eller inte utnyttja spelen som medföljer.

Detta är riktigt dåligt av de som kommit på att göra så.

Asså, ska den som säljer något bestämma över det man betalt för... då kan de få behålla skiten i förhand.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFruit:

Det är klart att du betalar för spelet. Precis på samma sätt som för Windows. Jag har mycket svårt att tro att Nvidia eller speltillverkaren ger bort nya spel helt gratis.

Om grafikkortet kostar 5000 kr innan bundlingen. Och 5000 kr med bundlingen. Och sedan fortsätter att kosta 5000 kr efter bundlingen har jag svårt att se var du betalar för spelet som följer med under en begränsad period.

Nu brukar ju priserna sakta gå ner med tiden. Men det är aldrig något prispåslag som skulle motsvara kostnaden av ett spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av epaaj:

Det är antagligen Stalands Möbler som står för både soffan och lampan. Vad de väljer att göra med sin försälning får se stå för helt själva. De är inte beroende av någon annan part som de köper in billigt från just för detta erbjudande.

"Ingår" är väl kanske att ta i. Du betalar antagligen för Windows på ett eller annat sätt. Spelen som följer med grafikkorten i olika omgångar förändrar inte priset på korten. Dvs de följer med som en gåva snarare än att ingå i priset.

Det här är väl det mest realtistiska scenariot jag sett hittills. Dock betalar du inte för spelen så det är inte som att du betalat något i onödan. Eventuellt betalar inte Nvidia för koderna innan de aktiveras av kunden. Så ingen betalar antagligen för kod nummer 2 i detta fall.

Men om spelen är en del av paketet så betalar du för dom på samma sätt som du köper ett nintendo och får ett mario spel med och är upp till dig om du vill behålla spelet eller sälja det och bara ett försök att utnyttja att det är digitala versioner och bör vara upp till dig som köpare om du vill behålla spelet eller göra dig av med det

Skrivet av ClintBeastwood:

Det kan ju vara så att dom fortsätter göra som i det här fallet, man får välja mellan två spel, alltså får du två spel. Officiellt stödjer dom inte fler än två grafikkort längre så två olika spel är "nog".

Det är möjligt men bör ändå vara upp till var och en vad man gör med spelet på samma sätt som med fysiska kopior när spelen säljs som en bundle med ett grafikkort som du köpt och är del av paketet du har betalat för så bör det vara upp till dig vad du väljer att göra med ditt exemplar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w