gå ifrån i7 gen 1 till vadå?+mammabräda

Permalänk
Medlem

gå ifrån i7 gen 1 till vadå?+mammabräda

tjena sitter för tillfället i tankarna på att uppgradera min forntida burk, har uppgraderat vissa delar med årens gång, men nu är det dax för ny mammabräda och prolle, men vart tar jag vägen i djungeln?
sitter på;
ett gammalt gigabyte 58udr rev 2 mobo
i7 960 rev1 4.0ghz gen 1
Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB
2400MHz 2x8GB KIT CL11 HyperX Beast (1800mhz)
och ett 1060 6gig armory OC

budget frågan är lite svår för jag vill ha så stor prestanda boost som möjligt så har funderat på ett 7700k men bara det + mobo och ett gäng ddr4 stickor så ligger man på 10k+ då är jag safe i 8 år till.
men sen är man lite nyfiken på att testa en i5a, då dom tydligen räcker mer än väl till gaming.
skulle jag gå amd så får det vänta till ryzen

gått och sneglat på dessa två paket från webhallen
i7
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236496-webha...
i5
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236495-webha...

Finns det några andra möjligtvis billigare alternativ? samt lite dyrare som skulle ge mer bank for the buck?

sen har jag sett visa använda i3? som jag är allmänt skeptiskt till, synpunkter?

spelar det mesta när jag väl spelar så vill jag ha det så stabilt som möjligt allt från fallout 4, gta, hots, d3, clicker heroes *host* wow, doom. allt jag kör nu konkar på i stabila 60fps 1080P dom flesta på ultra sålänge AA, godrays view distance är begränsat

Visa signatur

ASUS Strix Z270H i7700k 5.0ghz custom loop
Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200mhz
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL

Permalänk
Hedersmedlem

7700K+moderkort+DDR4 kostar knappast 10000kr totalt?

Siktar du på att behålla datorn så länge som möjligt rekommenderar jag definitivt i7, spel använder fler trådar hela tiden och så sent som idag rekommenderas det ju 5820K (!) till Fallout 4.

Vad du än gör, vänta på att Ryzen kommer ut, de har redan rört om i grytan när det gäller Intel och deras processorer har inte ens släppts än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

7700K+moderkort+DDR4 kostar knappast 10000kr totalt?

Siktar du på att behålla datorn så länge som möjligt rekommenderar jag definitivt i7, spel använder fler trådar hela tiden och så sent som idag rekommenderas det ju 5820K (!) till Fallout 4.

Vad du än gör, vänta på att Ryzen kommer ut, de har redan rört om i grytan när det gäller Intel och deras processorer har inte ens släppts än.

saltade lite väl mycket men det jag har tänkt mig än så länge är något i stil med;
www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/182862

men blir nog att jag väntar, har varit så i X antal år när jag väl blir sugen på att bygga nytt så är det något nytt och häftigt på G sen rinner det ut i sanden, hehe

en liter fundering också såg att dom sålde dimm ddr4 och ddr4 vad är det för skillnad mer än att dimm stickorna har lägre frekvens?

Visa signatur

ASUS Strix Z270H i7700k 5.0ghz custom loop
Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200mhz
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL

Permalänk
Medlem

3 veckor till amd ryzen. Kan väl vara kul/intressant o se den releasen. Annars är det en i7 7700k eller i5 6600k. Finns inte direkt mycket annat att välja på.
Du bör kolla lite tester o se prestandaskillnaderna på dom cpuerna o spel/applikationer.
Gamers Nexus kan ja rekommendera o kolla in. Dom har även kanal på youtube

Permalänk
Inaktiv

Invänta Ryzen innan eventuellt köp. Dumt att köpa Intel när det är så här nära nu, leveransen bör vara innan månaden är slut, kan vara 2-3 veckor bort med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtoz:

saltade lite väl mycket men det jag har tänkt mig än så länge är något i stil med;
www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/182862

men blir nog att jag väntar, har varit så i X antal år när jag väl blir sugen på att bygga nytt så är det något nytt och häftigt på G sen rinner det ut i sanden, hehe

en liter fundering också såg att dom sålde dimm ddr4 och ddr4 vad är det för skillnad mer än att dimm stickorna har lägre frekvens?

Det är ingen skillnad, båda är dimm-stickor.

Du har valt ett otroligt dyrt moderkort för vad det är. Du kan utan problem stara 2 lax bara där, om det inte är något speciellt du vill ha därifrån. Samma sak så jämför du 8GB minne med 32GB.

Det är lite svårt att svara på bang for the buck utan att definera en kravspec, Helt utan så kan du utan större problem hitta en gratis dator, vilket ju är omöjligt att slå i termer av prestanda/krona. Generellt gäller att alla extremer går bort(till exempel moderkortet du valt), och mest prisvärt är de billigaste prylarna i mellansegment. Så om jag gissar dina behov, skulle det förmodligen landa på en generation gammalt av något i5 slag, antingen i K-modell med ett z170 eller utan och en billigare moderkaka.