Permalänk

Svart ruta med text poppar upp

Hej har köpt en ny dator för ett par dagar sedan och den fungerar som den ska för det mesta förutom när det ibland poppar upp en svart ruta med massa texter och denna ruta stannar kanske mindre en halv sekund innan den försvinner igen. om jag är inne i ett spel och detta händer så åker jag ut ur spelet. Rutan kanske kommer upp 1 gång per 2-3h. Hade blivit väldigt tacksam om nån som vet vad detta är för något kan hjälpa mig

Permalänk
Skrivet av solidthegoat:

Hej har köpt en ny dator för ett par dagar sedan och den fungerar som den ska för det mesta förutom när det ibland poppar upp en svart ruta med massa texter och denna ruta stannar kanske mindre en halv sekund innan den försvinner igen. om jag är inne i ett spel och detta händer så åker jag ut ur spelet. Rutan kanske kommer upp 1 gång per 2-3h. Hade blivit väldigt tacksam om nån som vet vad detta är för något kan hjälpa mig

då får du beskriva mer om din dator. vilka program som körs, vilka spel, vilket AV som du använder..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidthegoat:

Hej har köpt en ny dator för ett par dagar sedan och den fungerar som den ska för det mesta förutom när det ibland poppar upp en svart ruta med massa texter och denna ruta stannar kanske mindre en halv sekund innan den försvinner igen. om jag är inne i ett spel och detta händer så åker jag ut ur spelet. Rutan kanske kommer upp 1 gång per 2-3h. Hade blivit väldigt tacksam om nån som vet vad detta är för något kan hjälpa mig

Vad står det i svarta rutan? du borde hinna trycka på "Print Screen"
Kollat Windows loggboken vad den säger?

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Inaktiv

Jag får upp en sån när jag startar datorn om jag har på nvidia shadowplay, men min återkommer aldrig, kanske kan ha något med nvidia shadowplay och göra?

Permalänk
Medlem

låter ju nästan som en cmd ruta?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

@Grönahunden: har inte många program som körs. för det mesta är det skype. när det gäller spel så kör jag CS, Overwatch och H1 just nu.
cpu: 15 6500
gpu: gtx 1060

Permalänk
Skrivet av Pelle:

låter ju nästan som en cmd ruta?

sökte upp vad en cmd ruta är för något eftersom jag inte är så bra när det gäller datorer och det är exakt en sån som kommer upp.

Permalänk
Skrivet av riger:

Vad står det i svarta rutan? du borde hinna trycka på "Print Screen"
Kollat Windows loggboken vad den säger?

tyvärr så hinner jag inte den försvinner väldigt väldigt snabbt innan jag ens hinner göra något

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidthegoat:

sökte upp vad en cmd ruta är för något eftersom jag inte är så bra när det gäller datorer och det är exakt en sån som kommer upp.

Jadu då måste du bara leta upp vad som öppnar den rutan och vad det gör, är det bara i ett specifikt spel/program den kommer upp eller är det på alla?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Det som står i rutan är "NOT SANDBOXED", haft det själv.
För mig hände det enbart i steam-spel, vilket berodde på att min in-game webbläsare i steam var infekterad av malware. Detta löstes genom att installera om steam.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-s...

Ladda ner programmet "Malwarebytes" och kör en komplett genomsökning av din dator. Du är troligtvis infekterad av någon form av malware.

Denna popup kommer upp pga något vill kolla om det körs i en karantän, d.v.s. en kontrollerad miljö. Detta brukar oftast vara virus som då vill försäkra sig om att det faktiskt går att infektera datorn och göra det den vill.
En kontrollerad miljö betyder att det som körs enbart kan köras inne i denna miljö och inte spridas utåt eller komma i kontakt med något annat utanför denna miljö, precis som en karantän.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pelle:

Jadu då måste du bara leta upp vad som öppnar den rutan och vad det gör, är det bara i ett specifikt spel/program den kommer upp eller är det på alla?

den kommer upp på alla spel/program

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det som står i rutan är "NOT SANDBOXED", haft det själv.
För mig hände det enbart i steam-spel, vilket berodde på att min in-game webbläsare i steam var infekterad av malware. Detta löstes genom att installera om steam.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-s...

Ladda ner programmet "Malwarebytes" och kör en komplett genomsökning av din dator. Du är troligtvis infekterad av någon form av malware.

Denna popup kommer upp pga något vill kolla om det körs i en karantän, d.v.s. en kontrollerad miljö. Detta brukar oftast vara virus som då vill försäkra sig om att det faktiskt går att infektera datorn och göra det den vill.
En kontrollerad miljö betyder att det som körs enbart kan köras inne i denna miljö och inte spridas utåt eller komma i kontakt med något annat utanför denna miljö, precis som en karantän.

laddade ner det programmet och har installerat om steam nu. får se om det funkar

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det som står i rutan är "NOT SANDBOXED", haft det själv.
För mig hände det enbart i steam-spel, vilket berodde på att min in-game webbläsare i steam var infekterad av malware. Detta löstes genom att installera om steam.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-s...

Ladda ner programmet "Malwarebytes" och kör en komplett genomsökning av din dator. Du är troligtvis infekterad av någon form av malware.

Denna popup kommer upp pga något vill kolla om det körs i en karantän, d.v.s. en kontrollerad miljö. Detta brukar oftast vara virus som då vill försäkra sig om att det faktiskt går att infektera datorn och göra det den vill.
En kontrollerad miljö betyder att det som körs enbart kan köras inne i denna miljö och inte spridas utåt eller komma i kontakt med något annat utanför denna miljö, precis som en karantän.

testade det du skrev men tyvärr så finns samma problem

Permalänk
Skrivet av solidthegoat:

testade det du skrev men tyvärr så finns samma problem

installera om datorn..?
ladda inte ner något annat än basic för att spelet ska funka.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidthegoat:

testade det du skrev men tyvärr så finns samma problem

Installera om din webbläsare. Använder du t.ex. Chrome så installerar du om det.

Har du din webbläsare igång när detta kommer upp? Eller är det enbart steam & spel, eller kanske t.o.m bara ett spel och inte enbart steam-spel?

För mig var det i.a.f. så att när jag klickade på en länk genom steam-overlay så minimerades mitt spel och den svarta CMD-rutan dök upp. Detta berodde på att det endast var min steam-webbläsare som var infekterad.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB