Vilken av dessa två begagnade datorerna är mest prisvärd? Har inte koll på hårdvaror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Billiga varianten är utan tvekan din i5 och ett nytt grafikkort, tex gtx 780 kortet.

Sen är givetvis i7 datorn värd betydligt mer än 1500kr, och i7:an slår säkert din i5 i allt som är bra trådat. Ett allternativ till kan ju vara att hitta en i7-2600 cpu till din nuvarande dator för typ 800-900kr, sälja din i5 för typ 400kr.

Men det viktigaste, ett nytt grafikkort. Och inget jäkla gtx 1050ti som inte har bra pris/prestanda utan typ något begagnat som t.ex. 780 kortet eller ett nytt gtx 1060 t.ex. som borde funka bra.med nuvarande nätagg.

För att förtydliga, behåll nuvarande:
Köp ny cpu fläkt
Fundera på en i7 cpu sockett 1155
Skaffa ett nytt/begagnat grafikkort

Det är inget fel på 1050Ti, duger som sagt till cs... Visst, ett 780 kanske är bättre, men äldre och drar mer ström osv... Behöver nog inte köpa en i7 för att spela lite några gånger i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Billiga varianten är utan tvekan din i5 och ett nytt grafikkort, tex gtx 780 kortet.

Sen är givetvis i7 datorn värd betydligt mer än 1500kr, och i7:an slår säkert din i5 i allt som är bra trådat. Ett allternativ till kan ju vara att hitta en i7-2600 cpu till din nuvarande dator för typ 800-900kr, sälja din i5 för typ 400kr.

Men det viktigaste, ett nytt grafikkort. Och inget jäkla gtx 1050ti som inte har bra pris/prestanda utan typ något begagnat som t.ex. 780 kortet eller ett nytt gtx 1060 t.ex. som borde funka bra.med nuvarande nätagg.

För att förtydliga, behåll nuvarande:
Köp ny cpu fläkt
Fundera på en i7 cpu sockett 1155
Skaffa ett nytt/begagnat grafikkort

Suveränt svar. Tack.
Ska försöka köpa 780 billigt av han istället.
Tycker i7 cpun är lite dyr, tror de får vänta tills det blir helt ny dator.
Om jag skullen köpa beg CPU. Brukar dom bli dåliga med tiden eller antingen fungerar dom lr inte?
Har aldrig bytt en CPU, massa inställningar i bios lr datorn klarar av det själv?
Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrrobbs: Om vi säger som så, du får antagligen tag i en i7-2600 efter lite letande för runt 800-900kr, sen får du kanske 400kr för din gamla cpu, sälj alltid gamla grejor, dom blir bara liggandes...=) Sen blir det oftast över massa cpu:er med tiden eftersom det är oftast moderkorten som går åt långt före cpu:erna.

Gtx 780 kortet är ju egentligen ett ganska bra kort, så du kanske får hosta upp ett par hundringar mer än du tänkte dig för det också. Jag skulle tro att det är svårt att få tag i ett för under 1000kr, uppriktigt sagt ser jag dom ute för försäljning väldigt sällan. Till och med ett gtx 670 är väl runt dubbelt så snabbt som ditt 560 och det kan man få tag i för runt 500kr.

Permalänk
Medlem

@netbuddy: Det gör det väl antagligen utan problem men jag lägger hellre 500kr till för 50% mer prestanda, om vi ändå lägger ut 1600-1700 för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Om jag kan köpa delar av han, Kan det vara lönt att köpa 780 eller 690 för några 100lappar som uppgradering? Om ja, vilket ska jag ta? och vilket passar.
Känner mig helt lost nu när jag kollar runt på fläktar och grafikkort=/

Budget? Kan du ta reda på specifik nätaggsmodell? Det orkar i vilket fall inte driva 690, så det är inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Alltså, om du skaffar en nyare kylfläns, är du säker att du monterat den korrekt? Vilken fläns som helst i princip ska ju klara en sån oöverklockad i5:a. Se över det.

Tror inte jag har något problem med min CPU, har inte kollat tempen än. Vet att den ligger på 30-35 grader när jag surfar runt iaf men ska komma på full load.
Provade ändra fläkten till gpun i msi och det är den som väsnas.

Ska leta efter ett nytt grafikkort och ev CPU om jag hittar billigt. Men återigen. Måste jag in o ändra i bios då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Ska leta efter ett nytt grafikkort och ev CPU om jag hittar billigt. Men återigen. Måste jag in o ändra i bios då?

Nej, dock kan du bli tvungen att uppdatera bios beroende på nuvarande version och cpu-val (Ivy Bridge).

https://www.msi.com/Motherboard/support/H61MUE35_B3.html#supp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrrobbs:

Tror inte jag har något problem med min CPU, har inte kollat tempen än. Vet att den ligger på 30-35 grader när jag surfar runt iaf men ska komma på full load.
Provade ändra fläkten till gpun i msi och det är den som väsnas.

Ska leta efter ett nytt grafikkort och ev CPU om jag hittar billigt. Men återigen. Måste jag in o ändra i bios då?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver ingen ny cpu.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av mrrobbs:

Tjena, har en kollega som ska sälja två datorer som bara står.
Ingen av dom har varit speciellt mycket använda.
Men eftersom att jag inte är så haj på hårdvaror och vad som fungerar bra så frågar jag er som kan.
Har inte fått all info än, han kom inte ihåg men skriver det jag vet.
Dator nr 1
Amd moderkort med 3.0?
8kärning processor

Geforce 780 titan
1 ssd 120gb
1 hårdisk 1tb
Nätagg 1000watt
32gb ram
vattenkylning

7000kr

Dator nr 2
Intel I7 950 nånting
4Kärnig
Geforce 690 dual
12gb ram
Nätagg 1200w
ssd 120gb
22"skärm 60Hz
logitechs senaste gaming tangentbord och mus
vattenkylning

5500kr

Som sagt har jag inte fått alla uppgifter bara det han kom ihåg.
Så vad tycker ni? Har googlat grafikorten och hur kommer det sig att 690 kostar runt 8k
och 780 1500kr?

Inget svar som att det är skit köp det bästa som finns.. Spelar cs go nångång ibland och klarar mig på den gamla datorn jag har nu med 560 grafik men tänkte ha nåt lite bättre

att Geforce 690 dual har ett pris på 8000kr är oväsentligt då priserna är över 2år gamla..
det du ska gämföra är hur grafikkorten presterar i spel vs ex: gtx1070 & 1080.

jag har strukit under dom uppgifter där det är ofullständiga uppgifter..
märke&modell på delarna har betydelse på priset.. och den prisättning som han satt är uppåt väggarna alldeles för högt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@mrrobbs: du kommer säkert att behöva gå in i bios och spara ändringar eller nåt sånt. Inget som kräver någon större ansträngning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Budget? Kan du ta reda på specifik nätaggsmodell? Det orkar i vilket fall inte driva 690, så det är inget alternativ.

Sp-ss 500w

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir inget grafikkort från den killen iaf. Han tror det är värt guld.
Men dom billigaste korten som finns i butikerna nu typ XFX Radeon RX 460 med 2 GB minne är det nåt o ha?
Kanske inte ens passar? 1155
Har letat begagnat under gårdagen men hittar inget i närheten och vill helst hämta det på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ett 750 ti räcker gott o väl för csgo och det kostar ca 400kr
Sen köper du en i5 3570(ca 6-700kr) eller en i7 2600 för ca 7-800kr
Eller om pengar finns så köp en i7 3770 för en tusenlapp + gtx 750 ti = 1400 totalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

Ett 750 ti räcker gott o väl för csgo och det kostar ca 400kr
Sen köper du en i5 3570(ca 6-700kr) eller en i7 2600 för ca 7-800kr
Eller om pengar finns så köp en i7 3770 för en tusenlapp + gtx 750 ti = 1400 totalt

Tänkte strunta i cpun eftersom den verkar hänga med. Spelar bara cs. Men tror det blir nytt grafikkort så att där e garanti om fläkten e kass lr liknande. Men tänkte på dom billigaste korten runt 1000kr om de e lönt?
Får bli en ny dator till nästa vår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrrobbs:

Men dom billigaste korten som finns i butikerna nu typ XFX Radeon RX 460 med 2 GB minne är det nåt o ha?
Kanske inte ens passar? 1155
Har letat begagnat under gårdagen men hittar inget i närheten och vill helst hämta det på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Det motsvarar väl ett GTX 1050 rent prestandamässigt. Jag skulle ännu hellre satsa på ett begagnat GTX 960, ligger runt 1000kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det motsvarar väl ett GTX 1050 rent prestandamässigt. Jag skulle ännu hellre satsa på ett begagnat GTX 960, ligger runt 1000kr.

Ok. Kollar vidare om det kommer ut nåt begagnat.
Kom på att jag hade en noctua fläkt i gamla chassiet. Montera det på sidan så det blåser på gpun.
Och bytat kylpasta på gpun. Fått ner tempen från 85 grader till 72-76grader. Gjorde mycket på ljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick ett gtx 660 directcu 2 och det blev en stor skillnad på cs iaf. Från lägsta grafik med 80 grader/170fps till högsta grafik och 45 grader/200fps. Och betydligt tystare. Fps bryr jag mig inte om har bara 60mhz skärm
Polaren spelar bf1 med nästan samma hårdvaror så jag tänkte testa om det går iaf. Även om det får stå på lägsta.

Skickades från m.sweclockers.com