Mediaspelare till mor & far? Apple TV?

Permalänk

Mediaspelare till mor & far? Apple TV?

Har fått i uppdrag att hjälpa till med mina föräldrars (oväntat) avancerade mediekonsumtion.

Dom har bredband från BBB och en vanlig box för tablå-TV.

Men, dom tittar även en massa på Netflix, HBO Nordic och SVT Play. Dom vill även kunna spela upp filmer som ligger på ett USB-minne eller från en hårddisk (avi, mkv, DivX) med undertexter.

Jag har tidigare bett dom att köra Netflix direkt på deras "smart"-TV vilket har fungerat OK. Då finns det dock ingen möjlighet att köra HBO Nordic eftersom TV:n inte har någon app för detta. Även vissa filmer går att spela upp från USB direkt på TV:n men själva mjukvaran för detta är rätt usel. Så det gick inte.

När det inte fungerade så köpte jag en Chromecast så mamma kunde streama från sin mobil. Farsan har dock ingen smartphone så det gick inte.

Sedan fick dom en äldre HTPC (Eeebox) men det blev för krångligt att köra XBMC med allt vad det innebar för två pensionärer å det gick inte.

Nu funderar jag på att skaffa en Apple TV (en dedikerad box med fjärr, appstöd och dom behöver inte ha med mobilen) men den kan ju inte spela upp filer? Eller?

Finns det något som kan spela upp från streaming tjänster OCH filer från hårddisk eller USB-minne?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Apple TV stödjer inte uppspelning via extern media, typ usb-minne / hdd.
Men klarar TV'n att göra ovanstående så är Apple TV ett perfekt val för all annan typ utav streaming.

Har själv varit i samma sits nyligen (men där är det jag själv som valt att ta bort HTPC och annan "krånglig" utrustning) för att mer och mer gå mot de inbyggda apparna i TV'n.

Vi har en Samsung 8XXX från 2015 och denna sväljer allt i mediaväg, inkl undertexter + har appar för alla stora streaming tjänster.
... så jag såg liksom inte anledningen att ha egna prylar för allt.

USB-portarna sitter som bekant lite dumt till, men löste detta genom en USB-förlängning på 15cm så man har en lätttillgänglig port framför tv'n istället för bakom.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för Nvidia Shield i detta fall. Den klarar av USB uppspelning galant, den klarar av mycket fler appar iom dess användning av Android TV.

En annan bonus är ju att den stöjder CEC så de kan använda TVns fjärr för att styra den. Installera rätt appar, släng in kodi eller nån annan enklare spelare. Enkelt!

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem

Den kan inte spela upp från USB-anslutna diskar, men det finns appar som kan spela upp från nätverksdiskar. Så har dom en router med USB-port som klarar av att dela ut disken på nätverket så kanske det kan vara ett alternativ. Själv kör jag Infuse på min Apple TV, den har fungerat perfekt. Även VLC finns för Apple TV.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Android kommer nog behöva betal-appar för att kunna strömma till Apple TV. Är osäker på detta men det är definitivt något du måste kolla upp om din mamma har en Android telefon.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Tänk på att Android kommer nog behöva betal-appar för att kunna strömma till Apple TV. Är osäker på detta men det är definitivt något du måste kolla upp om din mamma har en Android telefon.

Mamman har en iPhone 7 så det borde fungera. Men finns det inte appar direkt på Apple TV:n? Eller måste hon ha mobilen i soffan och sedan streama via den? Jag trodde att ATV var som en egen standalone-enhet? I så fall går den ju bort direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Audhumbla:

Mamman har en iPhone 7 så det borde fungera. Men finns det inte appar direkt på Apple TV:n? Eller måste hon ha mobilen i soffan och sedan streama via den? Jag trodde att ATV var som en egen standalone-enhet? I så fall går den ju bort direkt.

Apple TV är en egen standalone-enhet med appar, Apple TV gen 3 har ett ganska begränsat utbud (Netflix, Viaplay, YouTube, Svt Play, TV4 Play, osäker på HBO) medan Apple TV 4 har öppnats för tredjepartsutvecklare och fick sig ett eget tvOS med en egen AppStore, så där är det inga problem med appar. Då återstår bara USB-uppspelning....

EDIT: Apple TV 3 har ju såklart AirPlay så det går att streama innehåll från appar som inte finns inbyggt

Det @Mithras menar är att man behöver betalappar för att streama från en Android till en AirPlay-mottagare då det stödet inte finns inbyggt i Android (av nån uppenbar anledning ^^)

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk

Jag kör, som ToJa92, Infuse och har en NAS som den spelar upp, ja allt ifrån, Laddar bara över på den från datorn och så stremas det. Infuse kan även automatiskt ladda ner subtitles från opensubtitles.org, dock har dom inte så mycke svenskt men man kan få engelska som stöd om det är svårt att höra. Annars har vi Netflix, HBO Nordic, Viaplay och svt play direkt i AppleTV, man behöver ingen mobil alls.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Audhumbla:

Mamman har en iPhone 7 så det borde fungera. Men finns det inte appar direkt på Apple TV:n? Eller måste hon ha mobilen i soffan och sedan streama via den? Jag trodde att ATV var som en egen standalone-enhet? I så fall går den ju bort direkt.

Nejdå, ingen iphone behövs alls. Skulle dock rekommendera TV4 isf, då gen3 är undermålig imo.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Vi har en Samsung 8XXX från 2015 och denna sväljer allt i mediaväg, inkl undertexter + har appar för alla stora streaming tjänster.
... så jag såg liksom inte anledningen att ha egna prylar för allt.

TV:n klarar en hel del filer via sin inbyggda mjukvara. Det är så föräldrarna ser lokala filmer nu men 720p och bättre pallar den inte av att spela upp. Det sitter nog en rätt klen uppspelningskrets i den.

Köpa ny mart-TV känns inte aktuellt utan extern lösning hade varit det bästa.

Permalänk

Apple TV gen4 verkar än så länge det starkaste alternativet men jag måste säga att jag helst skulle slippa spela upp lokala filer från en nätverksdisk. Oftast så får dom filmer på en USB-sticka och det hade ju varit smidigast om dom kunde spela upp det i boxen.

Farsgubbens ögon blir helt blanka när jag pratar om NAS:ar, filformat och codecar. Så han vill nog bara att det ska funka, helst i samma lilla låda.

Dom andra enheterna som finns i huset är en laptop samt en iPad och en iPhone. Trådlös HDMI kunde vara ett alternativ för uppspelning av lokala filer men då måste datorn vara med i vardagsrummet och jag tänker att det hade varit bra att slippa det.

(Tusen tack för all svar hittills!)

Permalänk
Avstängd

Nvidia Shield TV är den bästa mediaspelaren du kan skaffa imho. Kodi fungerar väl och därmed lokala filer också. Du får dock köpa till en fjärr om dom inte vill använda gamecontrollern som följer med. Kan ju personligen säga att jag börjat älska gamecontrollern, den fungerar riktigt bra och voice search fungerar jättebra, bättre än fjärren till Fire TV'n jag har.

Har en Amazon Fire TV Stick i sovrummet - fungerar i princip (det är en android-tv utan play store) som Nvidia Shield TV, inte haft några nackdelar än så länge mer än att den är lite segare, dock är det en trevlig liten fjärrkontroller som följer med och den är mycket billigare. Eller ja, det finns ju en nackdel; play store finns inte utan man får side-loada appar som inte finns i Amazon's sortiment utav appar. Dom vanliga finns dock, spotify, youtube, netflix osv, man får side-loada lite svenskare appar möjligtvis t ex svtplay med mera.

Jag hade nog köpt den vanliga Fire TV om dina päron vill kunna trycka in ett usb-minne och se på film via Kodi eller VLC. Kostar ~850kr från Amazon.co.uk https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00UH2O6T2/ref=topnav_sto... Du får pilla lite för att installera kodi men det gick på mindre än 10 min för mig

Kan tillägga att det är en väldigt simpel och smidig fjärrkontroll, utan töntiga saker som touch och den använder wifi så du behöver inte bry dig om att göra mediaspelaren synlig, eller ha den i närheten.

Men har ni budget hade jag fortfarande valt en Nvidia Shield TV, den är rappare & stödjer ntfs filformat; fire TV stödjer bara fat32 vad jag förstått; aka filer upp till 4gb.

Permalänk
Medlem

Ta en kik på xtreamer. Deras produkter brukar ha stöd för det mesta, har själv en DVD med ethernet-anslutning, streaming-tjänster, usb, och även stöd för bluray streaming inköpt för kanske 3 år sedan.

Permalänk
Medlem

Nej nej, köp aldrig någonsin från Xtreamer. Det är förrsta klassens rövhål, vars forum får Nordkoreas regering att verka liberal.

En Nvidia Shield TV, eller ännu hellre en Xiaomi Mi Box med Android TV för 700 kr från Geekbuying, och det kommer fungera.

Permalänk
Medlem

@cider123:
Ett problem är ju att Amazon inte vill sälja Fire TV till Sverige.
Så den är inte lätt att få tag på...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prelatur:

@cider123:
Ett problem är ju att Amazon inte vill sälja Fire TV till Sverige.
Så den är inte lätt att få tag på...

Det är sant, tänkte inte på det hehe; men kollade snabbt och hittade en hel del sidor som tar emot paketet och skickar det vidare, bland annat; https://www.myukmailbox.com/

Fortfarande ganska prisvärt; kan tänka mig att det skulle gå på en tusenlapp för en Fire TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Audhumbla:

Apple TV gen4 verkar än så länge det starkaste alternativet men jag måste säga att jag helst skulle slippa spela upp lokala filer från en nätverksdisk. Oftast så får dom filmer på en USB-sticka och det hade ju varit smidigast om dom kunde spela upp det i boxen.

Farsgubbens ögon blir helt blanka när jag pratar om NAS:ar, filformat och codecar. Så han vill nog bara att det ska funka, helst i samma lilla låda.

Dom andra enheterna som finns i huset är en laptop samt en iPad och en iPhone. Trådlös HDMI kunde vara ett alternativ för uppspelning av lokala filer men då måste datorn vara med i vardagsrummet och jag tänker att det hade varit bra att slippa det.

(Tusen tack för all svar hittills!)

Jag skulle satsa på en Apple TV4.

För att spela upp från en sticka så kan det lösas med t.ex. Infuse.
Infuse kan spela upp från allt möjligt även SMB share.
Börja med att sätta i en USB-sticka i datorn och skapa en utdelning för den.
Starta sedan Infuse på Apple TV och mappa upp den utdelade stickan

Så allt dina föräldrar nu behöver göra att sätta in stickan i datorn och sedan starta Infuse på Apple TV.
Nu finns innehållet på stickan tillgängligt för uppspelning i Infuse.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Audhumbla:

Har fått i uppdrag att hjälpa till med mina föräldrars (oväntat) avancerade mediekonsumtion.

Dom har bredband från BBB och en vanlig box för tablå-TV.

Men, dom tittar även en massa på Netflix, HBO Nordic och SVT Play. Dom vill även kunna spela upp filmer som ligger på ett USB-minne eller från en hårddisk (avi, mkv, DivX) med undertexter.

Jag har tidigare bett dom att köra Netflix direkt på deras "smart"-TV vilket har fungerat OK. Då finns det dock ingen möjlighet att köra HBO Nordic eftersom TV:n inte har någon app för detta. Även vissa filmer går att spela upp från USB direkt på TV:n men själva mjukvaran för detta är rätt usel. Så det gick inte.

När det inte fungerade så köpte jag en Chromecast så mamma kunde streama från sin mobil. Farsan har dock ingen smartphone så det gick inte.

Sedan fick dom en äldre HTPC (Eeebox) men det blev för krångligt att köra XBMC med allt vad det innebar för två pensionärer å det gick inte.

Nu funderar jag på att skaffa en Apple TV (en dedikerad box med fjärr, appstöd och dom behöver inte ha med mobilen) men den kan ju inte spela upp filer? Eller?

Finns det något som kan spela upp från streaming tjänster OCH filer från hårddisk eller USB-minne?

https://prisjakt-a.akamaized.net/product/standard/800/3314855.jpg

nVidia shield TV. Grym liten sak faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Nvidia Shield TV är den bästa mediaspelaren du kan skaffa imho. Kodi fungerar väl och därmed lokala filer också. Du får dock köpa till en fjärr om dom inte vill använda gamecontrollern som följer med. Kan ju personligen säga att jag börjat älska gamecontrollern, den fungerar riktigt bra och voice search fungerar jättebra, bättre än fjärren till Fire TV'n jag har.

Har en Amazon Fire TV Stick i sovrummet - fungerar i princip (det är en android-tv utan play store) som Nvidia Shield TV, inte haft några nackdelar än så länge mer än att den är lite segare, dock är det en trevlig liten fjärrkontroller som följer med och den är mycket billigare. Eller ja, det finns ju en nackdel; play store finns inte utan man får side-loada appar som inte finns i Amazon's sortiment utav appar. Dom vanliga finns dock, spotify, youtube, netflix osv, man får side-loada lite svenskare appar möjligtvis t ex svtplay med mera.

Jag hade nog köpt den vanliga Fire TV om dina päron vill kunna trycka in ett usb-minne och se på film via Kodi eller VLC. Kostar ~850kr från Amazon.co.uk https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00UH2O6T2/ref=topnav_sto... Du får pilla lite för att installera kodi men det gick på mindre än 10 min för mig

Kan tillägga att det är en väldigt simpel och smidig fjärrkontroll, utan töntiga saker som touch och den använder wifi så du behöver inte bry dig om att göra mediaspelaren synlig, eller ha den i närheten.

Men har ni budget hade jag fortfarande valt en Nvidia Shield TV, den är rappare & stödjer ntfs filformat; fire TV stödjer bara fat32 vad jag förstått; aka filer upp till 4gb.

Fjärrkontroll följer med den nya shield tv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janne:

Fjärrkontroll följer med den nya shield tv.

Trevligt, inte kollat vad som följde med den nya, men såg nu att den kostar 400kr mer än förra också - inte konstigt att den hänger med hehe

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Jag skulle satsa på en Apple TV4.

För att spela upp från en sticka så kan det lösas med t.ex. Infuse.
Infuse kan spela upp från allt möjligt även SMB share.
Börja med att sätta i en USB-sticka i datorn och skapa en utdelning för den.
Starta sedan Infuse på Apple TV och mappa upp den utdelade stickan

Så allt dina föräldrar nu behöver göra att sätta in stickan i datorn och sedan starta Infuse på Apple TV.
Nu finns innehållet på stickan tillgängligt för uppspelning i Infuse.

Det får nog bli som du skriver fast med USB-stickan i routern istället för att slippa datorn. Dom har en Zyxel P-2812HNU från BBB och jag tror att man kan dela ut nätverksmappar på den. Jag kan dra en USB-förlängning från routern ner till Apple TV:n så dom kan stoppa i USB-stickan där och sen spela upp med Plex eller Infuse.

Synd (men inte överraskande) att Apple TV:n inte har en USB-port som man kan spela upp direkt från.

Skulle kunna tänkt mig att en liten box som klarar streamingtjänster och lokala filer från en HD skulle varit uppskattat hos folk som åker till sommarstugan eller på hotellrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Audhumbla:

Det får nog bli som du skriver fast med USB-stickan i routern istället för att slippa datorn. Dom har en Zyxel P-2812HNU från BBB och jag tror att man kan dela ut nätverksmappar på den. Jag kan dra en USB-förlängning från routern ner till Apple TV:n så dom kan stoppa i USB-stickan där och sen spela upp med Plex eller Infuse.

Synd (men inte överraskande) att Apple TV:n inte har en USB-port som man kan spela upp direkt från.

Skulle kunna tänkt mig att en liten box som klarar streamingtjänster och lokala filer från en HD skulle varit uppskattat hos folk som åker till sommarstugan eller på hotellrummet.

Så är det ju. Lite synd, men Apple gör inget de inte tjänar pengar på, och absolut inget som underlättar för eventuell piratverksamhet. Nu menar jag inte att alla med filer på en hårddisk har ögonlapp och träben

Skickades från m.sweclockers.com