Permalänk
Medlem

När datorn väl är byggd. Sen då?

Jag har byggt ihop min nya gaming pc nu för första gången. Och undrar vad är det man ska göra sen. För det händer inget med datorn, den startar och så men inget händer på skärmen vad ska jag göra.

Permalänk
Medlem

Kolla ingångskälla på skärm?
Kollat bildkabel?
Går bildkabeln in i Grafikkortet eller moderkortet?

Finns jättemycket det kan vara.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

@iFerz: Bild kabeln går in i grafikkortet

Permalänk
Medlem

Det brukar lysa felkoder på moderkortet som kan hjälpa att hitta felkällan. Var och hur dessa ser hur står i manualen. Som exempel lyste lampan för ram när inte min dator startade efter bygget. Då var det så enkelt att ena ramstickan inte satt helt fast.

Men nu verkar din dator starta så då är är det förmodligen grafikkortet. Som ovan skrev, kabeln ska sitta i grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gortman:

Jag har byggt ihop min nya gaming pc nu för första gången. Och undrar vad är det man ska göra sen. För det händer inget med datorn, den startar och så men inget händer på skärmen vad ska jag göra.

jadu.... jag antar du har en ssd-disk kopplad på intel-sata port.
och att du har ett windows 10 media, dvd,usb.
isf. om dom villkoren är uppfyllda boota win10media o installera.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Ta ut grafikkortet och koplla in hdmi i moderkortet. Leta efter PCI inställningarna och se om du kan slå på någon inställning i stil med external Graphic som förstaval (jag har inställt på "Booth" för jag använder både det inbyggda och externa).

Hjälper det inte men du får bild på det interna kanske du kan installera Teamviewer och låta någon här hjälpa dig så helgen blir räddad.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@fAkkFejz: Och hur gör man det då?

Permalänk
Medlem

Prova Byt från Grafikkortskontakten till moderkortets HDMI som också sitter där bak innan du tar bort grafikkortet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gortman:

För det händer inget med datorn, den startar och så men inget händer på skärmen vad ska jag göra.

Menar du alltså att du inte får någon bild alls? Ett vanligt fel är att man då missat att koppla in 4/8-pin ATX-kontakten till moderkortet. Om du inte får till det så får du gärna fota datorn så att vi ser hur allt är kopplat och lägga upp bilderna här, så kan vi hjälpa dig att kontrollera att allt rätt kopplat.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Det fungerar inte då heller

Permalänk
Medlem

Grafikkortet ska tryckas i tills det klickar, pröva se om du kan trycka i det hårdare, minnena samma sak. Nästa steg är att kolla att du satt Chassi-sladdarna rätt. Har du gjort allt detta så ska du få bild på skärmen, säkerställ att du har rätt läge insatt på skärmen ex om du har hdmi att hdmi läge är på om den inte hittar det auto.

Har du satt i alla elsladdar? Till exempel de som ska in i grafikkortet och cpu, händer att folk missar dessa

Permalänk
Medlem

@Condy: Och vilka dessa sladdar. Har bara satt in en till Grafikkortet. Och två till Moderkortet. Allt har klickat och satt sig när jag har satt i dem.

Permalänk

Usb sladdar det är små sladdar som heter power switch och led + - med bland annat

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Aa de är där de ska

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gortman:

Jag har byggt ihop min nya gaming pc nu för första gången. Och undrar vad är det man ska göra sen. För det händer inget med datorn, den startar och så men inget händer på skärmen vad ska jag göra.

Kolla så att distanserna sitter. Distanser är skruvarna mellan moderkortet och chassit, ibland gula i mässing.

Permalänk
Medlem

@Gortman: sladd till cpu på moderkort samt större atx sladd, en eller två kablar till grafikkort, sen har du elkablage till hårddiskarna (2 sladdar då, sata+elsladd)

Permalänk
Medlem

@Condy: De sitter bra

Permalänk
Medlem

@Condy: Men den enda Deod lampan som lyste var Cpu. Så jag tog upp Cpun för att kolla så att den satt bra och det gjorde den. Men ska nu se när jag startar datorn om lampan slutar lysa

Permalänk

Ta gärna en bild på kablar anslutna osv.

Permalänk
Medlem

@spicy_mama: Tyvärr kan jag inte ta bild då min mobil just har gått sönder och är inne på lagning.

Permalänk
Medlem

@spicy_mama: Men det är troligen något med CPUn för att lampan fort farande lyser. I Motherboard manualen så står det om lampan lyser: Indicate CPU is not detected or fail.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gortman:

@spicy_mama: Men det är troligen något med CPUn för att lampan fort farande lyser. I Motherboard manualen så står det om lampan lyser: Indicate CPU is not detected or fail.

Vilket moderkort samt CPU är det?

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Satt på cpukylaren och kopplat minst en fläkt till cpu_fan på mobot?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Alltså det är speciella ström kablar till CPUn Det är inte samma kablar som till graikkorten utan en speciell kabel utöver den 24-pins som ska till modekortet. Den Kabeln jag pratar om förser nämligen CPUn med ström

Permalänk
Medlem

Han kan ju haft oturen och böjt pins eller så kan moderkortet vara dött vid ankomst. Bättre skicka tillbaka istället för att fördärva hela helgen. Om det nu inte är så att datorn bootat upp till installationsmedia men ingen bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

eller ha glömt bort att applicera kylpastan, alternativt haft så mycket på att det glidit över kanten och kortslutit något. Svårt att veta utan mer information.
En kompis slängde bort CMOS första gången han byggde datorn, "Ett sånt plast skydd behövs väl inte"

Permalänk
Medlem

Försök få tag på en kamera och ta bilder, gärna på moderkortet, runt CPUn och kablarna generellt.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Condy:

En kompis slängde bort CMOS första gången han byggde datorn, "Ett sånt plast skydd behövs väl inte"

Va?

Permalänk
Medlem

@niclasc: cmos på den gamla goda tiden var en lös 2pins huvud du bytte positioner till för att återställa biosen och såg lite ut som ett plastskydd för piggarna (för vissa inte särskilt insatta iaf.)