vet ni någon bra webbsida som förklarar varför använder man www istället Gopher?

Permalänk

vet ni någon bra webbsida som förklarar varför använder man www istället Gopher?

Hej Jag har en gruppuppgift på webbutveckling.
Jag ska skriva kort om Gopher och www och jämföra varför www kunde bli populär och varför är Gopher nästan döden.
Jag måste ha någon källa som förklarar detta.
Jag googlade "Why don't we use Gopher" och "Why do we use www instead Gopher" men jag har hittat ingen bra artikel.
(Jag har hittat en artikel som förklarar om det, men det var ganska mycket överkurs)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

tack ska kolla på det!

Permalänk
Medlem

Bara läste kort - men sista spiken i kistan var tydligen en förändring i licensfilosofin som skrämde bort huvuddelen av utvecklarna och då dör projekten - att den en tid efter kom under Gnu brukar vara den sista desperata handlingen innan man lägger på locket helt och ser att det inte finns någon framtid längre för projektet.

Det är så otroligt viktig att få med sig de frivilliga utvecklarna och Early adaptor bland användarna (som är väldigt tålig mot buggar och bra på att rapportera tillbaka) om man skall få en fortsatt utveckling - kan man som utvecklingsledare inte läsa av den biten så är den projektet död.

Att Linus fick gehör för sitt ' sommarhackade avancerade terminalprogram döpt till linux' och inte Tannenbaum för sitt skolboks Unix som kallades 'minix' beror också på smådetaljer inom licensfrågan och minsta spår av girighet där, så blir det tvärstopp i utvecklingen och viljan hos människor som ägnar tid gratis åt projektet - ser man inte längre framtid i en projekt bla. att någon kanske tar kontrollen över denna mha. licensförändringar, så flyr utvecklarna för livet och det är snart tvärdött...

Det är lite samma verkan som news och somliga forum - när det kommer in forum-poliser som tar kontrollen över en news/forum och 'städar upp' och organiserar i massor av undernivåer - skäller på och kasta ut användare som inte sköter sig exemplariskt och redan vid första försöket - sådana newskonton och forum blir snabbt väldigt ekande tomma....